Pagina 1 van 1

bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 23-03-2013, 17:17
door Lambik
hoi,

ik lees van alles over bandenspanning op het forum,maar wat is nu de beste bandenspanning in het algemeen met de standaard banden op een L2???
gewoon voor woon/werk verkeer (stad en snelweg).

groet Hugo.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 23-03-2013, 17:19
door Wullebolle
Is dat niet enigszins standaard voor de meeste gemiddelde motoren op straatbanden?
2.4 voor en 2.8 achter. Verhoogd met 0.2 bij zware belading en of snelle snelwegritten, en verlaagd met 0.2 op onverhard of in de winter?

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 23-03-2013, 17:22
door Lambik
bedankt Wullebolle,misschien is het een idee als er eens een banden-spanningslijstje voor verschillende merken banden hier op het forum zou komen........ :duim:

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 23-03-2013, 19:02
door Iron Horse
Lijkt me wat overdreven. Het eerste antwoord is al algemeen geldend. Je kunt er hooguit je eigen interpretatie aan geven. Als je de standaard fabrieksvoorschriften bekijkt wijken die ook af. En waar praat je over? Verschillen van 0,1 tot 0,3-0,4 bar. Niet echt spannend .......

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 04-04-2013, 03:48
door AVC
Bij mij staat er in het boekje 2.25 vooraan en 2.5 achteraan. :|

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 04-04-2013, 18:20
door EdV
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort bandenspanning waarschuwings-ventieldopjes?
Ik ben hier ook al mechanische varianten tegengekomen.

Lijkt mij wel handig.

Gr, @.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 04-04-2013, 19:06
door Iron Horse
Ik weet niet precies hoe de eerste werken. Je moet daar een referentiedruk hebben, maar dat zal wel in de gebruiksaanwijzing staan. De tweede werken op 1 vooraf ingestelde druk, dus die moet je kopen op de desbetreffende druk. Ze worden verkocht per setje van 2, dus je moet dan 2 setjes kopen bij verschillende drukken.

Waar ik m'n twijfels over heb bij dit soort dingen is dat je continu je ventiel open hebt staan om de druk op dit metertje te krijgen. Dus wordt hij alleen door een rubber ringetje afgesloten. Het originele ventiel drukt door de overdruk van de band zichzelf altijd dicht. De eerste heeft er een antiediefstalsleuteltje bijzitten, de tweede niet en die worden dan dus ook regelmatig gestolen.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 04-04-2013, 19:28
door Tulipan
Zag ook een versie op het spaanse forum:
http://www.vstromclub.es/viewtopic.php?f=2&t=65825

Maar ze beginnen pas bij 2 Bar te protesteren ivm lage bandenspanning.
Nou voor dat ik aan twee bar zit voel ik dat allang in bochten.
Wie bij 2 Bar nog een waarschuwing nodig heeft zal een lekke band ook niet opmerken :D

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 04-04-2013, 21:51
door Ebrostrom
Lambik schreef:bedankt Wullebolle,misschien is het een idee als er eens een banden-spanningslijstje voor verschillende merken banden hier op het forum zou komen........ :duim:
Bij het laten plaatsen van nieuw rubber voor het wegrijden even vragen aan de bandenspecialist :wink:

Toevoeging: voor m'n TR91's kreeg ik 2,3 over 2,7 te horen.
Ik zet ze vanwege veel snelweg en lange afstanden net iets hoger.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: vr 05-04-2013, 08:34
door RobD
Op de banden zelf staat ook hoeveel spanning ze moeten hebben, dat is een goede basis.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 07-04-2013, 22:06
door Supermuis
Mmmm, dat gaat niet op.
Op de Michelin Pilot Road 3 staat op de voor- en achterband, maximaal 2.9 bar.
Zelf rij ik 2.5 voor 2.9 achter omdat ik 100+ weeg.
Op de site van Michelin zelf kan ik er niets over vinden?

Groeten :-)}

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 07-04-2013, 22:51
door Leville
Voor zover ze mij gezegd hebben is bandenspanning in de eerste plaats voertuigspecifiek. En daarnaast afhankelijk van je belading.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: ma 08-04-2013, 10:29
door John007
RobD schreef:Op de banden zelf staat ook hoeveel spanning ze moeten hebben

Wat daar vermeld wordt is de maximale bandenspanning en dat is wat anders dan de geadviseerde spanning voor jou type motor.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: do 18-04-2013, 11:31
door Gjvdree
Ik heb die bandenspanningsindicatordingetjes er laatst afgebeund en door nette dopjes vervangen want je kan er echt niks mee. Gewoon een bandenspanningmeter kopen en regelmatig controleren. Ik voel het al vrij snel als de spanning te laag wordt. :-)}

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: vr 26-04-2013, 11:32
door Theo2
Waarom zou je afwijken van de geadviseerde bandenspanning van v 2.25 - a 2.5 bar ?
Mijn ervaring met al mijn motoren uit het verleden en ook met de V Strom 650 is dat deze adviesspanning "onder normale weg omstandigheden" goed voldoet.
Ga je teveel lager dweilt hij de weg af, ga je teveel hoger lijkt het of je een rodeo aan het rijden bent
Ga je echter met bagage en/of koffers en evt.een passagier zou ik de druk (voornamelijk achter)verhogen met 0.2 tot 0.3 bar.
Vaak word de oorzaak van ogenschijnlijk slecht sturen alleen bij de veerafstelling gelegd maar een goede bandenspanning
lost een groot deel van dergelijke problemen op.
En ja,waarom zou de fabriek het ook zeggen,adviesspanning 2.25 - 2.5 :-)}

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: vr 12-12-2014, 21:22
door RedStrom
2 weken geleden de Strom neergezet na een lange dag die begon met 2,5/2,8.

Net weer gemeten. 1,8/2,3.
Wat het weer al niet doet. Geldt ook voor andere banden onder andere motoren :wink:
Morgen vroeg de wegligging en levensduur van de banden maar eens verbeteren. Eerst even naar de luchtpomp.
En daarna lekker sturen :-)}

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 13-12-2014, 02:23
door AVC
Groot verschil zeg. Zelf nooit zo iets meegemaakt.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 13-12-2014, 07:16
door RedStrom
Vind ik zelf ook.
Ik hoop dat het aan de X graden temperatuurverschil ligt. Ik zou mijn oude natuurkundeboeken er eens bij moeten pakken.
De motor staat buiten.
Er zitten MTN's op. Bij de A3's viel dit ook wel op, maar in mindere mate.

Meten is weten. Ik post dit als tip. Bandenspanning is een dingetje en meestal kijken we er niet altijd naar.
:-)}

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 13-12-2014, 07:34
door Motormuus
Bandenspannings is eigenlijk het enige wat ik voor het rijden controleer. Dat doet zoveel qwa rijgedrag. Voor op de sport motoren in het verleden.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 13-12-2014, 09:34
door Pébé
@ Redstrom,
om een terugval van je bandenspanning van 2.5 naar 1.8 uitsluitend aan de temperatuur te wijten
moet je wel door de poorten van de hel zijn gereden ( en dan nog wel terug ) :mrgreen:
Zo'n terugval krijg je bij een verschil van +/- 100 graden :lol: .
Dus het is zeker niet alleen de temperatuur.
Ik heb een paar weken geleden nog een ventiel vervangen van de winterbandenset; kijk daar eens naar.
Succes,
Peter

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: za 13-12-2014, 19:29
door Oussie
Heb een maand terug een off-road cursus gevolgd bij Berrt.
Eerste handeling was de bandenspanning terugzetten naar 1,6 bar v+a
Daarna gingen we de cursusdag rijden, beginnend in Diepenveen en eindigend in Apeldoorn.

Wel wennen aan met name de bochten, maar viel niet tegen.
Ook stuk snelweg met 100 ging prima!

Wil het niet aanraden ivm verhoogde slijtage, maar viel me wel op hoeveel "bandbreedte" je hebt met spanningsverlies, zonder werkelijk in gevaar te komen

gr
arjan

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 04-01-2015, 09:34
door RedStrom
Laatste meting en oppompen naar 2,5/2,8 was op 13 dec.
Nu 3 weken verder. 2x gereden. Opgemeten: 2,1/2,4.
Naar de pomp en opgepompt naar 2,5/2,8.
Thuis gemeten: 2,45/2,8.
Dus metertje van nog geen 10 euri is goed. Band/ventiel maar eens in de gaten houden.
Voorlopig gooi ik het maar op temperatuursverschillen. Mijn fietsbanden moest ik nl ook oppompen. Zomaar, in enen.
Wellicht zijn de haakse ventielen na 4 jaar aan vervanging toe.
Meten is weten blijkt maar weer. :wink:

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 04-01-2015, 10:38
door De Graaf van Salland
RedStrom schreef: Dus metertje van nog geen 10 euri is goed.
Dat vind ik nu net weer even "te kort door de bocht".
Je kunt misschien wel stellen dat JOUW metertje NU goed genoeg is.
Zeker met die goedkope metertjes zal de nauwkeurigheid enorm variëren.

Mijn ervaring met de digitale metertjes is verder ook dat ze kunnen gaan verlopen. Dus als ze het ene moment wel goed aangeven, dan wil dat nog niet zeggen dat ze het op een ander moment ook zullen doen.

Je moet ze dus continu blijven controleren.

GvS

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 04-01-2015, 17:37
door RedStrom
Je hebt helemaal gelijk. :duim:
Het gaat over mijn metertje. Niet algemeen alle metertjes.

Re: bandenspanning algemeen.

Geplaatst: zo 04-01-2015, 20:05
door Ebrostrom
Ik heb de motor n maand stil gehad tot vanmorgen. Er was niets veranderd in de bandenspanning. Paar mndn geleden wel v digitale meter afgestapt naar analoog v metaal.


Tapatalk via mijn  iPhone