Hoe veilig is een "PROP"?
Hoe veilig is een "PROP"?
Hallo Mede Stromers,
Ik heb raad nodig...... Ik heb van het weekeind een nieuwe achterband (Battlewing) laten verwisselen (was aan vervanging toe), koste me vervolgens een RIB uit mn lijf.
Verlvolgens doe ik alles volgens het boekje: iets rustiger rijden , de eerste 100 kilometer niet te scherp door de bochten kortom alles gaat goed mooi weertje erbij, ik hartstikke blij .
En dan gebeurd het, ik heb net 300 kilometer gereden ik stop heel even bij een busplaats om mijn kloontje in een andere stand te zetten - ik sta bijna stil en opeens hoor ik een raar geluidtje dat ongeveer klinkt als "poeng" ..................
Ik denk dat is vast een steentje dat wegschiet
Ik vervolg mijn trip huiswaarts en eenmaal thuis zet ik hem neer doe mijn helm af en ja ja ik hoor een slang die naar mij sisst.
Maar hellaas was dit niet het geval maar zat er een stuk staal van 5 cm in mn band .
Ik zal jullie verder niet vervelen met mijn vrij ruime volcabulare wat betreft als het ff niet meezit, maar heb dus wel een aantal vraagjes:
Ik heb een motor zaak gebeld en die vertelde mij dat de band misschien wel te propen is in de vorm van een parapluutje van binnenuit.
Wie heeft hier ervaring mee? Is dit wel veilig genoeg aangezien ik van plan ben om toch wel behoorlijke afstanden af te leggen?
Of moet ik toch weer 200+ neerleggen voor een nieuwe band.
Alle raad is welkom
Big Rhino
Ik heb raad nodig...... Ik heb van het weekeind een nieuwe achterband (Battlewing) laten verwisselen (was aan vervanging toe), koste me vervolgens een RIB uit mn lijf.
Verlvolgens doe ik alles volgens het boekje: iets rustiger rijden , de eerste 100 kilometer niet te scherp door de bochten kortom alles gaat goed mooi weertje erbij, ik hartstikke blij .
En dan gebeurd het, ik heb net 300 kilometer gereden ik stop heel even bij een busplaats om mijn kloontje in een andere stand te zetten - ik sta bijna stil en opeens hoor ik een raar geluidtje dat ongeveer klinkt als "poeng" ..................
Ik denk dat is vast een steentje dat wegschiet
Ik vervolg mijn trip huiswaarts en eenmaal thuis zet ik hem neer doe mijn helm af en ja ja ik hoor een slang die naar mij sisst.
Maar hellaas was dit niet het geval maar zat er een stuk staal van 5 cm in mn band .
Ik zal jullie verder niet vervelen met mijn vrij ruime volcabulare wat betreft als het ff niet meezit, maar heb dus wel een aantal vraagjes:
Ik heb een motor zaak gebeld en die vertelde mij dat de band misschien wel te propen is in de vorm van een parapluutje van binnenuit.
Wie heeft hier ervaring mee? Is dit wel veilig genoeg aangezien ik van plan ben om toch wel behoorlijke afstanden af te leggen?
Of moet ik toch weer 200+ neerleggen voor een nieuwe band.
Alle raad is welkom
Big Rhino
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
owla zekers ...
Dat heb je met 'nagel'nieuwe banden ...
Prop is maar goed voor een nagel/vijs gaatje en dan nog tijdelijk
Parapluutje idem maar langdurige reparatie en evt grotere nagel/vijs.
Een stuk staal geeft meestal een snee ipv een mooi rond gat, en dan helpt een paraplu niet veel vrees ik.
Maar één manier om het te weten: De bandenboer !! Als die oordeelt dat een paraplu geschikt is ... why not. De wegen liggen ten slotte niet vol met verongelukte motards met ontplofte gerepareerde banden ... he. Serieuzer: de motor fora puilen niet uit van horrorstories ivm gerepareerde banden. Dus het zal wel los lopen.
Dat heb je met 'nagel'nieuwe banden ...
Prop is maar goed voor een nagel/vijs gaatje en dan nog tijdelijk
Parapluutje idem maar langdurige reparatie en evt grotere nagel/vijs.
Een stuk staal geeft meestal een snee ipv een mooi rond gat, en dan helpt een paraplu niet veel vrees ik.
Maar één manier om het te weten: De bandenboer !! Als die oordeelt dat een paraplu geschikt is ... why not. De wegen liggen ten slotte niet vol met verongelukte motards met ontplofte gerepareerde banden ... he. Serieuzer: de motor fora puilen niet uit van horrorstories ivm gerepareerde banden. Dus het zal wel los lopen.
Spooky Action At A Distance !
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Een paraplu van binnenuit geplaatst is door Michelin goedgekeurd als permanente reparatie mits er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. De betere banden boer weet er het fijn van. Het gat mag o.a. niet te groot zijn, het gat mag niet schuin lopen, het gat mag niet aan de zijkant zitten, er mag niet eerst met een andere manier geprobeerd zijn om het gat te dichten (spuitbus, veter, etc) en een snee is niet te repararen.
Normaliter is een gat dmv een spijker, schroef etc prima te repareren en kun je de band gewoon op rijden zonder beperkingen.
Normaliter is een gat dmv een spijker, schroef etc prima te repareren en kun je de band gewoon op rijden zonder beperkingen.
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4211
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Daar zijn de meningen over verdeeld en is in het forum ook al vaker over gediscussieerd. Ik zou het nooit doen en gewoon een nieuwe band kopen. Maar ook voor het gevoel. Ik zou het vertrouwen nooit meer volledig in deze band kunnen hebben. Maar even naar een band shoppen kan geen kwaad, want ik had vorig jaar een nieuwe Battlewing bij Motoport voor 150,00 (gelegd en uitgelijnd)... 200+ is erg duur!Hunter6 schreef:Normaliter is een gat dmv een spijker, schroef etc prima te repareren en kun je de band gewoon op rijden zonder beperkingen.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Enkele jaren geleden zat ik in het bestuur van de Yamaha R club. Op één van de clubdagen hadden we een vertegenwoordiger van Michelin Nederland te gast.
Deze man kon ons vertellen dat Michelin de paraplu reparatie getest heeft (op motorbanden) en er een goedkeurings certificaat voor uit gegeven heeft.
Alleen hadden ze liever niet dat dit luidkeels aan het grote publiek medegedeel werd, je snapt zelf wel waarom
Er mogen op het forum nog zoveel meningen en discussies rondgaan, ik heb het certificaat met eigen ogen gezien.
Maar wie de portemonee toch dik genoeg heeft, gewoon een nieuwe band kopen en de "oude" band hier gratis aan bieden. Liefhebbers genoeg
Deze man kon ons vertellen dat Michelin de paraplu reparatie getest heeft (op motorbanden) en er een goedkeurings certificaat voor uit gegeven heeft.
Alleen hadden ze liever niet dat dit luidkeels aan het grote publiek medegedeel werd, je snapt zelf wel waarom
Er mogen op het forum nog zoveel meningen en discussies rondgaan, ik heb het certificaat met eigen ogen gezien.
Maar wie de portemonee toch dik genoeg heeft, gewoon een nieuwe band kopen en de "oude" band hier gratis aan bieden. Liefhebbers genoeg
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Michelin mag met zoveel certificaten zwaaien als ze willen. Op een circuit gaan kneedownen aan 180 met een band+paraplu, of op een hayabusa met parapluband in 6 uur van Ljubljana naar Brussel blazen (ik ken iemand die dat gedaan heeft) zou ik niet doen. Mijn vertrouwen zou -al is het mischien onterecht- weg zijn.
Maar op een Vstrom kan het absoluut geen kwaad voor zover aan de "paraplu voorschriften" zoals Hunter al vermeldde is voldaan.
Met een veter -wat tenslotte maar een thuiskomertje is- zou ik ietwat voorzichtiger zijn, en nadien toch een pluutje steken (ja dat kan als het gat wat groter gemaakt kan worden).
Anderzijds kan ik me voorstellen dat iemand die van plan is om met duo en bagage 3 weken door de Alpen te hotsen, toch liever een verse band steekt.
Maar dan nog kun je de gerepareerde band houden voor het rustigere woonwerk en winter gerij. Bandjes bij de bandenboer laten wisselen kost niet veel.
Maar op een Vstrom kan het absoluut geen kwaad voor zover aan de "paraplu voorschriften" zoals Hunter al vermeldde is voldaan.
Met een veter -wat tenslotte maar een thuiskomertje is- zou ik ietwat voorzichtiger zijn, en nadien toch een pluutje steken (ja dat kan als het gat wat groter gemaakt kan worden).
Anderzijds kan ik me voorstellen dat iemand die van plan is om met duo en bagage 3 weken door de Alpen te hotsen, toch liever een verse band steekt.
Maar dan nog kun je de gerepareerde band houden voor het rustigere woonwerk en winter gerij. Bandjes bij de bandenboer laten wisselen kost niet veel.
Spooky Action At A Distance !
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Als iemand een achterband met redelijk profiel weg doet met een nagel of vijs in, ben altijd kandidaat voor gratis overname.
Heb al meermaals proppen in achterbanden gezet en opgereden zonder problemen. In een voorband zou ik een parapluutje zetten.
Alvast bedankt voor de aanbiedingen.
Heb al meermaals proppen in achterbanden gezet en opgereden zonder problemen. In een voorband zou ik een parapluutje zetten.
Alvast bedankt voor de aanbiedingen.
- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Tis simpel, het gevoel bepaald.
Als je op het gebied van veiligheid er twijfels/bedenkingen bij hebt, moet je hem gewoon vervangen. Als je het prima vind zo, gewoon laten zitten en op rijden.
Certificaten of niet; je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de dingen die je doet, maar ook die je laat.
Als je op het gebied van veiligheid er twijfels/bedenkingen bij hebt, moet je hem gewoon vervangen. Als je het prima vind zo, gewoon laten zitten en op rijden.
Certificaten of niet; je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de dingen die je doet, maar ook die je laat.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Ik zou ballen van de 150 euro voor het zo snel afschrijven van een nieuwe band... maar er zo snel mogelijk eennieuwe onder laten leggen. Prop is om mee thuis of bij een dealer te komen... niet om mee rond te blijven rijden. Of er een binnenband in zetten...
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Hallo Mede Stromers,
Allereerst erg bedankt voor jullie reacties. Persoonlijk ben ik er een stuk wijzer van geworden.
Hellaas mocht het niet baten betreffende de band want, die moest gewoon vervangen worden.
Zo een vermoeden had ik hellaas al toen ik jullie verhalen las over dat het gaatje rond moest
zijn wil de PROP enige nut hebben.
Ook weet ik dat ik niet snel meer een band laat verwisselen bij hun "schrik niet": 226,70 euro. En bedankt.
Ik heb een beetje een dubbel gevoel hierbij ik ben er van overtuigd dat dit veel goedkoper kan.........
Ook omdat verschillende personen dit aangegeven hebben, zelfs bij de zelfde motordealer (begint met de M van Motorport) .
Wel ben ik uiteraard blij met mijn nieuwe band, hopelijk houdt ik het nu langer vol met deze Wing.
En nu moet ik me nog aanmelden bij de tourrit van 23 april.
Veel rijplezier toegewenst "Tour save"
Big Rhino
Allereerst erg bedankt voor jullie reacties. Persoonlijk ben ik er een stuk wijzer van geworden.
Hellaas mocht het niet baten betreffende de band want, die moest gewoon vervangen worden.
Zo een vermoeden had ik hellaas al toen ik jullie verhalen las over dat het gaatje rond moest
zijn wil de PROP enige nut hebben.
Ook weet ik dat ik niet snel meer een band laat verwisselen bij hun "schrik niet": 226,70 euro. En bedankt.
Ik heb een beetje een dubbel gevoel hierbij ik ben er van overtuigd dat dit veel goedkoper kan.........
Ook omdat verschillende personen dit aangegeven hebben, zelfs bij de zelfde motordealer (begint met de M van Motorport) .
Wel ben ik uiteraard blij met mijn nieuwe band, hopelijk houdt ik het nu langer vol met deze Wing.
En nu moet ik me nog aanmelden bij de tourrit van 23 april.
Veel rijplezier toegewenst "Tour save"
Big Rhino
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
hallo rhino
Afgelopen najaar in de vogezen geweest met een aantal mensen
daar heb ik het volgende meegemaakt.
na een harde klap gehoord te hebben bleek de achterband van een mederijder op tijd van 10 seconden leeg te zijn.na kontrolle bleek dat hier een complete 14 mm boor in zat.
we hebben hier ook een prop in gezet de band daarna nog gevuld met een busje vloeibare latex daarna voor even 2 patronen met lucht erin geblazen en de band bij een tankstation opgepompt hierna onze weg nog vervolgd voor die dag zonder problemen.
de dag erna ongeveer 500 km mee naar huis gereden met een snelheid van rond de 110 km zonder dat er lucht uitgelopen was.
en het was echt een heel giga gat.
het reparatiesetje kost momenteel bij louis 16.95 euro.
voor iedereen die langer op pad gaat en dit gebeurt je een super oplossing en een kind doet de was.
gr paul.
Afgelopen najaar in de vogezen geweest met een aantal mensen
daar heb ik het volgende meegemaakt.
na een harde klap gehoord te hebben bleek de achterband van een mederijder op tijd van 10 seconden leeg te zijn.na kontrolle bleek dat hier een complete 14 mm boor in zat.
we hebben hier ook een prop in gezet de band daarna nog gevuld met een busje vloeibare latex daarna voor even 2 patronen met lucht erin geblazen en de band bij een tankstation opgepompt hierna onze weg nog vervolgd voor die dag zonder problemen.
de dag erna ongeveer 500 km mee naar huis gereden met een snelheid van rond de 110 km zonder dat er lucht uitgelopen was.
en het was echt een heel giga gat.
het reparatiesetje kost momenteel bij louis 16.95 euro.
voor iedereen die langer op pad gaat en dit gebeurt je een super oplossing en een kind doet de was.
gr paul.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Zoals ik al eerder zei, leuk om thuis te komen.. echter in bijna ieder ander buitenland zijn motorbanden een heel stuk goedkoper dan in NL. Vandaar dat ik dus altijd gewoon ter plekke een dealer of bandenboer opzoek die 'm even kan wisselen. Ooit in Luxemburg met een scheur in mijn pilot road 2 gestaan. Aangezien mijn voorband ook bijna op was daar maar ter plekke voor 260 euro een set BT021's aan laten meten (naderhand niet de beste band maar toch). Ik ben wel teruggegaan naar die toko toen ik mijn strom had en betaalde daar 5 euro meer voor een set dan wat Big Rhino voor enkel een achterbandje betaalde.
Ook in Frankrijk is het op vakantie bij Camping Moto regelmatig bandenwissel bij het motorzaakje in Crest. scheelt ook een berg geld. En je kunt weer leuk verder rijden.
Ook in Frankrijk is het op vakantie bij Camping Moto regelmatig bandenwissel bij het motorzaakje in Crest. scheelt ook een berg geld. En je kunt weer leuk verder rijden.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2961
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Hoe veilig is een "PROP"?
Dank je Kerel,
Nu weet ik waar ik in september voor mijn ( ruime om ) weg naar Tenerife mijn banden laat verwisselen
Kleine omweg via Luxemburg ( heb het niet zo op die fransen ).
Nu weet ik waar ik in september voor mijn ( ruime om ) weg naar Tenerife mijn banden laat verwisselen
Kleine omweg via Luxemburg ( heb het niet zo op die fransen ).
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "