Trilling in stuur

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Trilling in stuur

Bericht door Jan1966 »

Ik heb kort geleden nieuwe Bridgestone Trailwings op mijn Vstrom 650 laten monteren.

Vanaf het begin ben ik daar niet tevreden over.

Tijdens het rijden voel ik een trilling in mijn stuur. Als ik het stuur los laat gaat mijn stuur heen en weer slaan.

Ik ben terug gegaan naar de dealer. Deze heeft de voorband opnieuw gemonteerd en gebalanceerd. Ook heeft men de uitlijning gecontroleerd. Alles was volgens heen OK.

Het probleem is dat ik tijdens het rijden nog steeds mijn stuur heen en weer voel gaan (in geringe mate uiteraard)

IK ben weer terug gegaan. De chef werkplaats heeft een rondje gereden en hij vindt dat ik problemen zoek die er niet zijn. Dan ben je natuurlijk uit gepraat.

Voor de bandenwissel deed mijn Vstrom dit absoluut niet. Omdat ik 170 km per dag rij vind ik het een hoogst irritant verschijnsel.

Als het zo doorgaat denk ik dat ik over 1000 km, bij de 24000 km beurt, een nieuwe voorband laat monteren. IK moet er wel zeker van zijn dat de oorzaak in de voorband zit.

Is iemand bekend met dit verschijnsel?

Groeten van Jan
Pink

Bericht door Pink »

Even een linkje naar een oud berichtje: http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=962" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ervaar het meer als wiebelen in plaats van een trilling.
Om die reden gaat er volgende week een Hyperpro setje voorvorkveren in. Ben benieuwd.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Je zegt het precies goed.

Het is inderdaad een wiebelende beweging die het stuur maakt.

Na het proefritje had de monteur de veervoorspanning van de voorvork lager gemaakt en de achtervering en demping harder.
Hierdoor kwam de motor wat meer voorover te staan, maar het heeft niet geholpen.

Ik ben benieuwd of het met de nieuwe voorveren op jouw motor over zal zijn.

Ik blijf het vreemd vinden dat mijn klacht pas is begonnen na de montage van de nieuwe banden.
Je zou denken dat, als het aan de vering zou liggen, het probleem voordien ook aanwezig moet zijn geweest.
Dat was dus niet zo.

Bedankt voor je reaktie.

Groeten van Jan
Blackstrom

Re: Trilling in stuur

Bericht door Blackstrom »

jan1966 schreef:Ik heb kort geleden nieuwe Bridgestone Trailwings op mijn Vstrom 650 laten monteren.

Vanaf het begin ben ik daar niet tevreden over.

Tijdens het rijden voel ik een trilling in mijn stuur. Als ik het stuur los laat gaat mijn stuur heen en weer slaan.

Ik ben terug gegaan naar de dealer. Deze heeft de voorband opnieuw gemonteerd en gebalanceerd. Ook heeft men de uitlijning gecontroleerd. Alles was volgens heen OK.

Het probleem is dat ik tijdens het rijden nog steeds mijn stuur heen en weer voel gaan (in geringe mate uiteraard)

Groeten van Jan
Volgens mij wordt dit verschijnsel veroorzaakt door de Bridgestone Trailwings.
Bij mij zat tot afgelopen weekend de originele Trailwing voorband er nog
op (21.000 km) en die is nu vervangen door een Bridgestone BT020.
Tot mijn eigen verbazing is het wiebelen bij lage snelheid en stuur loslaten geheel verdwenen. :D

Voor de hand liggende oorzaak is volgens mij het profiel van de
trailwings dat bij lagere snelheden gaat zoeken en het wiebelen
veroorzaakt (zowel met als zonder koffers/bagage)

De montage van Progessieve voorveren en progressieve achterveer (hyperpro) bij 15.000 km
hebben het verschijnsel niet vermindert, maar nu met de BT020 is het
geheel vedwenen. Het moet dus wel aan de Trailwings liggen.

Ik heb ongeveer 15.000 km met dit verschijnsel gereden met en zonder koffers/bagage
en nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt, dus een groot probleem is het niet (alleen je stuur vasthouden :wink: ).

Mocht je van het wiebelen afwillen, laat dan een band met normaal profiel
monteren, bv.Bridgestone BT020 of Michelin Pilot Road en het verschijnsel
is verleden tijd (en meer grip dan met de Trailwings) :D .

gr.
Richard
Henk

Bericht door Henk »

Hoi ,

Dit fenomeen heb ik ook.
Ben net terug uit het zwarte woud en heb het daar ook erg ondervonden,
bij gewoon rijden viel het mee, maar zodra ik eens mijn handen van het stuur haalde, wiebelde het stuur en dit werd steeds heftiger.
Zowel met koffers als zonder het zelfde probleem en dit bij ongeveer een snelheid van 50 a 70 kmh.
Ik heb ook nog de orginele voorband erop liggen en een pirelli scorpion achter.
De km stand is nu 15000 .
Voorheen had ik ook geen problemen, dus ik denk dat ik maar ga kijken naar een andere voorband en hopen dat het opgelost is.

groeten
Pink

Bericht door Pink »

lees ook mijn reactie op:
http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?p=20578#20578" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Vandaag een nieuwe voorband (Michelin Pilot Road) laten monteren tijdens de 24000 km beurt (zie ook topic over de 24000 km beurt in de rubriek onderhoud)

Het blijft vreemd dat ik hier met de van de fabriek uit gemonteerde Trail Wings geen last van had.

Groeten van Jan
jan Van Hoof

Bericht door jan Van Hoof »

Ook ik had dit probleem
Alleen ik heb toen michelin Anakee laten monteren en sindsdien nooit meer problemen gehad, ik moet wel zeggen dat slingeren of trillingen aan 't stuur zich pas voordeed op hogere snelheden
Ben ondertussen aan mijn 3de stel anakee's bezig ik wil geen andere meer.
mvg Janlimburg
Robbedoes

Bericht door Robbedoes »

Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe DL650 een langere swingarm heeft gekregen voor het verbeteren van de stabiliteit. Ik weet alleen niet meer waar. :?:

Rob.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Robbedoes schreef:Ik heb ergens gelezen dat de nieuwe DL650 een langere swingarm heeft gekregen voor het verbeteren van de stabiliteit. Ik weet alleen niet meer waar. :?:

Rob.
Klopt de nieuwe 650 met ABS heeft een verlenging van de wielbasis van 15 millimeter naar 1555 mm. :arrow: Men zegt dat het lichte gevoel van voren is weg..........
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Hallo,

Ik heb vorige week nieuwe Conti Trail Atack's onder mijn DL: 650 K5 laten monteren. Ik was daar in eerste instanie erg enthousiast over. Nu zijn we net terug van een 5 daagse vakantie in Oostenrijk en we hebben onderanderen de Stelvio gedaan. Qwa bochtvastheid een absuluut goede band op droog maar op nat was ik niet onder de indruk. Nu is het wel zo dat ze erg veel met de wegen bezig zijn en dan drijft de olie soms op het wegdek. Een maat van mij was met een FJ 1200 en had nergens last van terwijl ik letterlijk van links naar rechts over de weg heen gleed.
Bij dit alles komt ook nog dat ook ik na de montage een wiebel waarneem die met name bij het afdalen en bij spoorvorming irritant aanwezig is. Heel erg vervelend. Ik wijd dit in eerste instantie aan de (voor)band. Slecht gemonteerd, niet goed geballanceerd of gewoon een productiefout in de band. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het aan de motor ligt omdat ik met de vorige originele Taiwings nooit ergens last van had. Tijdens mijn ritten in de bergen was de motor niet beladen dus gewichtsverschillen spelen hier geen rol.
Ik ga morgen terug naar de dealer in de verwachting dat hij dit probleem naar tevredenheid oplost. Zeker gezien het feit dat ik de banden heb laten monteren op basis van enthousiaste ervaringen van anderen en een zeer positieve test.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie's en natuurlijk die van de dealer.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remakil

Bericht door Remakil »

Was het aan het begin van de rit al zo erg, of zijn de trillingen na mate de kilometers vorderden erger geworden? Dit soort problemen heb ik vaker gehoord en dat had regelmatig te maken met een slijtage die optreedt bij veelvuldig afremmen op de voorrem, met name bij afdalingen...

Maar het kan net zo goed een montagefout zijn, slecht gebalanceerd, of een productiefout. Zelf heb ik het probleem niet ervaren bij de test en ik ben ook de bergen in geweest. Ook de Motoplus heeft het niet ontdekt, dus ik ben benieuwd... ;)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Nee, het probleem was eigenlijk vanaf het begin aanwezig en is niet erger of minder erg geworden onder dezelfde omstandigheden. Overigens houd ik er eigenlijk ook slechts een gematigd sportive rijstijl op na (ik hou toch wel graag de boel heel). Mocht het een montagefout zijn wat kan er dan mis zijn gegaan?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remakil

Bericht door Remakil »

Als het een montage fout is, dan zit de band andersom, dus is deze tegen de rijrichting in gemonteerd. Op de spaken van je voorvelg, staan pijltjes, die moeten de rijrichting aangeven (naar voren toe). Op de band is dat idem, daar staan ook pijltjes op en die moeten dezelfde kant opwijzen als de pijltjes op je velg... dat is het enige wat fout kan gaan, naast foutief balanceren... of te veel lucht er in... ;)
Willystrom

Bericht door Willystrom »

Geen speling op je balhoofd :?: Hoeveel heeft je strom al gelopen :?:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

band kan onrond zijn, in 2 richtingen, en dat kun je wegbalanceren zonder dat het probleem is opgelost. enige is hem weer op het apparaat te laten draaien.

ook kan hij niet goed uit het velgbed gekomen zijn bij montage, dat zie je langs de velgrand zelf wel.

ik zou gewoon een nieuwe eisen! je gaat toch niet nog 10.000 km daar mee rijden??? eens kijken wat ze onder 'service' verstaan!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ik heb de motor nu weggebracht. De band zit er in iedergeval in de goede rijrichting op en zit er ook goed omheen. Voordat ik hem heenbracht heb ik nog eens goed opgelet en het blijkt dat de motor met name rond de 70 KM/U begint te schudden als je hem in snelheid laat zakken (bijv. van 90 naar naar een lagere snelheid) vooral als er sprake is van spoorvorming. Ruimte in het balhoofd heb ik niet geconstateerd maar ik zal het laten controleren. Bedankt.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

met de trailwings was die neiging erg sterk: reed ik -zeg- 70, en liet mijn handen los om mijn jas dicht te doen, begon die opeens te wobbelen, dat het dun door de broek liep.
met de battlewings was dat toch wel over, terwijl met de trail attacks het weer lichtjes voorkomt.
met de trailattacks heb ik trouwens boven de 160-170 wel last van pendelen, solo, en dan zonder topkoffer uiteraard. dan weet ik weer dat ik te hard rijd....

ben wel erg benieuwd wat er uit komt bij jouw dealer.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Bedankt voor je herkenning. Ik heb net een telefoontje gehad van de motorzaak. Aan de banden mankeerd niets, ook het uitbalanceren was goed gegaan en de banden liggen er goed om. Het enige wat hij wel constateerde was ruimte op het balhoofd t.g.v. slijtage. Hij garandeerd mij dat met het vervangen van het lager het probleem is opgelost. Het grapje gaat mij 200 euro kosten (is dit een redelijk bedrag voor zo'n klus??????).
Op mijn vraag of dit ook op een (tijdelijk) andere manier is op te lossen zij hij dat hij het lager wat strakker kan zetten maar dat dat zeker niet in het voordeel van de stuurkwaliteit van de motor zou zijn en dat dit slechts een lapmiddel is en uitstel van executie. Toen ik vroeg hoe dit al kan gebeuren bij een motor met 16.500 km op de teller zij hij dat dat van alles kan zijn. Wellicht een keer hard door een kuil, vaak en veel heftig remmen, of zelfs het reinigen met een hoge drukspuit waardoor er op heftige wijze water in het balhoofd terecht komt en voor extra slijtage zorgt kan de oorzaak zijn. Kortom koffiedik. De enige vraag die voor mij dan nog overblijft is, waarom merk ik dit nu pas en niet bij de oude TW's.
Zijn antwoord daarop was dat iedere band zich anders gedraagt en dat een reeds aanwezig probleem pas aan het daglicht komt als je iets, in dit geval een nieuwe set banden, aan de motor veranderd.
Klinkt naar mijn idee allemaal wel aannemelijk maar ik ben benieuwd of jullie er ook zo over denken. Alvast bedankt.

Wordt vervolgd.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

erg duur.... , of niet?

- stuur losmaken
- voorwiel eruit
- spatbord eraf
- vorkpoot links en rechts losmaken: = onderste kroonplaat/2 bouten, bovenste 1 bout (?) en de centrale moer.
- nu valt het kroonstuk er al uit.
- de lagerschalen in het frame eruit tikken met een lange drevel en hamer.
- lastige is: onderste lagerschaal die op het kroonstuk zit, die moet je met een speciale trekker eraf halen, en die heb jij denk ik niet, en de dealer wel! maar misschien is die te leen bij een bevriend technisch bedrijf of zelfs de dealer.

daarna alles weer monteren met nieuwe lagers, mooi ingevet, met het juiste koppel aangespannen.

met een uur of twee, drie zit ik ruim te rekenen (als doe het zelver! dus niet als professioneel monteur!) , dus dan zijn die lagers wel duur. wat overigens gewoon kan hoor! maar meer dan 60 euro zal toch neit voor die lagers (2 sets)?
als de monteur er ook 3 uur over doet, is het eigenlijk dus niet zo duur.

het verhaal dat je juist met nieuwe banden dit voelt, kan heel goed.

overigens, als bovenstaand verhaal je griezelig voorkomt, laat het dan vooral de dealer doen! je moet ook je bouten van je voorvork goed/op moment aantrekken, zo niet...... heb je een groter probleem later....

check eens je lagers door hem op de bok te zetten of een stevige kist oid, iets zwaars op je zadel of een krikje onder het blok. Voorwiel los vd grond. En draai de voorvork (van vooraf, onderkant vasthouden) van links naar rechts. voel je dan zware en lichter punten? kun je in het midden hem ietsje van voor naar achter vice versa bewegen? voel je knakken?
dan idd gauw vervangen.

in ieder geval geeft het een dramatisch verschil met nieuwe balhoofdlagers. slingerend rechtuitrijden is voorbij, je gaat met meer zekerheid plat de bocht in, kortom, zoals het hoort.

denk dat de originele oorzaak is geweest: te los gemonteerd > ietsje speling > dat slaat in bij schokken/kuilen/drempels etc.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Hé lui, bedankt voor het meedenken. Ik moet je eerlijk zeggen dat met drie keine kinderen de tijd en de moed mij ontbreekt zelf met de zaak bezig te zijn dus ik laat het maar doen. Ik heb hem, samen met de monteur, inderdaad eens flink aan de vork gevoeld en ik moet zeggen dat hij met zijn ervaren handen meer weerstand voelde dan ik maar hij heeft daar ook een speciale weerstandsmeter voor en die liet een bepaalde weerstand zien rond de middenstand. Hij had op dat moment een European Pan op de montagetafel staan en die had het nog veel erger (voor mij wel duidelijk voelbaar). Zijn verklaring voor het feit dat zich dit fenomeen vooral rond de middenstand afspeelt is dat zich daar de meeste slijtage voordoet omdat je het meest recht uit rijdt, eigenlijk dezelfde reden dat banden op den duur vierkant worden. Ik heb de motor eerst maar even weer mee naar huis genomen. Hij krijgt de lager woensdag binnen. Kan ik maandagavond toch nog even waggelen. Terug naar huis nog even weer gecheckt en het wiebelen doet zich inderdaat alleen voor rond de 70 verder geen probleem.
Klopt het overigens dat ik ergens gelezen heb dat de DL 650 nog is uitgevoerd met kogellagers i.p.v. kegellagers? Ik krijg er in ieder geval nu kegels in.

Wordt vervogd.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Steenarend
Berichten: 50
Lid geworden op: do 29-09-2005, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 van 2015
Woonplaats: Riel

Bericht door Steenarend »

Bij mij was het ook vanaf het begin niet oké en in het begin houd je je stuur van je nieuwe motor nog wel vast maar met toerritjes zit je vaak tussen de 70 en 80 km waar het probleem dan ook het ergste was.

Heb bij verschillende snelheden het stuur losgelaten zelfs een keer bij 130 km en terug laten zakken in snelheid en het wiebelen ( slaan ) van het stuur gebeurde altijd tussen de 80 en 60 km en was daaronder weer verdwenen.

Moest van de dealer maar eens op de demo rijden om te kijken of ik daar de zelfde ervaring mee had maar die reed mooi strak dus geen probleem.

Aangeboden oplossing het voorwiel van de demo op mijn motor gemonteerd en het probleem is opgelost.

Frank
Diversion 600 - V-strom 650 k5 - Garmin steetpilot 2610 - V-strom 650 k7 abs nieuw geleverd in maart. 2008 - Garmin Zumo 550 - V-strom 650 A 2012 - Garmin Zumo 660 - V-strom 1000 A 2015 Garmin Zumo 396 LMT-S
Dgr

Bericht door Dgr »

Op de grijze DL650 demofiets van MC Rijen ervaarde ik hetzelfde. Stond nog op de originele trailwings. Mijn eigen fiets heeft op dezelfde banden nergens last van.

Het kan ook gewoon een slechte serie banden zijn lijkt me?
Ace

Bericht door Ace »

Ook ik had dit met mijn oude DL650.
Zijn 3 x nieuwe (standaard) banden op gegaan maar het probleem bleef.
net de nieuwe opgehaald en wat denk je ????
Het zelfde :(

Gelukkig ben ik dus niet de enige met dit probleem.
Remakil

Bericht door Remakil »

Zie je... tussen de 60-80 km/u rijden is gewoon vragen om problemen...
Daarom geef ik altijd meer gas, zodat ik niet in dat risicogebied rij.. :lol:
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Nou, ik heb de motor nu net opgehaald en bij de eerste bocht schrok ik een beetje. Ik moest in de bocht steeds corrigeren en ook op rechte weg ging de motor bij lage snelheid (30-40 KM/u) niet als van zelfsprekend ik moest steeds bijsturen. Dit ben ik bij mijn motor absoluut niet gewend. Ik heb de motor even op z'n achterwiel gezet (stilstaand hoor) en merkte dat er meer weerstand in het balhoofd zit dan voorheen. Eerst kon ik het stuur met een lichte duw van links naar rechts bewegen en nu kost het mij iets meer moeite, nu voel ik dus meer weerstand.
Ik ben direct teruggegaan om dit te melden en volgens de monteur kan dat wel kloppen. Ten eerste is het zo dat door slijtage een lager lichter gaat lopen en ten tweede moet het lager nog wat inlopen. Hij heeft alles volgens fabrieksspecificaties afgesteld dus volgens hem moet het zo goed gaan. Zijn voorstel is dat ik het de eeste 100-200 KM even aanzie en mocht het nog steeds een probleem zijn dan kan ik er mee terugkomen en dan zet hij het balhoofd wat lichter. Er bleken inderdaad kogellagers in te zitten. Er zitten nu naaldlagers in. In de DL 1000 zitten die er af fabriek wel in.
Het wiebelen is overigends volledig verdwenen.

Wordt vervolgd.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

als het wiebelen weg is, is het OK.
bij een te strak lager ga je in een slingergang rechtuit, en moet je idd steeds corrigeren. als het lager zich even 'gezet' heeft zal dat over moeten zijn. veel rijden!

een kegellager is overigens perfect af te stellen in tegenstelling tot een kogellager (die je wel te los of te vast kan zetten).
heb je het oude lager nog gezien?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ja, ik heb de oude lagers idd nog gezien en daar zat een lichte groefvorming in die de nodige problemen veroorzaakten.
Bedankt voor je gerusttelling overigens. Veel rijden is ook wat ik erg graag wil.
Grappig is overigens ook dat de monteur bij het terugplaatsen van het stuur deze niet helemaal in dezelfde stand heeft teruggezet. Even wennen maar na 10 km zal ik wel niet anders meer weten. Het verschil is ook maar miniem.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Korsan

Bericht door Korsan »

Kan iemand een foto plaatsen hiervan? Ik kan me wel een voorstelling maken, maar weet niet echt waar het over gaat.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

O.o. Hier ga ik mank. Wij heb een hele oude computer en het plaatsen van foto's draait bij ons altijd uit op enorme frustraties en scheldpartijen op de computer. Die heeft dan ook een minderwaardigheidscomplex van jewelste.
Ik kan wel proberen met mijn lekenverstand het e.e.a. te omschrijven.
Wat wil je precies weten? Wat het balhoofd is? Wat het verschil is tussen kogel- en kegellagers? Zeg het maar! Ik heb er gaande het "projekt" ook het e.e.a. van opgepikt. Ongetwijveld zullen er andere forumleden zijn die er goede aanvullingen op hebben.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Korsan

Bericht door Korsan »

V-Stoom schreef:Wat wil je precies weten? Wat het balhoofd is? Wat het verschil is tussen kogel- en kegellagers? Zeg het maar!
Ja en ja :D
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Beste Korzan,

Ik maak mij er nu een beetje als een Jantje van Leiden af maar beter dan dat het op

http://nl.wikipedia.org/wiki/Balhoofd" onclick="window.open(this.href);return false;

staat kan ik het ook niet uitleggen. Nu kan ik natuurlijk wel heel interessant gaan doen maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Nu wordt er hier gesproken over kogel- en naaldlagers terwijl er in een DL1000 en nu ook bij mij gebruik wordt gemaakt van kegellagers. Dit zijn lagers die iets taps toelopen zodat ze t.o.v. kogellagers meer draagvlak hebben. Het voordeel is dat ze, door dat groter draagvlak, langer mee gaan en ze zijn fijner af te stellen. In de vervangingsmarkt wordt er, indien mogelijk, dus meestal de voorkeur gegeven aan kegels. Hoe je slijtage kunt herkennen heeft Peterzeeland al verteld een paar berichtjes terug. Omdat het stuur zich het meest beweegt rond de middenstand ontstaat daar dus ook de meeste slijtage. Vandaar dat je een versleten lager dus ook het eerst herkent door een verschil in weerstand rond deze middenstand of eventuele ruimte daarop. Waarom de motor nu gaat wiebelen heeft alles te maken het deze slijtage. Eigenlijk gedraagt het balhooft zich dan namenlijk als een soort klapdeur. Waarom zich dit hoofdzakelijk openbaard bij ongeveer 70 km/u weet ik niet maar het zou kunnen dat de motor dan het makkelijkst in een soort swingbeweging is te brengen, maar dat is slechts een gissing. Ieder materiaal heeft een resonaniepunt die een tegenbeweging in gang zet .
De reden dat een DL 650 is uitgevoerd met een kogellager i.p.v. een kegellager bij een DL1000 heeft denk ik vooral te maken met productie kosten en de verwachting dat er op een DL1000 meer krachten vrijkomen (zwaarder, meer pk's, e.d.). Een DL1000 is ook 3000 euro duurder dan een DL650 en ik hoop voor die jongens dat dat niet zit in alleen maar een groter blok met meer vermogen. Er zullen door de hele motor ongetwijveld onderdelen zijn die zwaarder zijn uitgevoerd dan op een DL650.

Ik hoop dat ik zo wat meer licht op de zaak heb kunnen brengen en wellicht hebben anderen hier nog aanvullingen (of correcties) op.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remakil

Bericht door Remakil »

De vraag is nu... is het over???
Zo ja, dan kan je weer genieten van die nieuwe banden... ;)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ik heb er nu 100 km opzitten en heb toch het idee dat het balhoofd iets te strak is afgesteld. Als het weer het toelaat maak ik vanavond ook nog een 150 km. Als ik dan nog geen verschil voel dan gaat hij morgen nog een keer terug en dan wordt het balhoofd iets losser gezet. De afspraak is al gemaakt.
Om je nog even een idee te geven: In de bochten ben ik steeds aan het corrigeren, stapvoeds rijden lijdt telkens tot stuurcorrecties en op de snelweg 120-150 is hij erg gevoelig geworden voor spoorvorming en voelt de motor erg instabiel aan. Overigens leidde een onbedoeld rukje aan het stuur bij 150 km/u tot een schuddende (wiebelende) motor en dat stopte pas toen ik het gas weer dichtdraaide (e.e.a. speelde zich overigens in 2 seconden af hoor dus tijd om te schrikken had ik ook hier niet). Ik denk dat dit alles met het losser zetten van het balhoofd over moet zijn.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remakil

Bericht door Remakil »

Ik hoop het wel... want wat jij omschrijft, herken ik totaal niet van de V-Strom en zeker niet in combi met de Conti's... hopelijk is het afstellen van je balhoofd/lagers de oplossing. Anders zou ik er gek van worden... ;)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Ik wacht morgen maar even rustig af :| . En dan hoop ik ook dat de zaak is opgelost.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

ik gok erop dat ze te los zitten, vanwege die shake die je bij 150 had, de rest kan nl. net zo goed op te vaste lagers duiden!

voor de lol moet je het eens met je fiets (zo'n trapding) proberen, zet je lagers maar wat vaster, dan krijg je eigenlijk dezelfde effecten! vooral ook bij 150 ....

met name steeds corrigeren duidt eerder op te vaste lagers!
ben benieuwd!

trouwens, in dit verband, ik had laatst mijn achtervering nog wat strak laten staan, en omdat mijn vorkpoten ook wat zijn verlaagd (1,5 cm), kwam hij nogal op zijn neus te staan, met behoorlijke instabiliteit (zoals jij ongeveer tussen 60 en 70 km/u) tot gevolg. Achter wat lager gezet (3 ringen, en de problemen werden echt minder.
als voorbereiding op mijn aanstaand tripje met 2, alvast vering zwaar gezet, ook voor, en zie, met een hogere bandenspanning (2,5 en 2,9) is het ding opeens strak en stabiel geworden!

Kennelijjk is de strom wel wat gevoelig op dit punt. rij ook met trail attacks trouwens.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Korsan

Bericht door Korsan »

:wink:
Remakil

Bericht door Remakil »

Ik zeg... Versys kopen... ben je er van af... :twisted:
Demous

Bericht door Demous »

Remakil schreef:Ik zeg... Versys kopen... ben je er van af... :twisted:
Tjah...........dan zit dit forum zo vol met mensen die stoer doen dat ze een Versys hebben maar ondertussen elke avond de foto van hun ouwe Strom,die op het nachtkastje staat,een kusje geven :twisted: :twisted: :lol:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

aiaiai Remakil, pas op wat je zegt hee, op dit forum..... :shock:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Welnu, ik krijg net een telefoontje van de monteur dat het probleem is opgelost (zucht van verlichting van beide kanten). Hij had het lager lichter gezet en toen nogmaals met de motor gereden. Wat denk je...... het wiebelen was weer terug. Niet zo erg als het was, maar toch. Hij balen en gebeld met Continental. In overleg heeft hij er een andere voorband onder gelegd (zelfde typpe), probleem opgelost. Het lag dus aan de band, overigens in eerste instantie wel in kombinatie met het versleten lager. Continental was oprecht verbaasd en wil graag de band voor onderzoek. Ik hoop dat de monteur daar nog iets op terug hoort dan hoor ik het denk ik iik wel. Ik heb er zelf nog niet mee gereden maar ik zal zelf denk ik tot dezelfde conclusie komen dat het over is.

enuuh,
Ik zeg... Versys kopen... ben je er van af...
Of gewoon naar een goede zaak gaan met een vasthoudende monteur. Scheelt je weer een Versys. :wink:

Overigens wel bedankt voor het meedenken.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Ik ga vrijdag met een club van 8 een paar dagen naar Sauerland. We zullen zien.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Remakil

Bericht door Remakil »

Demous schreef:

Tjah...........dan zit dit forum zo vol met mensen die stoer doen dat ze een Versys hebben maar ondertussen elke avond de foto van hun ouwe Strom,die op het nachtkastje staat,een kusje geven :twisted: :twisted: :lol:
Zou je denken? Neuh... de Strom heeft me veel fun gegeven, was goed voor mijn ontwikkeling als rijder, ik vind het nog steeds een mooi ding, maar als je verslaafd bent aan sturen, dan kan ik niet anders zeggen dat ik een goede keus heb gemaakt... Ik kijk met plezier terug naar mijn Strom-tijd, verdedig haar waar nodig, maar qua sturen en fun is de Versys een stuk leuker! En het gaat dan ook een heel stuk sneller dan voorheen... ;)
peterzeeland schreef:aiaiai Remakil, pas op wat je zegt hee, op dit forum..... :shock:
Ja eehhh... maar de waarheid mag gezegd worden toch??? :twisted:
V-Stoom schreef:Welnu, ik krijg net een telefoontje van de monteur dat het probleem is opgelost (zucht van verlichting van beide kanten). Hij had het lager lichter gezet en toen nogmaals met de motor gereden. Wat denk je...... het wiebelen was weer terug. Niet zo erg als het was, maar toch. Hij balen en gebeld met Continental. In overleg heeft hij er een andere voorband onder gelegd (zelfde typpe), probleem opgelost. Het lag dus aan de band, overigens in eerste instantie wel in kombinatie met het versleten lager. Continental was oprecht verbaasd en wil graag de band voor onderzoek. Ik hoop dat de monteur daar nog iets op terug hoort dan hoor ik het denk ik iik wel. Ik heb er zelf nog niet mee gereden maar ik zal zelf denk ik tot dezelfde conclusie komen dat het over is.
Kijk, dat is mooi om te horen... probleem opgelost! Mooi dat je een nieuwe Conti hebt gekregen, een productiefout kan altijd gebeuren, maar het moet wel opgelost worden. Kan je nu eindelijk genieten... ;)
enuuh,
Ik zeg... Versys kopen... ben je er van af...
Of gewoon naar een goede zaak gaan met een vasthoudende monteur. Scheelt je weer een Versys. :wink:

Overigens wel bedankt voor het meedenken.
Je hebt helemaal gelijk! Lekker rijden op je fraaie Strom, nu met goede banden... :)

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Ik ga vrijdag met een club van 8 een paar dagen naar Sauerland. We zullen zien.

Groet, Allard.
Ik ben heel benieuwd hoe het je nu bevalt...
Veel plezier daar! :-)}
jwaterink

Bericht door jwaterink »

In reactie op het trilling probleem.

Mijn eerste Vstrom op Trailwings had er geen last van, van 0 tot de 4500 km van het ongeval nooit gemerkt

De huidige die nu op 2500km staat doet het wel, knap iritant. De voorband cupt! Er zit bijna een halve mm hoogteverschil tussen de profielvlakken in de lengte richting.

Ga hier binnenkort wel mee terug, het rijdt niet fijn.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Trilling in stuur

Bericht door V-Stoom »

Angezien Pier met zijn onderwerp "Shimmy bij Conti TrailAttack?" zijn ervaringen opschreef, ben ik even op zoek gegaan naar "mijn" onderwerp en kwam er achter dat ik deze nooit netjes heb afgerond. Bijdeze dan:

Het trillen/wiebelen is volledig over en de banden trillen niet meer. Het geheel voldoet nu, met zo'n 4000 km, erg goed. Ik heb van de motorzaak niet gehoord dat hij op de hoogte is gebracht van het onderzoek naar de band. Maar gezien het feit dat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring kun je het niet meer hebben over exemplarisch lijkt mij. Ik zal hem er nog eens naar vragen.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Plaats reactie