Problemen met Trail Attack voorbij?

ja, die twee stukjes rubber...
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Even een update over de Continental Trail Attacks. Volgens mijn bandenboer is Conti inmiddels met een nieuwe voorband gekomen, 110/80-19 Trail Attack Z. Mogelijk naar aanleiding van de eerdere problemen met deze band (trillingen enzo).
Misschien dat ik over een paar maanden het toch aandurf de Trail Attacks te proberen. Anders worden het de Battle Wings of de Anakees.
Willystrom

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Willystrom »

Hmmm,ik rijd al 2 jaar met deze banden maar ik weet niet waar je het over hebt.
Ze bevallen mij iig uitstekend.
Wellicht een toevalstreffer. :-)}

Gr Will
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door DesertStrom »

Net weer een setje nieuwe eronder laten zetten, oude waren op.
Nooit problemen gehad, trillingen gevoeld of zoiets.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-Stoom »

Klopt. Is ook erg exemplarisch. Probeem is bij Conti bekend en de verwachting is dat nieuwe beter is. Verder prima band hoor.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Ik had het probleem van 'wobbling' (stuur gaat slaan) ook en vond het dermate irritant dat ik de banden na 700 km verkocht heb. E.e.a. nog uitgezocht, er gingen geruchten dat het te maken had met verschil in land van productie van de banden. Baalde er wel van, want de band gaf verder een goed gevoel. Tot 2x toe contact gehad met Conti en ze deden naar mij toe of ze van niets wisten. Dit terwijl ik genoeg stof (ervaringen op internationale forums) had om dit te weerleggen. Ze waren ook niet bereid om in te gaan op mijn idee om de band op te sturen zodat ze hem konden onderzoeken. Viel me erg tegen, want qua autobanden ben ik erg te spreken over Conti. Ik zou ze als motorband graag weer hebben, maar durf niet meer vanwege de slechte ervaring. De huidige Michelins bevallen overigens goed, Bridgestone niet meer geprobeerd na de standaar Trailwings........
GSA1200
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-Stoom »

Hé Xavier,

Bizar verhaal en erg teleurstellend dat er zo mee om gegaan wordt. Ik heb zelf een andere ervaring. Er was bij mij een Conti TA gemonteerd en dat gaf vrij snel problemen. Mijn dealer heeft de klacht neergelegd bij Conti en di heeft gewoon gezorgd voor een nieuwe. De oude is opgestuurd voor onderzoek. Ik ben nu zo'n 6000 km verder en er ontstaat nu langzamerhand weer onrust in de band. Ik vindt niet dat ik daar na 6000 km nog mee kan komen maar het is voor mij wel aanleiding bij een volgende wissel een andere band te laten monteren.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Pébé »

Vandaag op de beurs gesproken met iemand van Sabra.
Ik ben nl. erg tevreden over de TA ,qua grip en levensduur dan(20.000km! :D ) .Nadeel is het sjimmiën, als je het stuur loslaat. :frusty:
Er blijkt door Conti toch een hele serie TA's teruggeroepen te zijn en mogelijk dat er nu geen problemen meer zijn.
Ik ga het binnenkort eens proberen.
Peter
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

OK, verschillende ervaringen dus.
Toch denk ik het nu wel aan te durven die TA's
Bedankt voor de reacties.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Ik heb nog eens contact opgenomen met Conti. Dit omdat ik mij niet kan voorstellen dat ze 'slechte' banden maken (hoewel totaal anders, maar onder de auto bevalt het merk goed), ik de band voor de korte tijd dat ze eronder zaten wel vertrouwen vond geven en omdat ik de Anakees toch wel vierkant rijd en de Conti's dat misschien minder hebben vanwege een andere samenstelling. Nu heb ik ook nog de afweging van een gewone tourband eronder, want ik rijd toch vrij veel snelweg, maar daar ben ik nog niet uit (zo'n grovere band staat toch beter).

Ik kreeg de volgende reactie van Conti:
"Conti heeft een TrailAttack voorband onwikkeld in de maat 110/80 VR19 met een 0° staalgordel constructie. Deze band wordt in Duitsland geproduceerd (uw vorige voorband komt uit Korea) en heeft een heel anders opgebouwd karkas. Wij hebben in Nederland gekozen alleen deze nieuwe verise te gaan voeren onder een extra specificatie te weten "Z" codering. Ons artikelnummer is de 0244099. (Deze "Z" staat op de zijkant van de band achter het woord TrailAttack en is bij diverse van onze dealers al uitgeleverd sinds eind 2010.)"

Iemand enig idee wat het verschil kan zijn met de voormalige band, dat 0° zegt mij weinig. Mogelijk is het probleem van trillen/wobbling hiermee over, het kriebelt toch wel om de band nog eens te proberen. Dan bestel ik hem alleen niet in Duitsland maar veiligheidshalve in NL bij een dealer, mochten ze niet goed zijn dan is het bij een NL dealer wat eenvoudiger om een oplossing te zoeken!

Iemand enig idee wat een setje moet kosten en heeft iemand ervaring qua trillen, levensduur en vierkant rijden?
GSA1200
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Pébé »

Ik heb de laatste 20000 km met de Conti Trail Attacks gereden en qua grip en levensduur erg tevreden! Alleen het slingeren had ik natuurlijk ook problemen mee.
Mailtje gestuurd naar Conti met de vraag of er veranderingen in het prductieproces waren ingevoerd die dit probleem tackelen, mede omdat er op het V-Strom forum vaker soortgelijke problemen worden gesignaleerd.
Het volgende kwam als antwoord:

[U kunt met een gerust hart opnieuw de TrailAttack aanschaffen.
De kwaliteit van het productieproces is volledig doorgelicht en er is een verbetering doorgemaakt sinds de introductie van de TrailAttack.
Daarnaast zijn we in Nederland per 1 januari 2011 ongeveer overgestapt naar het inkopen van de voorband met een extra Z codering, deze specifieke banden worden geproduceerd in Korbach Duitsland en hebben een 0° staalgordel constructie.
Deze band past daarmee ook beter bij de voorvork constuctie van de DL modellen en Varadero's etc.
De gewone Trailattack voorband in 110/80 19 is dus van constantere kwaliteit, en als u een Z versie treft is deze voorzien van 0° staalgordel en daarmee ook stabieler in het rijgedrag.

Als laatste wil ik u meegeven dat we de waarde van een forum nog steeds in twijfel trekken, we hebben wel wat meer aanvragen op het vlak van garantie gehad, maar niet zodanig dat we daar een gelijk beeld zien als dat we op de diverse (merken)fora wel te zien zijn. Gehypte emoties? Gemak van deels anoniem te ventileren?

Met vriendelijke groeten,
Continental Banden Groep B.V.


Namens het 2Wheel team:Chris van Paassen]


Gisteren in Geldermalsen nieuwe T.A.met Z codering laten monteren en " steady as a rock. :D
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Ik denk dat ik de gok dan ook maar eens ga wagen! De opmerking over de 'geloofwaardigheid' van een forum kreeg ik ook van Conti. Ben zelf van mening dat wij toch een redelijk serieus forum hebben en wat zwaarder telt: waarom zou je klagen over een slingerend stuur als dat niet zo zou zijn. Er zijn natuurlijk best voorbeelden van foa waar mensen negatieve reacties plaatsen waarbij je de vraag kunt stellen of dat terecht is (verkeerd gebruik etc.). Maar ja, met een band kun je weinig anders doen dan hem erom leggen en rijden. Dan is het een kwestie van hij slingert of hij slingert niet!

Maar nogmaals: ik ga het eens proberen, huidige Anakee achterband is aan vervanging toe, vind het vervangen als set wat handiger.
GSA1200
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Hé Pébé

Door omstandigheden heb ik weinig kunnen rijden dus ben nog niet overgegaan op nieuwe banden. Ik dacht eerst na jullie reacties de TrailAttacks te gaan proberen,
begon toch te twijfelen (wat als ik nou ook instabiliteit enzo krijg, heb ik geen zin in , waarom niet voor "veilig" gaan etc.) ,maar volgens jou is je fiets nu met die nieuwe Z-voorband stabiel.
Ik zie dat je een 1000 hebt, zou dat voor de 650 nog schelen? En merk je wezenlijk verschil met de nieuwe? Heb je al wat meer ervaring opgedaan deze week?

Groet,

OllieX
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Pébé »

@ Ollie,
nu zo'n 400 km gereden en ik ben erg enthousiast.
Erg stabiel, grip te over. Voelde direct weer vertrouwd. De voorband met de Z codering lijkt wel wat ronder : achter bijna het schaamrandje eraf maar voor wel 1 cm. meer.
Mijn vergelijk qua banden zijn de Anakee's. 2 setjes versleten (oude type) maar de TA,s zijn 10 x beter.
Ik kan ze je aanraden!
Peter
Leville

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Leville »

Hoe plat kan je gaan met TrailAttacks?
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Bozobin † »

Leville schreef:Hoe plat kan je gaan met TrailAttacks?
Ik schat zo in tot je met je stuur de grond raakt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-Stoom »

Mijn ervaring? hééél plat. Aan grip heb je zeker geen tekort.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Pébé schreef:@ Ollie,
nu zo'n 400 km gereden en ik ben erg enthousiast.
Erg stabiel, grip te over. Voelde direct weer vertrouwd. De voorband met de Z codering lijkt wel wat ronder : achter bijna het schaamrandje eraf maar voor wel 1 cm. meer.
Mijn vergelijk qua banden zijn de Anakee's. 2 setjes versleten (oude type) maar de TA,s zijn 10 x beter.
Ik kan ze je aanraden!
Peter
Bedankt Peter,

Ik ben over de streep, ik ga ook voor zo'n setje!
René
Graafie68

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Graafie68 »

Nou ben ik mischien iets te wantrouwend, maar na 400 km rijd elke band geweldig.
Want je vergelijkt hem met het oude/versleten setje.
Ik hoor graag nog maals je oordeel na 6 a 7000 km. :wink:
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Er waren voorheen rijders die al direct problemen hadden na het monteren van Trail Attacks. Ik durf het nu toch wel aan.
Als ik ze er onder heb laat ik het wel weten ook na 6 of 7000 km. Ook als ik me vergist mocht hebben.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Voor diegenen die de gok hebben gewaagd: hoe bevallen ze tot nu toe? Ben er erg benieuwd naar, hoewel de Anakee 2 ook goed bevalt.
GSA1200
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Helemaal niemand, of is iederen op vakantie????????
GSA1200
soesboy

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door soesboy »

Misschien te grote problemen met hun banden gehad? :lol:
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

Oeps, ik mag toch hopen van niet! Ik ben zo benieuwd omdat ik geen zin heb in een set banden waar ik wederom niet tevreden over ben. Maar ik twijfel nu zelfs om gewoon een set wegbanden (pilot road 3 o.i.d.) te laten monteren: wat ik offroad rijd kan ook met gewone banden, zijn meestal slijtvaster en winterweergeschikter. Alleen de looks he, dat is toch anders......
GSA1200
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Peterzeeland »

Hier dan eentje.

Sinds 3 weken weer nieuwe set TA erop gezet. Voorband was ramp, via mopedreifen.de kreeg ik de oude versie, teruggestuurd (daar gaat je winst) en in NL bij Sabra de 'Z'-versie besteld.
'sochtends aangekomen, binnen 2 uur erop laten zetten, en smiddag proefrijden via Ardennen naar Bruttig-Fankel (leuk: Zum Moselhut) en daar rest van Hemelvaartweekend gereden.

wobbelen was bij de oude voorband heel sterk bij 'met handen los en dan afzakken tot 60 km/u'. dat is dus voorbij met de verse band.

Prima vermaakt met de nieuwe bandjes. Blijft prima in het spoor al vind ik ze niet superstabiel in de rechte lijn.
Vooral de nat-kwaliteiten bleken zoals voorspeld (mopedreifen geeft indicatie daarvan per band) en dat heb ik uit mogen proberen in de onweersbuien in de ardennen. Toch wel lekker hoor als je banden in het nat zekerheid geven.

Ga volgende keer wel eens de anakees proberen.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Hoi Xavier,

Ik was inderdaad op vakantie. Deze week komen de TA's er op.
Ik heb je net gemailt.
Groet,
René
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Xavier »

@René: heb je bericht gekregen, bedankt, ik zal de rest van de conversatie in dit topic doen.

Had nog geinformeerd naar de Michelin Pilotroad 3, maar de voorband blijft daarvan niet leverbaar. Las op andere fora al dat ze voorlopig nog bezig zijn met de vraag naar de regulierdere maten, op mijn 2 mails in de afgelopen 2 weken geen enkele reactie van Michelin, dus ze zullen wel druk zijn O:-) O:-)

Heb met de Anakees gok ik rond de 18000 km gereden, dus al met al zeker niet slecht! Eigenlijk nooit voor verrassingen komen te staan, dus betrouwbaar genoeg voor mij. Reden dat ik keek naar normale wegbanden als de Pilotroads is wat dat betreft denk ik niet zo groot qua km's, het zou nog wel in een stuk wegligging kunnen zitten, maar ik kan qua vervangen van de huidige banden niet meer zo lang wachten. Helaas dus voor de Pilotroads waarschijnlijk ...... Zonder goede verhalen over de Trailattacks dan toch maar op safe voor de Anakees denk ik....... lastig-lastig
GSA1200
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-TWim »

Mijn ervaring met TA's: -------> Er liggen nu weer Anakee's onder. Het gripgevoel (is zeer subjectief, weet ik) wat de Anakee's mij geven kan de TA niet aan tippen. Stabieler, rustiger en vooral neutraler. Omdat ik via een collega destijds redelijk scherp aan TA's kon komen heb ik dat gedaan. Op zich zeker geen slechte band. Wel erg gevoelig voor bandenspanning, 2 tiende druk verschil maakte bij mij groot verschil in aanvoelen. Zeker bij de voorband. Maar toen ik onder de SV een setje Michelins monteerde en dat weer voelde heb ik besloten om er toch weer Michelins te monteren onder de Strom. En ik ben nu een stuk blijer met mijn Strom. Ik vond het gevoel bij nattigheid en kou wat de TA's gaven zeker niet denderend.

Kortom: Heb je met Anakee's gereden dan kan de overstap naar TA's tegenvallen. Wil je het toch proberen: In het MP gedeelte biedt ik nog een setje TA's aan. :mrgreen:
Only dead fish go with the flow.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Hoi V-strommers,

Ik heb 2 weken geleden de TA's laten monteren, voor met Z notering. Helaas door ziekte slechts een paar honderd km. kunnen rijden.De eerste indrukken zijn zeer positief! Zeer fijn sturen, ook even 160 met topkoffer en stabiel! Enige nadeel was wat schudden bij je raad het al.... 80 tot 60 km/uur (handen los en motor uit laten rollen). Handen aan het stuur en ik merk niets.
Met topkoffer leek het iets meer dan zonder. Banden worden nog wel na- gebalanceerd. Ik houd jullie op de hoogte. Al met al toch zeer tevreden! Ik kan niet wachten tot ik weer kan rijden.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-Stoom »

Controleer je balhoofdlagers even.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

OK, dat is een goede tip, de balhoofdlagers gaan we ook ook gelijk even controleren.

Bedankt,
René
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Nou, balhoofd gecontroleerd, leek OK. Opnieuw nagebalanceerd, niet het gewenste effect, shimmy bleef.
Nieuwe band erop(Z weer), probleem opgelost.

Gereden afgelopen zondag, waaide hard, volgens KNMI in Noordholland en op afsluitdijk windkracht 6 tot 7.
Op snelweg boven de 130 werd de motor minder stabiel, bij 150 tot 160 (illegaal dus ) werd het slingeren soms erg onprettig.
Nu werd het meer richting een weave of wobble.Maar..... met topkoffer en echt harde wind! Misschien had ik dat met andere banden toch ook gehad.
Terugweg langs Ijsselmeer binnendoor een waar feest met deze banden. Veel vertrouwen en plezier.
Al met al toch erg tevreden. Die stabiliteit op snelwegen moet ik nog maar eens testen met minder wind.
Leville

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Leville »

Rijd je met een topkoffer? En zo ja, van welk formaat en hoeveel gewicht zit er in? En hoe hard staat je achtervering ingesteld?
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Het is zo'n Suzuki topkoffer, ik denk 48 liter?
Leeg gewicht ongeveer 3,7 kg, met spulletjes erin totaal ongeveer 8 kg.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Enne....nog vergeten, de achtervering op stand 3, iets steviger als fabrieksafstelling 2.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Wullebolle »

ast offtopic is, helaas!

Nog iets over het shimmy effect:

Ook hier: Givi V46 topkoffer, heen&weer deinen vanaf 150/u, met zijkoffers erbij deinen vanaf 130.
Beetje vooroverleunen maar toch nog comfortabel, neemt de deining grotendeels weg.
Bij slipstreamen achter een vrachtwagen/busje, wordt de deining veel groter op het randje van -lijkt het toch- gevaarlijk en dat al vanaf 100/u.
Zonder koffers, niemendal last van deinen/zwalpen ... Het ligt dus aan de verstoorde luchtstroom vanwege de koffers en niet aan de banden.
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Leville »

m.a.w. (top)koffers wegen wat en verplaatsen het zwaartepunt van de motorfiets naar achter. Daardoor komt er minder druk op het voorwiel. Komt daarbij dat (top)koffers wind vangen wat dus ook de druk op de achterzijde vergroot. Dit effect vergroot naarmate de snelheid toeneemt. Op den duur komt er nog zo weinig druk op het voorwiel dat het contact tussen band en weg zo laag wordt dat de machine niet zuiver meer stuurt.

groet van uw vertaler,

Leville
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-TWim »

Als ik dit zo lees kon het door laten steken van de vorkpootjes misschien wel wat kunnen helpen. Ga ie sowieso beter van sturen. Ik heb 'm achter maximaal opgedraaid en voor iets van 1,5 cm doorgestoken. Dat had ik met mijn TA's ook en daarmee had ik nooit last van shimmiën. Behalve wanneer ik rond 60/70 het stuur los liet. Altijd met topkoffer overigens.
Only dead fish go with the flow.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

OK, lijkt me duidelijk allemaal, ik zal eerst nog eens een ritje zonder topkoffer doen, en anders kan ik ook de tip van
V-Twim eens proberen.
In het verleden had ik ook wel een shimmy effect met een Bandit 1200 zo tussen 90 en 60 km/u, en dat lag toen inderdaad aan de topkoffer, die ik er wel eens op had. Dat shimmy effect met de V-strom is zoals jullie al lazen met de Z-band (de 2e dan) geheel verdwenen , ook met topkoffer. Maar ik kan me zeker voorstellen dat het bij hogere snelheden nog wel degelijk effect heeft op de stabiliteit (wobble of weave of zo).
Eerst eens rijden zonder die koffer. Ik laat het weten.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Vandaag een stuk gereden zonder topkoffer, eerst snelweg in Noord-holland met zijwind ongeveer kracht 3. De motor voelde bij ongeveer 130-140 km/u toch een beetje zwalkend, of beter:niet superstabiel. Heel even 160 gereden, echte km op GPS (waar je nu 130 mag), dat iets instabiele gevoel bleef. Op de afsluitdijk wind schuin achter, gewoon stabiel. Terug, wind schuin tegen, behoorlijk stabiel (140 echte km). Het kan zijn dat een ander merk banden meer rechtuit stabiliteit vertoont. Ik vond het allemaal niet zoveel beter als eerder met topkoffer, op het zelfde traject waaide het toen overigens ruim 2x zo hard uit ongeveer dezelfde richting. Maar goed iets stabieler toch wel.
Binnendoor gereden, uit de wind, op een leeg en zeer overzichtelijk stuk even naar 120 doorgetrokken, zeer stabiel alles. In bochten ook. Deze banden vind ik zeer fijn sturen.
Mijn conclusie: Met de "Z" voorband zijn volgens mij de problemen met de Trail Attacks voorbij.

Dat wat instabiele bij zijwind ligt mogelijk aan de motorgeometrie van de V-strom, speling hier en daar of andere niet optimale zaken.
Maar dat hoort denk ik in een ander topic thuis.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-TWim »

Ik begrijp nu wat wordt bedoeld. Broerlief heeft gisteren ook een Strom gekocht en daar zaten ook TA's op. Ik liet bij 60 ff het stuur los, maar ik wist niet hoe snel ik het stuur weer vast moest pakken.... Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Vreemd, ik had daar op die van mij hoegenaamd geen last van. Wel zijn mijn Anakee's een stuk neutraler.
Only dead fish go with the flow.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Hunter6 »

Het probleem zit hem niet in de bandkeuze. :shock:
Andere merken All-road motoren vertonen dit probleem (met welke band dan ook) aanzienlijk minder of zelfs helemaal niet.
Suzuki wil met de DL serie een hele goede prijs/prestatie neerzetten. Dat er concessies gedaan worden bij de kwaliteit is dan onvermijdbaar.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Wullebolle »

Ik weet niet wat jullie verlangen van stabiliteit van een vstrom, maar bij 60/u hoort je motor niet te wiebelen. OOK Vstroms niet.
Als bij 60 en stuur los, de voorpartij begint te wiebelen en alle kanten uit wil is er iets niet helemaal goed.
Bandenspanning, wiel slecht gebalanceerd, of loodjes weg, band slecht op velg gelegd, band ronduit slecht (oud verhard assymetrisch), veerpoten niet gelijk dempend enz ...
Wat wel normaal is, is dat je motor bij stuur los de neiging kan hebben om naar links of rechts te trekken maar wel met een stabiel stuur, da heeft dan meer te maken met je eigen houding op de motor en de weg zelf.
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Leville »

Hunter6 schreef:Het probleem zit hem niet in de bandkeuze. :shock:
Andere merken All-road motoren vertonen dit probleem (met welke band dan ook) aanzienlijk minder of zelfs helemaal niet.
Suzuki wil met de DL serie een hele goede prijs/prestatie neerzetten. Dat er concessies gedaan worden bij de kwaliteit is dan onvermijdbaar.
Dag Hunter,

Het is inderdaad zo dat er concessies zijn gedaan om de kosten laag te houden. Zo schiet de vering van een 650 bvb echt te kort als je meer wil dan flaneren over strak asfalt. Maar ik denk wel dat er over gans de wereld duizenden ervaren motorrijders kunnen getuigen dat er met de stabiliteit van de DL helemaal niets mis is.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door V-TWim »

Inderdaad, het is een prima fiets en doet het meer dan uitstekend op mijn Anakee's. En van instabiliteit met TA's had ik ook nauwelijks last, begreep dus ook niet veel van de consternatie. Totdat ik gisteren dus anders meemaakte...
Only dead fish go with the flow.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Bozobin † »

V-TWim schreef:Ik begrijp nu wat wordt bedoeld. Broerlief heeft gisteren ook een Strom gekocht en daar zaten ook TA's op. Ik liet bij 60 ff het stuur los, maar ik wist niet hoe snel ik het stuur weer vast moest pakken.... .
Kan ook nog komen door ruimte/speling op het balhoofdlager. Goede afstelling is erg belangrijk.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Hunter6 »

Leville schreef:. Maar ik denk wel dat er over gans de wereld duizenden ervaren motorrijders kunnen getuigen dat er met de stabiliteit van de DL helemaal niets mis is.
Wel eens met koffers gereden met een tempo boven de 140?
Het stuur wel eens los gelaten bij 80 km/hr en los laten totdat je stapvoets rijdt? (wel een lege, brede weg uitzoeken :wink: )
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Wullebolle »

Hunter6 schreef:...
Wel eens met koffers gereden met een tempo boven de 140?
Ja, en das niet leuk ... met de zijkoffers gaat het wel, maar de topkoffer verstoort de luchtstroom teveel. En als er straffe luchtwervelingen zijn zoals van een vrachtwagen dan is het zelfs aan 100 al helemaal ruk.
Het stuur wel eens los gelaten bij 80 km/hr en los laten totdat je stapvoets rijdt? (wel een lege, brede weg uitzoeken :wink: )
Ja -niet tot stapvoets-, en das geen probleem zolang je met je heupen wat kan "bijsturen"
Spooky Action At A Distance !
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door OllieX »

Ik kan met de TA's zonder enige onrust vanaf 80 het stuur los laten en hem uitlaten lopen. Met deze nieuwe TA' s (Z notering voor) merk ik niets van het probleem meer. En stuurt super.Wel mogelijk wat instabieler rechtuit? Kan alleen mijn oude Trail Wings vergelijken, daar viel me ook al op dat de fiets wat instabiel werd bij hogere snelheden (130+) en zijwind en sporen wegdek. Ik zou in de toekomst bijv. eens Battle wings moeten proberen, die schijnen een goede rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden in diverse testen te geven.
Leville

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Leville »

@ Hunter: je zijkoffertest vind ik persoonlijk niet erg representatief. De meeste koffers mogen officieel niet tegen die snelheden gebruikt worden. En wat meer is: je bent dan d.m.v. accessoires die het rijgedrag beïnvloeden (positie, grootte en gewicht van de verschillende koffers, etc.).

Ik herhaal: met de stabiliteit van de strom is op zich niks mis mee. Anders had het ook al uitgebreid op fora en in de boekskes gestaan. Meer zelfs: de stabiliteit van de strom wordt vaak geprezen.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Problemen met Trail Attack voorbij?

Bericht door Hunter6 »

Sterker nog, zelfs de meeste motoren mogen officieel niet die snelheden rijden. Gelukkig mogen we in het land waar veel bochten zijn (Jawohl) nog wel harder dan wat een DL met koffers kan halen.
Ik ken werkelijk geen motor die zo structureel gevaarlijk gaat wiebelen met koffers als er harder dan 150 gereden wordt.
En in onze motorclub rijden er nogal wat met koffers rond.

De DL is een dijk van een motor, maar de stabiliteit is bij gebruik van koffers echt niet goed.
Plaats reactie