bandenspanning offroad

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

bandenspanning offroad

Bericht door Vstrommerd »

wie rijdt er wel eens offroad (van de gebaande wegen) met zijn standaard allroad band welke deze ook moge zijn en past zijn bandenspanning aan? en zo ja met welke waarden? en maakt dit nog verschil? het wordt denk wat lastig met een toeritje als je beide hebt verhard en onverhard. iemand hier ervaring(en) mee? grt marco :-)}
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: bandenspanning offroad

Bericht door RvGS »

als je de zoekfunctie rechtboven gebruikt krijg je 6 hits op "offroad bandenspanning" : Antwoord

Afhankelijk wat je offroad rijdt, zand, modder, gravel etc. is er wel verschil in spanning wat prettig is en dat is voor iedereen ook weer heel persoonlijk wat je fijn vind.
In het algemeen zou ik niet onder de 1,5bar gaan.
Groet, Robert |
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: bandenspanning offroad

Bericht door Hunter6 »

Zoals Robert hierboven al vermeld: niet onder de 1,5 bar gaan. Doe je dat wel dan loop je een aantal risico's.
De twee belangrijkste:

-Doorslaan van de band. Rij je over een steen of een wat dieper gat dan kan daardoor de velg beschadigt raken. Met spaakwielen gaat dat vaak wel goed maar met gietwielen meestal niet.
-De band laat los van de velg. Gebruik je minder luchtdruk, dan wordt de band ook minder hard in de velgrand gedrukt. In bepaalde situaties kan dat leiden tot loslaten van de band uit de velg.

Kortom, 1,5 bar is goed voor onze offroad expedities. Wel opletten dat het stuurgedrag op verharde ondergrond slechter wordt. :wink:
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: bandenspanning offroad

Bericht door RvGS »

^^ met HunterSixMartin :o)
Ohja,
neem een pomp, bandenspanningsmetertje en bandenplakreparatiedichtingset mee... je weet maar nooit,
pompje is zowiezo handig mocht je onverhoeds de band te veel hebben 'afgelaten', kun je weer bij pompen :mrgreen:
Groet, Robert |
Fred

Re: bandenspanning offroad

Bericht door Fred »

Voor onverharde ritten koop je best een motor die beter geschikt is als een Strom, een enduro bvb.
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

Re: bandenspanning offroad

Bericht door Vstrommerd »

Fred schreef:Voor onverharde ritten koop je best een motor die beter geschikt is als een Strom, een enduro bvb.
Fred

weet ik maar heb niet 2e motor centen! en wil zo nu en dan wat paadjes meenemen tijdens een toerritje het is niet voor niks een reisenduro wel een met beperkingen maar daar kan je rekening mee houden, echte noppen banden doen het ook beter dan de 'allroad' banden maarja 2sets banden is ook zo wat.
dus ik hoop wat profijt te hebben van mijn standaard trim en een wat lagere bandenspanning! bedankt voor de reacties tot dusver en we gaan het een en ander proberen grt :-)}
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: bandenspanning offroad

Bericht door Hunter6 »

Fred schreef:Voor onverharde ritten koop je best een motor die beter geschikt is als een Strom, een enduro bvb.
De zware enduro's waar wij hier mee rond rijden zijn prima geschikt om bepaalde off road trajecten mee te rijden. In de alpen heb je enorm veel zogenaamde "Schotter" pistes. Dit zijn hoofdzakelijk oude militaire routes uit het begin van de vorige eeuw. Ze bestaan voornamenlijk uit grind en kleinere stenen tot ongeveer vuistgrootte.
Prima te doen met een V-Strom/Varadero/Versys/ etc etc
Nikidc

Re: bandenspanning offroad

Bericht door Nikidc »

Ik rij veel op onverharde wegen (offroad gaat niet echt meer in West-Europa) en moet zeggen dat de V-Strom 650 veel aankan. Als het droog is heb je ook niet echt een meer offroad band nodig zoals de TKC maar in onze contreien of Oost-Europa ga je er best wel voor kiezen door de modder. En dan is het eigenlijk pas raadzaam je banden spanning te verlagen. Dan kan je best op 1.5 bar rijden. Dit geeft geen enkel probleem en er zijn hier ook geen stenen of rotsen die je velg kan kwetsen. Ga je in het zuiden op stenige en rotsige pistes dan zou ik het niet doen bij de V-Strom want de velg is nogal gevoelig (geen spaken). Natuurlijk zou ook hier de verlaging van de bandenspanning zorgen voor wat extra tractie. Soms kan je dit doen als je een zeer steil stuk moet beklimmen, +30% onverhard anders zou ik het niet doen.
Nu wat modder betreft (en dat is hier heel veel) daar is een V-Strom niet de handigste in, 1 omdat het voorspatbord te laag is en je wiel kan laten blokkeren door verstopping en 2 door het gewicht. In de modder moet je durven gas geven zoals in los zand, maar v oor de meeste van ons is dit een onbekende wereld en gaan we traag door de 'pap' en dan is het gewicht een zeer groot nadeel. Beetje evenwicht verliezen en je hebt al snel een gedraaide knie en een vastzittende voet onder je V-Strom.

Heb in de Alpen zowat alle onverharde stukken gedaan in de West-Alpen en al zeer veel in Zuidelijker Italië en moet zeggen, het is natuurlijk geen enduro en zelfs geen maxi enduro, met de v-strom raak je verder als met de GS. En aangezien die rijders overal te vinden zijn waarom niet met een V-Strom. Ik heb het dan wel over de 650 want met de 1000 is het allemaal nog wat lastiger. Maar het is de instelling en niet de fiets die je door en over wegen brengt waar je motor eigenlijk niet voor dient.
Plaats reactie