Wanneer banden vervangen?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Leville

Wanneer banden vervangen?

Bericht door Leville »

Hoi,

Wettelijk gezien moeten je banden vervangen worden wanneer de profieldiepte minder is dan 1,6mm.

Vraag is: wachten jullie tot die 1,6mm, of worden de banden van jullie stroms eerder (of later :roll: ) vervangen?

Vermeld als het kan ook even

- jullie rijstijl (relax, snel, veel bochtenwerk...)
- jullie 'habitat' (snelwegen, secundaire wegen, kleine wegeltjes...)
- of jullie rijden bij regenweer

Alvast bedankt!

Groeten,

Leville
Ralf

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Ralf »

Banden gaan eraf als ze tot aan het merkteken in de groef komen
soesboy

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door soesboy »

Ik heb ze pas vervangen omdat er een kortingsactie was (had qua profiel nog wel gekund), oftewel, niet helemaal afhankelijk van profieldikte.
Oh ja, omdat ik veel rijksweg doe zijn ze eerder vierkant dan glad.
Ed Jonkmans

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Ed Jonkmans »

Als we straks weer richting Alpen vertrtekken, ook al is er nog 4mm profiel, dan komen er nieuwe bandjes onder.
Een valpartij kost meer dan een setje banden. En ga tijdens je vakantie maar eens op zoek naar een bandenboer, en
dan hebben we het nog niet eens gehad over de verloren tijd...
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door PDvD »

Als ik weet dat ze het eind van mijn vakantie niet gaan halen... of gewoon niet lekker meer rijden...
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Batrunner

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Batrunner »

Let op!!
Pas terug van rondje Oostenrijk/ Zwitserland.
Daar controle gehad van mijn banden door de politie aldaar. Ik had mazzel maar de banden waren slecht geworden onderweg naar Oostenrijk en ben bijna 2 keer op mijn plaat gegaan. Boete in Zwitserland is 500,- euro per band :( die slecht is en vervolgens niet meer mogen rijden. Kost altijd meer dan een setje banden. In Oostenrijk is de boete 150,- euro per band :( die slecht is.
Ik heb voor 250,- euro :D mijn banden laten vervangen in Oostenrijk en ben weer gelukkig man
Gebruikersavatar
Wout
DL1000 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 17:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 K6 GT

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Wout »

Leville schreef:Hoi,

Wettelijk gezien moeten je banden vervangen worden wanneer de profieldiepte minder is dan 1,6mm.

Voor auto's ja, de minimale profieldiepte voor motoren is 1.0 mm...

Ik wissel als de indicatoren (blokjes in het profiel) gelijk zijn aan het loopvlak.
Leville

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Leville »

In Belgie 1.6mm, net zoals bij auto's.
Gebruikersavatar
Wout
DL1000 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 17:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 K6 GT

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Wout »

dat kan natuurlijk ook... ff niet aan gedacht :)
Graafie68

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Graafie68 »

Als ze lek zijn :o)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Wullebolle »

Nu ff een serjeus antwoord proberen

In BE, en dat zal voor NL niet anders zijn aangezien dit EU materie is:

1.6mm minimum profieldiepte van de hoofdgroeven (en dat is een grijze zone, want de term hoofdgroef is niet in de wetgeving technische eisen gedefinieerd), over het middenste 3/4e van het loopvlak over de volledige bandenomtrek. Die 3/4 omvat zowat de gebruikte bandbreedte van normaal genomen scherpe
bochten, enkel voetsteunvonkentrekkers gebruiken ook nog het laatste 4e vh loopvlak plus hun knieen & ellebogen ...

Dat geeft wat te denken over slick banden. Die zijn gemaakt zonder hoofdgroeven. En aangezien de profieldiepte effectief slaat op de groefdiepte, zou je dan kunnen stellen dat een band zonder hoofdgroef uberhaupt toegelaten is aangezien ie door zijn constructie onmogelijk NIET kan voldoen aan de technische eis van 1.6mm diepte van de hoofdgroef, wegens geen hoofdgroef ... AHA ... O:-)

Merk op dat de EU productiespecificaties van de slijtage indicatoren +0.6mm/-0mm is, ttz mogen varieren tussen 1.6 & 2.2mm profieldiepte.

Wat IK doe: bij het bereiken van 2.0mm inh midden vh loopvlak plan ik een verse band in. Is het zomer dan kan ie er nog een paar duizend km tegen, is het koud nat en blubberig als in herfst/winter, dan zeker niet onder de 2.0mm en liever wa meer zelfs. Mijn originele banden hebben het zowel voor als achter 18.200km volgehouden. Toe had ik voor en achter nog 1.7 van de oorspronkelijk 4.4 & 6.6 over. Voor ging nog wel wat verder kunnen, achter was te vierkant en begon op men zenuwen te werken qua stabiliteit.

Die 1.0mm is voor trage motorvoertuigen zoals bromfietsen en rollators enz ..
Fietsbandprofieldiepte is niet gereglementeerd.
Spooky Action At A Distance !
De Clown

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door De Clown »

Graafie68 schreef:Als ze lek zijn :o)
Ja ook als dat gebeurt in Duitsland...

Damm, onderweg naar het vakantie adres een lekke band. Dus toen maar vervangen, vertraging 1 uur. Goede contacten met je dealer is in zo'n geval goud waard. Een belletje, en 5 minuten later had ik het dichtsbijzijnde adres waar ik terecht kon, Top actie van dealer. :)

Verder geen problemen gehad. Wel werdt mij 3 maal gewaarschuwd om niet te gek te rijden met nieuwe band. 5 dagen later waren alle stekels er compleet vanaf gereden. Maar nooit meer een Metzler voor mij. Volgende wordt weer gewon de Anakee 2. Maar ja op zi'n moment geld alleen het kunnen rijden

Ik vervang ze als ik in het najaar te weinig profiel heb voor de winter. Meest provinciale wegen, en daarnaast prive de toertochtjes en vakanties.
te weinig profiel is twee maal de indcator streepjes.

Rijstijl, sportief rijden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Wanneer banden vervangen?

Bericht door Dyrck »

Batrunner schreef:Let op!!
Pas terug van rondje Oostenrijk/ Zwitserland.
Daar controle gehad van mijn banden door de politie aldaar. Ik had mazzel maar de banden waren slecht geworden onderweg naar Oostenrijk en ben bijna 2 keer op mijn plaat gegaan. Boete in Zwitserland is 500,- euro per band :( die slecht is en vervolgens niet meer mogen rijden. Kost altijd meer dan een setje banden. In Oostenrijk is de boete 150,- euro per band :( die slecht is.
Ik heb voor 250,- euro :D mijn banden laten vervangen in Oostenrijk en ben weer gelukkig man
Ik ben van plan om in augustus een week naar Zwitserland te gaan op de VStrom.
Weet jij ook wat de profieldiepte moet zijn in CH?
(Handig te weten om te bepalen of ik voor de vakantie toch nog nieuwe banden moet gaan halen)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Plaats reactie