Pagina 1 van 1

Bandenslijtage

Geplaatst: do 29-08-2013, 14:28
door Leville
Motorrad/Motoplus heeft dit jaar weer een allroad-bandentest gedaan. Dat is hier al enkele keren aangehaald.

Nu, het geeft wel de mogelijkheid om de bandenslijtage eens te vergelijken. Zeker nu ik de profieldiepte van de Anakee 3 toch moest meten.

Blijkt dat ze met een dikke Triumph Tiger Explorer op 4000km dubbel zoveel rubber weggeschraapt hebben, dan mijn DL-650 op 6000km.
Omgerekend naar een gelijk kilometrage, jagen de Motorrad testrijders er hun banden 3x zo snel door.

Terwijl mijn 650 met 20-25kg bagage ook zowat alle mogelijke wegentypes heeft gezien, onderweg naar Spanje en terug.

Natuurlijk zijn rijstijlen verschillend. En die mannen van Motorrad hebben ongetwijfeld wel wat meer doorgeblazen dan ik. Zelf omschrijf ik mijn stijl als normaal tot vlot toeren.

Maar dan nog. Die letterlijk en figuurlijk zware allroads lijken ook een stevige honger naar rubber te hebben. Het feit dat ze steeds krachtiger worden, zal er wel geen goed aan doen.

Kan er nog iemand vergelijken?

De geteste banden waren:
- Bridgestone Battlewing
- Continental Trail Attack 2
- Dunlop TrailMax TR91
- Metzeler Tourance Next
- Michelin Anakee 3
- Pirelli Scorpion Trail

De bandenmaten waren identiek aan die van onze Stroms.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: do 29-08-2013, 21:34
door Hunter6
Ik heb de Metzeler Next er nu zo'n 13.000 km opzitten. Voorband is nog de eerste en zal uiteindelijk zo'n 15.000 km meegaan. De achterband is nu de tweede, eerste was ongeveer bij 10.000 km op.
Band bevalt erg goed. De vorige Tourance's bevielen een stuk minder waardoor ik tot dusver met Trai lAttack's gereden heb.
Nu met de Tourance Next hoef ik niet zo nodig overstap te stappen op de Trail Attack 2. :lol:

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: do 29-08-2013, 23:09
door RedStrom
Battlewings-16-18.000 km (niet helemaal duidelijk wanneer ze er op gekomen zijn; ze zaten er op toen ik hem kocht met 18.000 km als 2-de bandenset van de vorige eigenaar)
Anakee 2: 21.400 km
Dunlop TR91: 13.400 km (vooral de voorband snel slecht en cupping; die komt er niet meer op)
Anakee 3: zitten er 4.300 km op en gaan nog wel een tijdje mee. Bevallen goed.

Ik rij 95% zonder passagier, zonder beauty case (die lelijke topkoffer) of andere bagage.
DL650, dus geen power. Dat scheelt ook.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: do 29-08-2013, 23:34
door Ebrostrom
Battlewing: 16000 uit voorzorg verwijderd om de herfst in aantocht was. Had volgens garage nog paar 1000 kunnen hebben.

TR91: inmiddels 17000 en still counting. Nog genoeg profiel. Héél veel grip. Ontzettend fijn.

Nu ik bij JW lees over cupping gaat er ineens een lampje branden bij mij. De laatste tijd heb ik ontzettende last van een soms zwaar trillend stuur. Trillend klinkt zwak maar op lange afstand, hogere snelheid is t soms zo erg dat ik slapende en gevoelige handen krijg. Ik begon me al te irriteren aan de garage of ze bij laatste beurt mss iets verkeerd hadden ge(de)monteerd. Maar dit zou t dus ook kunnen zijn.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 00:03
door Framomile
Heb het artikel ook gelezen en de Metzelers komen er goed uit, net als de Dunlops trouwens. Ben wel geneigd om de metzelers eens te proberen . Het enige wat ik me afvraag is hoe belangeloos dat soort tests zijn. Heb toch sterk de indruk dat het steeds Duitse artikelen zijn die goed scoren bij Motoplus wat toch gelinkt is aan grote broer Motorrad.

Hebben jullie daar nooit twijfel over? Dit nog los van het feit dat de verschillen volgens mij voor ons amateurs in de werkelijkheid echt heel klein zullen zijn. De geteste banden zijn allemaal van een goede kwaliteit alleen de regen tests geven voor mij de doorslag.

Heb diverse banden gehad en ben nu aan mijn derde set TR91 bezig, deze bevallen tot nu toe uitstekend. Let nooit zo goed op hoeveel KM ik er mee doe, als ze versleten zijn gaan er nieuwe op. :)

Gr Franc

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 00:09
door Ebrostrom
Wat is versleten bij jou, franc?


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 00:52
door Framomile
Zo rond de wettelijke norm 1.8mm dacht ik, meestal krijg ik een seintje van mijn dealer tijdens onderhoud.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 01:54
door Sparkle Black Peter
Of je organiseert een toertocht i.s.m. met je dealer hé Franc :mrgreen:

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 06:39
door Wullebolle
Metzeler Tourances op de mijne, al 16.000km, en verre van opgebruikt. Kunnen gerust nog es 10K erbij.

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 08:12
door Framomile
Rhino VStrom schreef:Of je organiseert een toertocht i.s.m. met je dealer hé Franc :mrgreen:
Wist je dat ik de banden destijds heb geweigerd? Ik voelde me bezwaard t.o.v. de andere NH leden.Daarbij wilde ik ook geheel onafhankelijk blijven en geen giften aannemen van mijn dealer.

Het waren trouwens Pirreli banden die hij aanboid, niet echt mijn favoriet.

Gr Franc

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: vr 30-08-2013, 09:09
door Ebrostrom
Alles komt een keer uit.


Tapatalk via mijn  iPad

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: za 31-08-2013, 12:26
door RedStrom
Framomile schreef:... Dit nog los van het feit dat de verschillen volgens mij voor ons amateurs in de werkelijkheid echt heel klein zullen zijn. De geteste banden zijn allemaal van een goede kwaliteit alleen de regen tests geven voor mij de doorslag. ...

Gr Franc
Eindelijk weer eens een zinnige opmerking op dit forum.
Prestatie in de regen met daar aan toegevoegd de levensduur. Zo ben ik op de Anakees gekomen.
En ik vind het wel leuk om eens wat nieuws te proberen. Next time Metzeler zou zo maar kunnen.
Een paar duizend langer met dezelfde band scheelt toch. Dat geld kan in de tank in plaats van om de wielen.

Ben toch benieuwd hoe jij als veelrijder uitkomt Franc.
Kun je kilometer stand niet terugvinden via de facturen of opvragen bij Niwa?

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: zo 01-09-2013, 01:09
door Sparkle Black Peter
Framomile schreef:
Rhino VStrom schreef:Of je organiseert een toertocht i.s.m. met je dealer hé Franc :mrgreen:
Wist je dat ik de banden destijds heb geweigerd? Ik voelde me bezwaard t.o.v. de andere NH leden.Daarbij wilde ik ook geheel onafhankelijk blijven en geen giften aannemen van mijn dealer.

Het waren trouwens Pirreli banden die hij aanboid, niet echt mijn favoriet.

Gr Franc
:duim:

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: za 07-09-2013, 15:52
door Ebrostrom
Hier exact dezelfde ervaring als JW met de TR91, die ik er exact 17000 km op heb liggen.

Vandaag bij garage geweest voor t trillen vh stuur. Een goede kijk op t voorwiel gaf uitstel. De losse loopvlakken waren van verschillende hoogtes (= cuppen). Niet alleen te voelen maar ook goed te zien. Hierdoor ontstaan de trillingen die in t stuur doorkomen. Verder was hij in minder goede staat. Net of er op sommige vlakken iets scherps had gesneden. Achter was nog OK (veel profiel) maar kon ook snel veranderen. Hij adviseerde ze nog even te laten zitten maar binnen 3000 km toch echt wel vervangen en dan gelijk achterband meenemen.

De ECR kon ik nog prima doen.

Hij adviseerde de metzeler als beste band voor dit soort motoren. Die gooit hij ook altijd op de GS'n. Velen haalden daarmee met gemak 20000 km (zie ook wullebolle). Een alternatief was n normale road band. Had hij toevallig net op n strom in de showroom gedaan. Gelijk kijken. Dat vond ik geen gezocht bij de strom (smaken verschillen).


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Bandenslijtage

Geplaatst: do 26-09-2013, 14:08
door Ebrostrom
TEST

Qua slijtage wint de Anakee 3 en wordt gevolgd door de MTN.
Van de TR91 en pirelli scorpion blijft van de voorband weinig over.
Strookt met de ervaringen van JW en mij met de TR91 en onze cuppende voorband.