Vogezen

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Vogezen

Bericht door Jomme Dox »

Ik ben van plan om van 05 september (ma) - tot 10 september (za) een tripke te doen naar mij volkomen onbekend gebied, namelijk de Vogezen.
Dat is niet zover en volgens tinternet zijn er toch wat interessante heuvels en bochten.

Graag wat info over logies (bed en breakfast - GEEN tentjes) en bezienswaardigheden van de kenners gevraagd.

En als ge goesting hebt om mee te gaan, laat maar weten.


J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Kermit

Re: Vogezen

Bericht door Kermit »

we komen net bij monsigneur Wim vandaan, alles weer prettig voorelkaar:
www.lestronces.com :mrgreen:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Vogezen

Bericht door PDvD »

Dit jaar ook pas 2 x bij les Tronces geweest... derde keer zit er dit jaar ook nog wel aan te komen vermoed ik zo. Paradijsje op aarde die wegen daar in de buurt!

Kijk hier maar eens, routes erheen, routes om daar te rijden en routes om vanuit de Vogezen nog een andere kant uit te rijden (maar die laatste heb je niet nodig als je er blijft)

http://reisinfo.motorvision.nl/poi/gite-les-tronces
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vogezen

Bericht door Wullebolle »

Heb je hier iets aan Jomme? Ietwat westelijk van de volgezen, maar ideaal voor een stel ouwe knoken .. :mrgreen:
:bye:

http://www.colombotte.nl/nl/kamers.html

Googelmaps: 47,66154, 6,28449
Spooky Action At A Distance !
Free_ltd

Re: Vogezen

Bericht door Free_ltd »

1 hele goede en gouden raad. Als er een zondag tussen zit, beperk je rit tot 1 tank of rust een dagje uit. Want zondags tanken in Frankrijk is een ramp. Alle tankstations zijn gesloten en 99/100 hebben geen pintoestel. :wink:
Laatste keer kwamen ze zondags terug naar huis en rond Verdun dus wel zitten sukkelen met een groep. Is de enige keer dat ik uit mijn gixxer 1000 een 300km gerammeld heb (normaal 240), en mijn lampje al 67km knipperde.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Vogezen

Bericht door PDvD »

Dat is dus de grootste onzin. Hoe lang geleden ben je er geweest? Rondom les Tronces zitten zat pompen. In Buyeres, Gérardmer en Saint-Die zitten pompen waar je gewoon kunt betalen met je Mastercard en/of Visa. Zeker die bij de grotere supermarkten!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Fred

Re: Vogezen

Bericht door Fred »

Op de volgende link vind je een tiental motorvriendelijke hotels in de Vogezen.
http://www.motor-hotels.eu/sres.php?reg=14&c=fr
Je kan natuurlijk ook voor een gîte kiezen (B&B), wat goedkoper gaat uitvallen, je vindt ze er overal.
Bij Les Tronces (Wim) is de service iets minder, daarom ga ik er ook niet meer.
De laatste keer zat er en bende van een 25 tal personen die 's morgens ondermeer
hadden overgegeven in de gemeenschappelijke waszaal, en nog zo van die toestanden.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Vogezen

Bericht door PDvD »

Fred schreef:Op de volgende link vind je een tiental motorvriendelijke hotels in de Vogezen.
http://www.motor-hotels.eu/sres.php?reg=14&c=fr
Je kan natuurlijk ook voor een gîte kiezen (B&B), wat goedkoper gaat uitvallen, je vindt ze er overal.
Bij Les Tronces (Wim) is de service iets minder, daarom ga ik er ook niet meer.
De laatste keer zat er en bende van een 25 tal personen die 's morgens ondermeer
hadden overgegeven in de gemeenschappelijke waszaal, en nog zo van die toestanden.
Hmm slecht voorbeeld denk ik.... kan overal gebeuren. In de zo ongeveer 15 keer dat ik er was altijd supernetjes!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen

Bericht door Jomme Dox »

Allemaal dikke merci. Ik ga dat eens bestuderen allemaal.

Ik zoek nog medemaatjes hé, want ik ga normaliter alleen. De groep waar ik jaren mee toerde, is helemaal uiteen gevallen. We hebben zelfs geen kontakt meer. In Engeland is dat niks, daar heb je direct gezelschap aan de bar, maar ik Frankrijk weet ik dat dus niet.

Ik dacht eerst nog mee te rijden naar Monaco (zie ander topic) maar de auteur antwoordt niet op mijn pb, dus laat ik dat maar vallen.

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Free_ltd

Re: Vogezen

Bericht door Free_ltd »

PDvD schreef:Dat is dus de grootste onzin. Hoe lang geleden ben je er geweest? Rondom les Tronces zitten zat pompen. In Buyeres, Gérardmer en Saint-Die zitten pompen waar je gewoon kunt betalen met je Mastercard en/of Visa. Zeker die bij de grotere supermarkten!
Is 2 jaar geleden en eigenlijk sindsdien ook niet meer naar daar geweest omdat het eten in Frankrijk vreselijk blijft en ik geen zin heb in die tankzever. Ik ga liever naar de Moezel of Eifel. Super eten, overal kunnen tanken, en fijne gastvrijheid.
In de vogezen hier en daar nog eentje gevonden met bancontact aan een supermarkt, maar in het naar huis rijden over Verdun is het echt wel fout gegaan en heb me voorgenomen als ik nog eens een lang weekend ga, dat ik extra tot maandag blijf. Tenzij je natuurlijk de autosnelweg neemt, daar kun je overal tanken.
Fred

Re: Vogezen

Bericht door Fred »

Free_ltd schreef:
PDvD schreef:Dat is dus de grootste onzin. Hoe lang geleden ben je er geweest? Rondom les Tronces zitten zat pompen. In Buyeres, Gérardmer en Saint-Die zitten pompen waar je gewoon kunt betalen met je Mastercard en/of Visa. Zeker die bij de grotere supermarkten!
Is 2 jaar geleden en eigenlijk sindsdien ook niet meer naar daar geweest omdat het eten in Frankrijk vreselijk blijft en ik geen zin heb in die tankzever. Ik ga liever naar de Moezel of Eifel. Super eten, overal kunnen tanken, en fijne gastvrijheid.
In de vogezen hier en daar nog eentje gevonden met bancontact aan een supermarkt, maar in het naar huis rijden over Verdun is het echt wel fout gegaan en heb me voorgenomen als ik nog eens een lang weekend ga, dat ik extra tot maandag blijf. Tenzij je natuurlijk de autosnelweg neemt, daar kun je overal tanken.
Ik kan deze ervaringen betreft tanken op zon-en feestdagen in Frankrijk alleen maar beamen, en wat het eten en waar voor je geld in vergelijking met Duitsland en Oostenrijk, komt Frankrijk maar magertjes uit de bus.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vogezen

Bericht door Wullebolle »

Ik weet niet wat Hollanders gewoon zijn om te eten, maar wie zegt dat het eten in Frankrijk slecht is, heeft ronduit geen kaas gegeten van restaurantkeuzes. Wie in Fr zijn honger niet kan stillen met een goede betaalbare en vaak verrassende maaltijd in een bistro brasserie of petit resto, heeft stront in de ogen of is rotverwend. Toegegeven, niet alle etablissementen zijn super gelikt qua stijl en netheid, beetje typische franse nonchalance. Dat heet dan karakter !
Anyway, smakelijk :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Vogezen

Bericht door Silverstorm »

Wullebolle schreef:Ik weet niet wat Hollanders gewoon zijn om te eten, maar wie zegt dat het eten in Frankrijk slecht is, heeft ronduit geen kaas gegeten van restaurantkeuzes.
Anyway, smakelijk :mrgreen:
Beste Wullebolle,de enige die geklaagd hebben over eten zijn wel 2 Belgen.
ps Ik ben ook ne vlaming
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Free_ltd

Re: Vogezen

Bericht door Free_ltd »

Wullebolle schreef:Ik weet niet wat Hollanders gewoon zijn om te eten, maar wie zegt dat het eten in Frankrijk slecht is, heeft ronduit geen kaas gegeten van restaurantkeuzes. Wie in Fr zijn honger niet kan stillen met een goede betaalbare en vaak verrassende maaltijd in een bistro brasserie of petit resto, heeft stront in de ogen of is rotverwend. Toegegeven, niet alle etablissementen zijn super gelikt qua stijl en netheid, beetje typische franse nonchalance. Dat heet dan karakter !
Anyway, smakelijk :mrgreen:

Ik weet niet wat 'gij' gewend zijt te eten, maar ik kwam geregeld in Frankrijk. In de zomer om te rijden en in de winter om te gaan snowboarden. We hebben al alle soorten restaurants geprobeerd. Enkel op de hotels van buitenlanders was het te doen en de pizzaria's (bijvoorbeeld die pizzeria in Epinal), maar ik ben niet de man die overal pizza's wil eten. Laatste keer hadden we in de Vogezen zelfs het verkeerde hotel gekozen. Dag 1 begon het met een quiche die te eten was. Daarop volgde coq au vin en een kennis die naast me zat is dus kok in zijn eigen taverne restaurant en die wist niet te achterhalen wat we in werkelijkheid kregen. Dag 2 kregen we schotels op tafel geworpen die vol lagen met zuurkool en daar wat aardappelen rond en stukken spek. De zuurkool heb ik een halve pot peper op gedaan om er uberhaupt smaak in te krijgen en dat spek was een blokje van 5 cm op 5 cm en daar zat welgeteld 1 laagje van 1mm vlees in (de rest was vet).

Tijdens de ritten zelf ook hier en daar gestopt en bij 1 restaurant kregen we zelfs flesjes cola die al een jaar over datum waren. Dan een ander restaurant bestelde ik een slaatje en dus kreeg ik sla uit een zakje met een gesneden cervela op :shock:

Ik weet echt niet wat ze in frankrijk met 'Haute cuisine' bedoelen, maar volgens mij is de juiste vertaling 'Hoge cholesterol' :lol: :lol: :lol:

Tot nu toe zijt gij zowat de enige die mij ongelijk geeft :schater: Ik kan me best voorstellen dat als ge er ontzettend veel komt, dat ge na een tijdje de ietske betere bistro's leert kennen en eveneens de tankstations waar ge moet zijn. Als iemand die zomaar voor de eerste keer naar de Vogezen gaat mag een mens toch wel weten dat hij niet zomaar in elk restaurant/bistro een goede maaltijd gaat krijgen. Eveneens gaan die niet snel de goede tankstations vinden, ook al hebt ge ne Zumo waar ze in staan. Daar staat niet in of ge er kunt tanken op zondag of niet.
Free_ltd

Re: Vogezen

Bericht door Free_ltd »

Silverstorm schreef:
Wullebolle schreef:Ik weet niet wat Hollanders gewoon zijn om te eten, maar wie zegt dat het eten in Frankrijk slecht is, heeft ronduit geen kaas gegeten van restaurantkeuzes.
Anyway, smakelijk :mrgreen:
Beste Wullebolle,de enige die geklaagd hebben over eten zijn wel 2 Belgen.
ps Ik ben ook ne vlaming
Dat is ook niet moeilijk. Het is geen groot geheim dat België een zeer goede keuken heeft op wereldvlak. Dus mogen we al wat kritischer zijn. Bij ons draait het niet alleen om boerenkool met rookworst en appelmoes :P :P :P :P (alhouwel ik dat super lekker vind)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vogezen

Bericht door Tulipan »

Wat eten betreft mogen jullie belgen je zeker op de borst kloppen.
Door huishoudscholen ( lange tijd geleden ) komen ze in Nederland nu niet
meer verder dan een hutspot !!

Huishoudschool 1900 verarming van de keuken, we slaan ons nu op de borst met Indonesisch :schater:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vogezen

Bericht door Wullebolle »

QED ... wat ik dus zei "heeft geen kaas gegeten van restaurant KEUZE".
En Free_ltd blijkbaar ook niet? Als je nog es in Oostende langskomt, yell, dan gaak je es tonen wat ik bedoel met de goej plekskes.

Tuurlijk zijn er in FR zat etablissementen waar het huilen met de pet op is.
Hoe toeristischer de omgeving, hoe kritischer je moet zijn in je keuze, maar geldt dat niet overal?

En nee, haute cuisine op reis of toer is nie aan mij besteed. Ik hou niet van de chichi er rond, en ook niet van de prijskaart.
Mijn normen op reis/toer houden op bij 25€ voor voorgerecht hoofdgerecht, een halfje wijn en een petit café erna.

Op toertocht of op reis hoort het eten goed te zijn met verse producten, klaargemaakt met respect voor de klant, en bij voorkeur niet mainstream.
Er zijn in FR heel wat (familie)campings, b&b's en plaatselijke resto/bistro/café-bars waar de kok zijn lijf en ziel stopt in wat ie voorschotelt. Moet je wel bereid zijn om de platgetreden en evidente locaties te vermijden, en es verder kijken dan je neus lang is.

Om te beginnen kun je zelden fout doen met op doorgaande routes daar te gaan waar de routiers eten. Als vrachtwagenchauffeurs er hun stek vinden, dan is het per definitie goed genoeg. Anders komen ze niet. Als de lokale 'famille' er komt, ook. Zo heb ik in de Alpen in een onooglijk wrakkige bar-resto, een werkelijk magistrale franse versie van een ossobucco gegeten met een salade-vanalles duidelijk allemaal diezelfde dag nog vers geplukt en een exquise vinaigrette erover. Ook op een camping in de Dordogne. Waar de kok van dienst tijdens de lunch allerlei speciallekes probeerde, die ie dan tijdens de avonddienst in zijn 1 ster resto duur aan de man bracht. Of in Bretagne, in een godvergeten gat op de kade, in een resto die al in 50 jaar geen verf had gezien, de allerbeste en allerversste fruit de mer die je maar kan indenken. Laatst In juni op camping L'ardechois in Vallon, was het camping eten eveneens weergaloos, zelfs de pizza was er ene van 9.5/10. maw er zijn zat restootjes met koks die eten maken als een kunst beschouwen,
Wie zich beperkt tot een steak frites, of een schele pizza (toch my favorite food btw), of whatever dat er op de standaardkaart enigszins begrijpbaar en herkenbaar overkomt, zal al snel zich bekocht voelen.

En mischien hebben belgen inderdaad wel een goede neus voor het herkennen van de betere resto/bistro. Hoe zou dat nu komen?
In Holland ken ik alleszins geen zo'n plekken waar je voor een normale prijs eten-met-een-ziel kan gaan proberen.
Genoeg restootjes gedaan in Nederland waar het eten goed is, lekker, en gezellig, maar ... eenheidsworst, business, no fun, hoogst voorspelbaar en geen verrassingen. Geen tot halve kunst verhoffen kokerij waarbij het respect van de kok voor de ingredienten er vanaf druipt .... idem duitsland.

I'll rest my case, want dit gaat te ver off topic. Ik wil geen discussie over eten en drank in Jomme's topic losweken.

Verdomme khebber honger van gekregen: uit pure tegendraadsheids gaak vanaav nen sole ala ostendaise gaan fretten si, met frieten en mayonaise waar je een muur mee kan schilderen. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wullebolle op za 06-08-2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen

Bericht door Jomme Dox »

Wullebolle schreef: I'll rest my case, want dit gaat te ver off topic. Ik wil geen discussie over eten en drank in Jomme's topic losweken.
Neen, neen, doe maar, tis interessant. Eten is voor mij niet zo belangrijk eigenlijk. Ik probeer steeds à la carte te eten, er is altijd wel iets tussen wat ik lust...

Iedereen zegt dat ge in Engeland ook niet goed kunt eten. Awel, ik spreek dat tegen.

Maar ga gerust verder. Hoe is het eten in de Vogezen ??
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vogezen

Bericht door Wullebolle »

Jomme Dox schreef: Neen, neen, doe maar, tis interessant.
krijgde der 'Onger van ? :mrgreen:
Iedereen zegt dat ge in Engeland ook niet goed kunt eten. Awel, ik spreek dat tegen.
I agree.
Laat maar komen die porties pub-grub in Beddgelert Snowdonia, of een fish&chips in een "frietzak van gazettepapier" terwijl je wacht op de ferry naar Mull, of een battered cod met saus van verse karekolletjes in de haven van Portree, of de afternoon tea met scones en clotted cream in the pub van Gurnards Head in Cornwall, of een full cooked englisch breakfast in een tot hotel geconverteerde abbey ergens ten noorden van Luton, en ronduit alles wat er te vreten gemaakt wordt in de stalletjes in & rond Camden Market in NoordLondon ...
Maar ga gerust verder. Hoe is het eten in de Vogezen ??
Laat de Vogezen & de Jura nou de streken zijn in Fr die nog ontbreken op mijn "lijstje" ... is voor als ik es wat ouder ben :twisted: :mrgreen: O:-)
Post je na je reisje je feedback???? Jomme for restaurant critic ! :wink:

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Free_ltd

Re: Vogezen

Bericht door Free_ltd »

Tulipan schreef:Wat eten betreft mogen jullie belgen je zeker op de borst kloppen.
Door huishoudscholen ( lange tijd geleden ) komen ze in Nederland nu niet
meer verder dan een hutspot !!

Huishoudschool 1900 verarming van de keuken, we slaan ons nu op de borst met Indonesisch :schater:
Sergio Herman is daar verbetering in aant brengen :)

Voor de rest gaat een mens om te rijden hé :lol:
Voor mij zelf is zo een motorweekend: mooie baantjes, mooie landschappen, lekker eten en gezellige terrasjes. En dat hebben de Vogezen wel te bieden als je weet waar je iets lekkers kan eten. De Pizzeria in Epinal valt al goed mee :D
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Re: Vogezen

Bericht door Stroom2 »

Ook al eens gezocht in en rond de Vogezen......Dit leek mij wel een leuk adres : http://www.bagenelles.com

Het is er echter (nog) nooit van gekomen...Eens een vriend van me gesproken die ook met de motor naar de Vogezen was gegaan en met het rijmpje terug kwam :
In de Vogezen alleen maar regen.

Nu zal dat best wel meevallen.......tegen die tijd zul je mooi weer hebben. Heb namelijk in die periode ook vakantie en het mooie 'zomer' weer moet nog komen.

Veel plezier en succes bij het zoeken van een geschikt onderkomen.
Groeten Barry/Stroom2.
Fred

Re: Vogezen

Bericht door Fred »

Stroom2 schreef:Ook al eens gezocht in en rond de Vogezen......Dit leek mij wel een leuk adres : http://www.bagenelles.com

Het is er echter (nog) nooit van gekomen...Eens een vriend van me gesproken die ook met de motor naar de Vogezen was gegaan en met het rijmpje terug kwam :
In de Vogezen alleen maar regen.

Nu zal dat best wel meevallen.......tegen die tijd zul je mooi weer hebben. Heb namelijk in die periode ook vakantie en het mooie 'zomer' weer moet nog komen.

Veel plezier en succes bij het zoeken van een geschikt onderkomen.
Vosges noemen de Fransen inderdaad de pispot van La France.
Ed Jonkmans

Re: Vogezen

Bericht door Ed Jonkmans »

Na regen komt zonneschijn!
En er bestaat geen slecht weer, alleen slechte regenkledij! :P
Grtz
Ed
Plaats reactie