Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

ja, die twee stukjes rubber...
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Zo... net de eerste 200km op mijn nieuwe Heidenau's gereden. Heb gekozen voor de K60 scout met achter een iets smallere maat 140 ipv 150. De originele maat 150 was niet of moeilijk leverbaar.
Hij is afgeleverd met voor 2.2 en achter 2.5bar wat ik vrij zacht vind.

Afbeelding

Wat een verschil zeg als je van de Dunlop roadsmart wegband naar deze noppenband gaat. Je voelt werkelijk elk nopje onder je door glijden en dat is echt even heel erg wennen. De grip voelt als twee grote rubbers die heel erg aan de weg vast plakken, ben benieuwd hoe dit voelt als de weg nat is.
Ook het rijden tussen de file door was even wennen, lijkt meer spoor te pakken en de witte strepen voel je veel meer.

Ben al een beetje gewend en sturen voelt al wat vertrouwder. De invloed van de iets smallere band lijkt ook merkbaar. Bij het insturen van de bocht lijkt het of de draacirkel kleiner is geworden, waardoor ik in het begin dichter bij de kant uitkwam.

Afbeelding

Moet wel zeggen dat mijn strom er een stuk stoerder uit ziet met deze vette banden.

Het profiel is erg open en zou ook bij nat wegdek erg geschikt moeten zijn, ik wil hier over een paar maanden een echt goed oordeel over geven.

Afbeelding

Nog even eentje van de voorkant,

Afbeelding
Wordt vervolgd,

Groet Franc
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door PDvD »

En nu ermee op wintersport! ben benieuwd hoe deze het in de sneeuw doen of ze dan nog goede grip hebben.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ben ook wel benieuwd. mijn setje is versleten en op zoek naar iets anders. Iets waarvan het profiel in de blubber niet zo snel dichtloopt maar op de weg nog steeds functioneert.

In ieder geval, dit setje smoelt wel goed
Dgr

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Dgr »

Heel stoer Franc! :D

Op die laatste foto heb je de berm er al mee omgeploegd zie ik? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Aad900 »

Deze bandjes zouden de off-road stukjes van West Coast Ride waarschijnlijk een stuk beter verwerkt hebben :-)}
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Als iedereen dan zo´n setje koopt, kunnen we voor 2011 serieus gaan plannen en doet het strand van Oostvoorne ook weer mee
Diversion

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Diversion »

Ha Franc, dat ziet er inderdaad heel stoer uit!
Ze lijken meer op off-road noppenbanden dan op winterbanden. Is de rubbercompound nou ook echt zachter dan bij gewone banden? Hoe lang gaan deze bandjes dan mee?
Het lijkt me dat je de noppen, door de zachtere compound, er toch vrij snel af rijdt als je er veel op de weg mee gaat rijden.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Hey heren,

Inderdaad ik zou ze bijna alleen al voor de looks kopen (k'hep toch geld zat :mrgreen: ) maar er stond ooit een artikel in ik geloof de motoplus waarin deze banden als zeer goed werden aangemerkt. Daarmee bedoelen ze niet alleen sneeuw maar ook gewoon weg en regen verkeer.

Ze zullen inderdaad sneller slijten en voelen ook zachter aan, vandaar dat plakkerige gevoel denk ik. Maar je moet ze dan ook gebruiken onder de 7 graden en weer omwisselen als het in het voorjaar weer steeds boven de 7graden is.

@Dgr, inderdaad even een stukje berm gepakt, heerlijk :!:

En ik hoop echt een keer mee te gaan met de westcoast rit lijkt me fantastisch.

Als ik er echt een tijdje op heb gereden zal ik zeker nog even mijn bevindingen posten,

Gegroet allen,

Franc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hé Franc,

Daar kun je zo de Off-roadcursus mee doen 8) . Heb je geen KTM meer nodig. Maar Quanta Kosta die bandjes :?: Moet ook aan een nieuwe achterband. Laat vooral weten hoe ze op nat wegdek bevallen.
p.s. Moet je nu elke keer bandje wisselen als je thermometer +7Gr. aangeeft. Dan heb je het 's morgens nog druk voor je naar je werk moet. :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Richard_L

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Richard_L »

Mooie banden, maar de K60 scout is geen winterband, maar een enduroband. De aanduiding M+S geeft alleen aan dat hij een grof profiel heeft. Niet dat het rubber speciaal geschikt is voor koud weer. Zie hiervoor ook de promotor test van een tijdje terug Promotor Test (PDF)
Alleen de silica banden van Heidenau zijn echte winterbanden. Helaas zijn die niet te krijgen in DL-650 maten :cry:
Heidenau Winterbanden
Overigens wel oppassen, niet alleen de breedte van de scout is anders (140 i.p.v. 150), maar ook de hoogte (80 i.p.v. 70) Dat kan effecten hebben op de snelheidsmeter. Zal niet veel zijn, maar misschien een keer controleren met een GPS wat het effect is :-)}
Verder wel een hele mooie band om te zien, Hoe bevalt hij onder de strom?

Groet,

Richard
Richard_L

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Richard_L »

Richard_L schreef:
Overigens wel oppassen, niet alleen de breedte van de scout is anders (140 i.p.v. 150), maar ook de hoogte (80 i.p.v. 70) Dat kan effecten hebben op de snelheidsmeter. Zal niet veel zijn, maar misschien een keer controleren met een GPS wat het effect is :-)}
Goed, nu wakker. Dikte van achterband heeft natuurlijk geen effect op snelheidsmeter :oops:, en voorband is wel leverbaar in juiste maat.
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Richard_L schreef:Goed, nu wakker. Dikte van achterband heeft natuurlijk geen effect op snelheidsmeter , en voorband is wel leverbaar in juiste maat.
Maar de hoogte heeft wel effect, zeker bij een DL1000. Daar wordt de snelheid namelijk uitgerekend aan de hand van het toerental. Bij een andere hoogte achterband, zal dit toerental dus anders zijn en dus zal ook de snelheidsmeter iets anders aan gaan geven.

Bij een lagere achterband, zijn er voor dezelfde snelheid meer toertjes nodig en dus zal de snelheidsmeter meer aan gaan geven.

Jaja, we zijn wel wakker :bye:
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Richard_L schreef:Mooie banden, maar de K60 scout is geen winterband, maar een enduroband. De aanduiding M+S geeft alleen aan dat hij een grof profiel heeft. Niet dat het rubber speciaal geschikt is voor koud weer. Zie hiervoor ook de promotor test van een tijdje terug Promotor Test (PDF)
Alleen de silica banden van Heidenau zijn echte winterbanden. Helaas zijn die niet te krijgen in DL-650 maten :cry:
Heidenau Winterbanden
Overigens wel oppassen, niet alleen de breedte van de scout is anders (140 i.p.v. 150), maar ook de hoogte (80 i.p.v. 70) Dat kan effecten hebben op de snelheidsmeter. Zal niet veel zijn, maar misschien een keer controleren met een GPS wat het effect is :-)}
Verder wel een hele mooie band om te zien, Hoe bevalt hij onder de strom?

Groet,

Richard
Hoi Richard,

Juist naar aanleiding van dit artikel heb ik gekozen voor de Heidenau's , beide genoemde Heidenau typen komen er zeer goed uit en worden aangeraden om te gebruiken in de winter. Het m+s aangeven op de band waar jij aan refereerde geldt voor de andere band(continental) geloof ik, het enige wat men de heidenau's daarbij verweet is dat er geen sneeuwvlokje op de band stond afgebeeld. De maatverschillen werden door Heidennau zelf als "geen probleem"aangegeven en na enige 100en km's kan ik zeggen dat het goed aan voelt. In een recentere uitgave van Motoplus (dacht deel 21)werd de K60 scout ook weer aangegeven als winterband.

De echte winterdagen komen er geloof ik snel aan dus dan gaat het echte testen beginnen, zal na de winter pas echt goed kunnen beoordelen of ik er verstandig aan heb gedaan.

Zoals gezegd, ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijk groet,

Franc :bye:
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door V-Stoom »

Ziet er allemaal goed uit zeg. Het zal ook wel weer erg wennen zijn als je de "zomerbanden" er weer omlegt. Als je dan maar niet de buitenkant van de weg opzoekt. Komt zo hart aan.

Wat mij overigens opvalt is dat de belettering van de band op de overzichtsfoto niet te zien is maar op de detailfoto wel. Zijn de letters fluoriserend?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Richard_L

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Richard_L »

V-Stoom schreef:Wat mij overigens opvalt is dat de belettering van de band op de overzichtsfoto niet te zien is maar op de detailfoto wel. Zijn de letters fluoriserend?
Goed opgelet, ook de rim striping is alleen in de eerste foto te zien.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Inderdaad goed opgelet heren :D . De rimstriping is transparant reflecterend dus zichtbaar bij bv flitslicht en de lettertjes op de band heb ik even met photoshop een wit-accent gegeven om wat makkelijker te lezen.

Groet franc
Leville

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Leville »

FastLoe schreef: Maar de hoogte heeft wel effect, zeker bij een DL1000. Daar wordt de snelheid namelijk uitgerekend aan de hand van het toerental. Bij een andere hoogte achterband, zal dit toerental dus anders zijn en dus zal ook de snelheidsmeter iets anders aan gaan geven.
Hoogte is altijd uitgedrukt in percentage van de breedte.

Een 140 80 is in principe 112mm hoog.
Een 150 70 is in principe 105mm hoog.

Maar dan kom je ook uit bij de vorm van de band en de breedte van de velg.
Op een smalle velg krijg je ballonnetjes-effect (en ook gemakkelijker overslaan-gevoel en zelfs risico op aflopen van de band.)
Op een brede velg gaat een band minder bol staan.

Gewoon maar effe herhalen wat hier waarschijnlijk al tig keren is gezegd. :o)
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Leville schreef:Maar dan kom je ook uit bij de vorm van de band en de breedte van de velg.
Op een smalle velg krijg je ballonnetjes-effect (en ook gemakkelijker overslaan-gevoel en zelfs risico op aflopen van de band.)
Op een brede velg gaat een band minder bol staan.
Yes, prettig, gelijkgestemde geesten te mogen ontmoeten.
Alleen, hoe boller een band "staat" hoe stabieler in de bochten. Door de rondere vorm is de hoek die de motorfiets maakt in snel genomen bochten, door de band makkelijker te volgen. De rechtuitstabiliteit wordt echter wel minder.

Het aflopen van een band, heb ik inderdaad wel meegemaakt, maar dan aleen met extreem brede kartbanden van heel zacht rubber op het circuit. Bij een lage bandenspanning (0.4 -0.5b) wilden deze in snel genomen bochten er wel eens aflopen. Om dat te voorkomen werden er in de velg gaten geboord en daar een bout ingedraaid. Deze bouten voorkwamen dan dat de hiel t.o.v. de velg ging verschuiven. Met een motorfiets is aflopen van een band bijna uitgesloten omdat er hier, hoe onwaarschijnlijk ook, geen centrifugaal krachten ptreden die een kracht uitoefenen tussen de hiel van een band en de velg.

Het overslaan, en ik neem aan dat je het gedrag in de bochten bedoeld, is bij een "bollere" band minder. Overslaan is hier het verliezen van grip tijdens acceleratie of remmen bij snel genomen bochten werk.

De zijdelingse grip, onder nullast, neemt toe met het afnemen van de bandbreedte. Wat wij in de winter willen is, veel zijdelingse grip van een band, van het wegdek hoef je weinig te verwachten, dus moet de band het den en rechtuitstabiliteit , omdat de grenzen bij glad winterweer nou eenmaal wat kleiner zij.
Het kiezen voor een iets smallere band heeft dus duidelijk de voorkeur.

Het is mischien een beetje controversieel, maar met een smalle band breng je evenveel rubber op de weg als met een brede, alleen het raakprofiel verschilt met een bredere band.
Er zullen er zijn die dit wel weer allemaal theoretisch gebazel noemen, en dat is mischien wel zo. Ik herhaal alleen maar wat ik nog weet van de natuurkunde lessen en de lesjes over chassisbouw. Het gaat erom dat je een bandje onder je brommer hebt liggen waar je je zelf prettig mee voelt en die de brommer met jou rijgedrag een zeker gevoel geeft.
'T zit dan mischien tussen de oren maar daar kan geen natuurkunde les tegenop.

:bye:
Leville

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Leville »

Hoi Fastloe,

Blij dat ik even aan het herfstgepalaver kan deelnemen ;)

Ik moet je stellingen nog even grondig doornemen, want mijn laatste natuurkundeles dateert al van de vorige eeuw...

Met overslaan bedoel ik eigenlijk het effect dat je krijgt wanneer - extreem gesteld - je ballonnetje (te) recht ten opzichte van de ondergrond blijft staan terwijl je velg een hellingshoek maakt. Een zekere vervorming van je band op je velg bij een hellingshoek is goed, omdat er door die vervorming er een wat groter contactoppervlak tussen band en weg ontstaat, maar wanneer de afwijking te groot wordt, dan wordt je velg niet voldoende meer ondersteund en komen er wel heel veel krachten op de flanken van je band terecht.

Bij een MTB bvb geeft dat een wobbelig/onzeker gevoel als je bochten neemt en het risico dat je band aan een zijde van de velg loskomt (buitenkant bochtzijde).

Maar ik spreek je zeker niet tegen als je stelt dat een zekere bolling nodig is, om lekker, veilig en comfortabel door de bocht te gaan. Anders kocht ik me wel goedkopere autobanden ;)
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ik ken dat gevoel wel, van zo'n ATBtje en een beetje instabiel bochtengedrag.
Als je met een ATBtje lekker schuin door de bocht gaat, zul je zien dat de ruimte tussen de velg en het wegdek afneemt. De velg komt als het ware dichter bij het wegdek. Er zit daarom minder (vervormbaar rubber) tussen de starre velgrand en de ondergrond.
Het gevolg is dat de band te weinig kan inveren. Hierdoor gaan de noppen een beetje inleunen en zul je inderdaad een overstuur effect op je fietsje bemerken.

Het aflopen van de band kan eigenlijk met de moderne hoge en smalle velgranden niet bijna niet meer voorkomen. Bij mijn ATB heb ik zelfs moeite om een lege band van de velg af te krijgen. Van heel vroeger, met mijn eerste ATBtje, met van die brede platte velgen weet ik nog wel dat ik me, bij een lage bandenspanning daar ook wel eens zorgen om heb gemaakt, zeker als je ziet hoeveel zo'n bandje met 2 - 2,5b druk erin, vervormt. .

Een probleem met wat weinig druk en wat overdreven schuin de bocht in hangen is wel dat de band, zijdelings gaat veren, t.o.v. je velg. Ook dat geeft een behoorlijk instabiel gevoel. Door je achtervering een stuk slapper te zetten (ook met je ATBtje) en je band ietsje meer druk te geven, kan je een heel groot deel van dit gevoel weer wegnemen.

Vering en reactie op kuilen en hobbels moet uit het chassis komen, niet uit de band. Een band hoort in feite zo stijf mogelijk (althans de wangen) te zijn om zoveel mogelijk krachten door te kunnen geven aan het veersysteem. Het veersysteem is immers af te stellen hierop en daar is in ieder geval de uitgaande slag gedempt. Van je bandje niet, dat lijkt op het rijden zonder schokbrekers.
Daarom zie je in de racerij de meeste auto's op het circuit op grote wielen met lage bandjes rijden. Zo weinig mogelijk vering in de het rubber. Dit is ook de grootste klacht van de F1 courreurs vwb hun wagentjes, die 14" wieltjes waardoor er immense banden ondergezet moeten worden. Het liefst zouden die jongens ook naar de 20"gaan, met hele lage bandjes. Wie weet, mischien volgend jaar.

Nog even wat betreft het ATBtje. Ik rijdt een Giant XTC met Shimano wielen (6 spaaks) en heb daar voor op de straat profielloze slicks onder liggen. breedte 1.25, banden druk ongeveer 4.5 bar en de achtervering heb ik ongeveer 5 mm extra sag gegeven door de negatieve luchtkamer ietsje hoger in druk te brengen. Hierdoor verlaag je in feite de voordruk van het veersyteem eitsje waardoor de eerste centimeter veerweg wat slapper is geworden.
Het bochten gedrag is er duidelijk op vooruit gegaan
Leville

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Leville »

Afhankelijk van de ondergrond niet helemaal mee eens :p

Gecontroleerde vering moet inderdaad door je veersysteem worden gegeven. En voor op het asfalt of op het beton houdt het daar voor 90% mee op. Of zou dat het toch moeten doen, volgens mij. Maar op het terrein haal je tot op zekere hoogte voordeel uit de (verticale!) vervorming van je band, doordat die vervorming tot op zekere hoogte positieve oneffenheden (dus bobbels, geen putten) kan absorberen. Wat meteen betekent dat je vering niet in actie moet komen. En aangezien een vering vaak toch niet zo fijngevoelig is voor kleine oneffenheden, kan je dus dankzij de (verticale!) vervorming van een band met iets minder luchtdruk een horizontaler traject afleggen dan met een knalharde band. Dus je zal je energie-efficiënter voortbewegen. (Hoor mij hier eens. :shock: )
Alleen neemt bij een plattere band vaak ook de zijdelingse vervorming toe, met als gevolg een minder stabiel stuurgedrag. En dat is dan weer... vervelend.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Ik dacht zelf eerlijk gezegd dat de flufiotiele sedematie totaal niet afhankelijk was van de positieve balans kromme van een heidenau :schater:

Jullie zijn lekker bezig mannen :bye:

Franc
Leville

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Leville »

Framomile schreef:Ik dacht zelf eerlijk gezegd dat de flufiotiele sedematie totaal niet afhankelijk was van de positieve balans kromme van een heidenau :schater:
Nou Franc, daar vergis je je lelijk in, want die is namelijk recht evenredig aan de cosinoide parabolische limiet, genomen een infinitiale retractie. Uiteraard.
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Leville schreef:Gecontroleerde vering moet inderdaad door je veersysteem worden gegeven. En voor op het asfalt of op het beton houdt het daar voor 90% mee op. Of zou dat het toch moeten doen, volgens mij. Maar op het terrein haal je tot op zekere hoogte voordeel uit de (verticale!) vervorming van je band, doordat die vervorming tot op zekere hoogte positieve oneffenheden (dus bobbels, geen putten) kan absorberen. Wat meteen betekent dat je vering niet in actie moet komen. En aangezien een vering vaak toch niet zo fijngevoelig is voor kleine oneffenheden, kan je dus dankzij de (verticale!) vervorming van een band met iets minder luchtdruk een horizontaler traject afleggen dan met een knalharde band.
Ik ga een aardig eind met je mee, vering afstellen is altijd zoeken naar het minst slechte compromis. Als je door met ietsje minder lucht in je band, op andere sectie´s meer rendement uit je vering kunt halen, bij steile downhill trajecten bijvoorbeeld, kan dit een goede optie zijn. Dat een iets zachtere band bovendien, makkelijker grip geeft en inderdaad kleine oneffenheden vlak strijkt is mooi meegenomen, anders zouden we allemaal met treinwielen rond gaan rijden
Leville schreef: Dus je zal je energie-efficiënter voortbewegen. (Hoor mij hier eens. )/quote]

De grootste factor voor de rolweerstand is en blijft nog steeds de vervorming van de band. De kracht voor de vervorming wordt hoe dan ook door één bron geleverd. Op de fiets ben je dat zelf, op de Strom is dat die Vtwin in het vooronder. Als je een volkomen vlak traject zou hebben en geen grip nodig hebt rij je het best met reinwielen rond, die zijn het meest efficiènt want ze vervormen niet. Vandaar dat treinen dus geen luchtbanden hebben
Leville schreef:Alleen neemt bij een plattere band vaak ook de zijdelingse vervorming toe, met als gevolg een minder stabiel stuurgedrag. En dat is dan weer... vervelend.
Ik neem aan dat je hier een zachtere band, met minder lucht erin bedoelt en niet een band met extreme hoogte-breedte verhoudingen. Die eerste sturen inderdaad heel vervelend
Graafie68

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Graafie68 »

ik hoop niet dat jullie het erg vinden, maar uh.

IK HAAK AF :?: :?: :?:

ben nooit verder gekomen als ontiechelijk laag onderwijs afgekort OLO.
en daar heb ik dit nooit geleerd, snap er de balle van. sorry :o)

maar wel een leuke band qua uiterlijk :worship:
Leville

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Leville »

Laatste reactie (hoor mij hier eens :roll: ): rolweerstand wordt door verschillende elementen bepaald. Nu, los daarvan, is bij een oneffen terrein rolweerstand ook maar één aspect wat je energie-efficiëntie/verbruik beïnvloedt. Je kan een super rolweerstand hebben, maar bergen energie laten verloren gaan doordat je extra energie moet steken in het overwinnen van hoogteverschillen die je evengoed kan absorberen. Want versnellen (om terug op snelheid te komen) van een roterende massa kost nog steeds meer energie dan snelheid onderhouden.

(Klassieke denkfout van wielertoeristen die ook ATB'jen: zet dien band maar goed hard, dan ga ik sneller. Tenzij je op biljartlakens rijdt is dat larie en apekool.)

Dat gezegd zijnde: leuke band qua uiterlijk! ;)
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Leville schreef:Laatste reactie (hoor mij hier eens ):
Dat zullen we nog wel eens zien :schater:
Leville schreef:rolweerstand wordt door verschillende elementen bepaald
Inderdaad, er spelen een heleboel factoren mee, de maat van het wiel, de ondergrond, het profiel, en ga zo maar door, allemaal dingen die je niet echt in de hand hebt. Het vervormen van de band, is echter de factor die het zwaarst weegt, mits de band meer vervormd dan de ondergrond, dan moet je die energie weer zien te overwinnen en om de ondergrond minder te laten vervormen moet je met minder bandenspanning rijden omdat juist het rubber vervormen weer minder energie kost dan de ondergrond laten vervormen, maar dat even terzijde.

En inderdaad, dat bandje smoelt goed, denk toch dat ik ze er ook maar eens onder laat bandenwippen, de mijne zijn nu op slick nivaeu en hebben inmiddels de vorm van een autoband. Zal hier in de buurt eens rondneuzen waar die dingen te krijgen zijn
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Sinds donderdag heb ik ook de Heidenau onder de Strom liggen. Merkte, net als Franc, dat het nemen van bochten 'korter' is geworden. Hij stuurt sneller in. Zaterdagmorgen lag er sneeuw, dus?? met de motor naar het werk. Gelijk die bandjes eens uitproberen. De 'blij dat ik glij' ervaring is verleden tijd. wat een grip :worship: De banden 'happen' zich gewoon in de weg. Ook op natte stukken geeft het een goed gevoel.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is de look van de motor er op vooruit gegaan. Staat wel stoer 8)

Afbeelding
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Wow, super hoor. Wat voor druk hebben ze jouw setje afgeleverd?
Bij mij voor 2.2 en achter 2.5.

Veel plezier er mee,

Groet Franc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Framomile schreef:Wow, super hoor. Wat voor druk hebben ze jouw setje afgeleverd?
Bij mij voor 2.2 en achter 2.5.

Veel plezier er mee,

Groet Franc
Ook bij mij 2,2 en 2,5 Franc. Tot nu toe bevalt dat prima.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Jokapo

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Jokapo »

blijft de hamvraag wat niemand nog geplaatst heeft wat zijn de prijzen voor deze bandjes??
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Ik heb er uiteindelijk 300 voor betaald inlcusief banden wissel.

Als je goed rondzoekt moet het wel ietsie goedkoper kunnen misschien.

Groet Franc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Jokapo schreef:blijft de hamvraag wat niemand nog geplaatst heeft wat zijn de prijzen voor deze bandjes??
Je hebt net je Kloontjesgeld gestort gekregen. maakt dan toch niet uit wat ze kosten :mrgreen: Geld zat :worship:

Maar Jörgen, ik heb er €290,= incl opleggen voor betaald. Want ik had het geld van de Migsels ontvangen :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Wolga

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Wolga »

ik ben toch wel benieuwd hoe de banden het vandaag hebben gedaan
Walrus

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Walrus »

Framomile schreef:Als je goed rondzoekt moet het wel ietsie goedkoper kunnen misschien.

In het zuiden slaag je het beste bijhttp://www.ligt-banden.nl

Informeer daar maar eens naar prijzen.
Laatst gewijzigd door Frank op ma 29-11-2010, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Walrus schreef:In het zuiden slaag je het beste bijhttp://www.ligt-banden.nl

Informeer daar maar eens naar prijzen.
En ook een hele informatieve website...

Maar, alle idioterie op een tak, er moet toch voor rond de €200,00 aan te komen zijn? Alleen, waar vinden we een goedkoop adresje om ze eronder te laten zetten?
Richard_L

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Richard_L »

Zo, banden zijn vandaag binnengekomen.Besteld via MyNetMoto.com. Afgelopen woensdag besteld, dus snelle service. Voor 74 euro en achter voor 89 euro.
Verzendkosten 10 euro voor max 3 banden. Nu alleen nog laten monteren (volgende week bij grote beurt) en dan los.
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Richard_L schreef:Zo, banden zijn vandaag binnengekomen.Besteld via MyNetMoto.com. Afgelopen woensdag besteld, dus snelle service. Voor 74 euro en achter voor 89 euro.
Verzendkosten 10 euro voor max 3 banden. Nu alleen nog laten monteren (volgende week bij grote beurt) en dan los.
Oooh.... Je hebt zo'n Vespaatje, met drie wielen
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Wolga schreef:ik ben toch wel benieuwd hoe de banden het vandaag hebben gedaan

Hoi Heren,

Ben zojuist even door de sneeuw gaan rijden ( 21:00) om te kijken of ik morgen met de motor naar het werk kan. Hier in Purmerend was op de e.o.a manier niet gestrooid dus ideale omstandigheden voor een test.

Mijn conclusie: absoluut onverantwoord om zo naar Amsterdam te rijden morgenochtend. Ik had wel wat meer grip dan met mijn vorige banden maar het is hier zo glad dat ik het niet aandurf om stapvoets helemaal naar mijn werk te gaan. Er valt bijna niet te remmen, alleen met achterrem en dan glijd je constant weg.

Jammer maar helaas, even afzien in de bus morgen en misschien overmorgen en die dag er na en..............

Houd jullie nog op de hoogte en ben ook benieuwd naar Peter zijn bevindingen.

Gr Franc


PS kwam tenminste wel mijn tuin uit dat was al verder dan met vorige banden :D
Richard_L

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Richard_L »

FastLoe schreef: Oooh.... Je hebt zo'n Vespaatje, met drie wielen
Neu ik rij met dit weer altijd met een extra zijwieltje (van m'n zoontje geleend) :lol:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Soesko »

Framomile schreef:
Mijn conclusie: absoluut onverantwoord om zo naar Amsterdam te rijden morgenochtend. Ik had wel wat meer grip dan met mijn vorige banden maar het is hier zo glad dat ik het niet aandurf om stapvoets helemaal naar mijn werk te gaan. Er valt bijna niet te remmen, alleen met achterrem en dan glijd je constant weg.
Dat is precies de reden dat mijn motor vanacht op het werk heeft geslapen. Ik kon er gisteravond niet meer mee naar huis, dat was niet te doen. Nu staat hij op het werk in de schuur en ik zit me op kantoor te verbijten. Hopelijk wordt het snel weer beter.
Capri

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Capri »

Hier in 010 was het vanochtend nog prima te doen.
Een laagje sneeuw van hooguit 2 centimeter, en de hoofdwegen zijn goed gepekeld.
Met de gewone Battlewing's geen problemen gehad.
Voorzichtig rijden op de platgereden sneeuwlaag, en van je voorrem afblijven.
Wel een fris windje!
Jokapo

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Jokapo »

Rhino VStrom schreef:
Jokapo schreef:blijft de hamvraag wat niemand nog geplaatst heeft wat zijn de prijzen voor deze bandjes??
Je hebt net je Kloontjesgeld gestort gekregen. maakt dan toch niet uit wat ze kosten :mrgreen: Geld zat :worship:

Maar Jörgen, ik heb er €290,= incl opleggen voor betaald. Want ik had het geld van de Migsels ontvangen :mrgreen:
waarvan denk je dat ik in zuid-afrika ben geweest 3 wken lang :mrgreen: :P
Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04-10-2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: belgie

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Cronny »

Hoi Heren,

Ben zojuist even door de sneeuw gaan rijden ( 21:00) om te kijken of ik morgen met de motor naar het werk kan. Hier in Purmerend was op de e.o.a manier niet gestrooid dus ideale omstandigheden voor een test.
Dit probleem zal nu wel opgelost raken volgens artikel uit HET LAATSTE NIEUWS

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... zout.dhtml
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Frank »

Cronny schreef: Dit probleem zal nu wel opgelost raken volgens artikel uit HET LAATSTE NIEUWS

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... zout.dhtml
Haha, die reacties die onder dat artikel staan van die Belgen.. lachen.. maar het is wel weer typisch...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Cronny schreef:
Hoi Heren,

Ben zojuist even door de sneeuw gaan rijden ( 21:00) om te kijken of ik morgen met de motor naar het werk kan. Hier in Purmerend was op de e.o.a manier niet gestrooid dus ideale omstandigheden voor een test.
Dit probleem zal nu wel opgelost raken volgens artikel uit HET LAATSTE NIEUWS

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... zout.dhtml
Tja 't is wat, echt mafkezen die ekels hier van de gemeente Purmerend. Heb zelf ook een doosie met 10 zakken gescoord, die eikels deden moeilijk man, gratis is gratis toch? Was het laatste doosie, moest nog snel zijn wan t mijn buurman wilde hem nog net effe afpakken,heb em mooi ff voor zijn kop geslagen.
Mijn hele tuintje is super ijsvrij nu, mijn opritje ook trouwens! :mrgreen:

Nu even zonder gekheid.Ben vandaag toch maar met de motor gegaan, was erg spannend 's ochtends ging het eigenlijk nog wel, kon door wat verse sneeuw rijden met redlijke grip, de meeste wegen waren net geveegd en gepekeld.'s Middags was vervelender want er waren veel gladde stukken, het was al opgevroren of plat gereden door het verkeer. Was bijna een kruising op gegleden :frusty: terwijl alles aangaf (veel verkeer) dat dat niet zo'n erg goed idee was :!: . Remmen durfde ik niet dus met mijn voetjes geprobeerd te stoppen en dicht bij de kant de bocht om gedraaid met het verkeer mee, ging allemaal net goed, misschien toch net wat meer grip door de Heidenautjes. Ben wel erg blij dat ik heelhuids thuis ben gekomen.

Je kan wel nagaan hoe erg ik het vind om met de bus te gaan.

Groet Franc
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Soesko »

In de regio Eindhoven was het precies andersom. Vanochtend was het nog moeilijk, vanmiddag rond 17.30 uur ben ik zonder problemen van Eindhoven naar Boxtel gereden. Ik moet zeggen dat ik het rustig aan heb gedaan, maar het was verder geen centje pijn. Overigens ligt er hier wel meer dan een laagje van twee centimeter.
Ik vind het persoonlijk wel lastig in te schatten. Ik ben bij het werk weg gegaan met het idee om eerst maar eens te zien of het verantwoord was. Het eerste stuk moest ik even langs de motor lopen die ik dan op de koppeling mee laten hobbelen. Na 100 meter kom ik dan bij een hoofdweg en die was heel goed begaanbaar en daarna werd het alleen maar beter. Toch zit ik mezelf steeds de vraag te stellen of ik wel goed bezig ben. Op zich vreemd want er was niet direct aanleiding toe. Het zou wel helpen als ik dan onderweg nog meer motards tegen zou komen, dat is dan wel een bevestiging. Overigens laat ik de V-strom lekker in de garage staan en gebruik mijn pekel GSX voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Het nadeel is dat Heidenau geen winterbanden heeft in de maten van de GSX. Volgend jaar komt er daarom waarschijnlijk een oude Transalp voor in de plaats.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Framomile schreef:Houd jullie nog op de hoogte en ben ook benieuwd naar Peter zijn bevindingen.
Ik ben dinsdag ook nog de baan op geweest. In de omliggende straten lag nog redelijk wat sneeuw en ijs. Ik moet zeggen dat de banden zich goed hebben gedragen. Één ding is zeker, ik heb meer grip dan met de standaard TW. De motor liet zich goed sturen en schoof niet weg. Dat was met de TW wel anders kan ik je verzekeren. OOk wegrijden gaf geen problemen. DE snelwegen en hoofdwegen zijn prima begaanbaar. M.a.w. ik heb er geen spijt van.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
sebright

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door sebright »

Goedenavond, ik ben sinds een aantal weken voorzien van de heidenau K60scout en heb al aanrdig wat sneeuw en galdheid doorstaan, zeer tevreden over de banden, als er heel veel sneeuw ligt moet je wel bijven rollen anders loopt het profiel vol.
Verder geen rare dingen mee gemaakt, de prijs?

Pos. Article Price (€) Quantity Total (€)
1 HEIDENAU / 110/80 B19 M/C 59T TL K 60 M+S Scout 64.11 1 64.11
2 HEIDENAU / 140/80-17 69T M+S K 60 Scout 78.17 1 78.17
Zwischensumme: 142.28 Euro
+ VAT: 21.34 Euro
Shipping: 10.00 Euro
General total: 173.62 Euro


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Payment: PayPal

myNETworld Ltd.

Ik heb op marktplaats een paar reserve velgen gekocht en de banden zelf omgelegd met veel groene zeep, ging heel goed.

Greetz Sebright
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door RvGS »

sebright schreef:Ik heb op marktplaats een paar reserve velgen gekocht en de banden zelf omgelegd met veel groene zeep, ging heel goed.
Sebright,
Heb je "ze" (de banden) wel horen 'ploppen' opdat ze goed in het velgbed zitten :?:
Met > 4 á 5 bar bij de benzinepomp, daar is de drukopbouw sneller aangezien dat vaak de krux is, met de hand- voetpomp lukt dit vaak niet aangezien de druk opbouw dan te langzaam gaat. :arrow: Safety first :!:

Balanceren is ook wel handig als je hoge snelheden gaat rijden, vinden de wiellagers fijner :mrgreen:
Groet, Robert |
Plaats reactie