Hoe voelt dat nou?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Flipsen

Hoe voelt dat nou?

Bericht door Flipsen »

Lezend op diverse fora's kom ik regelmatig teksten tegen alszijnde "krijg goede feedback van de banden" en "de band geeft duidelijk de limiet aan".

Nu moet ik zeggen dat ik technisch niet direct een leek ben, integendeel. Maar ...............................als ik dit soort dingen lees, dan heb ik altijd zoiets van "wat voelen ze dan :? ". Ik vind het al wat als ik de steps aan de grond heb.

Met andere woorden, hoe beleven jullie het motorrijden ten aanzien van de banden en vering?

Greetz


Jasper :-)}
Dgr

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Dgr »

...Waarop ik me weer afvraag hoe mensen de stepjes aan de grond krijgen?
Ik rij m'n banden tot aan de rand, maar de stepjes hebben nooit de grond geraakt.

Rij nog steeds op de originele trailwings, maar ben er niet echt enthousiast over als je er sportief mee gaat rijden. Dan willen ze nog weleens gaan "stuiteren" en een stapje opzij zetten.
Op m'n VTR had ik Pilot powers, die voelden heel vertrouwd aan. Gaven geen krimp in de bocht, en als je wel op het randje zat dan gleed de band op een beheersde manier opzij.

Maar ben 't wel met je eens dat het altijd lastig blijft om de eigenschappen van een band te beschrijven, zeker omdat er een heleboel factoren meespelen... wegdek, temperatuur, vering, etc.

Ik geloof niet dat er nog echt slechte motorbanden op de markt zijn, ben ik wel van mening dat bepaalde banden net ietsje beter zijn.
TooTall

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door TooTall »

Het is heel subjectief. Ik ga voornamelijk af op wat andere mensen zeggen :lol:

De Superbrace or Murphs's Brace staat op de US fora bij vele mensen op de nummer 1 van dingen die je moet hebben, dus heb ik hem ook. Hij zat er al op voordat ik 1 km had gereden, dus het verschil ken ik niet.

De Trailwings hebben een redelijk slechte reputatie, vele mensen zeggen wat een ENORM verschil het is. Nadat ik een spijker in mijn achterband kreeg na 1700km, was de beslissing snel gemaakt. Een UITSTEKEND excuus om van achterband te veranderen :mrgreen: en ik moet zeggen, de nieuwe Bridgestone Battlewing die eronder ligt nu viel onmiddelijk veel beter aan, gaf veel meer vertrouwen, zelfs toen hij gloednieuw was.

Over de vering, die vond ik zelf al een beetje vooroverduikelend. Daarom zijn er nu andere veren onderweg, die eerdaags gaan aankomen; veel lovende kritieken, er zal hier een reviewtje komen van zodra ik tijd heb. Opmerkelijk verschil. Zeggen ze.

Maar ze zeggen zoveel :) Ik wed dat er evenveel mensen rondrijden op een volledig stock V-Strom, en die zijn even gelukkig als ik met mijn upgrades :schater:
Flipsen

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Flipsen »

TooTall schreef: en ik moet zeggen, de nieuwe Bridgestone Battlewing die eronder ligt nu viel onmiddelijk veel beter aan, gaf veel meer vertrouwen, zelfs toen hij gloednieuw was.
Kijk, dit bedoel ik nou. Wat is veel vertrouwen? Ook al heb ik bij wijze van spreke pritt stiften als banden, ik vraag me af waar dan de grens ligt van die dingen. Gevoelsmatig heb ik het idee dat op een bepaald punt de limet is bereikt. En dat terwijl het volgens mij veel verder moet kunnen.

Ik ben het met je eens dat "gevoelswaarden"(om het zo maar te noemen) erg subjectief zijn. Wat versta jij dan onder "meer vertrouwen". Wat voelt er dan anders aan je brommer? Ben je nu in staat harder te gaan in bijv. regen, bochten etc. etc.
TooTall

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door TooTall »

Combinatie van factoren. Je merkt dat de wegligging beter is. Je merkt dat je sneller vertrekt vanuit stilstand. Je neemt de eerste bocht en je bent verrast dat de moto zo snel invalt vergeleken met de oude band. Je merkt dat bij het nemen van een bocht die je héél goed kent, de moto veel rustiger is, zelfs op een slecht stuk asfalt.

Zo goed? :mrgreen:
Monsterman

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Monsterman »

TooTall schreef:Het is heel subjectief. Ik ga voornamelijk af op wat andere mensen zeggen :lol:
Of een band, de vering of zelfs de hele motor goed aanvoelt zit ook veel in het hoofd van de motorrijder zelf. Sommige mensen zweren bij een bepaald (banden)merk, terwijl andere mensen van datzelfde merk niets van moeten hebben.
Over de vering, die vond ik zelf al een beetje vooroverduikelend. Daarom zijn er nu andere veren onderweg, die eerdaags gaan aankomen; veel lovende kritieken, er zal hier een reviewtje komen van zodra ik tijd heb. Opmerkelijk verschil. Zeggen ze.
Ik heb deze middag de standaard vering van mijn V-strom vervangen door een setje progressieve veren van Wilbers en ik ben er, na slechts een kort testritje mee gedaan te hebben, al zeer tevreden over. De motor is vele stabieler als je een bocht pakt en hij duikt zo niet meer in zijn vering als je remt.
Het vervangen van de veren was op ongeveer 90 mintuten gedaan, en je had er geen speciaal gereedschap voor nodig.
De Superbrace or Murphs's Brace staat op de US fora bij vele mensen op de nummer 1 van dingen die je moet hebben, dus heb ik hem ook. Hij zat er al op voordat ik 1 km had gereden, dus het verschil ken ik niet.
Mijn forkbrace is besteld en verzonden en hij wordt kortelings aan huis geleverd. Daarna nog het originele chopperstuur vervangen door een rechter superbikestuur en dan ben ik klaar om met de Vstrom naar de Vogezen te vertrekken.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Peterzeeland »

Hee Monsterman, jij doet precies de dingen die ik ook gedaan heb en die mij ONTZETTTEND goed zijn bevallen. Heb het dan wel over de 1000. die heeft een bijzonder slappe voorvork maar wel veel power, slechte combi!

die brace, daar zul je versteld van staan :D :D :D

en nou nog stalen remleidingen en zachte blokken! O ja, banden, de battlewings zijn objectief (en dus ook: subjectief!!!) VEEEL beter dan de plastic trailwings, en de conti trail attacks zijn weer (een stukje) beter dan de battelwings.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Monsterman

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Monsterman »

Mijn vorige motor was een gsxr 600 met volledig instelbare (en correct afgestelde) vering en radiale remmen. De voorkant van de V-strom viel me van het begin af dus wel een beetje tegen, veel te zacht en veel te weinig feedback. Nu met de progressieve veren er in voelt de voorvork vele steviger en stabieler aan, kortom die veren zijn hun 80€ absoluut waard.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Joskestiller »

Monsterman,

Waar heb je die veren laten steken?
En hou me op de hoogte als je fork-brace aangekomen is è!!

Ik rijd met de Conti Trail Attacks en ben er in ieder geval zeer tevreden over.
Mijn mening over "het vertrouwen in een band":.... ik heb vertrouwen in elke band tot dat vertrouwen geschonden wordt. Het is zoals Monsterman zegt.. het zit voor een groot deel tussen de oren!!

groeten
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Soesko »

Hallo Jasper,

Feedback wil zeggen dat je voelt wat de motor onder je doet. Als je flink gaat sturen (of als het asfalt weinig grip biedt) is het goed dat je precies aanvoelt wat je banden doen. Op een bepaald ogenblik kom je in het grensbereik van vering en banden en dan kan de boel gaan glijden. Dat signaal is van groot belang want als je dan nog platter of harder gaat dan kun je de motor zomaar kwijt zijn.
Als de achterkant gaat schuiven dan voel je de motor als het ware zijwaarts wegglijden. Je voelt heel duidelijk dat de grip even weg is. Meestal is er niet zo heel veel aan de hand, ten minste als de band op een bepaald ogenblik weer grip krijgt. Met bepaalde banden heb je dit eerder dan met andere.
Het wegglijden aan de voorkant is een veel serieuzere aangelegenheid en geeft ook direct een schrikreactie (ten minste bij mij). Je stuur beweegt dan ineens de andere kant op. Dit zal maar een klein beetje zijn, maar het voelt direct verkeerd (vandaar de schrikreactie waarschijnlijk). Je mag dan van geluk spreken als de band weer grip krijgt, de kans op een valpartij is dan groot.
Je banden en de afstelling van de vering spelen een cruciale rol bij dit alles. Ik heb lang gedacht dat dit altijd werd overtrokken, tot ik een paar jaar geleden een GSXR750 kocht waarvan de afstelling van de vering niet bij mij paste. De motor wilde in de bocht altijd naar buiten. Ik ben toen eens gaan experimenteren met de vering en heb vervolgens een messcherp racemonster gekregen die precies doet wat ik wil.
Monsterman

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Monsterman »

Joskestiller schreef:Monsterman,

Waar heb je die veren laten steken?
En hou me op de hoogte als je fork-brace aangekomen is è!!
Die heb ik zelf gestoken. Ik had zelf nog nooit een voorvork uit elkaar gehaald maar na het lezen van een How to op MF en de montagehandleiding van de veren leek het mij niet zo moeilijk en ben ik er zelf maar aan begonnen.

Motor opbokken met een paddockstand voor onder het balhoofd of op zijn middenbok zetten.
Remklauwen losmaken
Voorwiel demonteren
Meten en monteren hoeveel de veerpoot door de kroonplaat zit
Dop bovenaan de vering al een beetje loszetten als de veerpoten nog in de kroonplaat zitten
Voorveerspanning op zijn minste zetten
Veerpoten demonteren
Veerpoot opendraaien, spacer en veer eruithalen
Olie uit veerpoot laten lekken en enkele keren met de poot pompen tot deze helemaal leeg is.
Veerpoot een tiental minuten omgekeerd laten uitlekken
Veerpoot helemaal in elkaar drukken en vullen met nieuwe olie (meten hoe groot de luchtkamer moet zijn)
Enkele keren pompen zodat de olie in heel de poot komt
Zien dat in beide veerpoten evenveel olie zit
Veer terug erin steken gevolgd door de spacer
Dop er terug opdraaien
Veerpoten terug in de kroonplaat monteren
De dop bovenaan de vering terug vastdraaien eens de veerpoot vastgeklemd is
Spatbord, remklauwen en wiel terug monteren
Alles met momentsleutel terug vastzetten
Enkele keren in de remhendel knijpen tot je terug remdruk hebt
Testrit doen en tevreden zijn van het resultaat

Dit klusje heeft amper 90 minuten geduurd, het lastigste bleek uiteindelijk om het spatbord tussen de vorkpoten uitkrijgen. Ik heb nu zo'n 100km met de nieuwe veren gereden en ben er zeer tevreden van.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Joskestiller »

Proficiat Monsterman,

Aan zo'n klus waag ik me echter niet... je hebt linkshandigen, rechtshandigen en onhandigen!! Ik behoor een beetje tot die laatste groep :shock:
Zo'n werkzaamheden lijken me te belangrijk om het maar eens even te proberen.

Zal dus een klus voor de garage zijn.

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Wils

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Wils »

ik rij nu zo'n dikke 4000 km. met m'n nieuwe a.band...Trialwing.... :roll:
Maarre... ik vind de grip van deze band tijdens regen stukken minder dan m'n vorige band, de Trialwing, die standaard onder de strom gemonteerd zat.
Ik rij met bandenspanning 2,7 / 2,8 achter...
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Margon »

OP mij vorige motor zaten anake`s en die bevielen mij beter bij slecht weer.De achter band had wel de nijging om effe op zij te wippen.
Nu zitten er trail wings onder en die glijen makkelijker als het nat is.

Wacht mijn budget af en ga dan over op andere banden.Welke zullen af hangen wat de meningen van andere zijn om dat je zelf toch geen ervaring met de banden hebt tot ze er onder liggen..
Ik nijgt nu naar conti trail atack
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
MT motorfan

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door MT motorfan »

Margon, ga maar voor de Battlewings van Bridgestone, 'n heel goed bandje. :wink:
Conti´s kunnen (als je pech hebt) flinke trillingen aan de voorkant veroorzaken.
TenCats

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door TenCats »

MT motorfan schreef:Margon, ga maar voor de Battlewings van Bridgestone, 'n heel goed bandje. :wink:
Conti´s kunnen (als je pech hebt) flinke trillingen aan de voorkant veroorzaken.
Niet doen, krijg je spijt van! O:-)

En dat is natuurlijk ook weer overdreven, maar ik zou persoonlijk geen banden monteren waarvan men in de test (Motoplus) zegt: "op een nat wegdek onder een hellingshoek begint de band zonder waarschuwing te glijden". Nou ben ik misschien bevooroordeeld, zou zo maar kunnen, maar de voorloper van de BattleWing, de TrailWing had dat ook en leverde mij een gevalletje total loss op.....zonder enige waarschuwing op m'n smoel.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je met de motor doet. Ben je een mooi-weer rijder, dan maakt dat allemaal niet uit maar is-ie ook voor woon-werk en verre reizen, dan zou ik eerder eens gaan kijken bij Metzeler of Michelin.

Erik
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Soesko »

Ik denk dat Erik wel eens gelijk kan hebben. Ik had onder mijn DL1000's ook Battlewings (omdat ik wist dat de Trailwings het slecht deden), maar vooral in de regen was het hopeloos. Op droog wegdek rijd je alles aan de grond als het moet, maar op nat wegdek geven ze amper grip. Ik wist dat al wel een beetje, maar kwam er een tijd geleden achter toen ook ik zonder aanwijsbare reden en zonder waarschuwing tegen het asfalt klapte toen ik remde voor een rotonde. De motor had gelukkig niet zo heel veel schade. Om het even pikant te maken. Ik stapte vervolgens weer op de motor en slechts een paar kilometer verder gleed de voorkant in een bocht ineens weg. Toen kon ik gelukkig wel overeind blijven. Ik heb daarna nooit meer het vertrouwen in de motor en de banden terug gekregen (althans op nat wegdek) en heb de motor daarom maar verkocht. Ik had aan de achterkant van mijn DL een Anakee liggen en die heeft nooit problemen gegeven in de regen.
Een alternatief kan zijn de BT021, die doet het (meen ik) ook redelijk in de regen.
Flipsen

Re: Hoe voelt dat nou?

Bericht door Flipsen »

Ik heb vlak voor de winter voor de BT-020 en achter de BT-021 laten zetten. Wat een verschil. Nu voel ik ook veel beter het verschil ten opzichte van TW. Wat betreft de feedback, volgens mij heb ik nu door wat het is, is deze een stuk beter dan de TW.
Plaats reactie