Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

ja, die twee stukjes rubber...
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Wat mij wel opviel vandaag was, dat de motor minder toeren maakt (6000 rpm) bij 140km. dat was bij 140 km/u 6500 rpm. Natuurlijk niet alleen bij 140 km/u, maakt hij minder toeren, maar dat begrijpen jullie wel (denk) :shock: Wellicht dat Fastloe en Leville het al hadden vermeld, maar ik ben niet zo technisch aangelegd.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door RvGS »

Je hoogte van de band (Heidenau) is anders . . . omwenteling etc. is iets met één of andere wet (niet die van Koos S :mrgreen: ).

Wiel sensoren (indien van toepassing bij een V-strom 650):
De draaisnelheid van een wiel wordt inductief gemeten. De sensor bestaat uit een spoel waar een kleine gelijkstroom doorheen gejaagd wordt. Om de spoel zal nu een magnetisch veld ontstaan. Langs de sensor draait een metalen ring met uitsparingen welke aan het wiel vast zit. De uitsparingen zullen het magnetische veld beïnvloeden als ze er langs draaien en daardoor een wisselspanning opwekken in de spoel. De frequentie van de wisselspanning is rechtsevenredig met de draaisnelheid van het wiel.

Geen sensor, dan ligt het aan de draaisnelheid van je tandwielen oid. waaraan het toerental wordt gemeten, deze is (waarschijnlijk) veranderd door de andere hoogte van de achterband => die mooie Heidenau.

Heb u eum . . . hou eum vast O:-)
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Mag ik hier uit concluderen Robert, dat de motor ook rustiger 'loopt' Of is dat Brabants gehouwehoer :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door RvGS »

Tuurlijk mag jij dat aannemen :mrgreen:

Minder toeren is minder lawaai, minder verbruik, minder slijtage etc. . . . én meer over voor de kerstdis Afbeelding .
Groet, Robert |
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Even wachten jongens, niet te snel conclusies trekken, pas op de plaats.
Rhino VStrom schreef:Mag ik hier uit concluderen Robert, dat de motor ook rustiger 'loopt' Of is dat Brabants gehouwehoer
Nee, da's geheel correct want je motortje loopt inderdaad bij 6000 rpm rustiger dan bij 6500 rpm maar, let op. Waarom maak je minder rpmetjes......?

Daar zijn twee mogelijkheden voor.

Stelling 1. Zomaar wat willekeurige getallen:
Je achterband had een omtrek van 150 cm en je rijdt met 6000rpmetjes 150 Km/hr op je teller.
Je vervangt je achterband door 1tje met een omtrek van 155 cm.
Bij een bepaald toerental van je motortje, blijft je achterband wel exact hetzelfde aantal omwentelingen maken, je versnellingsbak of kettinwieltjes zijn niet veranderd. Wel leg je nu bij elke omwenteling 5 cm meer af. Bij 6000 rpmetjes zal je tellertje dus 155 Km/hr aan wijzen. Ga je weer 150 rijden, zakt inderdaad je toerental en loopt je motortje rustiger. Tot zover alles leuk, waarschijnlijk zelfs een gunstiger benzine verbruik ware het niet dat stelling 2 om de hoek komt kijken.

Stelling 2. Ook zomaar wat willekeurige getallen:
Je voorband had een omtrek van 150 cm en je rijdt met 6000rpmetjes 150 Km/hr op je teller.
Je vervangt je voorband door 1tje met een omtrek van 145 cm.
Bij een bepaald toerental van je motortje, blijft je achterband wel exact hetzelfde aantal omwentelingen maken, je versnellingsbak of kettinwieltjes zijn niet veranderd. Wel moet je voorwiel nu sneller draaien, deze legt bij elke omwentelling minder cmtertjes af.
Bij 6000 rpmetjes zal je tellertje dus ook 155 Km/hr aan wijzen. Je kilometerteller rekent namelijk met een grotere omtrek en "denkt" dus dat daar een hogere snelheid bij hoort.
Ga je dan weer richting de 150 Km/hr rijden, zakt je toerental ook weer. Je motortje loopt dan inderdaad weer rustiger, maar jij zelf inmiddels ook, 145 Km/hr om precies te zijn.

In het eerste geval, rij je dus harder met hetzelfde toerental, in het tweede geval denk je alleen dat je harder rijdt. :schater:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Zou het dan toch 'tussen de oren zitten' Leo :o) Of kun je dit ook daadwerkelijk meten of het zo is. Als ik nou eens lang een andere V-Strom ga rijden met de orginele bandjes, kun je er dan achter komen of datgene wat je zegt klopt :?:

Zuiniger rijden, minder slijtage, beter grip: die Heidenau brengen geld op :lol:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Rhino VStrom schreef:kun je er dan achter komen of datgene wat je zegt klopt
Of het klopt wat ik zeg..... Nou moe, zo zout heb ik het nog noooit gegeten. :schater:

Inderdaad, kan je met een andere Vstrom, of wat voor motorfiets dan ook je snelheidsmeter vergelijken. Ook kan je via de hectometerpaaltjes langs de weg al een stuk wijzer worden. Daar staat altijd een afstand op 11,2 bijvoorbeeld, als je later het paaltje 16,2 bent gepasseerd, heb je 5 kilometer afgelegd. Dat moet overeenkomen met je kilometer teller. Klopt dat, dan wordt een eventuele afwijking in ieder geval niet door je voorband veroorzaakt maar maak je inderdaad minder toeren bij dezelfde snelheid en kan je er van uit gaan dat de diameter van je achterband met de Heidenau's is toegenomen.
Heb je volgens je tellertje echter 5.5 Km afgelegd, dan kan je er vanuit gaan dat ook je snelheidsmeter flink wat meer is aan gaan geven en zal de omtrek van je voorband wel afgenomen zijn.

Een GPSje is trouwens ook een heel handig hulpmiddeltje om e.e.a. te checken.

Volgens de GPS geef mijn snelheidsmeter ongeveer 7% teveel aan, maar de kilometerteller zelf wijkt over 100 Km net een goeie 100 m af
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Rhino VStrom schreef:Mag ik hier uit concluderen Robert, dat de motor ook rustiger 'loopt' Of is dat Brabants gehouwehoer :mrgreen:
Ik zal er ook eens op letten, heb dat nu nog niet zo in de gaten, klokte trouwens voorheen altijd 130 km/u bij 6000 t en 110km/u bij 5000 t.

Rijd sowieso nu in de wintermodus dus het gaat allemaal al een paar stappies rustiger. Vanmorgen over de ijsbaan gereden superglad, vizier was ook nog eens aan het dicht vriezen vanwege de mist die er op lag. Brrrr blij dat ik op werk was aangekomen en nu weer veilig thuis.

Groet,
Franc
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

FastLoe schreef:Of het klopt wat ik zeg..... Nou moe, zo zout heb ik het nog noooit gegeten. :schater:
Dat heb je met al die pekel :mrgreen:

Ik reed vandaag langs een electronische snelheidsmeter en die gaf 50km/u aan. Ook mijn teller gaf precies 50km/u aan. Dus dat zit wel snor. Dat met die hectometerpaaltjes zal ik morgen eens uitproberen Leo. Kom ik dus nog op terug.

@franc: moet wel zeggen dat mijn motor nét z'n 24.000km beurt incl kleppen stellen achter de rug heeft. Hij loopt nu weer als een sneeuwvlokje 8)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Rhino VStrom schreef:Ik reed vandaag langs een electronische snelheidsmeter en die gaf 50km/u aan
Da's mooi want over het algemeen geeft je snelheidsmeter, standaard vanaf de fabriek zo'n 5-10% teveel aan, om claims te voorkomen. Die van jou is dus nauwkeuriger geworden.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door RvGS »

Rhino VStrom schreef:Ik reed vandaag langs een electronische snelheidsmeter en die gaf 50km/u aan
Die dingen willen ook nog wel eens afwijken met de werkelijkheid, echt waar heb dit ervaren en gemeten met GPS.
Staat er in beeld ´u rijdt te hard, 55kmh´, terwijl GPS 48kmh aangeeft.

Leo, je hebt nog niet uitgelegd wat er gebeurd indien die omtrek van de voor- Én achterband gelijk is :schater:

Je kan ook een groter voortandwiel erop zetten . . dan veranderd er ook van alles.

Maarrrrr, nu is nog niet uitgelegd of de snelheid gemeten wordt aan het achterwiel, via aandrijfas of in het voorwiel, bij de DL650 . . bij die van Leo is dat aan het voorwiel, das ne echte, ne DL1000 O:-)
Groet, Robert |
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:Leo, je hebt nog niet uitgelegd wat er gebeurd indien die omtrek van de voor- Én achterband gelijk is
Bij deze dan:
Waarschijnlijk is dan er iets fout gegaan bij de montage en is er een achterwiel van een andere Strom in je voorvork geplaatst en nee, dat daar linksvoor is dan ook geen nieuw "wave" remschijfje maar een achtertandwiel.
Ergens rijdt er dus dan ook een Strommetje rond met twee 19" wielen

Een DL1000 berekend de snelheid aan de hand van het toerental van de uitgaande as van de bak (volgens mij) Een DL650 haalt de informatie uit het voorwiel. Voor een 1000 maakt het dus niet uit hoe groot je voorwiel is, mag desnoods gewoon een achterwiel van een andere strom zijn.

Voor een 650 maakt het dan weer niet uit wat voor tandwielen je erop schroeft, behalve als je je rechtervoorschijf ook voor een achtertandwiel vervangt omdat het links ook zo goed staat.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door RvGS »

En dan nu de feiten,

Bron
DL650 K4 manual
Afbeelding

Bron
DL1000 K2 (special voor Leo) manual
Afbeelding
Groet, Robert |
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Oké, t'is dus officieel de uitgaande as cvan de bak geworden voor de DL1000 en het voorwieltje voor de 650.

Hoeft daar in ieder geval geen discussie over te ontstaan en kan ik zonder gevolgen voor de snelheidsmeter een achterwiel in de voorvork schroeven :-)}
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dat met die hectometerpaaltjes zal ik morgen eens uitproberen Leo. Kom ik dus nog op terug.
Vandaag de hectometerpaalvergelijkingstest gedaan, zoals Leo aangaf. Alleen telde deze paaltjes teruguit :lol: Begonnen bij nr; 43.3 en geeindigd bij 38.3. De Km teller gaaf om precies te zijn 5.2 km aan, bij 38.3. Het verschil/afwijking is minimaal. Het kan maar gezegd zijn :roll:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Graafie68

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Graafie68 »

die test klopt natuurlijk niet helemaal, want die hectometerpalltjes telde af.
en je strommetje telde de km's op, dus dan zit je eigenlijk met 10,2 km verschil.
en dat is niet te verwaarlozen, lijkt mij


:o)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Kwam ik tegen op het Super Ténéré Forum: Zijn onze test toch niet voor niets. 8)

http://www.supertenereforum.nl/phpbb/vi ... t=20#p1065

Geinig hé.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Frank »

Heeft ie het over jou, Peter?
....pseudowetenschappelijk geneuzel...
:mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Frank schreef:Heeft ie het over jou, Peter?
....pseudowetenschappelijk geneuzel...
:mrgreen:
Hij bedoelt eigenlijk; DR.Ir. MR. Prof. in de bandenkunde. maar weet hij veel!! :o) .
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Dusomos

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Dusomos »

Rhino VStrom schreef:
Dat met die hectometerpaaltjes zal ik morgen eens uitproberen Leo. Kom ik dus nog op terug.
Vandaag de hectometerpaalvergelijkingstest gedaan, zoals Leo aangaf. Alleen telde deze paaltjes teruguit :lol: Begonnen bij nr; 43.3 en geeindigd bij 38.3. De Km teller gaaf om precies te zijn 5.2 km aan, bij 38.3. Het verschil/afwijking is minimaal. Het kan maar gezegd zijn :roll:
Is toch een afwijking van 4%, er zijn heel wat cases te bedenken waar dat niet acceptabel is.....
Ze zouden maar eens 4% te weining salaris storten zometeen aan het einde van de maand, een minimale afwijking toch.... :D :cry:

gr
Marc
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Frank »

Hahaha.. Marc, zou het salaris, net als de kilometerafwijking, 4 % naar boven zijn, dan is dat, net als de kmafwijking, toch ook niet erg? :mrgreen:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Hoe zijn de ervaringen nu eigenlijk met deze bandjes, weinig updates tot nu toe, we hebben, op extreem warm weer, de meeste omstandigheden toch wel gehad?

Is er al iemand op z'n bek gegaan met die banden, is er na 1500Km al een setje versleten? Is er iemand die met z'n DLetje en Heidenau's de Dakar is gaan rijden?

Ik vindt het angstig stil bij het testpanel
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik rij nog steeds op deze bandjes rond Leo. Ook zonder sneeuw laten ze zich goed rijden. Houden zich prima op een nat wegdek en NEE :!: we zijn nog niet op onze bek gegaan. :lol: Ik ben er goed over te spreken. Het is natuurlijk geen 'hoge snelheidsband' maar dat kan ook niet met dat profiel. Heb er 120-140 km/u mee gereden en niets aan de hand.
Dakar zat er helaas niet in dit jaar :lol: Maar wel wat zandpaden e.d. Prima grip.

Een deel van het testpanel.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Mooi, dan wordt het voor mij ook eens tijd die dingen te bestellen, is hard nodig. Rij nu zo'n beetje op slicks rond, hoewel, rond zijn ze ook al niet meer :schater:
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Oke dan nu van mij ook even een update, t'is nu 3;00 uur en heb een slokkie op dus weet niet hoe betrouwbaar dit is maar dat check ik morgen wel en zal dan corrigeren waar nodig.

Ben tot nu toe best wel wel tevreden over de band, de bandslijtage valt mij heel erg mee, ik dacht dat het sneller zou gaan. De grip is bij nat weer gewoon zeer goed en de nopjes vond ik persoonlijk wel even wennen maar dat voelt nu ook wel gewoon aan.
Het enige minpunt vind ik is dat bij de echte winterse omstandigheden (ijzel, dikke aangevroren sneeuw) de band ook gewoon wegglijd en dus niet de grip heeft die ik had gehoopt. Nou kan dat ook aan mijn eigen verwachtingspatroon liggen want glad is nou eenmaal glad en alleen met spikes kun je over ijs rijden maar toch. De reden waarvoor ik ze had gekocht waren toch echt de winterse onmstandigheden en die worden met deze banden niet echt veiliger vind ik.
Alleen met verse sneeuw heb je duidelijk wat meer grip en dat zal puur door de nopjes komen.

Persoonlijk hoop ik echt dat er ooit een motorband komt die het een stuk beter doet in de barre omstandigheden dan deze heidenau's.

Mijn conclusie tot nu toe:


Supergaaf bandje qua looks en slijtage kwaliteit maar levert niet de gewenste resultaten die je van een "winterband"verwacht in echt winterse omstandigheden, helaas.


Bij deze mijn update, Harteljke groet,

Franc


PS heb deze winter meermalen over ijzelwegen gereden en ben tot nu toe nog niet gevallen, reed wel als een slak maar misschien heeft de band toch wel iets geholpen ????
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Tja, voor beijzelde wegen zijn er voor motorfietsen weineig legale optie's.
Ikzelf heb afgelopen vorstperiode overleeft door de bandenspanning te verlagen naar 0.7 Bar. Veel rubber op het pad brengen dus.
Nadeel is dan wel dat het zwaar stuurt en je verbruik behoorlijk stijgt.
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ik heb de Heidenau's ook binnen.
Ze staan in de woonkamer naast elkaar en wat me opvalt:

De achterband 17"is groter dan de 19"voorband :roll:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

FastLoe schreef:IDe achterband 17"is groter dan de 19"voorband :roll:
Geinig en gelijktijdig best wazig. Foutje?? :?:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Graafie68

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Graafie68 »

Kan me een hoop voorstellen, ma da nie.
Dan zou er wel een erg groot verschil in zitten van max 5 cm ??
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door DesertStrom »

De afmetingen die het zouden moeten zijn volgens meneer Heidenau:

K60 - 19"-110/80: diameter-671 mm , breedte-120 mm
K60 - 17"-140/80: diameter-672 mm , breedte-156 mm
Dit alles in optimale 'bedrijfstoestand', dus om de velg gelegd met de juiste bandenspanning.

bron blz 130, 131
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Die maten van Heidenau zouden best wel kunnen kloppen, zo te zien dan. Is alleen iets wat je in eerste instantie niet verwacht.
Ik verwachtte eigenlijk dat de 19" inderdaad centimeters groter zou zijn dan de 17". Totdat ik naast ze elkaar zag staan.

Ik dacht eerst ook aan een foutje, heb de maten denk ik wel drie keer gecontroleerd, zelfs de bandjes nagemeten en alles klopte, is alleen een raar gezicht
Dusomos

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Dusomos »

DesertStrom schreef:De afmetingen die het zouden moeten zijn volgens meneer Heidenau:

K60 - 19"-110/80: diameter-671 mm , breedte-120 mm
K60 - 17"-140/80: diameter-672 mm , breedte-156 mm
Dit alles in optimale 'bedrijfstoestand', dus om de velg gelegd met de juiste bandenspanning.

bron blz 130, 131
Nu ben ik geen expert, maar volgens mij is de eerste aanduiding 19"bv de hoogte van het wiel waarop deze moet passen. dus zegmaar binnenmaat van de band.
Het tweede getal geeft de hoogte van de band zelf aan .
Dus 19"110 tov 17"140 (dus band is hoger) kan zomaar dezelfde buiten maat geven. In ieder geval zo werkt het wel bij auto banden.....:-) ik ben ook maar een leek......

gr
Marc
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door DesertStrom »

Laten we even de 19" 110/80 van hierboven als voorbeeld nemen:

19" is inderdaad de binnenmaat, de band past op een 19" velg (19 inch x 25.4 = 482.6 mm)
110 is de bandbreedte in mm
80 is de bandhoogte gemeten in percentage van bandbreedte, dus 80% x 110 = 88 mm, dit is de hoogte van de band die boven de velg uitsteekt

De totale hoogte van de band wordt dan: 482.6 + 88(onder) + 88(boven) = 658.6 mm

Dit zijn de afmetingen van de band gloedje nieuw, net uit de doos, zonder opgeblazen te zijn.

Als nu de band om de velg wordt gelegd en op spanning wordt gezet, zal de band iets uitzetten, in dit geval is dat door de fabrikant opgegeven:
De band zal 10 mm breder worden: 110 -> 120 mm
De band zal 12.4 mm hoger worden: 658.6 -> 671 mm
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Afbeelding

Dit gaat dus zeker wel gevolgen hebben voor het kilometertellertje :schater:
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door DesertStrom »

Als je nu nog maar met je voetjes bij de grond kan...........
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Rhino VStrom schreef:Wat mij wel opviel vandaag was, dat de motor minder toeren maakt (6000 rpm) bij 140km. dat was bij 140 km/u 6500 rpm.
Is nu ineens ook een heel stuk duidelijker :schater:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

FastLoe schreef:
Rhino VStrom schreef:Wat mij wel opviel vandaag was, dat de motor minder toeren maakt (6000 rpm) bij 140km. dat was bij 140 km/u 6500 rpm.
Is nu ineens ook een heel stuk duidelijker :schater:
Zie je wel :shock: , heb ik ze toch nog allemaal op een rijtje :worship: (jaja :!: , sommige twijfelen daar wel eens aan)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Graafie68

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Graafie68 »

Rhino VStrom schreef:
FastLoe schreef:
Rhino VStrom schreef:Wat mij wel opviel vandaag was, dat de motor minder toeren maakt (6000 rpm) bij 140km. dat was bij 140 km/u 6500 rpm.
Is nu ineens ook een heel stuk duidelijker :schater:
Zie je wel :shock: , heb ik ze toch nog allemaal op een rijtje :worship: (jaja :!: , sommige twijfelen daar wel eens aan)
Verwacht u hier een A : serieus antwoord op ???
B : bevestigend antwoord op ???
Of C : een ontkennend antwoord op ???
:schater:
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

DesertStrom schreef:Als je nu nog maar met je voetjes bij de grond kan...........
Vandaag even met de nieuwe achterband een proefritje gedaan. Voorkant moet ik nog doen en inderdaad, je "voelt" wel dat de brommer van achteren hoger is. Voetjes kunnen nog wel op de grond maar je merkt dat er meer druk op het voorwiel is. Stuurt ook wat directer en hij wil wat meer de bocht invallen. Al met al is het stuurgedrag wat actiever geworden. De "nadelen" van het 19"voorwiel worden eigenlijk een beetje gecompenseerd wat op zich niet zo verkeerd is.
Wel heb ik gemerkt dat de brommer ietsje meer "onderstuurd" aanvoelt. Kan ook komen doordat ik wat harder op de bochtjes af ga. Door de hogere achterband geeft mijn teller nu natuurlijk minder aan dan voorheen ('t is een DL1000 hè), bij dezelfde snelheid en het bochtje wat je dus altijd met 70 nam neem je dan nu dus met een wat hogere snelheid, zonder dat je het direct ziet.
Zal de zaak eens gaan controleren aan de hand van de GPS
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Graafie68 schreef:
Rhino VStrom schreef:
FastLoe schreef:
Rhino VStrom schreef:Wat mij wel opviel vandaag was, dat de motor minder toeren maakt (6000 rpm) bij 140km. dat was bij 140 km/u 6500 rpm.
Is nu ineens ook een heel stuk duidelijker :schater:
Zie je wel :shock: , heb ik ze toch nog allemaal op een rijtje :worship: (jaja :!: , sommige twijfelen daar wel eens aan)
Verwacht u hier een A : serieus antwoord op ???
B : bevestigend antwoord op ???
Of C : een ontkennend antwoord op ???
:schater:
D: geen antwoord :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Voor en achter zitten de Heidenau's eronder. Nog niet serieus op de weg kunnen rijden. Rondje van 100 Km gemaakt, moest toch naar de voetendokter dus terug maar een extra rondje gedaan.

Tijdnes motage van de voorvand erachter gekomen dat m'n balhoofdlagers naar z'n (of d'r) grootje zijn. Zit een heel zwaar punt in. Met m'n vorige bandje van de week nix van gemerkt, nu des te meer. Volgende week vrijdag gaan er nieuwe lagers in dus tot dan onthou ik me even van het commentaar vwb op de weg rijden.

Naast de weg rijden, fantastisch. Bagger dijkje opgezocht en hoewel dat ding op de schuine stukken nog wel wat glijdt, merk je wel dat je ontzettend veel grip hebt. Ook als de voorband in een geultje komt, gewoon doorrijden en niet teveel van aantrekken.

Bij deze dan ook twee prentjes:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Ziet er weer goed uit Leo, bandjes passen ook goed in het plaatje.

Hoe doe je het als straks de temperaturen weer omhoog gaan, houd je deze er dan gewoon onder of wissel je weer om?

Gr Franc
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ze blijven er gewoon onder.
Het zijn tenslotte Enduro banden, voor modder en sneeuw, geen winterbanden.

Ik ga ze in Mei gewoon in zuid-Engeland uittesten, met volle bepakking en kijken hoe dat heel blijft. Ik was niet van plan daarroo op het strakke asfalt te blijven.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Even een kleine update:

Heb nu zo'n beetje 3500 km gereden met de Heidenau's. Los van de extreme gladheid (lees ijs) heeft deze band me toch wel goed door de winter heen gebracht. Heb eigenlijk geen enkele keer een slippertje gemaakt( Los van de extreme gladheid (lees ijs)) of iets van onzekerheid gevoeld tijdens de koude en natte dagen. Merk nu wel dat de band al redelijk begint te slijten en als dat zo door gaat denk ik dat ik er misschien 10 000km mee kan rijden waarvan toch wel voornamelijk verharde wegen. Ga voorlopig deze banden oprijden en dan de Anakees van Michelin of de Tr91 van Dunlop eens proberen.

Dus qua grip is de band in de winter toch zeker wel een aanrader!

Was laatste nog even bij een "bandenboer"en die vertelde mij dat het nog ongeveer 2 seizoenen zal duren voordat er een echte winterband voor onze strom zal komen :cry: . Ik kan niet wachten.

@ Peter en Leo:
Hebben jullie ook al een keer een "overneem" momentje meegemaakt? Was laatst even in een speelse bui en dook behoorlijk de bocht in met misschien wel iets te veel gas bij het er uit komen en maakte toen een klein driftje van achter. Laatst vertelde iemand mij dat dat kan komen door de nopjes die het dan op het randje even van elkaar overnemen :!: (nopjes/groef/nopjes)
Was eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets met deze band meemaakte en dan notabene met superdroog weer :P


Groet Franc
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ja, heb ik ook wel meegemaakt. Het leuke is om in een bocht te duiken en dan langzaam het gas weer openen. Je voelt als het ware de noppen vervormen en de achterkant de buitenkant van de bocht opzoeken.
Niet zo gek eigenlijk want als je zo'n nopje beetpakt, kan je hem al met de hand vervormen en naar buiten duwen.
Wat ik wel minder vind is de slechte stabiliteit bij ietsje hogere snelheden. Vanaf 130 is de stabiliteit weg en een beetje een lange bocht met 120 nemen geeft geen prettig gevoel. Lijkt alsof je op een overbeladen motorfiets ronrijdt.
Ik heb er nu ook zo'n 3000K op zitten en achter beginnen de noppen op het middendeel te verdwijnen. Lijkt me een goed punt. In het midden, tussen de noppen zit een strook rubber. Als de noppen tot dat punt verdwenen zijn zal de achterband zich rechtuit meer als een straatband gaan gedragen. Ben benieuwd of dat de rechtuitstabiliteit ten goede komt. Ook omdat de balhoofdshoek dan weer wat groter wordt
Voorlopig geef ik de voorkant nog de schuld van de instabiliteit maar het kan best dat het geheel meer stabiliteit krijgt als achter mee grip krijgt.
Met snelheden tot 100K en op dijkjes en dergelijke geven de banden geen krimp en heb ik er veel vertrouwen in. De V stuurt veel directer door de grotere achterband en de kleinere balhoofdshoek. Het is meer gooien en smijten geworden.
Het enige minpuntje is en blijft voor mijde stabiliteit bij hogere snelheden. Verder bij on en off road gebruik zijn ze meer dan goed te noemen.
Vrijdag maar eens kijken, onderweg naar Friesland hoe ze het off road uit gaan houden als de V volbeladen is.

Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb er nu ook bijna 3500 km opzitten met de Heidenaué en ik moet zeggen ze vallen niet tegen. Wel heb ik hetzelfde als Leo. Bij hoge snelheid in een bocht merk je duidelijk het 'happen' van de band. Stabiliteit is dan ver te zoeken. Een beetje een 'schuddend' gevoel aan het stuur, eigenlijk de hele motor. Ook het zgn. overneemmoment komt regelmatig voor. In het begin even wennen. Verder een prima band. Ik rij ze gewoon op en zien dan wel weer verder.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Framomile »

Oke heren,
Was ik zelf vergeten te vermelden maar wel fijn om van jullie te horen. Ik heb dat swabberen inderdaad ook bij hoge snelheden, bij mij vanaf 160km/u
zo,n beetje.
De hele motor begint dan te schudden. Ben er enigzins blij mee dat jullie dat ook hebben want ik dacht dat ik misschien speling in mijn balhoofd kreeg of zoiets.

Heb laatst een spijker in mijn achterband laten verwijderen, alles oke. bleek er ook nog in mijn voorband een schroef te zitten, niet oke!! Voorband nu maar een binnenband in laten zetten. Rijd ze ook maar op.

Hoe vinden jullie de slijtage?? Gaat redelijk snel he die noppen op het rechte vlak?

Al met al ben ik toch wel gehecht geraakt aan deze banden.

Gr Franc
FastLoe

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door FastLoe »

Ik heb mijn balhoofdlagers laten vervangen, weekje of drie geleden dus dat is het beslist niet.
Ik merk wel dat het stuur draaien, als je stil staat, ontzettend ligt gaat. Met de Honda moet ik dan veel kracht zetten. De V gaat met een pink. Zal wel te maken hebben met het kleine oppervlak dat de het wegdek raakt als je stilstaat.
Slijtage is aan de voorkant duidelijk minder als achter. Ik denk dat die slijtage af gaat nemen als die middenstreep rubber bereikt is. Dan krijgen die noppen het niet zo zwaar meer te verduren.

Al met al vind ik die bandjes leuk presteren, zeker voor het geld (nog geen 180 eurootjes)
Graafie68

Re: Eerste rij impressie heidenau K60 winterbanden(met foto)

Bericht door Graafie68 »

Vreemd dat ze dat doen, een binnenband in een tubeless band.
Is mij vroeger geleerd dat dat een no go is in verband met inwendige wrijving tussen binnen en buiten band.
Plaats reactie