Dolomieten

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Gesloten
RonGrootenboer

Dolomieten

Bericht door RonGrootenboer »

Wij zijn van plan om in de 1e of 2e week van mei 7 dagen te gaan touren in de Dolomieten,maar heeft iemand een idee welk weer we zouden kunnen verwachten?
Ik vraag hier niet om een weersvoorspelling maar om een indicatie.
Is het er dan al redelijk warm +-15 graden of sneeuwt het dan?
We zijn op alles voorbereid maar mensen die er rond de zelfde periode zijn geweest kunnen misschien hun ervaringen delen.
Ik hoor het graag.

Groet Ron
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: dolomieten

Bericht door DesertStrom »

Ik was daar vorig jaar rond die tijd, prachtig weer.
Enige probleem is dat er dan nog aardig wat leuke weggetjes zijn afgesloten vanwege sneeuwoverlast.(het sneeuwde niet, maar de wegen waren nog niet schoongemaakt)
Uiteindelijk uitgeweken richting Frankrijk waar ze niet zo moeilijk doen. Daar lag nog wel een paar meter sneeuw in de berm, maar de wegen waren schoon.
Groot voordeel rond die tijd is wel dat het heerlijk rustig is.
Fred

Re: dolomieten

Bericht door Fred »

Einde mei, begin juni zijn alle bergpassen, alpenstraten in Frankrijk, Oostenrijk en Italie open.
Begin mei kan dit nog wel eens tegenvallen.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Dolomieten

Bericht door PDvD »

Qua weer kun je van alles treffen. Van sneeuwbuien op de toppen tot zeer zonnig in het dal. Mijn laatste bezoekje dolomietenw as 2 jaar geleden (vertrokken op koninginnenacht voor een langw eekendje) Sommige passen zijn nog niet open. Anderen kun je op de toppen in de sneeuw rijden wat weer een geweldige ervaring is!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Dolomieten

Bericht door Soesko »

Als je de mogelijkheid hebt dan zou je beter een maand later kunnen gaan. Begin mei zijn waarschijnlijk nog niet alle passen open, waardoor het kan voorkomen dat je niet alle routes kunt rijden die je voor ogen hebt. Ik ben diverse malen in juni in de Alpen en Dolomieten geweest. Houd rekening met wisselende weersomstandigheden. Ik heb het meegemaakt dat ik op de berg in een sneeuwstorm reed en dat het beneden in het dal ruim 20 graden was. Het is me nog niet gebeurd dat ik geen seeuw heb gezien (in juni), maar daarvoor moet je dan wel naar de grotere hoogtes. Het devies is om kleding mee te nemen voor alle temperaturen. Ik kies altijd voor het laagjes systeem, zodat je kleding uit of aan kunt doen afhankelijk van de temperatuur. Neem in ieder geval een set winterhandschoenen mee.
In het algemeen had ik in mei en juni doorgaans overdag lekker weer. 's nachts wilde het nog erg koud zijn.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Dolomieten

Bericht door Stroompje »

Op verzoek van topicstarter een slotje!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gesloten