Nieuwe banden inrijden...

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Stromtrooper

Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Stromtrooper »

Bij het inrijden van nieuwe banden moeten we voorzichtig doen.. dat weten we allemaal..

Pakweg na een 100 km moet dit beschermlaagje wel weg zijn....!!??

Maar is dit ook voldoende voor de zijkant van je band, gezien je hier toch minder op rijd...

Of is 100 km het gemiddelde???

Grt
jwaterink

Bericht door jwaterink »

vergeet niet droog of nat wegdek, scheelt ook nog wat.

Duurde bij mijn strom +/- 200 km voordat hij veilig aan begon te voelen op een rotonde.
Remakil

Bericht door Remakil »

Bij droog weer leg ik doorgaans al binnen de 50 km al op z'n oor... kwestie van rustig aan beginnen en steeds iets verder gaan. Als je 3 cm van de zijkant niet gebruikt, zal dit na 300 km ook nog glad zijn...

Het is (in mijn ogen) even wennen aan de nieuwe band en het langzaam opvoeren... ;)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

Even een oud topic opfrissen.We hebben er allemaal elke keer weer mee te maken.

Weet iemand hoe precies de band zijn gladde fabrieks laagje kwijt raakt?

Ik twijfel namelijk of dat wel via wegcontact gaat. Lijkt me niet logisch want dat zou betekenen dat iemand die nooit heel plat door de bocht gaat altijd dat gladde laagje op zijn band houdt.Dus ook nog na 2000km.

Als je in daarbij in ogenschouw neemt dat de meeste adviezen zo tussen de 60 en de 200 km liggen qua rustig rijden is dat dus niet logisch.

Nog een reden waarom ik er aan twijfel is omdat je bv ook niet een schuurpapiertje over de band mag halen, toch min of meer het zelfde effect als wegcontact.

Mijn vraag is dus niet hoe je het zo snel mogelijk weg krijgt maar hoe het uberhaupt je band verlaat.
Via de warmte?
Omwentelingen?
Luchtkontakt?

In ieder geval houd ik er zelf altijd minimaal 100 km aan voor ik wat meer ga pushen en dan inderdaad langzaam opbouwen.
Ben benieuwd of iemand het werkelijk weet en wat het dan is.

Groet Franc
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Hunter6 »

Het gladde laagje is een lossingsmiddel wat er voor moet zorgen dat de band uit de mal komt bij productie. Ook water zal dit laagje verwijderen dus na een paar 100 kilometers zit er geen rommel meer op.
Ik ken ze ook die de nieuwe band eerst schoonmaken met remreiniger of thinner. Hiermee verwijder je de laag ook.

Ik meende dat Continental bij de RoadAttack2 een methode hanteert zonder losmiddel. deze band is dus vanaf het begin al stroef.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door John007 »

Hoi Franc,

Ik zou niet waarom je er geen schuurpapiertje over zou mogen halen.
Vorige keer bij een bandenwissel ( bij een gespecialiseerd bedrijf) haalde de monteur er uit zich zelf al een schuurpapiertje over en ik mag toch aannemen dat deze mensen weten wat ze doen,toch? Ik wil trouwens niet onderuit gaan over de silicone laag.
Maar je bent nooit te oud om te leren dus vertel....


Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

Dank voor de snelle reaktie mannen,

@ Hunter, nou weet ik nog niet waadoor het spul de band verlaat, los van de voor mij bekende trucjes als remmenreiniger e.d. Volgens algemeen advies is het vanzelf weg na x aantal km maar hoe en waarom dan. Zeg jij door water? en wat als het alleen maar droog is?
Ben nog niet overtuigd.

@ John, heb zeker niet de wijsheid in pacht maar heb wel eens gehoord dat schuren zelfs gevaarlijk is omdat je dan het losmiddel in de band wrijft en dus nog langer kans op gevaar behoud. Klinkt niet helemaal onlogisch toch? En als dat de oplossing zou zijn zouden de fabrikanten ze wel geschuurd leveren toch, of in ieder geval de bandenmontage experts.

Blijft nog steeds een beetje vaag vinden jullie ook niet, dat nieuwe banden verhaal. Je hoeft er verders ok weer niet te dramatisch over te doen, heb inmiddels genoeg ervaring om te weten dat het inderdaad gewoon goed komt na x aantal km's. Ben alleen zo niewsgierig om eens te weten hoe het nou precies zit.

Gr Franc
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door RedStrom »

Motoport geeft aan dat je 60-100km niet al te extreem moet rijden. Daarna is het OK.
Met een nieuwe mag je waarschijnlijk toch niet voluit, dus dat zal wel gaan.
Die km's moeten niet alleen snelweg km's zijn. De zijkanten moet je ook inrijden.
En je hebt er al meer dan 250km opzitten, dus dat zit wel goed.

Jammer dat ik volgende week niet kan. Begint wel te jeuken al die nieuwe L2's.
Het mooiste is misschien wel je nieuwe onderschrift. Wat een rij! :P
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

RedStrom schreef:Motoport geeft aan dat je 60-100km niet al te extreem moet rijden. Daarna is het OK.
Met een nieuwe mag je waarschijnlijk toch niet voluit, dus dat zal wel gaan.
Die km's moeten niet alleen snelweg km's zijn. De zijkanten moet je ook inrijden.
En je hebt er al meer dan 250km opzitten, dus dat zit wel goed.

Jammer dat ik volgende week niet kan. Begint wel te jeuken al die nieuwe L2's.
Het mooiste is misschien wel je nieuwe onderschrift. Wat een rij! :P
Hey JW,

Ik was niet bang dat ik deze banden niet kon inrijden hoor :D , blijft alleen mijn vraag nog steeds onbeantwoord. Deel van het antwoord zal ook een verklaring moeten bavatten v.w.b. het inrijden van de zijkantjes. Ik betwijfel dat dus zoals je in mijn vraag kunt lezen.
Hopelijk heb ik e.e.a. goed verwoord in mijn vraagstelling.

En ja een aardige opsomming zo he :mrgreen:

Gr Franc
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Wullebolle »

Nie teveel dingen door elkaar gooien hé

Om vers gemaakte banden uit de matrijs te halen wordt een releasing agent gebruikt: het "laagje"
De laatste jaren zijn daar twee types van.
De al vele jaren gebruikelijke vettige silicone olie, en een nieuwere dat niet zo glad is.

Beide zijn NIET (of slecht) oplosbaar in water. Dus afwassen met water is onzin. O.N.Z.I.N. !
De normale manier om het laagje te verwijderen, is door slijtage. Rijden dus.

Dat slijten gaat snel. Op een paar kilometer hangt de silicone aan het asfalt. Maar het duurt gemiddeld wel een 100 tal kilometer (hangt af van je rijstijl) vooraleer je genoeg bochten hebt gereden om ook de chickenstrips proper te krijgen.
Alsje met verse banden de eerste 20kilometer een winters-tis-nat-en-tkan-ijzelen rijstijl aanhoudt zit je goed. En dan nog een 100 tal kilometer met mondjesmaat de boel platter gooien in de bocht.

Silicone oplosmiddel als aceton en remmenreiniger werken ook, en schuurpapier ook.
En voor de offroaders: een kort ritje door mul zand en je silicone is er ook af.
Spooky Action At A Distance !
RobD

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door RobD »

Ik ben het eens met wat hier boven staat.
Alleen remmenreiniger schijnt niet te werken omdat het ook dieper in de band zit.
Ik ben monteur bij Kim Brouwers die onk supersport rijd en ik monteer een nieuw setje pirelli supercorsa's waar ze na 1 rondje al volluit gaat en dat doen alle coureurs.
Nou is een circuit wel iets ander asfalt als op straat en de bandenwarmers helpen wel mee.
In het rennerskwartier zeggen de meeste dat remmenreiniger, schuurpapier e.d. niet helpen.
Gewoon de eerste 100 km iets voorzichtiger rijden dan anders en daarna opbouwen, als het goed is voel je het vanzelf.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

Allereerst dank wullebolle en RobD voor jullie reaktie.

Ik heb ingehaakt op dit oude topic maar onderweg de vraagstelling iets veranderd want dat hele bandeninrijdengedoe begint met intrigeren omdat het zo vaag is en er zo veel verschillende adviezen in de motorwereld worden verteld.
Wullebolle schreef:
Silicone oplosmiddel als aceton en remmenreiniger werken ook, en schuurpapier ook.
RobD schreef:Ik ben het eens met wat hier boven staat.
Alleen remmenreiniger schijnt niet te werken omdat het ook dieper in de band zit.

In het rennerskwartier zeggen de meeste dat remmenreiniger, schuurpapier e.d. niet helpen.
Arrest my case !!!!

Dit is nou wat ik bedoel met vaag. 2 verschillende "kenners" 2 verschillende adviezen.

Nogmaals, lees mijn vraag even goed. Ik vraag geen advies hoe ik ze moet inrijden, dat heb ik al vaak genoeg gedaan.

Ik vraag me af hoe het spul (silecone of wat dan ook) de band verlaat. Nogmaals, volgens mij niet door schuren, wegcontact e.d.

Het is namelijk niet logisch. Want als je dus nooit plat gaat heb je theoretisch na 2000km nog gevaarlijke banden en dat is echt niet zo. Fabrikanten en bandenboeren zouden dan alle banden schuren voor gebruik, niemand wil toch motorrijders op de weg hebben met gladde banden.

Nee... het moet dus op een andere manier er af gaan. Ik denk zelf via luchtcontact(verdamping) of het opwarmen van de banden (verdamping)of het met hoge snelheid draaien van de banden (g-krachten).

Alleen weet ik dat niet zeker en dat is dus mijn vraag, hoe gaat het er nou werkelijk af ????????

Harteljke groet, Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Iron Horse »

Verdampen zal het niet, dan zouden "oudere nieuwe banden" (klinkt een beetje raar) dus minder last hebben, maar dat is niet zo. Maar wat maakt het eigenlijk uit hoe het verdwijnt? Ik denk zelf gewoon slijtage, maar belangrijkste is dat het eraf gaat. Ik weet wel dat ook dat schaamrandje behoorlijk lang blijft glimmen, dus zal het toch wel de slijtage zijn en inderdaad, als je dan even wat langer door het zand rijdt dan neem je ook de plekken mee waar je misschien nooit op zult rijden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Leville

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Leville »

Framomile schreef:Het is namelijk niet logisch. Want als je dus nooit plat gaat heb je theoretisch na 2000km nog gevaarlijke banden en dat is echt niet zo.
Volg dit topic met interesse. Wat Wulle zegt staaft wat mijn bandenboer zegt: als je nooit bochten zou, pakken zou je na zelfs na enkele duizenden kms nog sporen hebben van die siliconen. En sommige mensen schuren effectief hun banden wat op.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

Iron Horse schreef:Verdampen zal het niet, dan zouden "oudere nieuwe banden" (klinkt een beetje raar) dus minder last hebben, maar dat is niet zo..
O nee is dat zo? , dat vind ik dusdanig gevaarlijk en daarom ook twijfelachtig. Juist als je bij rijden op de weg helemaal tot het randje gaat, rijd je meestal dus niet rustig en komt er veel druk op die smalle rand te staan. m.a.w. dan zouden er veel meer motorrijders om z.g.n. onverklaarbare redenen onderuit gaan. Na hun eerste (laten we ruim zeggen) 200km van rustig inrijden.
Iron Horse schreef:Maar wat maakt het eigenlijk uit hoe het verdwijnt? Ik denk zelf gewoon slijtage, maar belangrijkste is dat het eraf gaat.
Maakt ook niet uit, wil gewoon uitvinden of er iemand is die het zeker weet en daarbij komt dat ik alle adviezen gaande weg steeds meer tegenstrijdig en onlogisch ga vinden.(en forum is toch juist leuk voor dit soort vragen :D )

Er werd opgemerkt dat de race jongens het vrij snel weg krijgen en daar viel ook vaak het woord "warm" en "opwarmen", zou dat het zijn ???
Leville schreef:
Framomile schreef:Het is namelijk niet logisch. Want als je dus nooit plat gaat heb je theoretisch na 2000km nog gevaarlijke banden en dat is echt niet zo.
Volg dit topic met interesse. Wat Wulle zegt staaft wat mijn bandenboer zegt: als je nooit bochten zou, pakken zou je na zelfs na enkele duizenden kms nog sporen hebben van die siliconen. En sommige mensen schuren effectief hun banden wat op.
Leville, jouw interesse is mijn interesse (lees nieuwsgierigheid).
Als je alles van af mijn eerste bericht in dit topic leest zul je zien dat er wisselende adviezen zijn over schuren van de banden :?: :?:

Nogmaals ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar ben ontzettend nieuwsgierig en een heel klein beetje eigenwijs :o)

Gr en tot zo Franc
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Clau »

Door de warmte komt het ingetrokken siliconenspray uit de band. Schuren helpt geen bal. 30km inrijden (rustig rijden) en daarna zijn de banden lang genoeg op temperatuur geweest en gaan ze weer "plakken", geven ze weer grip... De siliconenspray komt echt door de warmte naar buiten, alle andere methoden lijken te helpen omdat de kleur of glans vd band wellicht veranderd maar de siliconen zijn dan nog niet uit de band. Schuren helpt niet, rotzooi erop werkt niet, de banden flink op temp krijgen wel, condensatie van de spray, geen hogere wiskunde.
Ik heb pas mijn nieuwe bandjes ingereden en Hmmm denk niet eens dat ik het 30 km heb volgehouden maar al weer eerder aan mijn normale rijstijl zat.

:D
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Framomile »

Clau schreef:Door de warmte komt het ingetrokken siliconenspray uit de band. Schuren helpt geen bal. 30km inrijden (rustig rijden) en daarna zijn de banden lang genoeg op temperatuur geweest en gaan ze weer "plakken", geven ze weer grip... De siliconenspray komt echt door de warmte naar buiten, alle andere methoden lijken te helpen omdat de kleur of glans vd band wellicht veranderd maar de siliconen zijn dan nog niet uit de band. Schuren helpt niet, rotzooi erop werkt niet, de banden flink op temp krijgen wel, condensatie van de spray, geen hogere wiskunde.
Ik heb pas mijn nieuwe bandjes ingereden en Hmmm denk niet eens dat ik het 30 km heb volgehouden maar al weer eerder aan mijn normale rijstijl zat.

:D

Kijk dit is nou een logische verklaring :worship: :worship: :worship:

Dit verklaart waarom je met nat weer extra moet uitkijken, de banden warmen langzamer op.
Waarom de race jongens er zo snel vanaf zijn, banden worden binnen kortste keren heet
Waarom schuren niet helpt, zelf tegen werkt, drukt silecone dieper in band (had ik al wat vaker gehoord)

Wil nog wel iets toevoegen over het begrip "glimmen" met betrekking tot het laatste randje.

Op een VRO cursus heb ik geleerd dat wij mensen heel snel de koppeling maken glimmen/glans = glad. Daarbij moet je denken aan een glimmend wegdek dat nat is van de regen. Tijdens de cursus leer je dat glimmend niet perse glad hoeft te zijn, sterker nog daar heb ik geleerd dat je veel meer grip hebt dan je denkt. (voorzichtigheid staat voorop maar angst gaat je rijstijl niet helpen.)

Clau, wat mij betreft is dit de manierom hoe het vervelende spul de band verlaat, alleen hoe weet jij dat ??????????

Als jij dit op enige manier kan bewijzen plaats ik het opnieuw in een nieuw topic voor alle v-strom rijders, voor eens en voor altijd duidelijkheid over nieuwe banden.

Clau, een man %$*^%%, sorry, vrouw naar mijn hart.

:worship: :worship: :worship: Franc
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Nieuwe banden inrijden...

Bericht door Hunter6 »

Wullebolle schreef:Beide zijn NIET (of slecht) oplosbaar in water. Dus afwassen met water is onzin. O.N.Z.I.N. !
De normale manier om het laagje te verwijderen, is door slijtage. Rijden dus.
Dat iets niet oplost in water wil niet zeggen dat het dan ook niet met water te verwijderen is :mrgreen:
Ik ben geen specialist met banden en kan alleen spreken uit eigen ervaring, en ik heb de ervaring dat een nieuwe band na enkele tientallen kilometers grotendeels verschoond is van het goedje, en da's een stuk sneller dan de normale inrij periode.
Dat het achterthuis niet gaat lukken met een spons en water dat geloof ik wel, maar met een hoge druk reiniger zou het me niet verbazen als het uiteindeljik ook lukt.
Plaats reactie