Iemand tips voor Kroatie?

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Anja64
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 29-08-2010, 23:38
Mijn motor is een: Yamaha Tracer MT 09

Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Anja64 »

Hallo, is er iemand op het forum die ervaring heeft met de motor in Kroatië?
Tips,routes en hotels zijn welkom!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Bozobin † »

anja64 schreef:Hallo, is er iemand op het forum die ervaring heeft met de motor in Kroatië?
Tips,routes en hotels zijn welkom!
Plitvice !!! Zeker niet vergeten, trek er maar een paar dagen voor uit.

De Garmin navigatie liet mij daar hopeloos in de steek door zeer sumiere kaartgegevens.
Gelukkig weet ik ook nog om te gaan met papieren versies die je evt daar kunt kopen.
Alleen langs de kust zijn campings te vinden, maar daar ging je niet voor.

Heel apart land als je er nog nooit geweest bent, duidelijk zichtbaar groot verschil tussen arm en rijk, je komt er dingen tegen waarbij je je ogen niet gelooft !
Koop geen kaasjes langs de weg, die zijn ECHT niet te vreten en ik ben een echte kaasliefhebber :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Soesko »

Istrië is heel toeristisch, maar zeker de moeite waard. Plaatsen als Vsar en Porec zijn een aanrader. Als je verder rijdt neem dan de bergwegen naar het binnenland, daar zie je nog het authentieke kroatië. Dubrovnik en Split zijn zeker plaatsen die je moet bezoeken. De oude kustweg (Route Magistrale) is een aanrader, ten minste dat lees ik overal. Zoals eerder gemeld is Plitvice de moeite van het bezoeken waard, al is het ook daar erg toeristisch. In de buurt van de meren is een grote camping te vinden.
Persoonlijk vind ik Kroatië een heel fijn vakantieland. Let er onderweg op dat de wegen er vaak glad zijn, waardoor je met een gematigde snelheid dient te rijden. Zeker in bochten is het zaak op te letten.
Sellie

Re: Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Sellie »

Kijk in de motorplus 8 van 21 april daar staat een stuk over Kroatië in.

Groeten,

Selma
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Wullebolle »

Ik ben in juni 2003 naar Kroatie geweest (da was toen al de 4e keer). En toen was het al veeel drukker dan in 1998 1995 & 1980 :shock:

Hints tips & must do's (op voorwaarde dat je dit niet in topseizoen juli half augustus doet, want dan is het ... ohoh cherzooooooo)

Aanrijden via Slovenie:
Bled: het meer, je blijft erin zwemmen !!! 2 schitterende campings. Meer van Bohinj, kloof van Vintgar, kasteel van Bled. (Niet kabelbaan naar Vogel: it sux)
Skofja Loka tof toffer toftste stadje.
Ljubljana: leuke studenten stad op mensenmaat ... als je van steden houdt
Postojna: de grotten ... naar tschijnt de schoonste van de wereld. Ik heb er al hééél vééél gezien, en tzou kunnen kloppen.
Plitvice: do I need to say more? reken op 2 dagen ter plaatste. Absoluut niet te missen. Schitterende vernieuwde camping trouwens.
Als je Bosnie ziet zitten (why not?): Jayce, en zeker Mostar. Al is Bosnie nog steeds een beetje avontuur (met cyrilisch schrift)
Dubrovnik !!!! zonder woorden!
Tijd zat? Doorstomen zuyidwaarts naar de bocht van Kotor en terug.

Terugweg:
De kustweg ofte Jadranska Magistrale is overroepen. Mooi dat wel maar ozoooooo druk (ondanks de nieuwe snelweg) het gaat niet vooruit ie is echt levensgevaarlijk. Tis maar dat je 't weet. Rechts laten liggen dus.
Alternatief:
Via de eilanden tof leuk geen verkeer en de ferrys kosten voor motoren geen drol.
Dubrovnik > Peljesac >ferry> Korcula > ferry > Hvar > ferry > Brac > ferry >vasteland Makarska.
Langs de kust naar Split (tof stadscentrum ... als je er van houdt dus. In de zomer is het een bakoven).
Van Split naar Trogir (Must see !!!)
Verder naar Sibenik (20km landinwaarts soortement Plitvice dinges, kleiner maar veel rustiger)
Naar Zadar (wat minder als je Trogir hebt gezien, al is dat relatief natuurlijk. Zadar leeft meer, tis een echte stad, geen museum).
Verder over schiereiland Pag > ferry naar vasteland en 20km verder ferry naar Rab. (Hou je benzine in de mot: weinig stations)
Van Rab ferry naar Krk. Van Krk ferry naar Cres. Doorstomen naar het mondaine Mali-Losinj en terug omhoog naar Cres.
In het dorpje Osor (op de engte tussen Losinj en Cres) is een leuke camping.
Via Cres ferry naar Istrie.
Naar Pula, en via Rovinj en Porec (vergeet de rest maar) terug omhoog.

Heb je nog tijd over: Ga via Trieste (yuk) naar Venetie. (Boot van Istrie rechtstreeks naar Venetie kan ook).
Er is een supertoffe camping in Fusina (international backpackers motards toffe sfeer, ondanks zijn ligging op het eind van een indsutrieterrein)) vanwaar je de bus boot kan nemen tot in centrum venetie. 'Tis DE ideale manier om venetie te bezoeken (los van met vriendin in een **** hotel int centrum natuurlijk).

Op de terug weg ff via Cortina en Dobbiaco/Toblach (super camping aan het meertje). en dan naar huis .......

Oja: OVERAL kun je drinken en eten : Razjnici (soort brochetten) en Cevapcici (geroosterde worstjes), sardientjes op de gril, en seafood in het algemeen: njamnjamnjam. laat je kookpot (figuurlijk gesproken) maar thuis. In kroatie heb je er toch niets aan :D

Have fun :bye:



(damn kzou het zelf wel nogges doen in juni ipv de "ronde van Frankrijk")


btw: er staat in de Motoplus van 21/04 een artikel over Kroatie !
Spooky Action At A Distance !
Mfasteenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02-03-2012, 23:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 adventure
Woonplaats: Soest

Re: Iemand tips voor Kroatie?

Bericht door Mfasteenberg »

Je hebt al veel reacties gekregen zie ik. Vorig jaar ben ik in juni de hele kust van noord naar zuid gereden, maar vanaf Istrie steeds over de eilanden en de schiereilanden. En door Bosnie terug. Weer eens wat anders dan de kustweg. En dat island hopping met ferries is ook een belevenis, en zeker niet duur. Heel mooi en afwisselend landschap. Maak je geen zorgen over onderkomens, ze staan in de rij om je de mooiste onderkomens aan te bieden aan de haven of de kust, en voor heel weinig geld. Bosnie is ook boeiend, eindeloos bossen en bergen, en heel rustig.
Dat laatste kun je niet zeggen van Plitvice en Krka-watervallen. Wat een kermis!
Veel plezier.

Marcel
Plaats reactie