Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duitsland

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Fred

Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duitsland

Bericht door Fred »

Vanaf 29 november een nieuwe wet in Duitsland betreft het gebruik van winterbanden. Bij sneeuw, ijs of rijm zijn nu de motorfietsen er ook aan voor de moeite en moeten zij met banden rijden met M/S of sneeuwvloksymbool.
Nach der Neuregelung heißt es, dass "bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" ein Kraftfahrzeug nur mit Winter- oder Allwetterreifen unterwegs sein darf. Die Regelung gilt auch für Motorräder. Wer künftig mit Sommerreifen erwischt wird, soll 40 Euro bezahlen, heißt es in dem Gesetzesentwurf. Bislang lag die Buße bei 20 Euro.
Info uit "Spiegel online"
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,15 ... 93,00.html
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »

Zijn dus NIET verpicht op een motorfiets.
§ 2 Abs. 3a StVO (neue Fassung)

Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

EEG richtlijn 1992/23 is slechts van toepassing op motorvoertuigen met ten minste vier wielen.

Dus niet op motorfietsen.
Ook niet met zijspan.

En om nog een stapje verder te gaan, in Duitsland zijn winterbanden voor een auto ook niet verplicht! De wetgever heeft daar wel bepaald dat je met winterbanden veiliger uit bent en in geval van aan ongeval als verdachte wordt gezien. Net als snelheden boven de 130 dus. Het mag wel, maar als het fout gaat is het altijd jouw schuld!

Voor de duitser met zijn duitse verzekering is het een klein ander verhaal. In de polis voorwaarden van de meeste duitse verzekeraars staat dat je niet verzekerd bent als te geen type goed gekeurde banden hebt. Beschikbare merken en maten staan allemaal benoemd op het kentekenbewijs. Dit staat dus ook in de voorwaarde voor wat betreft winterbanden.

8)
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Dienstag, 16. November 2010

Winterreifenpflicht
Keine Ausnahme für Motorräder
Wenn die Winterreifenpflicht kommt, dann für alle, auch für Zweiräder mit Motor. Ausnahmen gibt es dabei keine.

Motorräder müssen verkehrstüchtig sein, egal bei welchem Wetter. Das gilt auch für die Bereifung und die aktuelle Diskussion über eine Winterreifenpflicht. Deshalb müssen Zweiräder, ganz gleich mit welcher Hubraumklasse, jeder Wetterbedingung angepasst sein.

In der aktuellen Straßenverkehrsordnung (StVO) heißt es, dass bei Kraftfahrzeugen die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse angepasst werden müsse, wozu auch die geeignete Bereifung zählt. Das Wort Winterreifen taucht im Gesetzestext jedoch nicht auf. Ein Entwurf des Bundesverkehrsministeriums für den zukünftigen Wortlaut des §2, Abs. 3a der StVO soll lauten: "Bei Schneeglätte, Schneematsch, Reifglätte oder Glatteis darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, deren Laufflächenprofil, Laufflächenmischung oder Aufbau für die genannten winterlichen Wetterverhältnisse ausgelegt sind (Winterreifen)."

Da unter Kraftfahrzeuge alle Typen fallen, gilt die neue Regel auch für Zweiräder mit Motorantrieb. Allerdings nicht für den Winter generell, sondern nur bei winterlichen Bedingungen. Wer deshalb im Winter bei Sonnenschein und trockener Straße mit Sommerreifen auf Tour geht, braucht keine Strafe zu befürchten
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »

Fred schreef:Dienstag, 16. November 2010

Winterreifenpflicht
Keine Ausnahme für Motorräder
Wenn die Winterreifenpflicht kommt, dann für alle, auch für Zweiräder mit Motor. Ausnahmen gibt es dabei keine.

Motorräder müssen verkehrstüchtig sein, egal bei welchem Wetter. Das gilt auch für die Bereifung und die aktuelle Diskussion über eine Winterreifenpflicht. Deshalb müssen Zweiräder, ganz gleich mit welcher Hubraumklasse, jeder Wetterbedingung angepasst sein.

In der aktuellen Straßenverkehrsordnung (StVO) heißt es, dass bei Kraftfahrzeugen die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse angepasst werden müsse, wozu auch die geeignete Bereifung zählt. Das Wort Winterreifen taucht im Gesetzestext jedoch nicht auf. Ein Entwurf des Bundesverkehrsministeriums für den zukünftigen Wortlaut des §2, Abs. 3a der StVO soll lauten: "Bei Schneeglätte, Schneematsch, Reifglätte oder Glatteis darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, deren Laufflächenprofil, Laufflächenmischung oder Aufbau für die genannten winterlichen Wetterverhältnisse ausgelegt sind (Winterreifen)."

Da unter Kraftfahrzeuge alle Typen fallen, gilt die neue Regel auch für Zweiräder mit Motorantrieb. Allerdings nicht für den Winter generell, sondern nur bei winterlichen Bedingungen. Wer deshalb im Winter bei Sonnenschein und trockener Straße mit Sommerreifen auf Tour geht, braucht keine Strafe zu befürchten

Heel aardig geschreven commentaar, maar dat is nog steeds geen wetgeving!
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Sinds 29 november 2010 de nieuwe wetgeving.
Bundesrat winkt Winterreifenpflicht durch
Ab kommender Woche müssen Autofahrer bei "Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte" Winterreifen aufziehen – sonst wird es teuer. Der Bundesrat beschloss am Freitag wie erwartet die Einführung einer Winterreifenpflicht. Wer künftig bei Winterwetter und glatten Straßen mit Sommerreifen erwischt wird, soll 40 Euro statt bisher 20 Euro bezahlen, heißt es in der Verordnung zur Änderung der Straßenverkehrsordnung (StVO), die voraussichtlich bis Ende nächster Woche in Kraft tritt. Dabei wird der Fahrer belangt, nicht der Halter. Behinderungen im Winterverkehr durch unpassende Bereifung werden mit 80 Euro geahndet.

Verkehrsminister Peter Ramsauer (CSU) rief die Autofahrer auf, so schnell wie möglich Winterreifen aufziehen zu lassen. "Wir wollen den Vorschriften der Straßenverkehrsordnung mehr Profil gegeben, um gefährliche Rutschpartien auf den Straßen zu vermeiden", sagte er "Bild.de". Ramsauer wollte die Pflicht bereits im Oktober einführen, aber es gab Beratungsbedarf bei den Bundesländern (wir berichteten).

Autofahrer müssen nun bei winterlichen Straßenverhältnissen mit Winter- oder Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen mit dem M+S-Symbol unterwegs sein. Die Regelung gilt für alle Kraftfahrzeuge, also auch für Motorräder. Ausgenommen sind Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft, da sie in der Regel ohnehin mit grobstolligen Reifen fahren.
http://www.autohaus.de/bundesrat-winkt- ... 90445.html
Laatst gewijzigd door Fred op do 02-12-2010, 08:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »

In duitsland zijn winterbanden verplicht, ik vind het prima.....



8)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dyrck »

Remko schreef:In duitsland zijn winterbanden verplicht, ik vind het prima.....
8)
In principe wil ik ook graag winterbanden op m'n span, maar de vorige eigenaar had d'r net een paar nieuwe zomerbanden opgelegd.
Nu ben ik van plan om volgend weekend naar een treffen in Crimmitschau te gaan (eigenlijk ben ik gek om bij -8 te gaan kamperen, maar da's een ander verhaal)

Hoe zit het nu?
Hoeveel problemen krijg ik als ik gewoon met m'n span volgende week door Duitsland rijd?
Snelheden boven de 130 maak ik me niet druk om, spannetje zuipt dan 1:8, dus rijd ik meestal zo'n 110 km/u (zuipt ie 1:10 en dat scheelt behoorlijk).
Zoals ik het nu bekijk zou ik alleen problemen krijgen bij een ongeval door gladheid, klopt dat?
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door PDvD »

Ik kom in de winter toch niet in Duitsland....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Dgr

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dgr »

Dyrck schreef: Hoe zit het nu?
Wat ik er van begrijp is dat je 40e boete krijgt als ze je betrappen op zomerbanden, en 80e als je het verkeer hindert daardoor.

Nou vraag ik me af hoe groot de kans is dat ze je staande houden als jij rustig met 100 op je zijspannetje voorbij tuft.
Maar ik zocht net even op waar Crimmitschau ligt.... en tering dat is een eind! :shock: Ik zou alleen al voor m'n eigen gemoedsrust winterbanden monteren.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door PDvD »

Elefantentreffen???
Dat plaatsje is echt in de oude ddr en zo doen die plaatsen daar ook echt nog wel aan. ben een tijdje terug in Zwickau geweest wat er naast lag... Mistroostige bedoeling daar.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Dyrck schreef:
Remko schreef:In duitsland zijn winterbanden verplicht, ik vind het prima.....
8)
In principe wil ik ook graag winterbanden op m'n span, maar de vorige eigenaar had d'r net een paar nieuwe zomerbanden opgelegd.
Nu ben ik van plan om volgend weekend naar een treffen in Crimmitschau te gaan (eigenlijk ben ik gek om bij -8 te gaan kamperen, maar da's een ander verhaal)

Hoe zit het nu?
Hoeveel problemen krijg ik als ik gewoon met m'n span volgende week door Duitsland rijd?
Snelheden boven de 130 maak ik me niet druk om, spannetje zuipt dan 1:8, dus rijd ik meestal zo'n 110 km/u (zuipt ie 1:10 en dat scheelt behoorlijk).
Zoals ik het nu bekijk zou ik alleen problemen krijgen bij een ongeval door gladheid, klopt dat?
Ook al ben je 100 procent in je recht bij ongeval, volgens de Duitse wet kan je dan gedeeltelijk verantwoordelijk zijn met alle financiële gevolgen. Voorbeeld uitspraak is 50/50 en elke partij moet zijn eigen schade dan betalen, een gat in de markt voor de verzekeringen die niets liever willen als je geen all risk hebt.
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Als er genoeg sneeuw ligt kan je ook kettingen gebruiken :-)}
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V8AuSCTaenQ[/youtube]

Of spikes
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-fybehOT ... re=related[/youtube]

Hier zijn ze ook goed bezig
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rqHjugQDLtI[/youtube]
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dyrck »

'k Ben vandaag gaan bellen, om voor volgende week donderdag nog een set winterbanden voor m'n FJeml te scoren.....
Het blijkt dat bijna alle winterbanden naar Du verscheept zijn omdat alle Duitsers nu winterbanden nodig hebben.
Gelukkig werkt mijn buurman bij de Kwikfit en die gaat morgen kijken of er nog ergens 3 banden (165/65-14) te krijgen zijn.

Anders maar hopen dat er geen controle is (€40,- boete als je nog zomerbanden hebt), ik geen aanrijding krijg (met zomerbanden ben je automatisch schuldig) of dat de wegen dermate goed begaanbaar zijn (lees: sneeuw en ijsvrij) , dat je met zomerbanden mag blijven rijden.

Crimmitschau is ongeveer 750 km. rijden, maar de locatie is een prachtige voor een motortreffen.
Ik ga al een paar jaar naar het ratbiketreffen aldaar: http://goo.gl/CtehI en http://www.youtube.com/watch?v=GxkjAWRZKCw (van 1.05 tot 1.10 is mijn Strom in beeld op de 1e ring) en http://www.youtube.com/watch?v=jhfHotT1 ... re=related
Nu hebben ze een wintertreffen bedacht en dat lijkt me eigenlijk ook wel eens leuk.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door RvGS »

Bij de buren is dit al uitgezocht door een jurist . . geen zorg, geldt enkel voor 4wielers :mrgreen:
MofkaP schreef:§ 2 Abs. 3a StVO (neue Fassung)

Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

EEG richtlijn 1992/23 is slechts van toepassing op motorvoertuigen met ten minste vier wielen.
Dus niet op motorfietsen.
Ook niet met zijspan.
MofkaP schreef:RICHTLINIE 92/23/EWG DES RATES vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage

DER RAT DER EUROPÄISCHEN GEMEINSCHAFTEN -

gestützt auf den Vertrag zur Gründung der Europäischen Wirtschaftsgemeinschaft, insbesondere auf Artikel 100a,
auf Vorschlag der Kommission (1),
in Zusammenarbeit mit dem Europäischen Parlament (2),
nach Stellungnahme des Wirtschafts- und Sozialausschusses (3),
in Erwägung nachstehender Gründe:

HAT FOLGENDE RICHTLINIE ERLASSEN:

Artikel 1
Im Sinne dieser Richtlinie
- sind "Fahrzeuge" alle Fahrzeuge im Sinne der Richtlinie 70/156/EWG des Rates.
RICHTLINIE DES RATES
vom 6 . Februar 1970
zur Angleichung der Rechtsvorschriften der Mitgliedstaaten über die Betriebserlaubnis für Kraftfahrzeuge und Kraftfahrzeuganhänger

( 70/156/EWG )

DER RAT DER EUROPÄISCHEN GEMEINSCHAFTEN -
gestützt auf den Vertrag zur Gründung der Europäischen Wirtschaftsgemeinschaft , insbesondere auf Artikel 100 ,
auf Vorschlag der Kommission ,
nach Stellungnahme des Europäischen Parlaments ( 1 ) ,
nach Stellungnahme des Wirtschafts - und Sozialausschusses ( 2 ) ,
in Erwägung nachstehender Gründe :

HAT FOLGENDE RICHTLINIE ERLASSEN :

KAPITEL I

Begriffsbestimmungen

Artikel 1

Als Fahrzeuge im Sinne dieser Richtlinie gelten - mit Ausnahme von Schienenfahrzeugen sowie landwirtschaftlichen Zug - und Arbeitsmaschinen - alle zur Teilnahme am Strassenverkehr bestimmten Kraftfahrzeuge mit oder ohne Aufbau , mit mindestens vier Rädern und einer bauartbedingten Hoechstgeschwindigkeit von mehr als 25 km/h , sowie ihre Anhänger .

De Nederlandse vertaling luidt:
RICHTLIJN 92/23/EEG VAN DE RAAD van 31 maart 1992 betreffende banden voor motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan alsmede betreffende de montage ervan

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 100 A,
Gezien het voorstel van de Commissie (1),
In samenwerking met het Europese Parlement (2),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (3)
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1
In deze richtlijn wordt verstaan onder:
- "voertuig", elk voertuig waarop Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van toepassing is

RICHTLIJN VAN DE RAAD
van 6 februari 1970
inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan

( 70/156/EEG )

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 100 ,
Gezien het voorstel van de Commissie ,

Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 )
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :

HOOFDSTUK I

Definities

Artikel 1

Onder voertuig wordt in deze richtlijn verstaan : ieder motorvoertuig met of zonder carrosserie , op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur , bestemd om aan het wegverkeer deel te nemen , alsmede aanhangwagens daarvan , met uitzondering van voertuigen die zich over rails bewegen , landbouwtractoren en landbouwmachines .

Trouwens, de "winterreifenpflicht" geldt voor het voertuig waarmee wordt gereden, niet voor de bestuurder.
Het profiel en de samenstelling van het rubber van de zool van de door de bestuurder gedragen schoenen zijn geheel voor eigen keuze.
Groet, Robert |
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »

Remko schreef:In duitsland zijn winterbanden verplicht, ik vind het prima.....



8)


Verdikkeme, heb ik het bovenstaande dan echt uit mijn duim gezogen??

:bye:
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Ze zijn er bij de Oosterburen zelf ook nog niet uit blijkbaar: hier de verordnung van de Bundesrad, zoek het maar uit.
http://www.bundesrat.de/cln_171/SharedD ... 699-10.pdf
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dyrck »

Fred schreef:Ze zijn er bij de Oosterburen zelf ook nog niet uit blijkbaar: hier de verordnung van de Bundesrad, zoek het maar uit.
http://www.bundesrat.de/cln_171/SharedD ... 699-10.pdf
Hartelijk dank voor het speurwerk heren !
Ik ben geen jurist en mijn Duits is dermate matig, dat ik hier chocolade van kan maken.
Is er iemand die kan bevestigen, dat ik met dit formulier op zak een Polizist kan overtuigen dat ik op mijn zijspan geen winterbanden hoef te hebben?
Mocht ik toch geen winterbanden meer kunnen krijgen, dan kan ik dit tenminste uitprinten en meenemen om te voorkkomen dat ik €40,- kan aftikken.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door RvGS »

Verordening geldt (met ingang van 5 dec 2010) naar vanavond vernomen te hebben ook voor motoren en is enkel van toepassing indien de weersomstandigheden slecht zijn door bijvoorbeeld ijzel, sneeuw oid en het wegdek bedekt is hiermee dat het niet veilig te rijden is met normale banden. Zodra het wegdek ijzel, sneeuw vrij is mag je met normale banden rijden.

Risico is wel dat je 's morgens met een schoon wegdek naar je werk rijdt en dat je 's avonds je motor moet laten staan (indien niet van de juiste banden voorzien) om dat het een beetje gesneeuwd heeft :? . Heb vanavond in Aachen vernomen dat ze niet echt zullen controleren of er M+S op je banden staat, in Flensburg hebben ze het al druk genoeg, mochten ze je wel aan de kant zetten is het 'Busßgeld' €40,- :evil: .

Het niet kunnen verkijgen van banden met M+S aanduiding is geen excus aangezien al vroeg in het jaar deze verordening is aangekondigd :!:
Voor vrachtauto's geldt dat op de aangedreven wielen banden met M+S aanduiding verplicht zijn. Zijspan valt onder de categorie motorfietsen.

Advies is bij slecht weer (ijzel/sneeuw) niet rijden, is zowiezo veiliger :-)} en dat doet bijna 99%, al met al een hoop stress voor een niet echt groot probleem cq doelgroep.
Met Continental TKC80 of Heidenau K60 Scout heb je geen probleem, staat M+S aanduiding op :P .
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dyrck »

Buurman: Alle 14" winterbanden uitverkocht!
Vriend rijdt ook op zijspan met zomerbanden, maar neemt 2 sneeuwkettingen mee.
Gelukkig gaan we vanaf Limburg 540 km. over de snelweg oostwaarts en dan is het nog slechts een tiental km. over prov. wegen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Wils

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Wils »

... :o) ...uhhh.... is het al winter dan...? :-)}
O:-)
Gebruikersavatar
BIG Ad
DL650 berijder
Berichten: 345
Lid geworden op: di 29-12-2009, 23:05
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L7
Woonplaats: Voorthuizen

Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duitsland

Bericht door BIG Ad »

Nog een aanvullend artikeltje bij dit onderwerp:
http://promotor-winter.blogspot.com/201 ... fiets.html
Afbeelding
Groeten, (BIG) Ad
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door RvGS »

ANWB boert ook maar wat in het rond alvorens te checken . . . Tis net een wip wap met de antwoorden van de gevestigde orde, getuige het antwoord op de reactie´s op het onderwerp van Promotor zelf :cry: .

Men is hier nog niet geheel uit, volg het draadje bij de buren zoals al eerder naar toe verwezen .
Tegen de tijd dat er witte rook is kondigt de lente zich al weer aan , maarja dan weten we het alvast voor December 2011 wat ons te wachten staat :schater: .

Aju :bye:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Dyrck »

Gistermorgen zijn we vol goede moed vanuit Heerlen met de FJeml en een K100 op weg naar Crimmitschau gegaan voor het wintertreffen.
Na 150 km van de (perfect geveegde en gestrooide) zijn we snelweg afgegaan om te tanken.
En toen kwamen we op de lokale wegen terecht, waar veel minder geveegd en gestrooid werd.

Toen ik dan ook uit moest wijken voor een vrachtwagen, kwam ik met het bakwiel in een sneeuwhoop terecht en meteen stond ik dwars op de weg met de neus van de bak in diezelfde sneeuwhoop ingegraven.
En dan zie je meteen de hulpvaardigheid van de lokale bevolking: Direct werd het verkeer stilgezet en kwamen mensen helpen trekken en duwen om me weer op de weg te krijgen.
Die actie heb ik later nog 2 keer uitgehaald, omdat het echt spekglad was. Omdat ik met een snelheid van ca. 20 à 30 km/u reed viel dat glijden eigenlijk best wel mee, het was eigenlijk helemaal geen nare ervaring om zo rond te spinnen.... het uit de berm duwen van een volgeladen span is erger...
(Notitie aan mezelf: Toch de volgende keer in de herfst maar winterbanden gaan kopen).

Affijn, na de tankstop bleek de cardanaandrijving van de K100 steeds meer herrie te maken, alsof er een handvol knikkers in die cardantunnel ronddansten.
We hebben toen besloten om maar terug te keren naar Heerlen en niet door te rijden naar Crimmitschau.
Tussen Siegen en Keulen bleek echter dat verder doorrijden (met een gangetje van 50 km/u over de snelweg) niet langer verantwoord was en zijn we gestrand op een parkeerplaats.
Daar hebben we de ANWB gebeld en zoals het spreekwoord zegt: Wie op de wegenwacht wacht, wacht lang.
Na 2 uur kwam er een meneer in een Adac-busje constateren dat we gelijk hadden en dat hij op een parkeerplaats ook niet even een cardan van een K100-zijspan kon vervangen en we dus afgesleept moesten worden.
Ondertussen hadden wij van een stuk zeil al een bivak gemaakt en hadden we al lekker koffie gedronken (van gesmolten sneeuw) en soep met worstjes gegeten.
Na nog een keer 2 uur wachten kwam er een sleepwagen en na wat vriendelijk babbelen werden beide spannen op de sleepwagen getakeld.
De man vond het waarschijnlijk zielig, dat ik dan in m'n eentje nog ruim een uur achter de sleepwagen aan moest rijden en er was toch plek genoeg op de wagen. Mijn span werd dus achter de K100 vastgesjord en zijn we om een uur of 21.00 keurig in Heerlen afgeleverd.

Het avontuur naar het wintertreffen is dus niet helemaal geworden wat we van tevoren hadden verwacht, maar we hebben het uiteindelijk best wel leuk gehad.
En ik heb eens kunnen ervaren hoe het is om door de sneeuw te glijden met een zijspan.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door RvGS »

Dyrck,
jammer joh dat je Crimmitschau niet gehaald hebt, zijn toch een paar kilometer naar de voormalig DDR . . verder natuurlijk super stoer dat je al aan de rit begonnen was Afbeelding .

Volgend jaar nieuwe kansen :arrow: Elefantentreffen 2011 vom 28.01. - 30.01.2011. , (nog maar 48dgn) :mrgreen:
Met een beetje geluk is je cardan dan al weer gefixt Afbeelding .

suc6
Groet, Robert |
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Hunter6 »

Overal duiken verhalen en artikelen op met als onderwerp de winterbanden plicht voor motoren. Kan leuk en amusant zijn maar, uiteindelijk draait het toch om de tekst zoals deze in de wet luidt.
En daar staat toch echt dat deze regel van toepassing is op voertuigen met tenminste 4 wielen, ik neem aan dat de meesten hier kunnen tellen :wink:

Op het GS forum is iemand aktief die behoorlijk diep in de juridische (overheid) wereld aktief is en deze man (Mofkap) geeft aan dat er (volgens de wettekst zoals deze er nu staat) er geen winterbanden plicht voor motoren is.
Kan ook helemaal niet aangezien er maar een paar maten leverbaar zijn voor motorbanden welke hoofdzakelijk op cross/enduro motoren voorkomen.

Helemaal buiten het feit om of het wel of niet mag, met sneeuw,ijzel etc heb je toch helemaal niets te zoeken op twee wielen. (mijn mening)
Veel verzekeraars hebben dan ook in de kleine lettertjes staan dat er geen casco dekking is van december tot maart. Maak je toch brokken dan is je eigen schade niet gedekt.
Capri

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Capri »

Hunter6 schreef:Veel verzekeraars hebben dan ook in de kleine lettertjes staan dat er geen casco dekking is van december tot maart. Maak je toch brokken dan is je eigen schade niet gedekt.
Nou, das niet helemaal waar. de meeste verzekeringen dekken het hele jaar alle schade.
Behalve de KNMV, die heeft allemaal vreemde "kleine lettertjes" zoals, dat je motor in de buurt van je huis binnen moet staan (of vast middels een extra ketting aan een muur ofzo).
Als ik met de motor gaat tanken moet ik hem eerst middels een ketting aan de pomp vastleggen als ik ga afrekenen ander is hij niet verzekerd tegen diefstal.
Of deze dan:
Gedurende de periode van 15 december tot 1 maart wordt geen dekking verleend voor het rijrisico van het motorrijwiel.
Wel verzekerd blijven gedurende deze periode alle risico’s tijdens de opslag van het motorrijwiel.

Belachelijke regeltjes, ik rij over het algemeen 12 maanden per jaar door, als het te glad is snap ik zelf wel dat ik beter niet moet gaan rijden.
Ik geloof ook niet in winterbanden voor motorfietsen, je bandenspanning iets verlagen in de winter heeft een veel groter effect.
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Hunter6 schreef:Overal duiken verhalen en artikelen op met als onderwerp de winterbanden plicht voor motoren. Kan leuk en amusant zijn maar, uiteindelijk draait het toch om de tekst zoals deze in de wet luidt.
En daar staat toch echt dat deze regel van toepassing is op voertuigen met tenminste 4 wielen, ik neem aan dat de meesten hier kunnen tellen :wink:

Op het GS forum is iemand aktief die behoorlijk diep in de juridische (overheid) wereld aktief is en deze man (Mofkap) geeft aan dat er (volgens de wettekst zoals deze er nu staat) er geen winterbanden plicht voor motoren is.
Kan ook helemaal niet aangezien er maar een paar maten leverbaar zijn voor motorbanden welke hoofdzakelijk op cross/enduro motoren voorkomen.

Helemaal buiten het feit om of het wel of niet mag, met sneeuw,ijzel etc heb je toch helemaal niets te zoeken op twee wielen. (mijn mening)
Veel verzekeraars hebben dan ook in de kleine lettertjes staan dat er geen casco dekking is van december tot maart. Maak je toch brokken dan is je eigen schade niet gedekt.
http://www.bundesrat.de/cln_171/SharedD ... 699-10.pdf
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »



Mooie qoute Fred!

Worstel hem even door en kijk welke Europese richtlijnen er genoemd worden.....
Trek dan uw conclusie en kom met een zinnig antwoord!

O:-)
Fred

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Fred »

Remko schreef:Zijn dus NIET verpicht op een motorfiets.
§ 2 Abs. 3a StVO (neue Fassung)

Straßenbenutzung durch Fahrzeuge

Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

EEG richtlijn 1992/23 is slechts van toepassing op motorvoertuigen met ten minste vier wielen.

Dus niet op motorfietsen.
Ook niet met zijspan.
Zoek het zelf uit beste Remko. O:-)


En om nog een stapje verder te gaan, in Duitsland zijn winterbanden voor een auto ook niet verplicht! De wetgever heeft daar wel bepaald dat je met winterbanden veiliger uit bent en in geval van aan ongeval als verdachte wordt gezien. Net als snelheden boven de 130 dus. Het mag wel, maar als het fout gaat is het altijd jouw schuld!

Voor de duitser met zijn duitse verzekering is het een klein ander verhaal. In de polis voorwaarden van de meeste duitse verzekeraars staat dat je niet verzekerd bent als te geen type goed gekeurde banden hebt. Beschikbare merken en maten staan allemaal benoemd op het kentekenbewijs. Dit staat dus ook in de voorwaarde voor wat betreft winterbanden.

8)
Remko

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Remko »

Fred schreef: Zoek het zelf uit beste Remko. O:-)
Komend weekeinde weer die kant op.
Gewoon met de BW 501 en 502.

Helemaal zelf uitgezocht!!!

:D
Gebruikersavatar
Reesmees
DL650 berijder
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 06-12-2009, 12:36
Mijn motor is een: DL V-Strom 650A K7
Woonplaats: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Winterbanden voor motorfietsen nu ook verplicht in Duits

Bericht door Reesmees »

Voor iedereen die geen bekeuring op wil lopen is ons buurlandje gewoon een "witte kenteken plaat" aanschaffen.
Onze buren zijn voor dit soort gevallen allergisch voor "Geel".
De heren van de Polizei staan al geregeld bij de grens ovegangen te controleren alleen op "gele kentekens".
Voor iedereen doe hier je voordeel mee.

Groeten Reesmees
XJ 600S en 900S - V-Strom 650A K7 Rood - Garmin Zumo 550 en Kloontje
Plaats reactie