Slijtage!

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
tatanka

Slijtage!

Bericht door tatanka »

Hoeveel kilometers rijden jullie Stormers eigenlijk met een achterband......? Maakt niet uit welk merk band......!

Ik ben wel eens benieuwd :oops: .......!

M.v.g. Stormke.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Met de originele Trailwing 11.000 km. En de Tourance 13.000 km. Straks komt er een heel nieuw setje Tourances onder.
Brunkes

Bericht door Brunkes »

Ik heb momenteel 9228 km op de teller staan en men achterband is eigenlijk versleten (diepte groeven op het loopvlak nog 0.9 mm). Ik vind van mezelf dat ik een rustige bestuurder ben en vind daarom dat de band vlug versleten is. Ik zie in dit forum soms berichten van strommers die erg veel kilometers maken met hun achterband. Wat doe ik verkeerd???

Groetjes. Brunkes
The V

Bericht door The V »

12000 met de Trailwings, maar achter kon 'ie dan ook echt niet meer!
Moose

Bericht door Moose »

Ik zit met de Trailwings op mijn DL 650 bijna aan de 14.000 km en moet zeer binnenkort nieuwe laten leggen !

Groet,
Vic
Moose

Bericht door Moose »

Brunkes schreef:Ik zie in dit forum soms berichten van strommers die erg veel kilometers maken met hun achterband. Wat doe ik verkeerd?
Brunkes, hou je je bandenspanning wel goed en regelmatig in de gaten :?:

Groet,
Vic
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er zo'n grote verschillen zijn t.a.v. de slijtage van banden. Ik heb n.l. nog géén 6000 km gereden, en er zit nog maar 1,5mm profiel op de achterband. Mijn bandenspanning is goed 2,5 bar. Ik moet zeggen dat ik een stevige doorrijder ben, en gebruik kan maken van de Ardennen en de Eifel. Zou het daar dan aan liggen....?

Maar hoe is dit in godsnaam mogelijk.....? Wie weet een eventuele verklaring te geven....?

M.v.g. Stormke
Ferdo

Bericht door Ferdo »

tatanka schreef:Mijn bandenspanning (achter) is goed 2,5 bar.
Ik pomp mijn Tourances altijd op tot 2,9 bar achter en voor tot 2,3. Het schijnt dat op de website van Bridgestone een hogere bandenspanning staat dan Suzuki voorschrijft.
tatanka

Bericht door tatanka »

Zoals ik heb begrepen, kan je de achterbandspanning op 2,9 bar zetten, wanneer je veel autobaan rijdt en/of met volle bepakking (koffers en topcase) gaat rijden......! Of heb ik het verkeerd.....?

M.v.g. Stormke
Ferdo

Bericht door Ferdo »

tatanka

Bericht door tatanka »

Ik zal deze week de bandenspanning nog eens controleren...! Dit zou zeker een reden kunnen zijn dat mijn achterband te snel versleten is..>!

M.v.g. Stormke
Yippy

Bericht door Yippy »

ik heb er nu 19.500 km op zitten en de achterband (BT020 origineel) is zo langzamerhand aan vervanging toe. De slijtblokjes komen in zicht. De voorband is nog prima, dus die laat ik nog maar even zitten.

Ik ben niet echt een racer, hoewel ik wel af en toe lekker bij een stoplicht wil weg trekken. Veel snelweg werk. Eigenlijk alleen maar, percentueel gezien. De achterband is nu goed vierkant en dat merk je goed bij bochten. Ik let altijd heel goed op de bandenspanning maar kan dat zelf ook goed voelen.
Moose

Bericht door Moose »

ferdo schreef:
tatanka schreef:Mijn bandenspanning (achter) is goed 2,5 bar.
Ik pomp mijn Tourances altijd op tot 2,9 bar achter en voor tot 2,3. Het schijnt dat op de website van Bridgestone een hogere bandenspanning staat dan Suzuki voorschrijft.
Zojuist even gecheckt: Ik zit vóór op 2,3 en achter 2,8 bar !
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

De achterband wordt deze week vervangen.
De motor heeft nu 14500 km gereden. Er zit nog een milimeter
profiel op voordat de slijtnokken het asfalt raken.

Ook ik pomp de achterband op tot 2,9 Bar en voor 2,5 Bar - dit ter info

Groetsels
Dutchchef

Bericht door Dutchchef »

Brunkes schreef:Ik heb momenteel 9228 km op de teller staan en men achterband is eigenlijk versleten (diepte groeven op het loopvlak nog 0.9 mm). Ik vind van mezelf dat ik een rustige bestuurder ben en vind daarom dat de band vlug versleten is. Ik zie in dit forum soms berichten van strommers die erg veel kilometers maken met hun achterband. Wat doe ik verkeerd???

Groetjes. Brunkes
In de regen gaat het slijten ook wat sneller.
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik wil ff mijn mening kwijt t.a.v. de slijtage van de achterband.

Ik geloof NIET dat je met een achterbband, een dikke 14.000 km (DL1000) kan rijden. Naar mijn mening gebruik je dan niet het vermogen van de motor e.d. Ik heb nog nooit meer als 8000km met een achterband gedaan. Moet ik wel zeggen dat ik een steviger doorrijder ben, en dat wij niet zoveel flitspalen (ik weet ze grotendeels te staan) e.d. hebben als in het midden van het land....!

Daarbij als je bandenspanningen gaat gebruiken van 2,9 (achterband), terwijl er 2,5 staat voorgeschreven, breng je eigen veiligheid in gevaar! Want een harde band gaat wel langer mee, maar heeft wel véél minder goede weglegging.

M.v.g. Stormke.
tatanka

Bericht door tatanka »

Ff de banddruk en gegevens van Michelin voor de V-Strom (DL1000):

DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Anakee 150/70 R 17 69V Anakee 2,3 2,5

DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H Anakee 150/70 R 17 69H Anakee 2,3 2,5

DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59V Pilot Road 150/70 R 17 69V Pilot Road 2,3 2,5

DL 1000 V-Strom WVBS 110/80 R 19 59H T 66 X 150/70 R 17 69H T 66 X 2,3 2,5.

M.v.g. Stormke
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Mijn ervaring met banden is niet zo bijzonder groot, maar toen ik mijn Bandit inruilde met 9500 km op de teller zat er toch echt nog wel voor 5000 km aan profiel op hoor. Wat betreft die verhoging van de bandenspanning heb ik ook zo mijn twijfels. Als je meer grip wilt hebben in het bochtenwerk is juist een iets lagere spanning beter. En bij een hogere spanning met veel snelweg is hij alleen maar eerder voorzien van een plat vlak omdat je een smaller raakvlak met de weg hebt.

Maar zo iedereen het zijne, bij mij gaan de bandjes nog wel eventjes mee. Tegen die tijd staan er nog wel 2 keeer zoveel meningen hier op het forum, zodat ik tegen die tijd ongetwijfeld een goeie keus zal kunnen maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Yippy

Bericht door Yippy »

tatanka schreef:...terwijl er 2,5 staat voorgeschreven....
Hangt af van de totale belasting. Voor meer dan 70 kg moet je er een paar tienden bij op tellen. Warm so wie so.
Bovendien heeft een instructeur mij ooit verteld dat ze beter te hard dan te zacht kunnen zijn.
Prof

Bericht door Prof »

Ik begrijp niet dat bij 8000 km de orginele achterband versleten kan zijn. Banden zitten er nu 13500 op. Voor uitstekende staat, achter kan nog zeker 4000 km (of langer) mee. Heb een sportieve rijstijl. Wel veel snelweg kilometers gemaakt. O.a. ritten naar Italie en Denemarken en Duitsland. Samen goed al voor zeker de helft van deze kilometers. Rij met 2.7 achter en 2.5 voor. Heb er lang over gedaan een plezierige bandenspanning te vinden. Met deze spanning vind ik de motor beter sturen. Grip is naar mijn mening goed. Ook in de regen is met hoge snelheid rijden geen probleem. Ik heb verder de vering achter heel hard staan. Of dit effect heeft op slijtage weet ik niet.
Brunkes

Bericht door Brunkes »

Tja, ik heb de instructies van Suzuki gevolgd: t.t.z. 2.5 voor en 2.5 achter en met duo 2.8 achter. Blijkbaar is het dus beter om hem achteraan altijd iets harder te zetten. Voor deze band is dit nu te laat :cry: . Leergeld ... zullen we het maar noemen ... :? !!

Goetjes. Brunkes
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Vandaag een nieuwe achterband op mijn DL1000 laten monteren (14500km).
Wederom een Trailwing. In de werkplaats nog even na gevraagd hoe
hoog de bandenspanning moet zijn.

Voor 2.5 en achter 2.8 (niet hoger dan 3.0).
( Staat trouwens ook op een sticker op het frame )

ps. Dan zat ik met mijn 2.9 nog niet eens zo gek :P

Groetsels
Yippy

Bericht door Yippy »

VstromRuud schreef:Dan zat ik met mijn 2.9 nog niet eens zo gek.
Ik rijd altijd met "duo" (ingepakt :lol: ), dus altijd op 2.9. Gaat goed hoor. Verbruik achter plm 20.000 km (al jaren :!: )
Toontje

Bericht door Toontje »

Trailwings.
Achterband 15000 km, voorband 36.500 km.
Spanning voor en achter volgens Suzuki: 2,5 bar.

Hoezo "Hogere spanning is beter"?
Strommie

Bericht door Strommie »

........ the winner is ......: Toontje :P

Wow, Toon .... dat zijn nog eens km. standen die de 'statiestieken' aardig (positief) beïnvloeden :!:
Jij rijdt zeker veel 'wheelies', en hoegenaamd géén 'stoppies' :?: :wink:

Ff serieus; ik kan nú nog niets zeggen over 'banden-slijtage', want daar is mijn Strom nog te 'maagdelijk' voor.
Wél weet ik, dat sinds ik óók héle hoge km.'s op Bridgestone banden maakte met mijn 'Pan', dat ik ook een 'fan' ben van dit merk.

De 'trailwings' geven mij onder de Strom, met droog weer (heb nog niet met nat weer gereden :oops: ) een goed vertrouwen.
Scottie

Bericht door Scottie »

Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is. Bij Vaak optrekken met behoorlijke power zal de achterband de 10.000 moeilijker halen dan rustiger aan doen.
De vraag is echter hoever iemand doorrijd alvorens de band te verwisselen. Bij warm weer wordt de grens van 1,5 mm al gauw 1 mm. Da's vaak 1000 a 2000 km extra.

Mijn record snel slijten is ongeveer 2000 km.
Dit was met mijn RD500. Nieuwe achterband bij aanschaf van de motor, 2000 km later kwamen er draden doorheen :oops:
Dit was een Pirelli Demon nogwat... band.
Sindsdien nooit meer een Pirelli (en RD500) gereden...
(ook vanwege het verbruik van loodhoudende benzine 1:6 tot 1:8 en mengsmering van 10 Euro per liter op 1000 km)
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is.

Daar ben ik helemaal mee eens Scottie.....!

Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. en hoeveel kilometers je achter elkaar rijdt e.d.!

B.v. in de EIfel, Schwarzwald, Dolomieten, slijten de banden naar mijn mening meer, dan b.v. Nederland (het Flitspalen land) omdat ze dan veel warmer worden! Je trekt dan vaker op, remt harder af e.d.

M.v.g. Stormke.
Toontje

Bericht door Toontje »

tatanka schreef:Ik denk dat een waarde van rond de 8000 km voor een achterband netjes is.

Daar ben ik helemaal mee eens Scottie.....!

Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. en hoeveel kilometers je achter elkaar rijdt e.d.!

B.v. in de EIfel, Schwarzwald, Dolomieten, slijten de banden naar mijn mening meer, dan b.v. Nederland (het Flitspalen land) omdat ze dan veel warmer worden! Je trekt dan vaker op, remt harder af e.d.

M.v.g. Stormke.
Onzin!

In bergachtig gebied gebruik je de banden veel meer over de hele breedte, waardoor de slijtage verdeeld wordt. Je moet maar eens kijken hoeveel banden er moeten worden vervangen met nog 5 à 6 mm profiel op de buitenste centimeters. De kunst van het bandenbehoud ligt in het vloeiend rijden. Op tijd de versnelling aanpassen, wardoor je bijna niet hoeft te remmen, zorgt voor de enorme levensduur van mijn voorbanden.
En op een fiets met minder dan 100 PK mag een achterband eigenlijk niet versleten zijn onder de 10000 kms. Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets. Daarvoor kun je allerlei R-en en RR-en krijgen.
Of je rijdt alleen maar rechtop 8)
tatanka

Bericht door tatanka »

Of dit ONZIN is Toontje betwijfel ik......! Het gaat er niet om wie er nu gelijk heeft of niet.....! Het zijn de ervaringen die we met elkaar delen.

Daarbij kom ik tot de conclusie dat jij met een voorband 36000km rijdt, da's een geweldig iets, wat ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord heb van een biker.....! Ik wou dat ik dat voor mekaar zou krijgen...>! Ik ben jaloers...>!

Daarbij vind ik het niet netjes om vooroordelen (Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets.) te omschrijven dat wij (bikers die een band slijten onder de 10.000km), iets willen laten zien met een RR of dergelijke.....! Heb een beetje respect voor ieders rijstijl en ervaring.

M.v.g. Stormke
Laatst gewijzigd door tatanka op vr 13-05-2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
xlrider

Bericht door xlrider »

Toch niet :cry:

Tot mijn grote verbazing heb ik ongeveer 19.500 km gedaan met de orginele TW achterband.
De voorband is recentelijk vervangen op 36.000 km.

Nu ja, de meeste km die ik doe zijn woon-werk verkeer via de autosnelweg.
Strommie schreef:........ the winner is ......: Toontje :P
Toontje

Bericht door Toontje »

tatanka schreef:Daarbij vind ik het niet netjes om vooroordelen (Anders probeer je blijkbaar veel indruk te maken met de verkeerde fiets.) te omschrijven dat wij (bikers die een band slijten onder de 10.000km), iets willen laten zien met een RR of dergelijke.....!

M.v.g. Stormke
Dat is geen vooroordeel, maar een conclusie. Als ik van mijn eigen rijstijl uitga, zou ik echt flink moeten wegscheuren en remmen om mijn banden in jullie tempo te verslijten. Ik snap echt niet, hoe jullie dat voor elkaar krijgen.

Ik snap trouwens ook niet, dat die banden bij mij (en blijkbaar dus ook bij xlrider) zo vreselijk lang meegaan 8)
Corre

Bericht door Corre »

en ik moet toontje bij staan in zijn antwoorden.
ik rijd zelf met een dl1000 alle dagen en een ritje met twee pers op 1 motor in het WE en tot mijn verbazing gaat de trailwing erg lang mee tot nu toe zelfs 15000 km.
ik heb ook al met van alles gereden ook met de Pirelli Demon van scotty hij hield goed baan maar heel snel versleten.
verder heb in nog wat michelins versleten waar ik overigens best tevreden van was maar die allemaal sneller versleten waren dan deze trailwing.
en mijn rijstijl de eene zegt snel de ander zegt normaal.
wat ik niet doe dat zijn de roodlicht sprintjes ik ben toch sneller dan alle auto's maar ik durf het gas wel eens vol open zetten op de autoweg.
als je gaat rijden in de bergen gaat uw band langer mee dan alleen op de autoweg je rijd hem dan ook mooi rond (anders alleen in het midden tussen de 3 en 7cm)
mijn ervaring is nog maar 20 jaar met de motor waarvan 10 jaar winter en zomer

groetjes corre(frank)
tatanka

Bericht door tatanka »

Nou daar is maar een verklaring voor, jullie rijden als oude.......! Veel succes verder, en voor mij is de discussie gesloten......!

P.s. Wat belangrijk is dat iedereen zich pretitg voelt bij het toeren op een motor. De een rijdt graag RAP, en de ander wil graag relax op zijn fiets toeren....! Ieder het zijne.....!

M.v.g. Stormke
Corre

Bericht door Corre »

Nou daar is maar een verklaring voor, jullie rijden als oude.......!

lol.
Toontje

Bericht door Toontje »

Tatanka . . . was dat niet die ouwe karateleraar uit die films . . . :roll:
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

:arrow: het rijden in Schotland kostte mijn nw Anakee (achter) 1 milimeter per 1000 kilometer...........
Het soort asfalt waar op je rijdt is in vele landen verschillend en zo dus ook de slijtage lijkt me.....dit is een extra factor die meespeelt buiten je rijgedrag 8)
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Strommie

Bericht door Strommie »

Ff 'off-topic': Fijn dat je er weer bent, Stroompje en Stroom2. :wink:
Lekker genoten in Schotland? Hoe was het weer :?:
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Yep,
zie hier:
http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=784" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
M-Strom

Bericht door M-Strom »

Ik heb mijn DL 650 ingeruild met een km.stand van 17.400, en ik heb de banden nooit hoeven te vervangen.
Op de achterband zat nog ruim voldoende profiel om zeker nog 3000 km te rijden en de voorband kan denk ik ook nog wel 6 á 7000 km mee.

Ik heb nog nooit zolang met banden gedaan als met de V-Strom.

zo'n 20 % van de km.'s heb ik met duo gereden....
Plaats reactie