lekke band

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie

Lekke band, wat neem je mee ??

Niets, ik wacht op de Wegenwacht of bel wel iemand
20
42%
Een reparatie setje met CO2 patronen
21
44%
Een spuitbus met reparatieschuim
5
10%
Andere oplossing ( die willen we dan wel weten!)
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Harry

lekke band

Bericht door Harry »

Er zijn waarschijnlijk veel ervaren motorrijders op dit forum.....

Wat is jullie advies bij een lekke band ??

GSM en Wegenwacht kaart en maar wachten :arrow: :arrow: :arrow:

OF

Hulpmiddelen meenemen, zoals vulmiddel, spuitbussen en of compressortje.. ....en zelf aan de slag om weer thuis te komen???? :roll:

Harry
Laatst gewijzigd door Gast op di 18-01-2005, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Met de motor ben ik tot nu toe gelukkig van die ellende verstoken gebleven. Met de auto heb ik er nu gemiddeld 1 a 2 per jaar en dat ligt ver boven het gemiddelde.

Maar ik zou zeggen beide. Ik heb in ieder geval voor de zekerheid een reparatiesetje bij me. Daar zitten ook CO2 patronen in dus een compressortje is niet nodig. Het is een lapmiddel en je band moet sowieso vervangen worden, maar je kunt tenminste thuiskomen zonder afhankelijk te zijn van derden. En voor al die andere gevallen is er de GSM en de wegenwacht.

Onderstaande voorbeeld kost bij Louis.de 19,95

Afbeelding

[Aanvulling]
Let wel op dat er een snelheids- en afstandsbeperking bij wordt vermeld. Ik geloof 60 km/hr en 200 km. Verder heeft CO2 de nare eigenschap om de band sneller te verlaten dus kan het nodig zijn die tussentijds te moeten bijpompen als er langere tijd tussen zit.

En als ik het me goed herinner, ik was er zelf niet bij, heeft Henk bij de eerste tourrit er in de praktijk gebruik van gemaakt. Dus dat een praktijkdeskundige.
[/Aanvulling]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Iron Horse schreef: En als ik het me goed herinner, ik was er zelf niet bij, heeft Henk bij de eerste tourrit er in de praktijk gebruik van gemaakt. Dus dat een praktijkdeskundige.
Eeeeh.......IH het was Strommel/Eric die de pechvogel was en Le Chef/Gaby heeft de band kundig gerapareerd met zo'n setje........

Ook ik heb twee keer een lekke achterband gehad, met de 1e kon ik de dealer halen en bij de 2e (net 2000 km mee gereden :( ) heeft mijn eega er een stuk metaal uit gehaald en de band gerapareerd met een plug.
Zo alleen maar rijdend tot de dealer gekomen............ en voor mijn eigen veiligheid weer een nieuwe achterband......ping ping kassa!!!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ja, dat zal de leeftijd zijn en het nog steeds niet werkende oude forum. Maar daar hebben we jou dan weer voor om mij te corrigeren. :P Ik had me al aardig ingedekt toch? ("ik was er zelf niet bij") 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Een band die lek is gereden MOET vervangen worden. De reparatie van banden is een noodreparatie en hier mag niet mee worden doorgereden. Doordat motorbanden hoge snelheidsbanden zijn worden de banden erg warm. Het rubber van de band en het vulkaniseermiddel van het reparatiesetje (cement) reageren allebei net iets anders op de warmte en zetten net iets anders uit waardoor je op een gegeven moment een klapband kunt krijgen. Vandaar ook de snelheidsbeperking. Ik heb 2x in mijn motorverleden een lekke tube gehad en zo'n setje werkt prima. Een goedkoper alternatief voor nood: Draai een parker die dikker is dan het gaatje in de band, deze dicht ook af en dan kun je rijdend naar de bandenboer.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Toch heb ik wel ervaringen gelezen van mensen die een zo miniscuul gaatje, van bijvoorbeeld een hele dunne spijker, hadden en die toch hadden laten repareren met een stop. Maar wel eentje die van binnenuit wordt aangebracht. Dat zou toch veilig kunnen zijn. Ik zou het niet op een supersport willen uitproberen, maar een Strom geef ik meer kans. Maar laat ik daarmee niet de indruk wekken dat ik de prijs van een band meer waarde toeken dan dat van mijn leven.

Ook zouden in die gevallen binnenbanden een alternatief kunnen zijn. Opgemerk moet wel worden dat dat voor beide oplossingen natuurlijk meer speelt naarmate de band minder versleten, of zelfs bijna nieuw is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Biker

Bericht door Biker »

Klopt het wordt vaker gedaan maar het mag niet en men zal ook nooit geen garanties afgeven op de reparatie of de gevolgen ervan. Ook bij repareren van binnenuit gebruikt men dezelfde "cement" echter het verschil is wel dat bij reparatie van binnenuit gebruik wordt gemaakt van een paddestoel met een pen die door de band wordt gestoken met een metalen kern, dit is een betere manier dan met een prop. Als het gaatje erg klein is dan wil men hem ook wel eens plakken vanuit de binnenzijde met een grote plakker. Dit werkt ook redelijk. Als het nog een erg goede band is en het zit in het midden van de band en niet aan de zijkanten dan zijn er mensen die hem laten repareren. Een binnenband is nabsoluut uit den boze, ook bij een V-strom. Dit is leuk voor een aanhangertje of grasmaaier maar niet voor een motor. e binnenband zal zich gaan verplaatsen woordoor het ventiel gaat scheuren en dan boem!!! Hoe ik ook lek rij met welke band ook hij zal er altijd af gaan en vervangen worden
fons

prop in band

Bericht door fons »

Reeds 2x in mijn V-Strom periode lek gereden, de eerste keer al na 500km op de teller,dus nog spiksplinternieuwe band.Hiermee naar een door mij bekende officiele motorzaak gereden waardeze gelijk met een prop gerepareerd werd.
Nog 11000km met deze band gereden zonder problemen.

De tweede keer bij mijn volgende nieuwe achterband weer prijs na ongeveer 3000km.
Hiermee naar een officiele bandenboer ( motorbanden) geweest en ook deze stelde voor om de band met prop te repareren.
Nu inmiddels 10500km met deze gereden en jahoor ook zonder enige problemen.

Zo zie je maar, niet al te bang worden van al die prop praatjes.
biker schreef:Klopt het wordt vaker gedaan maar het mag niet en men zal ook nooit geen garanties afgeven op de reparatie of de gevolgen ervan. Ook bij repareren van binnenuit gebruikt men dezelfde "cement" echter het verschil is wel dat bij reparatie van binnenuit gebruik wordt gemaakt van een paddestoel met een pen die door de band wordt gestoken met een metalen kern, dit is een betere manier dan met een prop. Als het gaatje erg klein is dan wil men hem ook wel eens plakken vanuit de binnenzijde met een grote plakker. Dit werkt ook redelijk. Als het nog een erg goede band is en het zit in het midden van de band en niet aan de zijkanten dan zijn er mensen die hem laten repareren. Een binnenband is nabsoluut uit den boze, ook bij een V-strom. Dit is leuk voor een aanhangertje of grasmaaier maar niet voor een motor. e binnenband zal zich gaan verplaatsen woordoor het ventiel gaat scheuren en dan boem!!! Hoe ik ook lek rij met welke band ook hij zal er altijd af gaan en vervangen worden
Biker

Bericht door Biker »

Oké dat is waar maar het kan ook anders en die verhalen zijn bekend. Het hoeft ook maar 1 keer fout te gaan....
Harry

Bericht door Harry »

Dat gaat goed :lol:

Zo leer ik hier comfortabel achter mijn PCtje alle kneepjes van het vak.

Er zijn ook spuitbussen met een soort vulcaniserend schuim, waarmee je volgens de reclame, zowel gaten ( kleintjes) kunt dichten als je band opblazen.
Zitten nogal eens in klein uitgevallen sportauto's als noodoplossing

Is daar ervaring mee met een motorband ??

Maar volgens mij hetzelfde probleem, alleen noodoplossing, daarna snel een nieuwe band :?:

harry
Harry

Bericht door Harry »

Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie allemaal aan bandenplakkers, spuitbussen, compressoren en reservewielen meenemen :roll:

Vandaar een "Poll" rond dit onderwerp
Biker

Bericht door Biker »

Harry schreef:Dat gaat goed :lol:

Zo leer ik hier comfortabel achter mijn PCtje alle kneepjes van het vak.

Er zijn ook spuitbussen met een soort vulcaniserend schuim, waarmee je volgens de reclame, zowel gaten ( kleintjes) kunt dichten als je band opblazen.
Zitten nogal eens in klein uitgevallen sportauto's als noodoplossing

Is daar ervaring mee met een motorband ??

Maar volgens mij hetzelfde probleem, alleen noodoplossing, daarna snel een nieuwe band :?:

Inderdaad dit is ook echt een noodoplossing!

harry
Corre

Bericht door Corre »

hey

ik ben er zo eentje die de schuim gebruikt en ik ben er wel tevreden over ik heb al een keer of drie lek gereden 1 maal met de strom en dan heb ik er iedere keer van die vulcaniserend schuim ik gespoten daarna gewoon verder alsware er geen vuiltje aan de lucht.
1 keer ben ik met mijn hestelde band naar de bandeboer moeten gaan waar ze de band langs binnen hersteld hebben (mijn schuimbus was al een jaartje of 4 buiten datum) en die heeft niet goed gewerkt 8)

het is alleen als je de band moet vervangen dat de bandeboer gaat klagen omdat de binnenkant van de band vol hangt met een kleverige boel :wink:

de eerste keer dat ik het gebruikte was met een band waarmee ik 100 km had gereden en die heb ik daarna nog helemaal versleten zonder er naar te kijken

dus voor mij geef me maar een schuibusje ik kan het kwijt onder het zadel waar het niet stoord

(ik heb ook nog niets slecht gehoord van de setjes waar strommel de band van gaby met heeft gerepareerd )
iedereen neemt dat wat hij makkelijk vind

groetjes frank
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Aangezien ik in geval van een klein gaatje niet meteen aan een nieuwe band wil (afhankelijk van de conditie) en ik ook al heel veel goede ervaringen heb gehoord met die spuitbussen heb ik als extra ook maar zo'n busje met dat vulcanisatiespul aangeschaft. Dan kan ik 2 kanten op. (Het is trouwens ook een stuk goedkoper dan die noodpluggenset.) Mijn grootste bezwaar ertegen is de smeurie die het geeft bij het verwisselen van een band. Misschien dat ik het maar zelf doe dan. Aan de andere kant blijf je twijfelen of het wel de juiste oplossing is en of je er toch niet een bepaald risico mee loopt. Voor mezelf hou ik aan dat wanneer het om een gaatje veroorzaakt door een spijkertje ofzo gaat, het spul de band ingaat en ik gewoon door blijf rijden. Is het een grotere beschadiging dan gaat de noodplug erin en komt er sowieso een nieuwe band op.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

Hoeveel van die CO2 patronen heb je nodig om je band weer vol te krijgen ??

Ik las op het USA forum dat diverse mensen een klein compressortje meenemen omdat er te weinig druk te maken is met een paar patronen?

Harry
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo Harry en mede-strommers,

Ik neem een spuit-flacon met van dat 'schuim' mee, die ik in geval van nood dan zou kunnen gebruiken.

Een mini-compressortje meenemen vind ik onzin, want wat kan je dan allemaal nog meer meenemen als 'voorzorg'.

Neem gewoon een goede reis- en kredietbrief (van de ANWB?), en dan wordt je door heel Europa ook geholpen, door de daardoende Hulp-diensten. 8)
tatanka

Bericht door tatanka »

Is het dan mogelijk met die spuit flacon om een lek gereden band vol te krijgen als je ergens in de road of nowere staat! En waar krijg men dat spul, en wat kost dat?

Is mij n.l. vorig jaar gebeurd. Ik had geen herstelset bij me, en de band was ook op een plaats lek ongeveer 2 cm in een kruisvorming, dat het onmogelijk was om verder te rijden of te repareren. Dus heb de ANWB moeten bellen, en reed 8 uur later weer met een nieuwe band rond!

M.v.g. Stormke
Strommie

Bericht door Strommie »

Voor dat soort gaten, die jij omschrijft, is het helaas afgelopen met die band, en zal je ten aller tijden inderdaad een nieuwe band moeten aanschaffen :cry: (..... en zo zag je maar het NUT van een hulporganisatie áls de ANWB 8) )

Met een langzaam leeglopende band, ofwel met een KLEIN gaatje erin, zal zo'n spuitflacon bandenpech-spray (zoals 'Motozoom' het noemt) nog wél kunnen helpen. :P

Voor de prijs hoef je het meenemen van zo'n flacon niet te laten, want bij 'Motozoom' kost deze nu 6,95 euro.
nú van 7,90 vóór 6,95

bestellen: op voorraad
winkel: voorraadinfo winkel
bestelnummer: 12004913

aanb. geldig zolang de voorraad strekt. prijs incl. BTW excl. verzendk

P.s.: Dit is maar een voorbeeld, ik heb géén voorkeur bij 'Motozoom'; iedere motorzaak verkoopt het ook, voor rond de 10 euro :?: :!:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bij Louis.de kocht ik een kleine spuitbus (200 ml) voor 3,95 en daar kost de grote (400 ml), slechts 4,95. Die is best fors van formaat, dus of je die nog eenvoudig onder je zadel mee kunt nemen is maar afwachten.
HINWEIS: Im Test der Zeitschrift "Tourenfahrer" (Ausgabe 6/2004) belegte dieses Pannenspray den 1. Platz. Zitat: "Der Reifen Doc von AS pumpt den Reifen deutlich praller auf als die Konkurrenz."
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 09-02-2005, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
tatanka

Bericht door tatanka »

Onder welke naam kan je dan het reparatie setje met CO2 patronen bij Louis.de vinden?

Ik kan ze n.l. niet op hun site vinden?

Lijkt me wel verstandig als je beiden aanschaft! Ik wil n.l. alléén door de bergen gaan trekken, en dan is het toch wel verrekt handig, toch....! Inclusief Reis & Krediet pakket van de ANWB...!

M.v.g. Stormke
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het heet daar Reifenreparaturkit für schlauchlose Reifen.

Artikelnummer 10029999 en kost 19,95

Afbeelding

Dat kleinere spuitbusje staat er overigens ook op maar had ik eerst niet gezien in de gids. Die is verkrijgbaar in 300 en 200 ml. De 300 ml is degene die Strommie vermelde bij Motozoom voor 6,95 en kost bij Louis.de 4,95. Volgens de beschrijving kwam die als tweede best gesteste.
P.S. Im Test der Zeitschrift "Tourenfahrer" (Ausgabe 6/2004) belegte das SUPER HELP Pannenspray den 2. Platz!
Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Wát een SERVICE hé 'Tatanka'; met deze informatie(s) moet je wel aan de slag kunnen, toch :?: :!:

Nu maar hopen, dat we het 'Honderdduizenden kilometers' allemaal voor niets 'mee-zeulen' 8)
tatanka

Bericht door tatanka »

Ja dank je Stormers voor de info...>! Hier kan ik wat mee....!

M.v.g. Stormke.
Strommie

Bericht door Strommie »

Quote Tatanka/Stromke: Lijkt me wel verstandig als je beiden aanschaft! Ik wil n.l. alléén door de bergen gaan trekken, en dan is het toch wel verrekt handig, toch....! Inclusief Reis & Krediet pakket van de ANWB...!

..........................................................................................................

Gingen we zomaar 'voorbij' aan je bovenstaande opmerking :? ;

Wáár gaat de geplande reis naartoe, 'Tatanka' :?:
MacB

Bericht door MacB »

De spuitbussen zijn mij afgeraden door mijn dealer en een collegarijder die er zijn velg mee had vernield. De smurrie was er niet meer af te krijgen en nieuwe band zou niet mooi meer aan de velg gelegen hebben?
Dus geeft maar het co2 setje, ik geef hen het voordeel van de twijfel!
Een velg is nl duurder dan zo een paar setjes! :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

MacB schreef:De spuitbussen zijn mij afgeraden door mijn dealer en een collegarijder die er zijn velg mee had vernield. De smurrie was er niet meer af te krijgen en nieuwe band zou niet mooi meer aan de velg gelegen hebben?
Ik geloof je graag, maar dan is het wel vreemd als men dat in een motorzaak gewoon verkoopt. Ik kan me voorstellen dat er verschillende samenstellingen zijn en dat de een anders reageert dan de ander. Maar bij mijn weten blijft dat spul vloeibaar totdat het in geval van een lek vulcaniseerd met de band. Je zult het er wel snel af moeten halen denk ik als je de band er af hebt. Of was het misschien een situatie waarbij het al heel lang in de band had gezeten en dat het door veroudering uitgehard was? Als je niet al te veel rijdt is dat natuurlijk wel een bijkomend risico.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Het zal allemaal wel meevallen, die 'vernielde velgen' bedoel ik dan.
Van de week zag ik nog een (gedeelte) van een item op t.v., dat ging over dé 'spuitbus'.

War ik er van begreep, is dat juist de duurdere auto-merken, zoals Mercedes en Audi, het aan het onderzoeken waren om voortaan géén reserve banden meer bij nieuwe auto's mee te leveren, maar dé bewuste 'spuitbus' :idea:

Hun verweer was, dat er toch niemand meer 'zin had' :roll: om een band te wisselen, en dat het met zo'n 'spuitbus' véél sneller ging, en dat je daarna zo snél mogelijk een definitieve reparatie van binnenuit moest laten uitvoeren bij een erkende 'banden-boer' :?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik kreeg idd in 1998(?) ook alleen maar een spuitbus mee bij mijn Scenic nadat er een LPG-tank op de plaats van mijn reservewiel was geplaatst. Toen ik er dus een keertje een m12 bout had ingereden had ik daar dus weinig aan. Gelukkig had ik een voetpomp bij me en zat de bout er nog in dus redde ik het precies tot de garage. De reserve band is dan wel praktischer, alleen waar laat je die op je motorfiets he? :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
tatanka

Bericht door tatanka »

Gingen we zomaar 'voorbij' aan je bovenstaande opmerking :? ;

Wáár gaat de geplande reis naartoe, 'Tatanka' :?


Of een rit binnendoor naar de Franse Alpen tot aan Nice, of een trip naar de Dolemieten. Is afhankelijk van de weersomstandigheden!

M.v.g. Stromke
Strommie

Bericht door Strommie »

Dat 'afhankelijk zijn van de weeromstandigheden' kan ik beamen.
Ben afgelopen JULI 2004 nog letterlijk de Dolomieten UITGESNEEUWD :!:

Had een 10-daagse reis gepland, maar ben ná 4 dagen ontzéttende KOU- SNEEUW- REGEN en wind getrotseerd te hebben, met mijn 'staart tussen mijn benen' weer huiswaarts gekeerd. :cry:

Zonde, zonde, zonde.....

Maar: 'Nieuwe ronde- nieuwe prijzen'; dus alvast véél (voor-)plezier, en mooi weer gewenst 8)
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
E-Strom

Punctureseal

Bericht door E-Strom »

Voorheen heb ik goeie ervaringen (bij mezelf en bij anderen) met tireplug kits. Maar dan nog moet je inderdaad de band vervangen. Recentelijk ben ik me wat meer gaan verdiepen in meer preventieve en permanentere oplossingen. Daarom heb ik gisteren een fles Punctureseal online besteld, na vergelijkende ervaringen van anderen gelezen te hebben op buitenlandse groepen (waar ze dit kennelijk meer gebruiken, in Nederland lijkt men wat afwachtend met tire sealers).

Afbeelding
http://www.punctureseal.com/motorbike.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

• Held in a liquid state.
• NO change in the handling of the machine.
• Perfect air retention state in the tyre.
• Punctured, it seals giving a tell-tale mark.
• The seal is guaranteed for the legal life of the tyre.
• Tested to 156 mph.
• Maintain correct tyre pressure
• Reduce Tyre Cost
• Ensure Safety and Security
• Up to 1/4 inch diameter seal (6.4 mm)

Het is geen goedkoop goedje, maar het voordeel is peace of mind, met 1 fles kunnen beide banden meerdere keren "lek" raken zonder vervangen te hoeven worden (da's meteen een flinke besparing) en je hebt geen negatieve gevolgen in stabiliteit ten gevolge van een leeglopende band (da's helemaal een besparing, als het een crash of je leven scheelt). Zelfs als het gat zodanig groot zou zijn dat het niet gedicht kan worden door de sealant (moet zeker een halve centimeter groot zijn dan), dan werkt de sealant zodanig vertragend dat je niet in 1 keer al je lucht door zo'n gat kwijt bent en veilig tot stilstand kan komen.

Voor de duidelijkheid, dit is dus niet een repairschuim zoals in vorige berichten. Dit spul gaat van te voren in je banden. Het grootste gedeelte hecht zich in de aan de binnenkant van de band, zo'n 20% slingert los rond (tijdens rijden wordt dit ook over de band verdeeld, dit werkt niet destabiliserend, behalve als je al een onstabiliteit in je fiets had). Zodra er een lek optreedt tijdens het rijden wordt het spul naar buiten geforceerd alwaar een chemische reactie optreedt die het gat permanent opvult. Dit doet hij in een opvallende kleur (rood geloof ik) zodat je kan zien dat je een lek hebt (gehad). Als je je band zou lekprikken tijdens stilstand, dan zou je dus de band zo snel mogelijk moeten ronddraaien (door te rijden bijvoorbeeld) zodat de 20% rondslinger hoeveelheid door het gat geslingerd kan worden.

De email hieronder komt van de maxiscooter groep en is geschreven door Paul Blezard. Hij is een Engelse motor-journalist en heeft in ieder geval 3 motoren waaronder een R1150GS, een Burgman 650 en een T-max. Hij heeft erg veel ervaring, zijn onderstaande berichtgeving heeft mij doen besluiten Punctureseal eens te proberen...
I have had useful and positive experiences with both sealant and repair
plugs of two types. I can certainly recommend Punctureseal as a sealant.
I had it in my Burger King tyres when I did the Moto Tour de France in 2003
and shortly after my return noticed that I had a nail in the rear tyre.
No idea when I picked it up, but could have been in France before I raced
the Burger at Le Mans and two other circuits.
Knowing that I had the Punctureseal in the tyre, I pulled the nail out and
kept riding, having topped up the air by only 2-3psi required.
I used it for at least another thousand miles till the tyre wore out.
My Mk1 Tmax currently has Punctureseal fitted and so do the Tourance tyres
on my 'tarmac only' wheels on my R1150GS on which I did the Moto Tour de
France last year.
When I borrowed the 04 Tmax from Yamaha to do the Moto Challenge last year,
it naturally came without tyre sealant. According to the law of sod, I got
nail in the rear tyre on a French autoroute. As I described in T&G32
(p50&51) I fixed the puncture with the 'Stop and Go tireplugger' - an
American tool and mushroom plugger, which makes an excellent roadside
repair, because the 'big end' of the mushroom is forced into the inside of
the tyre, so cannot pop out. I did several thousand more miles on the Tmax
in the following days, including several flat out laps of the old
Nordschleife at the Nurburgring.
My brand new rear tyre on the Burger King got a nail in it at the end of
last year, and I fixed that with a tire plugger too. It loses a little bit
of air, but I check the pressure every week and add some when required. I
have no intention of changing the tyre before it wears out. Bearing in mind
the quarter tonne weight of the Suzuki, I reckon that if it works on that,
it will be fine on anything lighter.

> I carry a BMW type repair kit – used it a couple of times on other
> peoples bikes stuck at the side of the road. My advice would be to
> get one and learn how to use it. Carry one of those little pumps as
> well. (Motrax do one).
>
I can also vouch for the BMW kits, although I use the CO2 cannisters that
they come with for inflation - I've used them several times with success
too, on both my own and other people's punctures at the side of the road. I
even fixed a front wheel slash in my R100GS which was much bigger than the
claimed maximum 'fixable' size, but it still got me out of trouble.
I also fixed a rear Continental TKC Twinduro tyre puncture on my R1150GS
which the above-mentioned tireplugger tool failed to fix. The Twinduro is a
road-legal 'knobbly' which I use for my off-road adventures on the BMW.
When I tried the tire-plugger mushrooms they just went straight through the
tyre and after four attempts I gave up, got out the BMW kit and fixed it
with one of them. (The BMW thingumijigs are a sort of rubber oblong with a
hole). This lost pressure over a few days, but I just kept pumping it up as
and when required and I competed in the Cambrian Rally and last weekend's
PJM rally with this plug in the tyre, with no problems.

In conclusion, I recommend all three options.
1/ Punctureseal - best option, no scary moments and no grovelling by the
side of the road, but check your tyres regularly.
(I have spoken to one rider who said that the similar Ultraseal came away
from the inside of the tyre over a bump at 120mph so that the front wheel
suddenly went dramatically out of balance. I've had no problems on the
R1150GS and Burger King with Punctureseal at speeds up to a genuine 110mph.

2/ Stop and Go Tireplugger - works brilliantly on big scoot tyres, doesn't
seem to like knobblies. They are available from the Gerbing heated jacket
importers in Kent (also recommended!).
Gerbing's Heated Clothing Ltd
Longfield Farm
Singledge Lane
Whitfield
Kent CT15 5AA
Tel: 01304 827030
Fax 01304 828679
Website: http://www.gerbing.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

3/ BMW repiar kit (or similar) - will get you out of trouble in most
circumstances. Don't forget the C02 bottles and connector, and make sure
you're wearing gloves when you connect up the bottle. One bottle gave 15 psi
(1bar) on the TMAX, which was enough to get 3 miles up the autoroute to the
next services. 2 bottles would give 30psi (2bar)

Always check the state of your tyres and their pressures regularly.

PNB
De sealant is kennelijk zeer makkelijk te verwijderen met water als de band vervangen wordt. Dus geen plakkerig zooitje ofzo. Klinkt allemaal goed in ieder geval... ik hoop de fles binnenkort thuis te hebben en zal eventuele ervaringen ermee delen. Als ik Paul's berichtgeving lees is het de perfecte oplossing. Het wordt volgens mij ook gebruikt voor rally autos en met Parijs Dakar. Op de site is zelfs te lezen dat met de speciale versie van punctureseal spul je banden bulletproof worden:
In the endeavour to achieve recognition for the Punctureseal product and in conjunction with numerous ballistics experts, it achieved the seemingly impossible and made an ordinary pneumatic tyre bullet resistant. The result of the testing programme was an amazing achievement which conforms to the requirements of the BS5051 'Ballistic' Standard - a world first for a tyre safety product!
AfbeeldingAfbeelding
This exacting Standard maintained that the Punctureseal product had to be effective in the control of air pressure loss from a tyre, whilst allowing the vehicle (in this case a Range Rover) to be driveable (safely) for a sufficient distance to remove the vehicle from the immediate threat.
The threat in question was being shot at from a distance of 10-metres with 7.62 and 5.56 NATO rounds, a 9mm round, and finally a 12g (1oz) solid 15mm diameter shotgun slug, all of which the Punctureseal product coped admirably with - much to the amazement of those in attendance, most of the damage inflicted by the ammunition was sealed with very little air loss at all!
Impressive, toch? :o
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Dit klinkt inderdaad erg goed. Misschien koop ik ook maar eens een flesje van dat spul. :)
tatanka

Bericht door tatanka »

En Emile wat kost zo'n fles dan wel niet inclusief verzenden?

M.v.g. Stormke
E-Strom

Bericht door E-Strom »

ALs je op buy online klikt zie je de prijzen. Kennelijk krijg je 10% korting via de online bestelling, prijs voor 1 motor (1 fles voor 2 banden) is 25 pond. Daarbij 4 pond voor verzending is totaal 29 pond. Omgerekend is dat €41.80 euro.
tatanka

Bericht door tatanka »

Dat wordt dan een dure hobby Emile.....! Dat is ongeveer een derde van een nieuwe achterband......! En meestal krijg je een lekke band bij minder goed profiel! Het is wel een soort garantie dat je de band helemaal kan oprijden! Maar wanneer ik zou constateren dat een lekkage heb gehad, wil ik toch liever een nieuwe band erop hebben i.v.m. de veiligheid. Ik zou zeggen ieder het zijne, en benieuwd naar je ervaringen. Trouwens ik heb van een motorvriend gehoord, dat bij langdurig stilstaan (winterstop), er toch onbalans kan optreden. Dus je zou dan wel het hele jaar door moeten rijden!

Ik kan begrijpen dat motorrijders van Dakar, deze risico's niet kunnen nemen! Maar neem nu aan dat je je motorband zonder problemen kaal rijd, ben je wel 42 euro armer dan een normale gebruiker.

Het lijkt me wel interessant als je een tracking gaat maken door de road of no where.......!

M.v.g. Stormke
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Een puncturekit heeft het potentieel langer mee te gaan inderdaad. Met een plug wil ik zelf niet verder rijden, je hebt dan toch wel risico's dan een plug los schiet door de flex van de band en dan ineens een gigantisch gat openlaat.

Dat risico heb je met dit spul niet. Ten eerste is ie nooit echt lek geweest, want het lek is meteen gevuld. Er is geen extra groot gat voor gemaakt en als hij toch weer zou lekken, dan vult hij dat meteen weer op :)

Ik heb 1 keer een zeer klein spijkertje in mijn nog redelijke nieuwe (en zeeeer dikke) Metzler Tourance gehad op m'n R1150GS, toen ik door Tsjechie reed. Voordeel is dat die band in Duitsland bij BMW PIA erg goedkoop was, maar alsnog had ik het er dan uitgehaald.

Ik wil het nu in ieder geval proberen, daarna kijken of ik het goedkoper ergens kan krijgen. Ze claimen ook langere levensduur (door temperatuur en drukbehoud) van de banden, maar dat is meer marketing dan waarheid. Op een vrachtwagen waar banden voor 300.000 km erop blijven zitten en die erg warm worden kan ik het me voorstellen.

Het is inderdaad een stukje zekerheid, veiligheid en gemak. Als meer mensen het gaan gebruiken zal het ongetwijfeld goedkoper worden... hoop ik althans :P

Let wel, het is dus spul voor beide banden. Totaal dus 1/6 van de setprijs van je banden erbij en je hebt een redelijke garantie dat ze helemaal tot het einde (en veilig) opgereden kunnen worden. Dan valt de prijs ineens wel mee...

Je moet wel regelmatig effe je banden checken voor de rode punten en eventuele spijkers, daar wil je niet te lang meer rondrijden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Toen ik een paar weken geleden op de AgroVak in Den Bosch stond, stond daar een Duitser met flessen met groen spul en die claimde het zelfde als het door Emile genoemde spul. Op die beurs was dat een stuk goedkoper dan wat ik hier voor prijzen zie. Kan een beursstunt zijn geweest. Er werd daar aan de lopende band ( :D ) gedemonstreerd met onder andere tractorbanden die telkens weer met een dikke priem van ca. 1 cm doorsnee werd doorboord. Hij was niet lek te krijgen. Het zelfde werd continue met een fietsband gedaan, maar met een wat dunnere priem. Hetzelfde verhaal. Ik heb daar elke dag staan twijfelen of ik er eentje zou kopen. Je kon het er met yerrycans tegelijk kopen. Opvallend was dat het er niet kleverig uitzag. Er was ook geen rood signaal aan de buitenzijde na een lek. Helaas heb ik ze niet op internet kunnen vinden en ben ik de naam ervan ook kwijt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

Aangezien ik meer ATB kilimeters in de benen heb:
http://www.cyclesurgery.com/ProductDeta ... 44380bac27

Ook zo'n bandenvuller, met wisselende ervaringen van gebruikers.

Klein gaatje : prima
Iets groter gat: ( te groot voor de stroperigheid van het product in combinatie met de luchtdruk) Dan gaat het gat niet dicht.
Blijkbaar sta je dan voor een probleem, want een plakkertje zetten kun je vergeten met al die troep in je band.

Het zal wel iets ander spul zijn, want de temperatuur van de band is natuurlijk lang niet zo hoog.
Concept blijft natuurlijk hetzelfde
Plaats reactie