Pagina 1 van 1

Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 21:57
door Margon
Tijdens het rijden vond ik dat motor niet lekker de bochten door ging.
Bij een pomp de banden spanning gecontroleerd. Deze was lager dan de spanning die bij koude banden meet.

Gebruik altijd 2,3 voor en 2.9 achter michelin pilot road 4.
De spanning was ongeveer o,4 bar lager als bij koude banden

Hoeveel meer pomp je er dan bij ?

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 22:21
door Joskestiller
Had je op dezelfde dag je banden in koude toestand gemeten?
Het zou me verwonderen dat de banden warm minder druk zouden hebben.

In koude toestand zet ik ze steeds op 2.5 vooraan en 2.9 achteraan. Via de banden druksensoren zie ik dan dezelfde cijfers maar al vlug stijgt de druk tijdens het rijden naar naar 2.7 en 3.1 in de zomer. Hoger heb ik nooit gezien.

De gegevens kunnen van pomp tot pomp wel eens verschillen! Misschien moet je daar de oorzaak van de afwijking zoeken.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: di 22 dec 2015, 09:18
door De Graaf van Salland
Wanneer de banden warm worden, zou de druk iets moeten stijgen (natuurkunde; de wet van Boyle)
Maar het verschil zou nauwelijks meetbaar moeten zijn.

Dus, net als de vorige schrijver, denk ik dat de daling veroorzaakt werd door een foutieve bandendrukmeter.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: di 22 dec 2015, 20:47
door Margon
Ik had voor het rijden de spanning niet gemeten :(
De vraag is meer eigenlijk met warme banden en resterende lucht in de band zet je dan de spanning op de voor mij de juiste spanning of iets lager of hoger ?

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: di 22 dec 2015, 20:49
door Daring Red Frank
De Graaf van Salland schreef:Wanneer de banden warm worden, zou de druk iets moeten stijgen (natuurkunde; de wet van Boyle)
Dat klopt bij mij! Ik heb de Garmin bandenspanningsensoren erop zitten en als ik vertrek is mijn spanning 2,5 en 2,8 en als ik een tijdje rij zit ik de spanning soms oplopen tot 3,0 en 3,2. Maar of dit correct is, geen idee.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 01:05
door Iron Horse
Margon schreef:Ik had voor het rijden de spanning niet gemeten :(
De vraag is meer eigenlijk met warme banden en resterende lucht in de band zet je dan de spanning op de voor mij de juiste spanning of iets lager of hoger ?
Je moet gewoon met (zo goed als) koude banden de spanning meten. Compressortje aan huis? Erna wordt moeilijk aangezien dat door veel parameters wordt beïnvloed. Wat je na langere tijd rijden kunt doen is het bij benadering (gokje dus) doen, maar is altijd iets hoger dan dan bij koude meting.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 06:26
door Motormuus
Mocht je geen compressor hebben. Gebruik dan een losse bandenspanningsmeter. Past in je jasjas of onder je zadel. Waar je ook bent. Je hebt altijd je eigen meter bij. Dus je meer de juiste waarde. Ik heb zelf een compressor staan. Maar gebruik altijd een losse bandenspanningsmeter.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 08:34
door De Graaf van Salland
Een "ouderwetsche" voetpomp werkt ook prima hoor :duim:
Ik hoef meestal maar 0,1 of 0,2 bar bij te pompen.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 09:37
door Ebrostrom
Ik gebruik altijd de fietspomp en n ander forumlid heeft om die reden dezelfde gekocht. Bij de auto en caravan werkt dat ook prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 21:19
door Margon
:duim: ik rij het hele jaar door met een compressor incl meter rond onder mijn zadel.
En losse digitale drukmeter. Deze twee test ik 1 maal per jaar bij een bevriende garage welke geijkte apparatuur bezit.

Was nu alleen iets te snel vertrokken , had veel zin om te gaan rijden :-)}

Daarom onderweg er pas achter gekomen dat de spanning niet goed was omdat het rijgedrag niet vertrouwd was.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 23 dec 2015, 22:44
door Roncor
Volgens de wet van van Boyle Gay-lusac
Begin temperatuur van 10'C en druk van 2,5 bar geeft bij een temperatuur van 60'C een einddruk van 3,12 bar.
Ervan uitgaande dat de inhoud van de band niet groter is geworden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: do 24 dec 2015, 11:50
door Theo2
De grootste fout die je met bandenspanning kunt begaan is het meten van warme banden.
Meet de bandenspanning altijd met koude banden vóór dat je gaat rijden en doe er altijd
dezelfde druk in waar jij het prettigst mee rijd of het nou -10 of +30 is buiten.
En niet het minste, gebruik altijd een eigen dezelfde (digitale) bandenspanningsmeter,
te koop voor een paar tientjes bij de meeste motorzaken.
De metertjes die op div.voetpompen c.c. compressortjes zitten,zijn niet te vertrouwen.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: do 24 dec 2015, 11:53
door De Graaf van Salland
Roncor schreef:...........
Ervan uitgaande dat de inhoud van de band niet groter is geworden...........
Tja, het is lastig om daar iets over te zeggen:
Als de band 60 graden is, is 'ie ook iets zachter (meer elastisch) en zet daarom waarschijnlijk meer uit.....?
Bovendien bestaat er zoiets als de dynamische bandenstraal: door de middelpunt vliedende kracht bij hogere snelheden, wordt de band ook iets groter.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: do 24 dec 2015, 16:02
door RedStrom
Ebrostrom schreef:Ik gebruik altijd de fietspomp en n ander forumlid heeft om die reden dezelfde gekocht. Bij de auto en caravan werkt dat ook prima.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat ben ik dus. En nog steeds naar volle tevredenheid Erik.
Voor alle banden werkt deze prima.
Ik heb bij Louis ooit eens een bandenspanningmetertje gekocht. 11 euri geloof ik.
Heel handig en accuraat. Die zit standaard in de tanktas.
Meten is weten. En wat me opvalt is dat de spanning nog wel eens wat wil dalen bij een paar weken stilstand.
Wat me ook opvalt is dat ik ook merk dat de spanning te laag is. Met name voor. Dat kan al 0,2 zijn. Dus wat vaker controleren kan geen kwaad.
Ik zou de spanning voor dan ook niet op 2,3 houden, maar 2,5. Dat stuurt beter dan 2,3.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: do 24 dec 2015, 20:43
door Ebrostrom
:duim: ook ik gebruik natuurlijk een apart bandenspanningsmetertje (niet die vd fietspomp ;-)).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: di 29 dec 2015, 08:13
door AVC
Zo doe ik het ook, werkt prima. Geen compressor nodig.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: di 29 dec 2015, 10:15
door Rene
Michelin voetpomp met (goede!) analoge drukmeter.
Ideaal voor motor en auto.
Ik heb ook nog ergens een digitale drukmeter ergens - maar daar is de batterij van leeg :frusty:

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 10:09
door Margon
:frusty:

Nog niet echt een goed antwoord op mijn vraag.

Fietspomp is leuk voor thuis maar onderweg is een klein compressor en een veter toch wel handig voor het geval er lek word gereden.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: wo 30 dec 2015, 22:09
door Iron Horse
Even Googlen en je vindt het vanzelf:
Meten van bandenspanning

Bandenspanning moet worden gemeten voordat men met het voertuig gaat rijden. De bandenspanning die in officiële documentatie van banden- en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een buitentemperatuur van +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij een buitentemperatuur van nul graden Celsius, zal die 0,2 bar lager zijn dan bij een buitentemperatuur van +20°C. Om de invloed van een lage buitentemperatuur te compenseren, adviseren bandenproducenten veelal om voor elke 10 graden daling van de buitentemperatuur de bandenspanning met 0,1 bar te verhogen t.o.v. de normale geadviseerde spanning.
Maar dat je een lagere spanning meet na rijden lijkt me niet te kloppen. Gewoon z'n digitale meter van ca. 10 euro kopen en met diezelfde meter voor het rijden en na het rijden meten. Moet je eigenlijk ook nog een infrarood temperatuurmeter hebben om de temperatuur van je band te meten .

de juiste bandenspanning

Geplaatst: zo 27 aug 2017, 09:07
door Roadrunner
Ik heb een Vstrom 650 uit 2006. Net een nieuwe voorband van Dunlop erop laten leggen Roadsmart 3. Voorheen de RS 2 gereden en dat beviel uitstekend.
Maar de monteur had de bandenspanning voor op 2.6 bar gezet terwijl 2.25 staat voorgeschreven op mijn motor. Maar ja, dat is advies uit 2006! En inzichten veranderen. Ik las ook dat Dunlop standaaard adviseert om 2.5 voor en 2.9 achter te doen.
Heeft iemand hier een tip voor me?

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: zo 27 aug 2017, 09:47
door Iron Horse
Bandenspanning is vooral belangrijk voor het type band dat erom ligt. Niet het type motor dat ermee rijdt. Met andere woorden; je kunt het beste het advies van de bandenfabrikant opvolgen en eventueel vanuit dat startpunt wat experimenteren als blijkt dat je het niet prettig vindt rijden.

Re: Banden spanning bij warme banden

Geplaatst: ma 28 aug 2017, 22:48
door Roadrunner
Oke Rob. Bedankt voor de tip. Ik ga wat experimenteren.
Toch wel verwarrend omdat op de kettingbeschermer de bandenspanning staat aangegeven. Geldt dat dan voor de originele all road banden?
Groet. Bruce