Tips gevraagd voor reis door Noorwegen

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Tips gevraagd voor reis door Noorwegen

Bericht door Benjamin »

Nadat ik voor twee jaar geleden al solo een reis door Noorwegen gemaakt heb, is het over twee weken eindelijk weer zover :duim:

Ik ga samen met een maat (wel zo gezellig) en we hebben nu globaal in gedachten om Kristiansand-Preikestolen-Trollstigen-Oslo te doen. Grotendeels geïnspireerd op verhalen hier :worship:
Komende week steken we de koppen bij elkaar om de puntjes op de i te zetten. We weten nog niet of we alleen maar in hutjes en hostels willen overnachten onderweg of af en toe ook eens in onze tentjes.
We willen het liefst niet te veel van te voren vastleggen.

Als iemand nog tips heeft met name met betrekking tot de route en leuke niet te missen excursies dan hoor ik het heel graag.
In totaal zal de reis ca 14 dagen in beslag gaan nemen.

Alvast bedankt.

Groetjes :bye:
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Tips gevraagd voor reis door Noorwegen

Bericht door Eikie »

Hi Benjamin,

2 weken is eigenlijk te weinig... je kan altijd nog een keer natuurlijk.

Kristiansand - Preikestolen is het begin van de fjorden.
Leuk om te doen is een rondje Lysefjord. De ferry nemen van Forsand naar Lysebotn. Om 9:10 uur vertrek. Met de motor in Lysebotn de 27 haarspeldbochten naar boven nemen en dan genieten van de rit over de hoogvlakte. Via Sinnes de Fv975 en daarna via de Rv45 weer terug naar Ottedal. Dan de Rv13 nemen naar Kvindal en 10 minuten overvaren van Lauvik naar Oanes. Tis iets van 120km en onderweg natuurlijk nog even de Mønafossen bezoeken. Het is een dagrit ! Evt kamperen op de Preikestolen camping in Jorpeland. Receptie kan deze route voor je uitstippelen.

Gezien de te verwachten nacht-temperaturen zou ik kiezen voor Hytter of hotelovernachtingen. Tentje mee voor noodgevallen natuurlijk. In principe hoef je vanaf half augustus niets te boeken. Schoolseizoen is daar weer begonnen en er is overal plek.

Fjordline Hirtshals - Kristiansand is de voordeligste. Je kan met de Fjordline ook weer snel (in 2.5 uur) uit Langesund terug naar Hirshals. Uit Oslo is het maar 2 uurtjes sturen naar Langesund (vlakbij Larvik)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
MacB

Re: Tips gevraagd voor reis door Noorwegen

Bericht door MacB »

Eikie schreef:Hi Benjamin,

2 weken is eigenlijk te weinig...

dan genieten van de rit over de hoogvlakte.
Inderdaad en dat is een erg mooi stuk :) Voor ons zijn de provincies Sogn og Fjordane en Telemark, de mooiste tot nu toe. Ik ben nog niet veel hoger geweest, aan de onderzijde overal reeds gepasseerd en/of verbleven. Heb net in Sogn og Fjordane, oppland en More og Romsdal een dikke 4000km rondgetoerd, volledige reis 6850km/27 dagen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Provincies_van_Noorwegen
Plaats reactie