Wat is cupping

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Wat is cupping

Bericht door RichardA »

Hallo,

Ik heb vandaag mijn DL650 naar de dealer gebracht voor een 12k beurt. Nu vertelde de werkplaats-chef dat er eigenlijk een nieuwe voorband op zou moeten vanwege "cupping"....Wat is dat nou weer?
Even gezocht hier op het forum : ik krijg 3 hits waarin het genoemd word, maar er staat niet bij wat het dan is.

Verder zit er nog voldoende profiel op de banden (zowel voor als achter) en merk ik helemaal niets aan het rijgedrag; als hij niets gezegd/gemerkt zou hebben, zou ik ze dus gewoon verder oprijden. Vraag me ook af of de dealer gewoon wat extra's wil(de) verdienen....

Volgende probleem : als er dan andere band(en) op moet(en), welke dan ?
- de orginele trailWings bevallen mij prima : ik ben geen wilde rijder, maar ik heb nog nooit iets "vreemds" gevoeld. Ook in regen en de witte strepen op de weg : geen probleem. Als ze nog leverbaar/verkrijgbaar waren, zou ik ze er dus zo weer op zetten.
- Ik ben dus bij vervanging snel geneigd om dan maar de opvolger BattleWings te nemen : lees op het forum goede berichten en zouden beter zijn dan de oude trailWings.

B.v.d.,
Richard.
Gebruikersavatar
BertVP
DL650 berijder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31-01-2009, 22:14
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E
Woonplaats: België, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Wat is cupping

Bericht door BertVP »

Via 'Google' vond ik dit op:http://www.gbshop.nl/content/informatie ... rmatie.htm
Dit gaat over blikken-dozen-banden maar 't gaat over 't zelfde.

Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Wat is cupping

Bericht door Dyrck »

Cupping bij motorbanden wijst vaak op versleten of slecht afgestemde vering/demping.
Nu staat de VStrom toch al niet bekend als een vering- en dempingswonder, dus kijk ik er niet van op.
Als je normaal rijd (dus niet sportief) en er verder nog genoeg profiel op de band zit, zou ik 'm lekker oprijden en voorlopig even de centjes in m'n zak houden.
Als de band toch al bijna op is en hij staat bij de dealer, laat 'm d'r dan een andere band opzetten.
TrialWings zijn prima banden voor de VStrom.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Remko

Re: Wat is cupping

Bericht door Remko »

Dyrck schreef: TrialWings zijn prima banden voor de VStrom.

Maar BattleWings zijn beter!!

:mrgreen:
Fred

Re: Wat is cupping

Bericht door Fred »

Battlewings :-)} :-)} :-)}
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat is cupping

Bericht door Aad900 »

Remko schreef:
Dyrck schreef: TrialWings zijn prima banden voor de VStrom.

Maar BattleWings zijn beter!!

:mrgreen:

Dat is mijn ervaring ook :worship:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Wat is cupping

Bericht door RichardA »

All,

Bedankt voor de reacties alvast !

Ik vond bij 1 zaak (op internet) nog een TrailWing achterband, maar geen voorband meer.
- misschien een overblijvertje..
De reacties over de BattleWing doen me goed;
- zag op het forum ook een reactie van iemand die voornamelijk offroad had gereden en over de band te spreken was
-- ik rij dan wel niet echt offroad, maar wil op m'n allroad ook een allroad band hebben en niet een pure wegband

Het cupping verhaal is me nog niet erg duidelijk geworden, maar ik denk er sterk over om die voorband maar gewoon af te rijden.
- tenzij iemand daar (ware) horror-verhalen over heeft natuurlijk
- hoop nog wel dat iemand een echt duidelijk verhaal over cupping heeft...
- ben nu namelijk ook benieuwd, of het nouw veroorzaakt word door de motor (vering) of dat de band daar zelf ook nog een rol in speelt
-- dat b.v. de ene type band daar sneller last van heeft dan de andere

Richard.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Wat is cupping

Bericht door V-Stoom »

Hallo Richard,

Ok, over cuppende banden. Bij auto's komt cuppen nog wel eens voor. Dit is vaak het gevolg van slechte schokbrekers en sommige merken/typen banden zijn daar wat gevoeliger voor. Soms ligt het ook aan de combinatie tussen de veerkarakteristiek van de auto en de band die daar gevoelig voor is (bijvoorbeeld Pirelli P6000 onder een Alfa 145/146/156). Men spreekt over cuppen wanneer de band vlakke plekken vertoont over de ronding van de band. Je merkt dit doordat er telkens bij het ronden van de band een plek zit waar de band een kleine hobbeltje maakt. Cuppen gaat niet over maar wordt alleen maar erger en het verscheinsel is dus ook steeds duidelijker waarneembaar. Bij een motor komt dit minder vaak voor en meestal bij oudere motoren. Ik zie dat jouw motor een K9 is en ik weet niet hoeveel km hij heeft gelopen (sorry zie nu 12d) maar dat dit zou liggen aan versleten schokbrekers lijkt mij niet waarscheinlijk. Hoewel er op het gebied van vering en demping bij een V-Strom zeker winst te behalen is op de vervangingsmarkt kun je zeker niet spreken van slechte dempers en veren. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jouw dealer heeft kunnen constateren dat je banden zijn gecupt. Hij moet dat aan jou zeker kunnen tonen. Overigens is Bridgstone niet echt een merk dat bekent staat als cuppende band.

Ik ben erg benieuwd, laat het maar weten.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Wat is cupping

Bericht door RichardA »

Allard,

Hij krijgt nu zijn 12k beurt : km-stand is zo'n 12.700
- ik was nog binnen, toen hij even naar buiten liep naar mijn motor : niet gezien hoe hij dat zou moeten constateren
- ik denk dat hij met zijn hand over de band geveegd heeft, gezien de "vegen" die ik op het rubber zag toen ik er langs liep

Ik ga m'n motor morgen-ochtend weer ophalen; ben benieuwd wat de schade zal zijn.
- had er niet op gerekend dat ik hem de hele dag achter moest laten
- bracht hem om 'n uur of 09:00 en had verwacht dat hij rond 12:00 wel klaar zou zijn
- kan zijn dat hij dat niet red ivm het weinige personeel dat ik rond zag lopen (hij met nog 1 ander)
-- hij had er echter wel wat duidelijker over mogen zijn toen ik belde voor de afspraak
- ik neem tenminste aan dat hij niet 8 arbeids-uren nodig heeft voor een 12k beurt

Richard.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Wat is cupping

Bericht door Frank »

Waarom vraag je niet aan die monteur wat cupping is? Wat ie daarmee bedoelt?

Wat een 12.000 km beurt kost, kun je hier lezen, reken met je band erbij op ongeveer € 500,00 (de beurten kosten ongeveer 300/350€ gemiddeld, het is een grote beurt.)

Succes morgen! :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Wat is cupping

Bericht door V-Stoom »

Richard,

Seccond oppinion?

Als hij het voelt moet hij het jou ook kunnen laten voelen lijkt mij. Als je onzeker bent over zijn diagnose, Is dit dan wel de goede dealer voor jou? Ik hoor je nogal wat bedenkingen hebben.Het is overigens wel goed dat je zelf kritisch bent.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat is cupping

Bericht door Hunter6 »

Cuppen komt bij motoren vaker voor, maar normaliter alleen aan de voorzijde. Dit omdat daar de krachten telkens één kant op werken (het remmen)
De ene bandsoort heeft er meer last van dan de andere, en het kan ook erger worden als je banden spanning aan de lage kant is (houdt voor de voorband ongeveer 2.5 bar aan)
Een cuppende band hoeft niet vroegtijdig vervangen te worden.

Zodra je banden aan vervanging toe zijn is de Battlewing een prima opvolger voor de Trailwing. Rijdt je trouwens door in de winter dan zou ik zeker niet doorrijden tot de wettelijke minimale profiel diepte van 1 mm, maar bij 2 mm de banden gaan vervangen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wat is cupping

Bericht door Wullebolle »

Heren heren ..

Cupping is niet noodzakelijk slecht. Integendeel.
Het is een soort zaagtand slijtage patroon veroorzaakt door het wringen van de band in snelle bochten met veel kracht op de band en bij stevig remmen. Het zijn de blokjes van het profiel die onderling elkaar tegenwringen.
Wie een band kan laten cuppen is een heel snedige rijder, en eerder iets om euh ... trots op te zijn <grijns>

Het duidt er vooral op dat je band veel grip nodig heeft gehad.
Het is GEEN resultaat van een slechte vering.
Het kan sneller optreden als er niet genoeg lucht in je band zit.
Het treedt vooral op bij voorbanden vanwege het remmen, wat er dan weer op duidt dat je een goede remtechniek hebt .
Achterbanden hebben er veel minder last van omdat de afrem en optrek krachten het wringen van de band een beetje compenseren .
Zachtere (allroad) banden hebben er meer last van dan harde (toerbanden)
enz ..

Leesvoer:
http://www.dscoduc.com/2009/06/are-your-tires-cupped/

Kan het kwaad? Neen!
Wat wel kan is dat hoe groter de mate van cupping hoe eerder je de band kan voelen vibreren/zoemen in bochten.
Het moet visueel al heel erg zijn om je band ervoor te vervangen, zolang je profiel nog goed is, en je geen last hebt van het vibreren/zoemen: band oprijden!
Als het rubber echter al in schellen van je band afpelt is het tijd voor verse ...

:-)}
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat is cupping

Bericht door Redhead »

Afbeelding

Even gezocht op Internet.
Cupping is een hoog vlak afgewisseld door een laag vlak, al dan niet in een schuine vorm.

Beelden zijn vaak duidelijker dan uitleg.

En inderdaad, cupping betekend het einde van een band. (binnenkort)
Voor de rest is de uitleg van Wullebolle volledig duidelijk wat mij betreft. :mrgreen:

gr, Martin
Laatst gewijzigd door Redhead op za 13-11-2010, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
MacB

Re: Wat is cupping

Bericht door MacB »

Als we dan toch bezig zijn op deze link uitleg en fotookes van motorbanden met cupping ;)
Onder punt 4.4.1,

http://wieke-tingels.be/banden.pdf
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wat is cupping

Bericht door Wullebolle »

@ Redhead

Gebruik aub geen voorbeelden van autobanden die slecht uitgelijnd zijn en/of met extreem versleten schokdempers als voorbeeld van hoe cupping op een motorband er uitziet. Autobanden die cuppen zijn net iets anders dan motorbanden.

Ja motorbanden kunnen ook extreem cuppen, maar dan moet je als als een zot met een banaan op het circuit/klaverblad tekeer gaan.
Het gaat hier over een Vstrommeke 650 met de originele trailwings.

Cupping op zo'n band is dan het gevolg van ofwel snedig bochten/rem gedrag, of van te lage bandendruk. En niets anders.
Wees maar gerust dat als de dealer vond dat de band gevaarlijk was, hij zeker niet ging mogen wegrijden ermee (de dealer is daar tenslotte voor verantwoordelijk en kan juridisch vervolgd in geval van ... )
Dat die dealer zei dat de band aan vervangen toe is, kan gerust zijn. Beetje cupping, profiel al een heel eind weggesleten, (12k is niet overdreven veel, maar ook niet weinig) en terwijl de motor toch binnen was ... mjaa niet onlogisch dat ie voorstelde om de band te vernieuwen.
En zoals Hunter al zei: een natte winter rijder vervangt zen band beter wat eerder (profiel 2mm) dan een droge zomer rijder (1mm).
(Mijn originele TW banden hebben nu 16k en zijn V:2.1mm en achter 2.3mm > kan nog mee tot aan 18K)

Maar om nu te besluiten dat deze cupping gevaarlijk is, gaat te ver.

Dit zijn voorbeelden van cupping: rullige zijkant, en de wanden van de profielblokken zijn vervormd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Wat is cupping

Bericht door Redhead »

Sorry, Wullebolle.
Maar tot nu toe zie ik niet echt een afbeelding waar een door normaal gebruik van de motor cupping wordt weergegeven.
De foto van de autoband is bedoeld ter illustratie van de hoog verschillen die je kunt voelen als je met de hand over de voorband gaat.

De foto's die je laat zien laten meer verbrand rubber zien door extreme omstandigheden en daardoor ontstane rand vervorming.
Helaas kan ik op Google afbeeldingen geen band vinden waar te zien is wat ik bedoel, ter uitleg.
Er is wel een tekening te zien:
http://www.crvownersclub.com/forums/sho ... php?t=5745 4e plaatje

voor de rest is het mij wel duidelijk.

gr, Martin
Kiekejan

Re: Wat is cupping

Bericht door Kiekejan »

Heb niet alle reacties gelezen maar met cupping van een motor band wordt over het algemeen "de soort hanenkam"bedoeld .
Dit komt treed op bij de voorband en te zien aan de profiel vlakken, de voorkant is hoger dan het achter gedeelte.
Als je band daar last van heeft (inderdaad van het remmen en zijdelingse krachten) herken je het makkelijk als je de band bekijkt.

Uiteindelijk gaat het wel ten koste van de grip/feetback van de band.
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Wat is cupping

Bericht door RichardA »

Wat een reacties allemaal....

Vanmiddag m'n brommer opgehaald en eens naar die band gekeken;
- ik voel niets...; is ook moeilijk, daar het profiel van de TrailWing uit blokjes bestaat.
- een RVS stangetje over de band gebogen; lijkt of er inderdaad wat verschil zit tussen het midden van het profiel-vlakje en de randjes naast de profiel-groef
- het lukte me (op dat moment) niet om dat op de foto te krijgen
Maar toen las ik dat het meer om de zijkant gaat : moet ik nog checken
Ook las ik dat de ene band meer last heeft dan de andere door "verkeerd" profiel (dwars op de rijrichting);
- laat de TrailWing nou ook zo'n profiel hebben....

Verder heeft mijn voorband nog zo'n 3mm en achter zo'n 4 mm;
- kan nog even mee

Als ik wat aan de zijkant zie, zal ik dat nog melden.

Richard.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat is cupping

Bericht door Hunter6 »

Cupping bij motorbanden is niets om je zorgen over te maken. Aangezien een plaatje meer doet dan 100 woorden ben ik maar ff naar buiten gegaan om een fotootje te schieten van dit fenomeen.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
TenCats

Re: Wat is cupping

Bericht door TenCats »

V-Stoom schreef: Overigens is Bridgstone niet echt een merk dat bekent staat als cuppende band.
Groet, Allard.
En laat het cuppen bij Bridgestone nu net de reden zijn dat ik ze niet zal monteren.
Cuppen kun je het best omschrijven als een onregelmatige slijtage van je profiel waarbij, door de vervorming van de band in een bocht, de achterzijde van de "nop" harder wegslijt dan de voorzijde. Men krijgt dan een soort vertanding omdat de voorzijde van de "nop" hoger is dan de achterzijde van de vorige "nop". En dat kun je voelen in je stuur.
Dit fenomeen wordt m.i. niet zozeer veroorzaakt door slechte vering, maar meer door een stevige rijstijl met een redelijke bochtensnelheid.

Oh ja, en die eerste montage banden, trailwing geloof ik, zou ik sowieso niet monteren want met name op een nat wegdek vind ik ze onbetrouwbaar. Was voor mij vorig jaar met name erg AU en voor m'n V-Strom fataal. De battlewings schijnen minder beroerd te zijn maar kunnen nog steeds gaan glijden op een nat wegdek, onder een hellingshoek, zonder waarschuwing (althans, volgens een test van Motoplus/Das Motorrad).
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Wat is cupping

Bericht door V-Stoom »

En zo heeft iedereen weer zijn mening, ervaring en informatie :wink: .

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Wat is cupping

Bericht door Dyrck »

Als het geen kwestie van vering/demping is zoals velen hier opmerken vind ik het toch vreemd dan dat ik op m'n FJ1200 last van cupping, maar na de montage van WP-veren het probleem weg was (zelfde banden).
En dat ondanks dat m'n rijstijl er alleen maar extremer op werd na die WP veren (wel rullen op de rand v.d banden, maar geen cupping meer). :-)} :mrgreen:
(Misschien omdat het een totaal ander soort motor is, wie het weet mag het zeggen..... :?: )
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Wat is cupping

Bericht door PDvD »

Cupping heeft ook te maken met het soort banden. Op mijn ZZR 600 had ik in het begin BT020 banden van Bridgestone er op liggen. Deze cupten heel erg en dit resulteerde in trillerig rijden. Wel gingen ze zo'n 12.000 km mee per set. Deze setes heb ik 2 versleten. De daaropvolgende Pilot Power's cupten niks... blevens trak... maar gingen slechts 7500 km mee. Daarna twee sets Pilot Road2 er op gehad. Ook deze bleven strak zonder te cuppen. Door een lekke band moest ik in het buitenland een nieuwe set er onder laten leggen en dit werd de 021 van Bridgestone. Deze cupten niks. Alleen was de voorband na 5000 km al over de slijtnok heen terwijl de achterband nog niet op de helft was. De voorband werd vervangen door een diablo en ook deze cupt weer een klein beetje. Maar niet zo erg als de 020.
Op mijn strom heb ik nog geen last gehad van cupping. Na 9500 km waren mijn Batllewings op.. en nu ligt er weer een nieuwe set onder.

Mijn persoonlijke conclusie is dat alleen banden met kleine groefjes erin cuppen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Wat is cupping

Bericht door V-for-Herman »

Even Oma uit de mand halen, mijn strom uit 2010 met 5980 KM op de teller heeft sinds een paar weken en vanaf ong. 5600km een irritant zoemgeluid wat gepaard gaat met een lichte vibratie in de handvatten.
Maaar dit treed echter alleen maar op bij 60Km/uur en lijkt steeds erger te worden, onder of boven deze snelheid is dit niet aanwezig.
De monteur van motoport heeft de voorkant geinspecteerd maar niets gevonden en wijtte dit verschijnsel aan een licht gecupte voorband.
Echter kan ik geen noemenswaardig slijtagebeeld omtrent dit verschijnsel ontdekken.
Toevallig iemand met dit verschijnsel bekend? of heeft een andere redenering voor dit probleem?
Hoor het graag!

Grt Herman
V-Strom Bj.2010
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat is cupping

Bericht door Hunter6 »

Welke druk heb je op de band staan?
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Wat is cupping

Bericht door V-for-Herman »

2,5 bar op de voorband, rijd op zich prima, en volgens de monteur goed.
V-Strom Bj.2010
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat is cupping

Bericht door Hunter6 »

Op zich klopt die druk wel.
Op mijne brommert heb ik een ook licht trillend gevoel zodra de band een aantal duizenden km oud is, en ik kan dan ook een licht zoemend geluid horen bij een bepaalde snelheid, met name als ik de motor heel iets schuin leg in een bocht.
Dit wordt veroorzaakt door de cupping. Nagenoeg alle banden krijgen het, mijn motor stuurt niet slechter en over grip heb ik niets te klagen. Ik heb mezelf aangewend het te negeren :lol:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Wat is cupping

Bericht door Wullebolle »

Idem hier wat Hunter6 zegt.
Rechtdoor prima, snelle wijde bocht zoemzoemzoem, korte bochten weer niets. En enkel bij bepaalde snelheden (zo rond de 80/90 ... Dacht eerst dat men lager om zeep was. Maar bij inspectie daarvan voel hoor ik niets ... Hou ik het dus bij de voorband. Ik zie geen echte cupping, maar wel een redelijk verschil in hoogte tussen de voor & achterkant van de "noppen". Dat zou het zingen kunnen verklaren. Stoort niet echt ... eerder intrigerend om er een melodietje uit te kunnen krijgen in een reeks bochten O:-)
Spooky Action At A Distance !
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat is cupping

Bericht door Hunter6 »

Een toertje maken in groepsvreband levert dan een leuk orkest op :mrgreen:
Afbeelding
V-for-Herman
Berichten: 286
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Wat is cupping

Bericht door V-for-Herman »

Ik zal de noppen eens gaan controleren of hier ongelijke slijtage is.
En voor de rest ben ik er iig. op gerust dat cuppen idd geen sprookje hoeft te zijn in mijn geval, dus verder lekker :-)} :-)} :-)}
V-Strom Bj.2010
Plaats reactie