WELKE BANDENSPANNING ? ?

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
M-Strom

WELKE BANDENSPANNING ? ?

Bericht door M-Strom »

omdat ik nog steeds vond dat het moeilijk is om in één rechte lijn te blijven rijden bij lage snelheid, heb ik de bandenspanning van mijn voorband eens flink verhoogd.
Hij staat nu op 2.7 en ik vind dit best een verbetering.
Achter staat hij op 2.8, ik rij altijd met topkoffer, regelmatig met duo.
p.s. zijn de orginele banden met 10.000km

Hoe staat het met de overige leden hun (banden) spanning ? ? ?
Laatst gewijzigd door M-Strom op zo 21-08-2005, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

michelin pilot road: voor 2,5 bar en achter 2,9 bar
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Originele banden 2,5 en 2,8 bar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Prof

Bericht door Prof »

Orginele banden, voor 2.5, achter 2.8.
Moose

Bericht door Moose »

Michelin Pilot Road , vóór 2,5 en achter 2,9 !
KL Voranje

bandenspanning

Bericht door KL Voranje »

Standaard Bridgestone TW's

Volgens opgave Bridgestone zelf, zoals op de andere motoren aanwezig en aanwezig geweest in de stal.
Deze opgave is meestal / altijd hoger maar wel onywerpspanning.
Fabrikanten bouwen wat comfort marge in
Voor de KLV 2,5 voor en 2,9 achter
Rijdt lekker, altijd goed met of zonder duo.
Roland
Boris

Bericht door Boris »

Met de standaard TW's rijd ik op mijn DL650 met 2.25 voor en 2.6 achter (soms duo, altijd topkoffer). Suzuki schrijft zelf 2,25 en 2,5 voor en ik ga er van uit dat zij er meer verstand van hebben dan ik.
Nauwelijks slijtage waarneembaar (na 7500km), dus geen reden om hiervan af te wijken, zeker nu de koude dagen er weer aankomen en opwarmen van banden weer van groot belang wordt.

Wel heb ik weinig "gevoel" in wat de voorband doet, maar dat komt meer door zithouding (ben GSX gewend) dan de band zelf. Denk ik.
Kan de bandenspanning daar invloed (verbetering) op hebben?

Groeten.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

nou boris...volgens Bridgestone zit suzuki er wél naast.. kijk maar eens op de bridgestone site.

http://www.bridgestone-eu.com/bfe/v/ind ... 01a10aRCRD" onclick="window.open(this.href);return false;

bij mij ging de voorband door de voorgeschreven spanning door suzuki sneller naar de (k)noppen dan de bedoeling was..hij ging cuppen omdat ik m ook op 2.25 bar had staan. op de motorbeurs in utrecht een gevraagd op de stand van bridgestone....volgens die man was de spanning te laag en zou 2.5 bar voor moeten zijn.

maar doe gewoon waar jij je lekker bij voelt.

ik hou het bij 2.5 voor en 2.8 achter (michelin pilot roads)
Boris

Bericht door Boris »

Ach, ik ga het gewoon een week proberen. Kijken of er een verschil waarneembaar is.
Ik meen mij te herinneren dat de TW voorband (onder de DL 650), speciaal ontworpen is door Bridgestone voor dit model, dus het zou alsnog kunnen dat hiervoor wel weer een lagere spanning wordt aangeraden dan op bijvoorbeeld een GS of de DL1000.

Maar valt er niet wat voor te zeggen om in de wintermaanden juist wel met de voorgeschreven spanning rond te rijden, zodat de band beter op temperatuur komt?
Boris

Bericht door Boris »

Erik:
Wil je een foto plaatsten van je motor met Pilot Roads eronden.
Ik ben erg benieuwd, wil ze er zelf onder gaan zetten na de TW's, maar ben alleen bang dat het estetisch geen gezicht is op dit soort motor en overweeg daarom ook de Anakee.
Groeten.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

op mijn Dl650 ging de trailwing gewoon eerder op door de te lage spanning. tja en in de winter,ik heb de hele winter door gereden en ik vind de trailwing zeg maar erg onveilig aanvoelen. de voorband deed het wel aardig, maar de achterband voelt nogal glibberig.

totdat ik een keer op een rotonde met beide TW's de bocht uit gleed. niet gevallen, en het wegdek was echt alleen nat, geen olie of zo. toen maar meteen de pilot-road's eronder gezet. en ik wil eigenlijk niks anders meer.

ik zal straks wel ff naar beneden hobbelen om een plaatje te schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

staat gewoon goed vind ik.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

Boris schreef:
Wel heb ik weinig "gevoel" in wat de voorband doet, maar dat komt meer door zithouding (ben GSX gewend) dan de band zelf. Denk ik.
Kan de bandenspanning daar invloed (verbetering) op hebben?

Groeten.
dat vage gevoel had ik ook met de TW. is met de Pilot-road weg. en ik denk dat de anakee het ook veel beter doet dan de TW. maar als je echt noppenbanden wilt kan ik ook de Tourance van Metzeler zeer aanbevelen. maar ik wil zelf geen noppen meer eronder. de banden die ik nu heb voelen veel vertrouwendwekkender aan.
Boris

Bericht door Boris »

Bedankt voor de foto's!
Staat veel beter dan ik dacht. Ik was vooral bang dat de achterband heel iel over zou komen (zie ook de foto in de Pilot Road Topic) maar dat valt reuze mee. Het voorwiel ziet er zelfs beter (breder) uit zo.
Dat wordt dus zeker de Pilot Road als volgende band. Wordt wel na de winter. Eerst maar de TW's oprijden.

(Je hebt er ook andere veren onder zo te zien?)

Groeten.
Boris
Crazychris

Bericht door Crazychris »

2.5 voor en 2.7 achter
de standaard banden heb ik er onder
Boris

Bericht door Boris »

Ook wel handig om te weten. Hoe meet jij je bandenspanning?

Ik gebruik een gewone Hella voetpomp en dat werkt super. Nauwkeurigheid is gewoon goed. Zowel mijn broer als ik hebben een voetpomp van hella, beiden nagemeten met zo'n electrische meter en nooit afwijking (of minimaal: 2,8 = 2,74) dus het zal ook niet exemplarisch zijn, denk ik.
Handige voordeel is ook dat ik, gezien het gemak, daardoor ook altijd minimaal 1x in de twee weken de bandespanning check (ook van de auto).

Groeten,
Boris
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

met zo'n digitale bandenspanningsmeter.
V 1000

Bericht door V 1000 »

In boekje staat solorijder 2,5 voor en 2,5 achter.
2,8 met passsagier.
Rijden jullie allemaal met iemand achterop ?
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

V 1000 schreef:In boekje staat solorijder 2,5 voor en 2,5 achter.
2,8 met passsagier.
Rijden jullie allemaal met iemand achterop ?
achter kun je solo ook gerust 2.8 bar doen.

kijk gewoon bij de bandenfabrikant op de site wat hun aanbevelen. want wat ze bij mijn dl650 toen aanbevolen bij suzuki was veel te zacht waardoor mijn voorband heel raar sleet.

groeten
Erik
Remakil

Bericht door Remakil »

Yep... achter staat ie op 2,8 en voor op 2,5... :)
Gaat prima zo... zonder duo... :D
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker »

'K rij momenteel op de Battlax-BT20 voor en BT21 achter. Bevalt prima echter de rijeigenschappen zijn direct voelbaar als de bandenspanning niet klopt. Met name een te lage druk in de voorband merk je direct in het stuurgedrag. Regelmatige controle is dus noodzaak voor rijplezier en je veiligheid.
Volgens opgave van Bridgestone de voorband gezet op 2,5 en achter op 2,9Bar.

Om vergissingen te voorkomen, de genoemde bandenspanning in de handleiding horen enkel en alleen bij de standaard geleverde banden.
Hoe goed bedoeld ook, zoek de juiste druk op die bij jouw band & fiets hoort en laat je vooral niet niet door de werkplaats-zaterdaghulp van de wijs brengen.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Remko

Bericht door Remko »

chopperbiker schreef: Hoe goed bedoeld ook, zoek de juiste druk op die bij jouw band & fiets hoort en laat je vooral niet niet door de werkplaats-zaterdaghulp van de wijs brengen.


Rijstijl en seizoen zijn ook nog een factor die je mee moet nemen!!!!


8) 8)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker »

Rijstijl & seizoen staan niet in het Bridgestone bandenspannings-lijstje, vrij logisch omdat het er niet toe doet.
De bandenset die je kiest dient natuurlijk wel aan te sluiten bij het gebruik. Als graag in de natte prut rijd neem je grote noppen, bij racen op droog asfalt neem je slicks...
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Plaats reactie