motoren op de aanhanger

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Ruke

motoren op de aanhanger

Bericht door Ruke »

Hallo Strommers,

Mijn maat en ik zijn zinnens om binnenkort onze beide motors met mijn auto met aanhanger naar Oostenrijk (Reutte) te rijden.
Het gezamenlijk gewicht van de aanhanger en de motors zal de 750kg niet overschrijden.
Het betreft hier een gehuurde aanhanger (van de geburen). Onze beider motoren hebben een bijstandsverzekering om in geval van panne gerepatrieërd te worden.
Maar hoe zit het met de motorfiets van mijn vriend als ik een ongeval krijg waarbij ik in fout wordt gesteld. Stel u maar voor dat deze motorfiets wordt weggekatapulteerd door mijn fout en een hoop schade aanricht. Laat staan dat er doden of gewonden bij te pas komen.
Alle inlichtingen of ervaringen zijn welkom.

grts, Ruke
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: motoren op de aanhanger

Bericht door Wullebolle »

Voor zover ik weet, wordt een motor in rust -op de trailer dus- beschouwd als bagage, en hoort dus bij de verzekering van het trekkende voertuig. Als er iets van de kar valt, of het nu een motor een cementmolen of een drumstel is, en daarbij schade aan derden berokkent, moet je dus de verzekering van het trekkende voertuig aanspreken.
Vraag is nu of de verzekering van je auto ook inhoudt dat een aangekoppelde trailer meeverzekerd is? In sommige gevallen (hoe het in NL zit weetek nie) grootte/mtm ... moet een trailer afzonderlijk verzekerd worden. En gehuurd zeg je? Is dat geleend, of met een contract? Dat kan juridisch een verschil uitmaken. Stel maar es dat het ongeval te wijten is aan slecht onderhoud van de trailer ...
Voor een gerust gemoed zou ik een en ander es navragen bij je autoverzekeraar, want in geval 'van' wordt dit een complexe situatie.
jou autoverzekeraar, de trailerverzekering van de buren, de 2 motorverzekeringen, en nog een verzekering van een tegenpartij ... knap ingewikkeld.

Anyway, niet teveel over piekeren. Es navragen, en dan met gerust gemoed op reis !!
Have fun!
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motoren op de aanhanger

Bericht door V-Stoom »

Ik begrijp de vraag heel goed. Maar er is maar één manier om daar een sluitend antwoord op te krijgen en dat is zelf de verzekering bellen of beter nog mailen (dan staat het op schrift en heb je daar later geen interpretatieverschillen over). Zij kunnen je precies uitleggen, of voor je uitzoeken, in welke gevallen je wel of niet verzekerd bent en hoe het zit met aansprakelijkheid. Ook over zaken als eigenrisico kunnen ze je goed inlichten.

Ik heb met dezelfde vraag gezeten omdat we vaak met een motortrailertje op vakantie gaan (een stuk relaxter en je rijdt je banden niet vierkant op de autobahn). Aangezien iedere verzekering weer bepaalde uitsluitingsclausules kent is op jou vraag niet zomaar een antwoord te geven. Je zult dus echt bij je eigen verzekering(sagent) moeten zijn.

Succes, Allard
niets is te gek, behalve op je bek.
MacB

Re: motoren op de aanhanger

Bericht door MacB »

Voor mij volstond het om dit te melden bij de verzekeraar, dus dat ik een trailer + motor bij me had, moest hier niet extra voor betalen maar ze moesten er wel van op de hoogte zijn. Dus kan voorgaande alleen maar bijtreden, contact opnemen met de verzekering dus.
Plaats reactie