Pagina 1 van 1

Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: vr 27-04-2007, 12:53
door Martin
Deze week een banden-reparatiesetje gekocht, Rema/Tip-Top.
Ziet er keurig uit met oa. een drie-tal reparatiestrips, steker, cement en drie gaspatronen.
Ik heb het setje aangeschaft om bij een lekke band bij verre ritten, vakanties ed. wat te kunnen repareren.

Heeft iemand ervaring met dit soort setjes en reparaties onderweg??

Martin

Geplaatst: vr 27-04-2007, 14:19
door Puff
Klinkt erg interessant.....

Fotootje of een linkje misschien?
En hoeveel heb je erg voor betaald als ik zo vrij mag zijn?


Gr,
Danny.

Geplaatst: vr 27-04-2007, 14:53
door Hunter6
Rema heeft diverse reaparatie setjes, welke bedoel je precies?
Als het gaat om de set met de rubberen strips in de vorm van een acht, dan kan ik je adviseren om deze te gaan ruilen.
Zelfs onze lokale motorzaak werkplaatsmedewerker heeft de eerste twee strips kapot gestoken voordat de derde (met geluk) in het gat tercht kwam. De reaparatie was toen wel gelukt.
De kans dat wij als ondeskundige de strip in één keer goed plaatsen is zeer klein.

Ik zelf heb de set van Louis al een tijdje bij me.
Afbeelding
Ik hoop niet dat ik hem ooit nodig heb.

Geplaatst: vr 27-04-2007, 15:05
door Puff
Ziet er goed uit Hunter.....

En voor dat geld kun je het eigenlijk niet laten.....


Danny.

Geplaatst: vr 27-04-2007, 15:10
door Peterzeeland
ben benieuwd of iemand dat echt wel eens gebruikt heeft als de band eraf is geweest/van de velgrand af.
tubeless banden hebben nogal wat lucht nodig om terug in de velg te 'springen' en met die slagroomspuit patroontjes lukt dat volgens mij niet echt.......

Geplaatst: vr 27-04-2007, 15:18
door Puff
Nou een vriend van mij heeft een autobanden/velgen bedrijf en die gebruikt die dingen ook gewoon.

Ik heb het hem al een paar keer zien doen en het is relatief makkelijk maar wel ff een slag die je moet hebben....

En een autoband krijg je eigenlijk alleen met een pers uit de velgrand, ik weet niet hoe de constructie van een motorband/velg is......


Enne nooit gebruiken in de zijkant......althans niet als permanente reparatie....ten minste dat doet hij niet ivm structurele sterkte van de zijwang....dat schijn je niet te mogen repareren.

Natuurlijk wel om thuis te komen...


Danny.

Geplaatst: vr 27-04-2007, 16:04
door E-Strom
Het zijn inderdaad thuiskomertjes, op de motor moet je die sowieso niet permanent gebruiken (alhoewel ik wel van mensen gelezen heb die dat zonder problemen gedaan hebben). Het risico is er (helemaal met de zijkant die nogal flexibel kan zijn) dat de plug kan los schieten, wat weer heel fijne destabiliteits gevolgen zou kunnen hebben. Klappen zal een tubeless normaal niet zo snel (behoudt zijn vorm aardig, gaten zijn normaal nooit meteen erg groot), maar die kans is wel wat groter als je er zelf net een groter gat in gemaakt heb voor die plug en dan een plug hebt die door te lang of te ruw rijden (hoge snelheid, bochtenwerk) eruit schiet.

Ik heb zelf 1 keer zelf een plug in mijn band moeten doen jaren geleden, en 1 keer geholpen in de Vogezen bij iemand anders die een lek opgelopen had. De patronen geven niet heel veel lucht, maar vaak genoeg om met wat druk een pomp op te zoeken om hem daar op normale druk te brengen. Montage van plug kan moeilijk zijn als je het nog niet eerder gedaan hebt, maar valt mee als je goeie instructies hebt. Meestal is het zelf eerst een groot en egaal gat erin draaien, dan met harpoenachtige pen een plug erin steken (met lijm dat tevens als glijmiddel dient), plug afsnijden, patroon erin (en handschoenen aan of in ieder geval dat netje eromheen omdat patroon ineens steenkoud wordt waardoor je je vingers kan "verbranden") en rustig aan pomp met lucht opzoeken.

Kan net voldoende zijn om je vakantie uit te zingen. Daarna niet al te lang wachten met je band vervangen.

Ik heb ook een keer ultraseal in m'n banden gespoten van te voren. Dat gaat automatisch tijdens rijden in het lek en dicht het dan wel permanent. Dus een redelijke garantie dat je je investering van je band helemaal op kan gebruiken. Maar ja, in die bijna 15 jaar motorrijden heb ik nog maar 2 keer een lekke band gehad (keer op PC800 en keer op vakantie in Tsjechie met R1150GS, spijkertje). Dan los ik het die ene keer wel op met een plugkit en neem de kosten van een nieuwe band voor lief. Da's nog altijd goedkoper dan constant ultraseal erin spuiten. Wel een mooie vinding...

Op vakantie zeker altijd een plugkit meenemen, binnen Nederland op weg naar je werk kan de wegenwacht / route mobiel / knmv / whatever dat meestal wel voor je pluggen.

Geplaatst: vr 27-04-2007, 19:38
door Hunter6
Wat veel motorrijders niet weten is dat er ook een reparatie manier is waardoor vervanging van de band niet nodig is.
Met deze manier wordt er een soort paraplu van binnen uit door het ronde gat gestoken. Het pinnetje gaat door het gat en de paraplu wordt verlijmd op het rubber aan de binnenkant. Echter om dit te kunnen doen moet de band van de velg en mag het niet eerder op een andere manier gerepareerd zijn.
Ook is reparatie op deze manier niet mogelijk in de zijkant van de band en als het gat groter is dan 3mm (hij moet ook rond zijn, dus geen scheur)

Doe er je voordeel mee :wink:

Geplaatst: za 28-04-2007, 01:35
door Martin
Hunter6 schreef:Rema heeft diverse reaparatie setjes, welke bedoel je precies?
Als het gaat om de set met de rubberen strips in de vorm van een acht, dan kan ik je adviseren om deze te gaan ruilen.
Zelfs onze lokale motorzaak werkplaatsmedewerker heeft de eerste twee strips kapot gestoken voordat de derde (met geluk) in het gat tercht kwam. De reaparatie was toen wel gelukt.
De kans dat wij als ondeskundige de strip in één keer goed plaatsen is zeer klein.

Ik zelf heb de set van Louis al een tijdje bij me.
Afbeelding
Ik hoop niet dat ik hem ooit nodig heb.

Ik heb inderdaad een setje met pluggen gekocht. Verder zitten er dezelfde onderdelen in als bij het set van Louis. Ik koop er nog een paar van die bruine strips bij en denk dat ik het dan wel compleet heb. Wat ik begrijp moet het gat wel wat opgeruimd worden om de plug goed te kunnen plaatsen. Kosten waren dertig euro's. Ik heb me er vooraf niet te veel in verdiepd maar ben af gegaan op mijn dealer(domburg/ nieuwkoop)

Geplaatst: za 28-04-2007, 10:27
door Puff
Denk dat ik hem bij de volgende louis bestelling mee laat komen.... :lol:

Geplaatst: za 28-04-2007, 10:37
door Martin
Puff schreef:Denk dat ik hem bij de volgende louis bestelling mee laat komen.... :lol:
even voor de duidelijkheid...ik heb het set van tip-top 30 euro....zonder de bruine strips maar met de pluggen

Martin

Geplaatst: za 28-04-2007, 12:09
door Hunter6
De set van Louis kost 14,95.
Bedoel je met pluggen de paraplu pluggen of de acht vormige rubberen pluggen?

Geplaatst: za 28-04-2007, 20:33
door Biker
Hunter6 schreef:Rema heeft diverse reaparatie setjes, welke bedoel je precies?
Als het gaat om de set met de rubberen strips in de vorm van een acht, dan kan ik je adviseren om deze te gaan ruilen.
Zelfs onze lokale motorzaak werkplaatsmedewerker heeft de eerste twee strips kapot gestoken voordat de derde (met geluk) in het gat tercht kwam. De reaparatie was toen wel gelukt.
De kans dat wij als ondeskundige de strip in één keer goed plaatsen is zeer klein.

Ik zelf heb de set van Louis al een tijdje bij me.
Afbeelding
Ik hoop niet dat ik hem ooit nodig heb.
Ik heb al 3x een lekke band onderweg gerepareerd met de reparatieset van Rema Tip-Top. Ik heb gebruik gemaakt van de achtjes en dat werkt goed. Wat wel belangrijk is, is dat je het gat goed met de "handfrees" groter maakt waardoor je de prop er goed in kan doen en dan werkt het perfect!! Het is en blijft natuurlijk altijd een noodoplossing maar het lek is bij mij elke keer helemaal gedicht!

Geplaatst: za 28-04-2007, 20:35
door Biker
Hunter6 schreef:Wat veel motorrijders niet weten is dat er ook een reparatie manier is waardoor vervanging van de band niet nodig is.
Met deze manier wordt er een soort paraplu van binnen uit door het ronde gat gestoken. Het pinnetje gaat door het gat en de paraplu wordt verlijmd op het rubber aan de binnenkant. Echter om dit te kunnen doen moet de band van de velg en mag het niet eerder op een andere manier gerepareerd zijn.
Ook is reparatie op deze manier niet mogelijk in de zijkant van de band en als het gat groter is dan 3mm (hij moet ook rond zijn, dus geen scheur)

Doe er je voordeel mee :wink:
Er is geen enkele garage die hier garantie op zal geven en je zult dan ook geen bon krijgen waaruit blijkt dat zij de band hebben gemaakt. Deze reparatiemethode werkt goed bij auto's maar bij mototren mag het niet!

Geplaatst: za 28-04-2007, 21:46
door Hunter6
biker schreef:
Hunter6 schreef:Wat veel motorrijders niet weten is dat er ook een reparatie manier is waardoor vervanging van de band niet nodig is.
Met deze manier wordt er een soort paraplu van binnen uit door het ronde gat gestoken. Het pinnetje gaat door het gat en de paraplu wordt verlijmd op het rubber aan de binnenkant. Echter om dit te kunnen doen moet de band van de velg en mag het niet eerder op een andere manier gerepareerd zijn.
Ook is reparatie op deze manier niet mogelijk in de zijkant van de band en als het gat groter is dan 3mm (hij moet ook rond zijn, dus geen scheur)

Doe er je voordeel mee :wink:
Er is geen enkele garage die hier garantie op zal geven en je zult dan ook geen bon krijgen waaruit blijkt dat zij de band hebben gemaakt. Deze reparatiemethode werkt goed bij auto's maar bij mototren mag het niet!
Michelin heeft deze reparatie goed gekeurd. Ik neem aan dat ze kennis van zaken hebben voordat zij een reparatie op motorbanden goedkeuren!
Natuurlijk is de plaatselijke bandenboer minder blij met een reparatie, hij verkoopt liever een nieuwe band met een hoge winst marge.

Geplaatst: zo 29-04-2007, 09:14
door L-Strom
De enige juiste en ook toegestane methode van repareren is het repareren van binnenuit met de parapluprop. Het repareren met een veter is uit den boze, omdat er lucht (van binnenuit) langs de veter zich tussen de koordlagen kan gaan ophopen waardoor de kans op een klapband aanwezig is. Dus: repareer met een veter alleen voor nood, en rijdt met aangepaste snelheid naar een garage voor een definitieve reparatie met een parapluprop. Eigenlijk repareer je een motorfietsband niet maar vervang je die, het zijn de enige 2x10cm rubber tussen leven en dood. Wisten jullie ook dat repareren in duitsland bij de wet verboden is? Dit zijn de (gerepareerde) bijna nieuwe tweedehands banden die je in nederland kan kopen!

Gr.Leo.

Geplaatst: zo 29-04-2007, 20:05
door Hunter6
De paraplu prop kan en mag niet meer toegepast worden als je een andere reparatie geprobeerd hebt.
Je moet dus kiezen: of een noodreparatie, of de parapluprop.
Bij en nieuwe band zou ik zelf voor de parapluprop gaan, bij een band die binnenkort toch al vervangen zou moeten worden kan de veter uitkomst bieden.
trouwens wat de lucht tussen de rubberlagen betreft: de automobiel industrie repareert enkel met deze veters, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Geplaatst: zo 29-04-2007, 22:54
door Blackstrom
Hunter6 schreef:trouwens wat de lucht tussen de rubberlagen betreft: de automobiel industrie repareert enkel met deze veters, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Zo'n vaart loopt het zeker niet; ik rij inmiddels 10.000 km met een met
veter gerepareerde Bridgestone BT020 achterband.
100 km na montage van deze nieuwe BT020 achterband een spijkertje
te pakken en dan rij ik echt niet naar de winkel voor een nieuwe
achterband.

Zou ik op een supersport rijden met 180 pk zou ik er waarschijnlijk
anders over denken maar met de 98 pk van de dl1000 zal het
wel loslopen.

Geplaatst: do 03-05-2007, 20:54
door Biker
Het is inderdaad een keuze maar het zou zeker niet mijn keuze zijn.

Geplaatst: do 03-05-2007, 21:14
door L-Strom
Of je nou met 98 of 180 km/u over het zoab glijdt met 120 km/u maakt volgens mij geen enkel verschil!!!

Leo.

Geplaatst: do 03-05-2007, 23:36
door Blackstrom
biker schreef:Het is inderdaad een keuze maar het zou zeker niet mijn keuze zijn.
Je hoeft het inderdaad niet met mijn keuze eens te zijn; als je het
risico te groot vind moet je direct na de reparatie van je lekke band
naar de bandenwinkel rijden en een nieuwe band laten monteren.

Het enige wat ik aan wil geven is dat ik dat niet doe en inmiddels
10.000 km zonder enig probleem met een gerepareerde band rondrij.
Ik controleer zeer regelmatig mijn banden en natuurlijk de
bandenspanning en heb in al die 10.000 km niet eenmaal lucht hoeven
bijvullen.

Ik probeer geen reclame te maken om iedereen met gerepareerde
banden rond te laten rijden, ik zeg alleen dat het zo'n vaart niet loopt
met klapbanden en leeglopende banden met als oorzaak een
reparatie (HOEVEEL FORUMLEDEN HEBBEN DIT TROUWENS ZELF
MEEGEMAAKT ????).

Iedereen moet de keuze voor repareren of vervangen maar voor
zichzelf uitmaken. :wink:

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: wo 11-02-2009, 10:05
door Leipo
ik rij ondertussen ook alweer 5000km rond met een gerepareerde achterband. er zat een 10cm lange spijker in na een off-road ritje welke ik dus langs de kant gerepareerd heb met het setje dat je hierboven ook als foto ziet staan. de gaspatronen heb ik alleen bij me voor in nood want als ik off-road rij heb ik altijd mijn compressor bij me (van touratech) om mijn banden op te kunnen pompen.

Dus: reparatie langs de kant van de weg is doodsimpel met de bijgeleverde gebruiksaanwijzing! :)
en zolang de band geen lucht lekt na de reparatie durf ik er gewoon net zo lang mee te rijden tot de band echt geheel versleten is :P

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: wo 11-02-2009, 15:12
door Fred
Ik heb ook al eens een zeld gerepareerde (met veter) band gedurende 4000 km opgereden. No problems.
Ik vermeld er wel bij dat het ging om een achterband, bij een voorband zou ik het niet doen.

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: wo 15-04-2009, 13:33
door Van
gister kreeg ik een lekke band (schroef erin) en deze heb ik greparereerd met het 'achtje' van REMA. werkt perfect. zodirect ff een nieuw setje halen. overigens ga ik wél een andere band laten monteren.

Re:

Geplaatst: wo 15-05-2013, 17:02
door Eikie
Hunter6 schreef:Wat veel motorrijders niet weten is dat er ook een reparatie manier is waardoor vervanging van de band niet nodig is.
Met deze manier wordt er een soort paraplu van binnen uit door het ronde gat gestoken. Het pinnetje gaat door het gat en de paraplu wordt verlijmd op het rubber aan de binnenkant. Echter om dit te kunnen doen moet de band van de velg en mag het niet eerder op een andere manier gerepareerd zijn.
Ook is reparatie op deze manier niet mogelijk in de zijkant van de band en als het gat groter is dan 3mm (hij moet ook rond zijn, dus geen scheur)

Doe er je voordeel mee :wink:
Is er iemand die mij een adresje kan geven ? Liefst omgeving Oud Beijerland / Rotterdam-zuid.
Reparatie dan dmv een paraplu vanuit de binnenkant van de band !

Alvast bedankt.

Gr. René

Re: Re:

Geplaatst: wo 15-05-2013, 23:54
door John007
Eikie schreef:
Is er iemand die mij een adresje kan geven ? Liefst omgeving Oud Beijerland / Rotterdam-zuid.
Reparatie dan dmv een paraplu vanuit de binnenkant van de band !

Alvast bedankt.

Gr. René
Adresje heb ik niet, misschien een lokale bandenboer?
Maar..

Autobanden worden op dezelfde manier gerepareerd.
Het gat wordt nog iets opgeruimd, binnenkant opgeschuurd lijm aangebracht etc en dan van binnenuit wordt er een plakker door het gat "heengetrokken"
Voor een auto werkt dit prima zolang het een gat betreft in het loopvlak.
Maar of het voor de motor ook aan te bevelen is ?

Re: Re:

Geplaatst: do 16-05-2013, 01:12
door Edward
Eikie schreef:
Is er iemand die mij een adresje kan geven ? Liefst omgeving Oud Beijerland / Rotterdam-zuid.
Reparatie dan dmv een paraplu vanuit de binnenkant van de band !

Alvast bedankt.

Gr. René
In Rotterdam-zuid zit Kees Penders aan de Dordtsestraatweg. Een kleine bandenzaak. Hij heeft ook tweedehands en kan banden repareren met paraplu.

Groet, Edward

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: do 16-05-2013, 07:55
door Eikie
Edward :duim:

Die weet ik te vinden. In een werkplaatsje achter een paar woonhuizen. Eerst door een soort poortje heen en dan kan het niet missen.

wordt vervolgd !

gr. René

ps: het is niet voor de Vstom. Geen paniek svp. Voor een crossband van de motor van mijn zoon. Nog geen uur mee gereden en een ieniminie spijkertje er in.

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: do 16-05-2013, 09:12
door Edward
Nee door dat poortje zit een autohandelaar. Je moet nog even verder doorijden en dan zit hij 100 meter na de verkeerslichten aan de linkerkant.
Niet te missen er staan allemaal banden buiten en hij heeft een rode gevel.

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: zo 26-05-2013, 10:56
door Stroom2
Wij, stroompje en ex stroom2 zijn afgelopen in weken in Schotland geweest. Daar heeft Stroompje ook enkele zaken 'opgespoord' die in de achterband van haar strom zijn gaan zitten.
Resultaat: de ontdekking bij een tussenstop een kram en een spijker in de band. Vervolgens het geheel laten zitten omdat we te afgelegen stonden en veertig km van onze logeerplaats verwijderd waren......

daar de twee gedeelten van de kram verwijderd (twee gaatjes naast elkaar) en de spijker die daar weer naast zat. De gaten opgeboord met de priem en vervolgens drie 'veters' geplaatst. Deze plakken nogal en vulkaniseren in en met de band. Wij hebben nog wel dat blauwe goedje erop gesmeerd. Daarmee glijd de veter wat makkelijker door het gat en ook dat heeft een vulkaniserende werking.

De band oppompen en gaan ....... geen lucht verlies. Dit alles was wel voor nood, maar we hebben wel onze ritjes in Schotland kunnen maken en zijn ook nog veilig thuis gekomen alwaar de band toch is vervangen..... Drie pluggen zo bij elkaar was wat teveel van het goede. Plus dat er ook eentje moest worden geplaatst tussen het profiel gedeelte....
Bij een band met(1) zo'n veter, hebben we 'm ook al eens gewoon opgereden. Die band is nadien van binnenuit met een pluutje gerepareerd door de dealer.
Zo'n setje is dus zeker niet overbodig en als je veel onderweg bent eigenlijk erg handig ("een must")
De zg. 'achtjes' van rubber vind ik persoonlijk lastiger dan de bruine veter. Maar dat is persoonlijk. De werking zal een zelfde zijn.
Door stroompje zijn foto's geplaatst, waarbij er ook twee staan mbt bovenstaande relaas. (klik onderstaande link aan)

http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... 95#p128484

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: zo 26-05-2013, 13:39
door Joskestiller
Ik heb ook steeds zo'n reparatiesetje bij en heb al heel wat gelezen en filmpjes bekeken ivm de manier van gebruik maar ik zit toch nog met een vraag.
Hoeveel busjes lucht moet men gebruiken om de band op voldoende spanning te brengen om te kunnen rijden? Ik weet wel dat het de bedoeling is om na reparatie zo snel mogelijk een tankstation op te zoeken om de band verder op te pompen maar volstaat 1 buisje hiervoor?

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: zo 26-05-2013, 14:24
door Stroompje
Joske, mijn ervaring is dat we er minimaal 2 gebruiken. Met handschoenen aan anders vries je eraan vast!!!
De derde krijg je er niet bij ingeperst..... dus dan een pomp opzoeken!

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: zo 26-05-2013, 21:31
door Fred
Nog maar eens om te zeggen dat ik al ontelbare veters getrokken heb zonder probs, ik gebruik wel grijze veters. Die bind je in de betere auto onderdelenzaken.
Ik betaal voor 12 veters ne euro of 3 en heb hier regelmatig met ons wagenpark (incl. lichte bestelwagens die 4.5 bar spanning moeten hebben) bandenreparaties
Wel nooit buiten het loopvlak een nestel plaatsen omdat de zijkant van een band te dun is, zelfs geen vulcanisatie van binnenuit op de zijvlakken.

Re: Reparatieset Rema/ Tip-Top

Geplaatst: do 30-05-2013, 09:47
door PDvD
Setjes werken goed hoor... is echter alleen een noodreparatie... ja sommigen rijden er nog duizenden kilometers mee... ik niet dus.
een vriend van me heeft er op een offroadrit met een jeep ook diverse malen zijn banden mee geplakt. (in de bush bush heb je nou eenmaal geen hele berg reservebanden mee)