Winterbanden

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Winterbanden

Bericht door Michielo »

Ik ben wat aan het zoeken geslagen, alleen heb ik ze nog niet echt gevonden: Winterbanden voor de Strom. Kent iemand toevallig winterbanden in de goede maten?

Op mijn 50cc plan B heb ik Heidenau K66 bandjes en dat rijdt gewoon super in de met name verse sneeuw, maar ook de rest van het jaar. Nu wil ik niet per se met sneeuw rijden met de Strom rijden, heb niet voor niets plan B, maar dan hoef ik minder snel te kiezen voor een kwartier extra reistijd als er weer eens kans is op misschien wat lichte sneeuw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Winterbanden

Bericht door Eikie »

De Heidenau Scout K60 heeft volgens mij een M&S merk en worden aangemerkt als winterband.

En anders dit topic volgen. viewtopic.php?f=4&t=14956&p=218223&hili ... ne#p218223
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Winterbanden

Bericht door Gerry »



Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

Over banden is natuurlijk al heel veel geschreven en zijn veel professionele testen uitgevoerd. Wanneer we het over motor-winterbanden gaan hebben is het echter een heel ander verhaal.
Ik ben nog geen test tegengekomen waarin met harde cijfers over bijvoorbeeld wegligging, bochtensnelheid en remweg een vergelijk wordt gemaakt met zomer motorbanden.

Ik kan me voorstellen dat door het speciale profiel van winterbanden deze in de sneeuw meer grip zullen hebben dan zomerbanden. De vraag is alleen, hoeveel kilometers ga je in de winter in de sneeuw afleggen?
Als er echt een pak sneeuw op de weg ligt laat ik mijn motor staan. Ik heb mijn lesje wel geleerd toen ik van mijn Burgman motorscooter op een rotonde een Burgman sneeuwscooter maakte :( Ondanks mijn erg lage snelheid en de gemonteerde winterbanden gleed het voorwiel onder mij vandaan met zo'n € 3.000,00 schade als gevolg (dat kuipwerk van een motorscooter is prijzig).

Nu kan het mij nog steeds overkomen dat ik met woon-werkverkeer in de sneeuw terecht kom, maar dat zal een uitzondering zijn. Die 500 meter die ik moet rijden vanaf mijn woning totdat ik op gestrooide wegen terecht kom durf ik wel aan in de sneeuw, maar het rijden over een witte snelweg vermijd liever.

Maar we hadden het over winterbanden; het grootste deel van de winter zal je met deze banden over koude en mogelijk natte wegen rijden. In een test van winter autobanden is naar voren gekomen dat die winterbanden in de regen een veel langere remweg hebben dan gedacht was. Wanneer je in de winter wilt doorrijden en de sneeuw even buiten beschouwing laat, kan je naar mijn idee beter voor zomerbanden kiezen die in koude toestand en in de regen goed presteren. Dat zal toch het meest voorkomende weertype in de winter zijn. Daarmee voorkom je ook dat wanneer de temperaturen meer gaan stijgen je te lang doorrijdt met je winterbanden. Want het staat in ieder geval vast dat winterbanden slechter presteren bij hogere temperaturen!

Zie voor het volledige artikel over winterbanden op nat wegdek: https://www.ad.nl/auto/winterbanden-val ... ~aa4afa2c/
Groeten,
Adri
Wilbike
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26-05-2017, 12:29

Re: Winterbanden

Bericht door Wilbike »

Ik heb de Michelin Anakee III, een trailband die een ruwere tekening heeft dan de gewone zomerband. Tot op heden erg tevreden zowel nat als droog maar hij maakt wel meer rolgeluiden dan een gewoon exemplaar.
Bij koude temperaturen (minder dan 10°) ondervind ik weinig problemen en met natte sneeuw ondervond ik nog geen enkele abnormale schuiver, je moet uiteraard steeds wegblijven van verf, pek, metalen deksels en gekleefde lijnen/pijlen op het wegdek!
Voor mij voorlopig de ideale band voor het ganse jaar al laat ik de motor staan bij echte sneeuwval, 'diehards' hebben waarschijnlijk andere verzuchtingen maar deze kelk laat ik sinds enkele jaren voorbijgaan...
Met vriendelijke groet :duim:
Wilfried
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Winterbanden

Bericht door Eikie »

Ik kreeg deze vandaag in de app. Bedankt Jaap
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Winterbanden

Bericht door Michielo »

Eikie, dat is eigenlijk de enige echte manier om in de sneeuw veilig te rijden! Ik laat zelf ook de motor staan vanwege de eerste paar honderd meter (en 's avonds laat de laatste). Met een linkerbocht uit mijn parkeervak dat ook nog naar beneden loopt, dan weer een bocht rechts, links, rechts en dan pas rechtsaf de weg op die meestal wel geruimd is. Tot aan de N-weg uitsluitend klinkers en dat vriest toch sneller op dan asfalt dat kiezels heeft en simpelweg ruwer is.

Met het zwarte schaap ben ik op een of andere manier niet zo bang dat ik ga glijden, veel lichter (90kg tegen 213kg of was het 217?), minder hoog zwaartepunt en ik pak m zo weer op. Daarbij heeft ie me slechts €250 aanschaf gekost (dankjewel gemeente A'dam) en heb ik er een goeie €300 tegenaan gegooid met onderhoudsbeurt en genoemde banden. Gaat er een kap stuk is ducttape er goed voor en is ie stuk gaan de banden eraf en koop ik een vergelijkbaar barrel.

@Gerry: Ik heb geen Facebook, sorry. Dat wil ik ook niet trouwens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

Eikie schreef: vr 01-02-2019, 21:07 Ik kreeg deze vandaag in de app.
Mooi hè :duim:
Een of andere globetrotter die de enorme hoeveelheid sneeuw in Moskou trotseert :-)}
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Winterbanden

Bericht door Gerry »

Michielo schreef: za 02-02-2019, 00:11 @Gerry: Ik heb geen Facebook, sorry. Dat wil ik ook niet trouwens.
Je heb ook geen Google zeker :roll:
>> https://www.axelsbikeshop.nl/

[img]......[\img]

Er ligt weer zout op de wegen, en wij begrijpen als geen ander, dat u dan minder graag op uw motor stapt! Heeft de motor nog onderhoud nodig voor het nieuwe seizoen, dan halen wij deze graag bij u op ! ( woont u echt wat verder, dan vragen wij een kleine vergoeding ). Ook hebben wij tot het voorjaar 15% korting op ons uurloon ! Mocht u een echte doorrijder zijn, dan hebben wij ook winterbanden in ons assortiment. Voor meer info, neem contact met ons op.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Winterbanden

Bericht door Michielo »

Nee, Duckduckgo 😁 Maar heb me gewoon aangewend om nergens op te klikken waar Facebook in staat
Afbeelding
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

Gerry schreef: za 02-02-2019, 05:55 Heeft de motor nog onderhoud nodig voor het nieuwe seizoen, dan halen wij deze graag bij u op ! ( woont u echt wat verder, dan vragen wij een kleine vergoeding ). Ook hebben wij tot het voorjaar 15% korting op ons uurloon ! Mocht u een echte doorrijder zijn, dan hebben wij ook winterbanden in ons assortiment. Voor meer info, neem contact met ons op.
Volgens mij hoort deze vorm van reclame maken in het forumdeel "Commerciële activiteiten" plaats Gerry!

Ik zit in ieder geval niet te wachten op een "bijdrage" van een commerciële onderneming die alleen maar gericht is op het verkopen van producten en niet op de inhoud/discussie van dit topic :evil:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Winterbanden

Bericht door Gerry »

Calimero schreef: za 02-02-2019, 11:13 Volgens mij hoort deze vorm van reclame maken in het forumdeel "Commerciële activiteiten" plaats Gerry!

Ik zit in ieder geval niet te wachten op een "bijdrage" van een commerciële onderneming die alleen maar gericht is op het verkopen van producten en niet op de inhoud/discussie van dit topic :evil:
Nou, dan haal je het weg, het zal mij een worst zijn :D
Die jongen vraagt om winter banden,, van de 2188 leden zet er niemand een adres op waar hij dat kan halen.
toen zag ik het bericht van Axels toevallig op facebook, dus ik dacht, misschien is Michielo daar mee geholpen ..
dan is Michielo toevallig weer de enige in NL zonder facebook en google
en toen heb ik uit goede wil zelf even op google gekeken en de site van Axels opgezocht ..
Ik kan die lui verder niet en ben er ook nog nooit geweest dus eigenbelang is het in elk geval niet..
Gr Ger.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

Hallo Gerry,

Net als jij ben ik een gewoon forumlid en niet iemand die hier als censurist berichten zit te controleren of ze wel thuis horen in een bepaald topic.
Jouw verwijzing naar een partij die winterbanden kan leveren past natuurlijk goed in dit topic :duim:

Het begon bij mij echter een beetje te kriebelen toen je bericht verscheen over het laten uitvoeren van onderhoudsbeurten. Op zich natuurlijk ook prima om hier het forum van op de hoogte te stellen zodat liefhebbers daar van kunnen profiteren, maar dan hoort zo'n bericht meer thuis bij de commerciële activiteiten.

Even goede vrienden? :D
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Winterbanden

Bericht door Gerry »

Nou geloof me,, Calimero,, het was goed bedoeld, meer niet .
het plaatje had ik er bij gezet zodat hij het type band meteen even kon zien.
en toen hij niet op FB kon of wou kijken , heb ik die tekst doe er bij stond er ook nog even bij gezet..
maar nogmaals , als dit hier niet mag of kan, laat een Modder of beheerder het maar weg halen..
mij maakt het verder niet uit. Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Piet Zahut »

Er zijn best een aantal merken die winterbanden leveren voor de v-strom maar...... Hoe vaak hebben wij in dit land écht sneeuw en wil jij €300,- uitgeven voor die twee weken dat het een keertje wit is in dit land? De banden zijn met koude temperaturen wel beter dan de 'all season' banden maar dan nog is het verwaarloosbaar. Ga maar gewoon wat relaxter rijden met dit weer daar heb je meer aan, en als er sneeuw ligt laat hem dan staan.... Ga je wél voor de M&S band dan ga je onwijs veel plezier hebben wanneer je offroad gaat rijden want daar blinken die banden in uit!

Banden met M&S codering? Heidenau K60 Scout, Michelin Anakee Wild, Metzeler TKC80 en TKC 90, Bridgestone AX41, Pirelli Scorpion Rally en waarschijnlijk nog een aantal die ik vergeten ben.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Winterbanden

Bericht door Michielo »

Ik ga niet speciaal €300 uitgeven voor winterbanden, maar ik rijd zo'n beetje 30.000km per jaar en als ik in het najaar nieuwe banden moet hebben, zou ik natuurlijk kunnen overwegen om voor winterbanden te gaan. Dat was mijn insteek. Bij sneeuw heb ik zoals gezegd plan B met K66 winterbanden, die zitten er het hele jaar op, omdat ik daar max 1500 km/jaar mee rijd. Dat geeft al aan dat ik liever op de motor rijd dan de scooter, gisteren bijvoorbeeld de motor gepakt, maar op de heenweg om een uur of 12:00 had ik echt twijfels of ik niet beter plan B had kunnen nemen. Gisteravond laat uiteraard niet, mooi helder en net onder het vriespunt. Vandaag pak ik ook de motor naar het werk.
Afbeelding
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Winterbanden

Bericht door AVC »

Hallo,
Ik heb deze winter voor het eerst winterbanden gekocht. De Heidenau K60 mud and snow, om precies te zijn. Ik ben met deze banden naar das Elephantentreffen gereden in Thurmansbang. Dat is een slordige 900km heen en terug. En ik ga je duidelijk zeggen: zonder die banden was dat nooit gelukt. Ik vertrek nooit meer naar zo'n wintertreffen zonder die banden. Ze waren niet goedkoop, maar wel écht goed.

voordelen:
Je hebt echt superieure grip in slechte omstandigheden (ik heb meer dan 600km in de sneeuw afgelegd) en ook goede grip in regenweer op de baan. De band presteert dus -mijn insziens- echt beter in winterse omstandigheden, maar is ook best goed op de gewone baan in betere omstandigheden.

nadelen:
Hoger verbruik
kostprijs
boven 120 km/u wat 'zweverig'
meer lawaai
meer trillingen.
voorwiel lijkt groter door de volumineuze band, je motor draait een beetje alsof het een 21" wiel heeft.

Ik ben dus zeer tevreden van deze banden.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

Heb je al die kilometers met een zijspan of met een solomotor door de sneeuw afgelegd? Ik zie mijzelf dat niet zo snel doen op mijn motor :worship:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Winterbanden

Bericht door Eikie »

AVC schreef: wo 13-02-2019, 19:47 Hallo,
Ik heb deze winter voor het eerst winterbanden gekocht. De Heidenau K60 mud and snow, om precies te zijn. Ze waren niet goedkoop, maar wel écht goed.
Wat heb je er dan voor betaald als ik vragen mag ?
Volgens mij zijn ze beduidend goedkoper dan een nieuwe reguliere straatband als de Bridgestone A40 en A41.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Winterbanden

Bericht door AVC »

Hallo, ik heb €300 betaald.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Winterbanden

Bericht door AVC »

Calimero schreef: do 14-02-2019, 13:02 Heb je al die kilometers met een zijspan of met een solomotor door de sneeuw afgelegd? Ik zie mijzelf dat niet zo snel doen op mijn motor :worship:
Zonder zijspan. Ging verrassend goed hoor. Maar het is een echte uitdaging.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Winterbanden

Bericht door Calimero »

:worship: :worship: :worship:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Winterbanden

Bericht door Eikie »

AVC schreef: di 19-02-2019, 04:45 Hallo, ik heb €300 betaald.
Dat is knap aan de prijs, je vind ze hier makkelijk onder de €100 per band.

Voorbeeldje; https://www.topbanden.com/goedkope-band ... #listePrix
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
JezusQuistus
Berichten: 113
Lid geworden op: do 18-05-2017, 11:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 2002
Woonplaats: Oosterhout

Re: Winterbanden

Bericht door JezusQuistus »


AVC schreef: Zonder zijspan. Ging verrassend goed hoor. Maar het is een echte uitdaging.
Respect Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Have a good time all the time
Plaats reactie