Opwarmen band geeft meer grip?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Gast

Opwarmen band geeft meer grip?

Bericht door Gast »

Hallo vstrommers,

Ik las in een motorblad dat een band eerst warm moet worden en dan pas goede grip heeft.

Vraagje:
- moet je eerst niet te schuin in de bocht? zo ja, hoe lang duurt het gemiddeld voor de band optimale grip heeft?

- De Bridgestone band die eronder zit, die is optimaal bij droog en nat wegdek?

Groeten,

Peter Baard
Scottie

Bericht door Scottie »

Een band dient inderdaad warm te worden voor meer grip.
Dus bij een koude band rustiger aan doen.
(bij racerij hebben ze bandenwarmers, niet voor jan l..)

In de winter wordt de band mogelijk niet eens warm genoeg voor optimale grip. Om je een idee te geven. Inderaad dus niet te schuin gaan.

Kwa tijd dien je naar mijn mening het blok warm te rijden. Dit is met een 20 minuten rustig aan doen al redelijk voor elkaar. (je temperatuur op het dashbord meld alleen de watertemperatuur, niet die van de olie in het carter. warme olie smeert, koude olie aanzienlijk minder)

De Bridgestone zou een allround band moeten zijn. Dit gaat redelijk op. Alleen met koude banden (dus ook met regen/natte weg) is hij niet in zijn nopjes. De grip is voldoende maar er zijn betere banden in deze situaties.
Bij droog weer kan je de voetsteunen inkorten, dus naar mijn idee grip genoeg.
Gast

Bericht door Gast »

Dank je Scottie!

Met name ook m.b.t. tijd die nodig is voor de olie.
Weer wat geleerd.

Groeten,

Peter
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Je hoeft ook niet meteen bang te zijn om een bochtje te nemen met koude banden. Zolang je "normaal" rijd is er niks aan de hand. Je moet met koude banden alleen niet keihard een bocht in knallen en proberen je stepjes aan de grond te rijden. :)
Plaats reactie