Straatbanden of allroad?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Leville

Straatbanden of allroad?

Bericht door Leville »

Als je de strom bekijkt voor wat 'ie is, een hoofdzakelijk straatgerichte "hoog"poter, dan vraag ik me af of de zogenaamde allroad banden veel verschil uitmaken qua polyvalentie ten opzichte van gewone baanbanden. Wat maken allroadbanden meer mogelijk dan straatbanden met deftige regenafvoer (dus deftige groeven)?

(KTM gebruikt ook straatbanden, net als Kawa op de Versys)
FastLoe

Re: Straatbanden of allroad?

Bericht door FastLoe »

Als je hoofdzakelijk op straat rijdt, kan je beter straatbanden kiezen dan all road banden. De grip is over het algemeen hoger, je kan eventueel voor een dual compound kiezen en de waterafvoer is zeker niet slechter dan bij een all road band.
Rij je ook wel eens op een natte onverharde ondergrond en dan bedoel ik met onverhard, geen gravelpaden, dat is voor mij niet onverhard, maar op nat zand of een nat bospad, dan zullen de straatbanden snel dichtlopen. De all road banden bljven wat langer open en als de bandenspanning ietsje verlaagd is, rijd je ze zelfs wel weer "schoon" als ze dicht zitten.

Op de weg presteren ze ietsje minder als de echte straatbanden. Als je zelf niet op de limiet van je all road banden rijdt, dus als deze type banden bij jou rijstijl de grens niet bereiken, zou ik voor all road banden kiezen. Rij je regelmatig op de grenzen van het mogelijke, voor wat je banden betreft, neem dan echte straatbanden om op de weg, de lat weer ietsje hoger te leggen.

Dat de meeste mensen hun Vstrom alleen gebruiken om over het asfalt te rijden, wil trouwens niet zeggen dat je er niet iets anders mee kan doen. Je moet de Vstrom niet zien als een pure Enduro machine, net zoals je hem niet moet zien als een pure straatmachine. Zie het als een basis model, met hyperpro vering en straatbanden ga je al direct meer de straatkant op, lange ritten op geasfalteerde wegen, af en toe een smal dijkje maar je zult merken dat de overige mogelijkheden sterk ondergeschikt raken.

Zet je er Enduro banden onder, de originele vering lekker slap, dan heb je een geweldige pakezel die je overal doorheen sleept. Het is maar waar je voor kiest maar bedenk wel, een Yamaha R1, die doet altijd het beter op straat en een KTM 690 adventure zal het beter onder Enduro omstandigheden doen. Ga je echter combineren, tja dan wint de Strom :worship:
Leville

Re: Straatbanden of allroad?

Bericht door Leville »

Dat is nu eens een Antwoord.
Helpen allroad banden eigenlijk bij kiezels, gravel of zand op de weg? (Waarschijnlijk niet, maar ik wil het toch even vragen.)
FastLoe

Re: Straatbanden of allroad?

Bericht door FastLoe »

Dat ligt er net een beetje aan hoeveel er ligt. Voor kiezels op de weg doet het weinig tot niks. Gravel, wat wel wat kleiner is zal nog steeds indruk maken als je er overheen rijdt, zeker in een bochtje. Enduro banden maken het in dat geval weer wat makkelijker omdat de noppen makkelijker meegeven.
Zand is een verschrikking, zeker op een verharde weg. Wil een kiezeltje wel eens onder je band wegschieten en je een helahola momentje bezorgen. Zand fungeert bijna als een smeermiddel tussen je band en het plavijsel. Net als met ijzel, helpt hier weinig tegen.
Op hardere zandpaden heb je veel plezier van all road banden, zeker ten opzichte van straatbanden. Wordt het zand dieper, ruller of nat, dan kom je eigenlijk allen met Enduro's nog een beetje goed weg.

Je moet voor jezelf een beetje uitmaken waar je de meeste lol beleeft, op welk soort weggetjes en dan kiezen voor de meest extreme vorm die je mee denkt te gaan maken. Rij je altijd op asfalt, ook met regen, dan zijn straatbanden gewoon de beste keus. Zet er wat strakkere vering op en je kan een leuk partijtje meeblazen. Wil je af en toe een stukje onverhard, gavel, grind en af en toe met mooi weer een stukje bos, zou ik de all roads kiezen.

Ga je echter zo veel mogelijk binnendoor, kom je langs plaatsen waar ze azvalt niet eens fatsoenlijk kunnnen spellen en verwacht je minder goede weersomstandigheden, kies dan voor een beetje zekerheid en dus Enduro's, zodat je jezelf nog een beetje kan redden als je met 50Kg bagage bergafwaarts in de stromende regen de dichstbijzijnde lokale kroeg probeert te bereiken.
Plaats reactie