trillingen in mijn stuur na opleggen nieuwe banden

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
the riding man

trillingen in mijn stuur na opleggen nieuwe banden

Bericht door the riding man »

ja ik zit dus met een serieus probleem he. Ik zal even héél het verhaal doen zodat jullie kunnen volgen. Ik rij met een klv1000 (identiek dezelfde als de v-strom1000 maar dan een oranje versie) met standaard trailwings op. Die waren versleten en ik naar de bandencentrale voor nieuwe bandjes. Er werd mij continental road-attacks aangeraden en die heb ik genomen omdat ik er al goeie dingen over gehoord heb. Ik breng in de bandencentrale de velgen los binnen en doe verdere (de)montage zelf. Nadat de banden geplaatst zijn en op de moto liggen begint het onheil! Vanaf snelheden tussen de 40 en 60km/u begint mijn stuur te beven, met beven bedoel ik echt slaan van links naar rechts. Ik natuurlijk onmiddellijk terug en volgens hun heeft dit niks te maken met hun werk maar alles met mijn montage werken. Na enige tijd aandringen van mijn kant hebben ze terug uitgebalanceerd, terug gemonteerd testrit en nog steeds negatief. Terug in de bandencentrale bellen de mensen naar continental zelf en het zou ook den band niet kunnen zijn. Ik vind het wel raar dat ze dit zo op het gevoel kunnen zeggen terwijl er altijd een fout in de band kan zitten, maar feit is dat ze die niet willen wisselen.
Goed... ik ben gene kwade jongen en laat het voor wat het is omdat ik echt wel voelde dat ze me toch iet wilde helpen en ze kennen eigenlijk toch geen bal van de geometrie van een moto (hadden nog nooit van een balhoofd gehoord :? )
Ik naar mijn moto-dealer. Die man meet mijn assen uit met een axiaalmeter, vervangt mijn wiellagers (puur uit voorzorg maar eigenlijk was het niet echt nodig), haalt mijn banden terug volledig van mijn velg om eventuele verborgen schade op te sporen, en balanceerd daarna uit. Er zat 50gram vooraan en 60gram achteraan te weinig lood op :shock: Allez helemaal uitgebalanceerd en het machien geeft nog nul onbalans aan. Ikke terug naar huis en tis nog steeds hetzelfde. Jongens toch... dat begint me veel geld te kosten. Wat het eventueel kan zijn volgens mij is: 1alsnog een fout in de band 2toch een balhoofdlager die de geest aan het geven is maar het is totaal niet voelbaar als men met het stuur draait en/of in de remmen gaat en 3 beschadigde veringen. Maar begin maar te zoeken he, als zowel een gespecialiseerde bandencentrale het niet weet en een moto-dealer die niks anders doet dan aan moto's sleutelen ook met zijn handen in zijn haar zit :?
Wat denken jullie?
Iemand ervaring met combinatie v-strom en road attack?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

helaas geen ervaring hiermee.

nu zou ik zeker naar de bandencentrale teruggaan en ze minimaal confronteren met die 50 en 60 gram die zij 'over het hoofd gezien' hebben :?
moet niet kunnen toch?
zeker, volgens mijn bandenmannen zitten er soms flinke fouten in banden, maar zij zweren bij bridgestone, onder andere om die reden.

heb net zelf battelwings laten zetten ipv de trailwings (heb ook een KLV trouwens.... mooi he@) en ik ben daarmee juist van mijn 60 km/u wobbel af *met losse handen.


succes met deze shittoestand!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Henk

Bericht door Henk »

HOi Riding man,

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met stevig trillen bij de snelheid van 40 tot 60 km.
Wat me opviel was dat dit versterkt werd met een topkoffer achter op.

Na goed 17000 km was het tijd voor een nieuwe voorband.
De keuze was van mij een battlewing en moet zeggen , tot op heden een goede keus.
Heb de band door mijn dealer erop laten leggen en nieuw balanceren, oa ook van het tril verhaal.
Nadat ik de motor opgehaal heb constateerde ik dat het trillen gelukkig weg was en ik inderdaad (niet dat dit de bedoeling is) zonder handen aan het stuur geen trilling meer had.

Nu weet ik niet of dit aan het type band in combi met balanceren lag, maar bij mij is het gelukkig weg.

Succes en misschien kun je hier iets mee,

Henk
the riding man

Bericht door the riding man »

Henk schreef:HOi Riding man,

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met stevig trillen bij de snelheid van 40 tot 60 km.

Ook met de continental road attack, of met een ander type band

Wat me opviel was dat dit versterkt werd met een topkoffer achter op.

bij mij ook, dus het zou wel eens hetzelfde probleem kunnen zijn.

Na goed 17000 km was het tijd voor een nieuwe voorband.
De keuze was van mij een battlewing en moet zeggen , tot op heden een goede keus.


Ik heb ook ongeveer even lang gedaan met mijn eerste banden (trailwing, de battlewing is de goede opvolger daarvan)

Nu weet ik niet of dit aan het type band in combi met balanceren lag, maar bij mij is het gelukkig weg.

bij mij helpt opnieuw balanceren niet, misschien dan toch de band zelf die in theorie wel, maar in praktijk niet geschikt is voor onze moto


Succes en misschien kun je hier iets mee,

Henk
hartelijk bedankt voor de reactie, ik ben er zeker iets mee
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

Hallo riding man,

Heee, dit probleem herken ik wel degelijk.....echter niet met mijn V-strom maar met mijn voorgaande motor een Pan St 1100. Deze motoren zijn zo wie zo wat gevoelig aan de voorzijde en na het monteren van een nieuwe voorband (zelfde type en merk) 'sloeg' het stuur tussen de 40 en 80 km per uur. Na enkele kilometers gereden te hebben, terug naar mijn dealer met de klacht. Opnieuw balanceren en controle hielp niet. Toen werd de band zogezegd op de velg 'verschoven' en gebalanceerd. Dit leverde wel verbetering op, maar de onrust bleef bestaan......
Gevolg: gewoon een nieuwe band van hetzelfde merk en type gemonteerd door mijn dealer en het probleem was opgelost. Dit heeft mij niets gekost, gewoon service.

Commentaar van de dealer was toen dat een dergelijk fenomeen wel eens voor kwam en door de band werd veroorzaakt.....iets met de productie van een band.

In mijn beleving is het simpel: geen problemen voor de montage van een nieuwe band. Daarna wel, dan is er een oplossing en dat is een andere band monteren. Probleem opgelost......oorzaak duidelijk en niet zeuren en gewoon stukje service verlenen.
Groeten Barry/Stroom2.
Plaats reactie