Pagina 1 van 1

Michelin Anakee Wild

Geplaatst: wo 17-05-2017, 23:17
door Piet Zahut
De band is al meerdere keren voorbij gekomen in meerdere topics maar veel info is er niet over te vinden. De nieuwe 'echte' allroad band van Michelin, de Anakee Wild. Ik heb vorige week een setje gemonteerd onder de KLV en ik wil jullie middels dit topic op de hoogte houden omtrent deze band en de combinatie V-strom/KLV.

De eerste bocht met de nieuwe set was effe wennen. Het leek wel of ik een enorme put in mijn balhoofdlager had, ik moest de motor echt de bocht in dwingen, eenmaal in de bocht had ik het idee dat ik met een lekke achterband reed, zo erg dweilde de motor voor mijn gevoel. Nu had ik al gelezen dat de eerste paar 100 km dramatisch moesten zijn, het inrijden van nieuwe banden vind ik nooit zo'n probleem. Ik knetter meestal een keertje de dijk Zwolle Deventer heen en weer en dan ben ik van de schaamranden af maar niet met de Anakee Wild, dat kostte wat meer tijd. Eenmaal ingereden valt op dat er best goed mee te sturen valt met deze noppenband. Natuurlijk voelt het anders aan dan met een normale straatband maar dat kan ook niet anders. De feedback is héél anders en daar moet je even aan wennen, eenmaal gewend dan kan je ook met deze band best wel sportief voor de dag komen. Je hebt wat meer beweging in de band maar dat betekent niet dat je geen grip hebt.

Het feest begint pas echt als de verharding er niet meer is, de onverharde wegen zijn écht een feest dan! Staan op de pedalen, pik op de tank en gaan! Zelfs mul zand is opeens een stuk makkelijker te bedwingen. De voorkant is veel minder zoekerig en het omhoogspuiten van het zand dat je ziet in je spiegels blijft leuk. Wat minder leuk is dat is het gebruik op de snelweg. Naast het feit dat de band flink herrie maakt zijn snelheden boven 140 km/uur geen feest. Hij is wat onrustig dan en de motor lijkt wat te dweilen. Nu staat een KLV/V-strom niet bekend dat hij super strak is op hogere snelheden maar de eerste keer voelde het verre van prettig. Ik heb vandaag nog zo'n 200 km snelweg gereden en het heeft er alle schijn van dat het minder wordt, ik kan me het verbeelden misschien of ik begin er aan te wennen maar zo voelt het nu even. Ik hoop echt dat het zo is

Het meest benieuwd ben ik toch wel naar de levensduur. In de USA zijn er verhalen bekend van gasten die met 9.000 miles de band kaal hadden maar ook met 2.000 miles. Ik heb echt geen flauw idee hoelang hij mee zou kunnen gaan maar dat gaan we snel genoeg zien, bij 5000 km spring ik een gat in de lucht..... Komende tijd staat een weekend Luxemburg op de planning (100% straat) en zal de band 2x worden ingezet tijdens een allroadtraining in Zweden (70% offroad - 30% onroad). 1x gaat hij mee op de kar en 1x zal de hele route met de motor worden afgelegd (1200 km enkele reis). Ik ben een beetje bang dat hij de tweede trip niet gaat halen met de achterband maar dat zien we dan wel, als hij goed bevalt wissel ik hem voor een nieuwe.

Maar één ding is al wel zeker, dat de motor er een partijtje stoer uitziet is zeker het geval. Je koopt er niets voor en je hebt er geen reet aan met rijden maar het oog wil ook wat!

Wordt vervolgt....
18424223_1455479931142213_2602780304304710174_n.jpg

Re: Michelin Anakee Wild

Geplaatst: do 18-05-2017, 00:06
door Sparkle Black Peter
Ziet er i.d.d. vet en stoer uit zo'n grove noppenband. Dat van het onrustig rijden en dweilen, wordt niet minder, je went eraan. Maar zoals je zelf ook al aangeeft, het zijn noppen, verwacht daar geen strak sturende motor. Maar grip op onverhard :duim: Prima keus voor je Zwedentrip. Belangrijk is je bandenspanning. Off-road met minder druk rijden en op de weg met meer. Komt ook de levensduur ten goede. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Ben benieuwd na hoeveel km ze aan vervanging toe zijn.

We houden dit topic in de gaten.

Peter

Re: Michelin Anakee Wild

Geplaatst: do 18-05-2017, 19:41
door Frimeur
Heb zelf ook de Wild voor all/offroad werk. Op de straat goede grip zowel nat als droog. Het is een radial band zodat je offroad eigenlijk niet(veel) de druk hoeft te verlagen. Boven de 130 wordt het zweverig zelfs op standaard druk. Geen band voor de hogere snelheden dus maar welke noppenband is dat wel!? Naast de weg natuurlijk duidelijk meer grip. :duim:
Afbeelding