Pagina 1 van 1

Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: ma 25-12-2017, 09:15
door Robrrrt
Hallo allemaal,

Allereerst Merry X-mas! :0)

Ik rijd zo'n 95% snelweg kilometers en dan is aan m'n achterband wel te zien. Die zit er nu z'n 6000km onder. Bandenspanning controleer ik regelmatig en ik houd het ezelsbruggetje van de dealer aan. 2,Vijf Voor en 2,Acht Achter.

Nu is de achterband aardig vierkant aan het worden en dit begint verdomt irritant te worden en de bochten en dat maakt me aardig onzeker.

Ik lees de nodige berichten "meteen vervangen". Op het vlakke stuk na ziet de band er perfect uit met een hoop profiel. Nou wil ik geen rare fratsen gaan uithalen met burnouts, dus mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand ervaring met het op een gecontroleerde ;0) manier de band te herstellen? Mss d.m.v. vijlen?

Bedankt vast en sterkte allemaal met de verplichte kerstbezoeken. :0)

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: ma 25-12-2017, 09:51
door De Graaf van Salland
Meer snelle bochten......?

En de volgende keer een dual-compound band monteren; die hebben een hardere rubber soort in het midden en wat zachter aan de randen.

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: ma 25-12-2017, 09:53
door Robrrrt
Die snelle bochten heb ik nu dus niet zo'n vertrouwen meer in.

Maar die dual-compound ga ik zeker onthouden voor de volgende bandenwissel. Thnx!

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: ma 25-12-2017, 12:55
door Piet Zahut
Ook een dual compound band gaat vierkant worden, zonder twijfel. Wel is het zo dat je het iets minder merkt dan bij een allroadband. De dual compound (straatgerichte) band heeft 6mm profiel en de allroadband zo'n 10mm. Daarom merk je de vierkante band bij de allroadband meer.

Een oplossing voor dit is er gewoonweg niet. Ik heb er ook last van gehad, twee jaar lang Zwolle -Den Dolder gereden. Enkele reis van 85 km en had 12 bochten in de gehele route. Op een gegeven moment heb je bijna geen jiffy meer nodig om de motor aan de kant te zetten. Het zij zo......

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: di 26-12-2017, 08:53
door Dwars
Vaker binnendoor naar je werk en terug, is ook leuker dan alleen maar snelweg.

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: di 26-12-2017, 09:03
door Robrrrt
Dat is zeker waar!

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: vr 29-12-2017, 09:13
door Emile
Deze heb je nodig:
e4f33a3e-d002-4d39-86ae-56cd3c394257.jpg

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: vr 29-12-2017, 09:20
door Robrrrt
Ik heb ze net een telegram gestuurd. Ze hebben dit product al 57 jaar niet meer op voorraad...

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: vr 29-12-2017, 09:42
door Robrrrt
Na dit filmpje te hebben gezien, realiseer ik me hoe stom het idee was om je banden vijlen. Er is iets meer precisie nodig... https://m.youtube.com/watch?v=5xpID8dG4u8

Ik ga vanmiddag wel wat rondje maken op de rotonde om de hoek. :-)}

Bedankt voor de tips, gaat helemaal goedkomen!

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: vr 29-12-2017, 10:51
door Dwars
Maar dan blijft de rechterzijde onbereden, klaverblad misschien om het te herstellen?

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: za 30-12-2017, 12:16
door Highking
Die 2.8 achter is ook misschien wat weinig. De meeste banden moeten tegenwoordig 2.9 hebben en bij veel snelwegritten word aangeraden om er nog iets bij te doen. Ik zet 'm altijd netjes op 2.9 maar mijn metertje bleek stiekem iets tekort aan te geven dus eigenlijk rijd ik met ongeveer 3.0/3.1, en dat gaat prima.

Mijn achterband begint pas bij ongeveer het dubbele een klein beetje vierkant te worden maar was zelfs bij ruim 20K nog prima mee door bochten te komen.

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: za 30-12-2017, 13:21
door Dwars
Das toch veel te veel, mijn DL moet voor 2,25 en achter 2,5 hebben. En met passagier achter 2,9 bar.
Veel meer spanning zorgt ervoor dat je banden te hard zijn en daardoor niet goed op temperatuur komen en juist daardoor....... weer minder grip hebben...
Het is niet voor niets dat bij circuit rijden de bandenspanning vaak met een halve bar verlaagd moet worden, banden sneller op temperatuur en door extra warmteontwikkeling meer grip.
Daarnaast komt de bandenspanning niet zomaar uit de lucht vallen en zitten zowel de techneuten van Suzuki als van, in mijn geval, Bridgestone bij elkaar om e.e.a af te stemmen waarbij natuurlijk ook rekening gehouden moet worden met de vering. En alles moet getest worden.

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: za 30-12-2017, 16:17
door Margon
Mijn collega zet al jaren zijn motor op zijn midden bok start de motor en zet hem in zijn 1 ( iemand anders knijp de voor rem in )en zet dan een band schuurmachine (Niet draaiend ) op zijn band om de hoekige gedeelte er af te halen.
Ik heb met zijn motor gereden voor en erna en het werkt echt.

Er zullen nu wel een paar vraag tekens komen :schater:

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: za 30-12-2017, 16:34
door Eikie
? :?: ? :?: ? :?: ? :?: ? :?: ?

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: za 30-12-2017, 17:00
door Margon
:duim:

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: zo 31-12-2017, 06:28
door Dwars
Iedere gek heeft zijn/haar gebrek...

Re: Vierkante achterband herstellen?

Geplaatst: zo 31-12-2017, 12:37
door Margon
Oh een gebrek heeft ie wel 😉 maar er veranderd niets aan de structuur van de band . De banden worden ronder en worden echt vervangen als de slijtage indicator dat aangeeft
Ga dit zelf ook eens proberen als het zover is. Ja ik heb ook een gebrek 😎