Metzler Tourance EXPm

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Metzeler Tourance is de band waar ik ruim 10 jaar mee op de BMW-GS heb gereden met maximale Km standen tot 18.000.

Steeds heb ik de oude versie er op laten leggen. De reden is dat de EXP = nieuwe type niet voldeed volgens de diverse berichten. Dus nooit geprobeerd.

Bij informatie naar diverse merken leek mij de Dunlop een goede keuze. 270€ op de losse wielen gelegd.
Oude Tourance type 230€ op de losse wielen gelegd.

Er werd voorgesteld om de nieuwe Tourance te monteren, reden? er is nu en nieuwe versie met de toevoeging m van Miles :mrgreen: 240€ om de losse wielen gelegd.
Cor van de "witte molen banden"in Reek NBr. wilde graag deze banden een keer zetten om reden dat de motorrijders huiverig waren om een zgn EXP te kopen.

Vooruit dan maar, ik dus. :oops: Mooi profiel, zelf de wielen gewisseld ter plaatse, maar de volgende keer laat ik dat toch doen. Een paar erg vieze handen en vooral de vlek in de kleding is mij toch te gortig.
Ook de demontage had ik anders kunnen (moeten) doen. 1e keer voor de V-strom.

Eerste reactie met de nieuwe banden na 350Km. Gewaarschuwd is om de 1e 100Km rustig aan te doen.
Nou dat is echt nodig bij deze band. Er was gewoon na 40Km erg veel glimmend spul uit de band gekomen en ook het rijden gaf een zeer glad gevoel.
Dit wordt uiteraard ook door de vorm van een nieuwe band bewerkstelligd.
Maar inmiddels rijden we weer gewoon en heb gisteren ook 150Km met passagiere gereden.
Voor 2,5 en achter 2,9 is het advies.

Ik zal af en toe hier melden hoe het gaat met deze banden. Nieuw gemeten is de voorband 4,9mm en achter 8,9mm, gemeten in het 3hoekje :mrgreen: in ieder geval na de vakantie met enkele duizenden op de teller.

Martin
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door RvGS »

Van het Bmw forum opgepikt :oops: => Kik
Fritser schreef:Tourance:
  • Is goedkoper
    Gaat langer mee (hoeveel weet ik nog niet)
    Is ronder, je zit niet zo snel op de hoeken van de band
    Blijft door heel het bereik constant (van max bocht tot recht)
    Heeft minder comfort
    Gaat eerder glijden
    Heeft wat minder gevoel in de regen
Tourance EXP:
  • Duurder en minder levensduur
    Is niet zo rond, dus op 80% meer grip, maar ook te vroeg op de randen en daarna worden ze instabiel.
    Heeft meer comfort, zachter
    Is prima met nat weer, meer gevoel en grip
Ik heb 3 setjes Tourance gehad en ben nu bezig met 1 setje Tourance EXP.
Tot nu toe heeft de 'oude' Tourance bij mij de voorkeur, stabieler in de extreme bochten, grip verschil valt wel mee en als tie over de grens gaat dan gaat hij rustig glijden, ook belangrijk.

Wat ik nog niet weet, is hoe de EXP zich houdt op rotsachtige ondergrond.
de oude heb ik nog nooit lek gereden, hoe slecht de ondergrond ook is...

Voorkeur: Tourance (oud)

... Het verschil aangegeven tussen de oude Tourance en de Tourance EXP, maar hier is geen vermelding van een M versie?!

Heb er even op de website van Metzler gekeken en de plaatjes erbij gezocht :wink:

Tourance :
Afbeelding

Tourance EXP:
Afbeelding

... wat het verschil met de Tourance EXP
m is zal blijken uit het verhaal van Martin. Ik heb de Touranc EXPm versie niet kunnen vinden bij de website van Metzler.

=> @Martin, heb jij daar info over of bedoel je de Tourance EXP :?:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Bruintje
DL650 berijder
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 04-07-2008, 11:16
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Bruintje »

Ik heb sinds enkele weken ook de Metzler Tourance EXP
Nu heb ik gekeken en denk ik dat ik ook de EXPm heb zoals White-Rhino Redhead aangeeft.
Ik doel dus op de kleine omcirkelde m achter de EXP. De voorband heeft deze m trouwens niet :?:

Hier een plaatje:
Afbeelding

Het profiel is het zelfde als van de EXP.
Ik denk dat het gewoon een doorontwikkelde EXP is. Zeg maar een Versie 2 van de EXP.

Maar ik moet zeggen dat het wel een heerlijke band is.
In ieder geval veel beter dan de standaard band van Suzuki.
Echter is het wel oppassen met de eerste 100km. Ik had echt het gevoel alsof hij in de bochten weg wilde glijden.
Na ongeveer 100km is dat gevoel weg en heb ik nu het gevoel gekregen dat deze band juist meer plakt in de bochten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Navraag gedaan bij Metzeler.de

Sehr geehrter Herr Jansen,

vielen Dank für Ihre Anfrage und Ihr Interesse an unseren Reifen.

Seit seiner Vorstellung gilt der Metzeler Tourance EXP als erste Wahl für alle Fahrer großer Enduros, die maximalen Grip und sportliche Fahreigenschaften suchen.

Mit der neuen Spezifikation "M" des Tourance EXP (Dimension 150/70 R 17) haben wir nun eine Version mit verbesserter Laufflächemischung und Profiltiefe entwickelt, mit der die Laufleistung weiter erhöht werden kann. Diese Version besitzt die gleichen sportlichen Eigenschaften wie der herkömmliche EXP, hat aber unter gleichen Bedingungen eine längere Lebensdauer. Moderne Enduro-Fahrer, im Besonderen BMW GS-Piloten, wollen nicht nur aufregende Kurvenfahrten auf alpinen Passstraßen erleben, sondern suchen auch nach uneingeschränkter Tourentauglichkeit und damit nach erhöhter Laufleistung.

Alle bestehenden Freigaben für den Tourance EXP wurden auf die neue Version "M" erweitert. Zudem gibt es für viele Motorräder Mischfreigaben für die Kombination des bewährten Tourance mit dem herkömmlichen EXP und dem EXP "M" - ein schrittweiser Umstieg kann dann problemlos durchgeführt werden. Die aktualisierten Freigaben stehen Ihnen im Internet unter www.metzelermoto.de als Download zur Verfügung.

Wir hoffen Ihnen hiermit weitergeholfen zu haben.

Viele Grüße
Pirelli Deutschland GmbH
Kundendienst München
Graafie68

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Graafie68 »

aha metzler en pirelli, das dus "1" toko als ik het goed begrijpt.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door RvGS »

@ Martin,
Duidelijk verhaal, maar zie toch nog niets hierover op hen website... deze zal dan nog wel bijgewerkt moeten worden :P
Je kunt de band dus vergelijken met de Pilot roads... harder rubber in het midden, wat dus meer asvalt km mogelijk maakt.

Ben benieuwd naar de slijtage resultaten en de rijeigenschappen ....
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Inmiddels met vakantie geweest naar Duitsland en heb toen 2200km gereden met 2 personen, 3 koffers en een zware tanktas.

Waarvan ongeveer 1000km met de volgende belading. (de rest zonder bepakking)
Motor cpl 240kg
Rijder met passagier 160kg = 400kg
topkoffers gemiddeld 36kg = 440kg en de tanktas 18kg = 465kg omstreeks.

Gigantisch overbelast dus wat de banden betreft, etc. (Ik hoef hier geen commentaar op hoor)--(een eenmaal geluide klok kun je tenslotte niet meer stil krijgen. :mrgreen: )

Maar het gaat hier over banden slijtage die ik soms zal vermelden.

Vanaf nieuw is nu 3150km gereden.
Voorband van 4,9mm naar 4mm is dus 1mm slijtage ongeveer.
Achterband van 8,9mm naar 6mm is dus 3mm slijtage ongeveer.

De temperaturen lagen tijdens deze 2200km onwaarschijnlijk hoog waardoor er zelfs midden op het loopvlak rulletjes ontstonden op de achterband, na het met volle belasting rijden van een stuk snelweg.

Na de zomer weer een nieuwe meting van het rubber.

gr. Martin
MacB

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door MacB »

Ik heb mijn Metzeler EXP achteraan versleten tot op de draad, voor mijn vertrek op vakantie had men mij gemeld dat ik hiermee nog zeker 3000km kon doen, na 1300 km was hij er door na een totaal van een kleine 9000 km.
Ik heb er opnieuw de Battlewing laten opleggen in France. Heeft mij daar 124,20 euro gekost, een pak minder dan hier bij ons in Belgie dus.
Hehe ga mijn banden steeds wisselen tijdens het verlof, allee 1 van de setjes per jaar dan toch, of ik moet het hier klaar krijgen bij moeder de vrouw dat ik elke keer een verlengd weekendje naar daar ga om een band te wisselen :schater:
Op het bochtengedrag van de Metz niets aan te merken, rechtuit stabiliteit vind ik minder aan hogere snelheden en de BW gaat toch zeker een 3000km langer mee bij mij, dus keuze snel gemaakt. :wink:
Gert84

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Gert84 »

Ik heb met mijn Metzler Tourance EXP-banden 29000 km gereden... Niet slecht he! Altijd met duo en volledige bepakking (top- en zijkoffers) gereden. Ik was echt heel erg tevreden van deze banden. Spijtig genoeg heb ik er nu Anakee's op laten leggen, want de dealer had geen Metzlers meer. Hopelijk zijn die even goed...
MacB

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door MacB »

Gert84 schreef:Ik heb met mijn Metzler Tourance EXP-banden 29000 km gereden... Niet slecht he!
Met de voorband 13000km en met de achterband 13000km bedoel je dan toch?? :D :wink:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door PDvD »

:frusty: :frusty: :frusty:
terug naar de basisschool?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Nee op de trein gestaan? :roll:

Dat zou ik ook wel willen, meer dan 20.000Km met banden die echt nog meer dan 2 mm profiel hebben. :-)}
MacB

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door MacB »

PDvD schreef::frusty: :frusty: :frusty:
terug naar de basisschool?
Vermissen is genselijk he PD, zo streng :D

hehe, verlof...., verstand op 0, drank....., en toen ik er mee bezig was, was er ergens nog net iets in mij dat zei dat er iets niet klopte en ja nu zo in een nuchter moment zie ik het ook :schater: Laat het ons dan houden op 16 vooraan en 13 achteraan? :wink:
Gert84

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Gert84 »

Ik bedoel wel degelijk 29 000 km vooraan en 29 000 km achteraan. Ik rijd wel rustig, niet te snel optrekken enz... en altijd lange afstanden gereden.
MacB

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door MacB »

mmm, niet te schatten, als ik met mezelf vergelijk, maar best voordelig :wink:
Bij mij, zoals reeds gemeld, was hij er achteraan door op 9000km, zal aan de rijstijl liggen, hard optrekken en niet rustig rijden :D
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door PDvD »

MacB schreef:mmm, niet te schatten, als ik met mezelf vergelijk, maar best voordelig :wink:
Bij mij, zoals reeds gemeld, was hij er achteraan door op 9000km, zal aan de rijstijl liggen, hard optrekken en niet rustig rijden :D

More fun....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Nieuw
Voor 4,9mm
Achter 8,9mm

3150Km
Voor 4,1mm
Achter 6,1mm

4300Km
Voor 3,8mm
Achter 5,2mm

Verwachte slijtage tot 2mm is dan :
Voor 1250 Km en 0,3mm slijtage betekend van 3,8 naar 2,0 is 6 X 1250 Km = 7.500 Km. plus de gereden 4300Km Totaal 11.800Km
Achter 1250 Km en 0,9mm slijtage betekend van 6,1 naar 2,0 = 3,5 X 1250 Km = 4.500 Km. plus de gereden 4300Km
Totaal 7.850 Km

Banden die er standaard op de nieuwe Suzuki hebben gezeten zijn vervangen bij13.344 Km.
Met de vorige motoren en de oude Tourance heb ik meestal tot 18.000Km gereden.

Mijn conclusie is nu.: De nieuwe EXP9(m) is nog steeds beduidend slechter als de oude Tourance.
Voor 30% te snelle slijtage. :evil:
Achter 50% te snelle slijtage :twisted:

Ondanks het verzoek om deze band te proberen en de resultaten te laten weten aan de bandenman. Voor mij nimmer meer een EXP, welke soort dan ook. :twisted: :evil:

Grip, absoluut een 10. :mrgreen:
Voor begint het (erg) te trillen etc. sinds de laatste honderden Km's. :evil:
Jokapo

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Jokapo »

Standaard bandjes zitten er hier nogsteeds op km stand ongeveer 23500 even navraag gedaan en volgens de expert kunnen ze nog zoon 3000 kilometer mee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Wullebolle »

Een DL1000 op de standaardbandjes. 14.000K en voor nog 2.7 achter nog 3.5mm.
Statistiekje (om de ~1000 een meting) laat zien dat ze beide tegelijk aan ongeveer 18.000 a 20.000 aan de 2.0mm grens geraken.
Slijtage is niet echt linear te noemen: vers slijten ze veel sneller dan nu ...
Verder geen klachten over de standaard TWs.
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door MacB »

Gisteren bij mijn bandenman een nieuwe BW laten steken, Tourance EXp stond erop toen ik de motor kocht en vervang deze, voorband is ongeveer in de helft dus die laat ik nog even staan, kost mij allemaal wat veel geld. Toen ik mij aan het inpakken was om te vertrekken was hij erg geconcentreerd mijn voorband aan het bestuderen, toen ik vroeg of hij iets zag meldde hij "hou hem goed in het oog want heb vandaag zo'n Tourance Exp vervangen en moet je eens kijken hoe hij er uitzag" Toen hij me deze liet zien sloeg ik stijl achterover, links en rechts in de zijkant groeven en links en rechts van de band, had hij allemaal scheuren bijna gans de band rond. Heb het hieronder aangegeven met een geel lijntje om de positie aan te geven. Bij mij voorlopig niets abnormaal te zien, dus hou ze wat in de gaten. Deze band was wel versleten tot tegen de slijtnopjes.
[URL=http://img192.imageshack.us/i/tour ... .jpg[/img]
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Vandaag maar eens de banden opgemeten bij een stand van 22.000Km.

Gereden dus 22.000 minus 13340 = 8660 Km

Voorband 3,1mm betekend 1,8 mm slijtage vanaf nieuw.
Achter 4,4 mm betekend 4,5 mm slijtage vanaf nieuw.

Verwachte slijtage tot 2mm verandert enigszins in de positieve zin. :
Voor 8660 Km en 1,8 mm slijtage berekenen = 8660/1,8 = 4811Km per mm. Nog 1,1 mm te gaan tot 2 mm grens, verwachting is nu 4811 * 1,1 = 5291 Km.
Totaal Km prognose voor de voorband = 14.000 Km. (gunstiger dan tijdens de vorige prognose 11.800 Km)

Achter 8660 Km en 4,5 mm slijtage berekenen = 8660/4,5 = 1924 Km per mm. Nog 2,4 mm te gaan tot 2mm grens, verwachting is nu 1924 * 2,4 = 4616 Km.
Totaal Km prognose voor de achterband = 13.000 Km. (gunstiger dan tijdens de vorige prognose 8.850 Km)

Trouwens een prima bandenset wat betreft wegligging etc. :mrgreen:

Dat zal dan voor Juli wel een nieuw stelletje banden worden neem ik aan.

gr, Martin
FastLoe

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door FastLoe »

http://www.mega-moto.nl/?details&prodid=Outlet-zband2 A17 150-70-17 O-514

Voor diegemnen die een koopje zoeken
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Hunter6 »

"Artikel bestaat niet" :roll:
FastLoe

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door FastLoe »

http://www.mega-moto.nl/?details&prodid ... 17%20O-514

Nu weer wel.
Sorry, linkje was nie goe
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Banden van 5 en meer jaren oud, zou ik absoluut geen koopje durven noemen. :bye:
FastLoe

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door FastLoe »

Ik kan het fabricage jaar niet lezen en dan nog, voor mijn Honda zou ik ze zo aanschaffen hoor, zit ik niet zo mee
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Jaartal staat bij elke aanbieding.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Frank »

Als jij bij Kwikfit een band koopt, weet jij dan hoe lang ie er al ligt?
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Laatste reactie in dit topic over de jaartallen.

Het jaartal staat op elke band.
Beter opletten voortaan als je wat koopt. O:-)
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Metzler Tourance EXPm

Bericht door Redhead »

Gister nieuwe banden laten omleggen. De gewone oude Tourance zitten er weer op :mrgreen: Veel Kms verwacht. :-)}

Uiteindelijk bij 26.700 zit er een grote schroef in de achterband. Maar die was nu toch eigenlijk helemaal op. bijna aan de slijtnokken.

Totaal ruim 13.000Km afgelegd.
Een uitstekende band wat wegligging betreft, ook zeker bij nat wegdek.

Gewoon een goede aanrader als V-Strom band.
Plaats reactie