Vastzetten van je DL op de boot etc.

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Stroompje »

Voor degene die geen idee hebben hoe......
Mijn vakantie begint pas echt als ik mijn DL met een gerust hart achter kan laten..... :!:
Het is elke reis weer een nieuwe puzzel. Geen boot is hetzelfde en je hebt iedere keer andere bevestigings mogelijkheden tot je beschikking.
Daar waar de bemanning je neerzet, daar moet je je 'kunstje' doen.
:arrow: Oefening baart wel enige 'kunst' :schater:
Afbeelding
IJmuiden.
Afbeelding
Chaos....als er veel motoren meegaan.
Eerste aktie: Motor in de versnelling en op de Jiffy en dan :arrow: Motorjas uit!!!
Het is er altijd bloedje heet, zelfs in mei als het buiten maar een graad of 13 is.
Of zou het de stress zijn.... :mrgreen:
Afbeelding
Dan begin ik altijd met een spanband over mijn buddy, beschermd door een paar dikke handschoenen.
Afbeelding
.....en de volgende dag zie je er niets meer van(de indruk).
Afbeelding
Door deze keer het stuurslot niet te gebruiken raakte de spanband links en rechts niets.
Het voorwiel, door dat de motor goed in de veren geduwd was, kon geen kant op.
Afbeelding
Tenslotte nog even het achterwiel vast gezet, zodat de jiffy niet kon inklappen.
Afbeelding
en klaar was Stroompje........de reis kon beginnen :lol:
Gelukkig nog nooit een ruwe zee gehad en dit is maar 1 voorbeeld...... elke reis puzzelen we gewoon net zo lang totdat we met een gerust hart kunnen genieten van de overtocht......... :bye:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door TT-Strom »

Hej, thanks, leuk om te zien en te lezen!

Vroeg het me wel eens af hoe je dat het beste kan doen....:-)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Dgr

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Dgr »

Duidelijke how-to! Bedankt :D

Goede vakantie gehad?
Remko

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Remko »

BerkRod schreef:Hej, thanks, leuk om te zien en te lezen!

Vroeg het me wel eens af hoe je dat het beste kan doen....:-)

Ik ga alle dagen met de boot en zet die brommer van nooit vast!!!

:D
FrenkieNL

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door FrenkieNL »

Altijd effe spannend he als je je grote liefde moet overlaten aan onbekenden. Op de slaaptrein naar Inssbruck moesten we er zelf bijblijven. Je rijdt de motor de trein op en als eerste zetten ze je voorwiel tegen een metalen klem vast. Daarna hebben de laadperron mensen de fietsen netjes vastgesjord met behulp van onze aanwijzigingen wat wel en wat niet kon. De voorvork werd net als bij jou, ingedrukt en gesjord tegen de metalen klem aan. Motor moest wel op de zijstandaard, middenbok was niet toegestaan/gewenst. Dan werd de achterkant met twee riemen vastgesjord, meer niet.
slaaptrein.jpg
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Joskestiller »

Nu het hier toch over vastsjorren gaat... een vraagje.

Deze zomer neem ik de eerste keer mijn motor mee op een aanhanger. Ik lees overal dat die best in de veren getrokken wordt tijdens het vastzetten. Maar bedoelt men daar dan mee... 'volledig in de veren' of mag er nog speling op de veren zitten?
Is dat dan niet slecht om een motor gedurende meer dan een dag in de veren getrokken te houden? Ik kan me inbeelden dat er heel wat oliedruk op de dichtingen komt!

Bedankt om jullie ervaringen te delen!

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Stroompje »

Joske, daar vraag je me wat....... :roll: Ik kan 'm niet helemaal in de veren getrokken krijgen..... is op de boot ook niet nodig voor meer stabiliteit.
Of het slecht is.....voor lange tijd......geen idee :!:
Zo technisch ben ik niet. :?
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Iron Horse »

Het is aan te bevelen om zo diep mogelijk in de veren te trekken. Anders loop je het risico dat je bij een flinke hobbel een "losstaande" fiets krijgt. De vering gaat verder in en je spanbanden komen ineens slap(per) te hangen. Werk ook niet met haken maar met dichte verbindingen zoals ogen en bajonethaken. Gebruik je ratels dan kun je aardig ver komen. Pas alleen op dat de ratels zelf de fiets niet kunnen raken. Voor een aanhanger is een easystand voor het voorwiel ideaal want dan staat hij meteen gefixeerd en kun je het desnoods alleen fixen. En zolang je de motor niet dagen achtereen op deze wijze laat staan kan het geen kwaad. Er komt geen druk op je oliekeerrigen te staan, zo werkt je vering/demping niet, maar dat is een andere uitleg. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van stuurmoffen die voor de bevestiging kunt gebruiken. Ik heb er al eens naar gezocht op internet maar ik kan ze nergens vinden. Ik heb het geluk gehad dat ik ze van iemand heb gekregen. Strommie bedankt :worship: Misschien dat ze bij een echte goede motorzaak verkrijgbaar zijn. Voor wie dat niet kent, ik heb er (nog) geen foto van gemaakt en kan er ook geen van op internet vinden, Het zijn 2 banden met aan het einde van iedere band een kokervormige deel die met de koker over je stuurhandels geschoven wordt. De banden gaan ook door de koker van de andere band (dus die over de andere handel zit) en ertussen zit zachte doek ter bescherming van eventueel plaatwerk. Daaraan bevestig je de schorbanden aan de lussen van de band die uit de koker van de andere band komt en trekt zo het stuur en je vering naar beneden. Past (bijna) altijd. En wil je een erg gemakkelijke aanhanger die in je achterbak past, zoals ikzelf heb aangeschaft kijk dan even op http://www.motolug.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Als idee voor de easystand een foto, maar op de motolug is die geïntergreerd.

Met die "stuurmoffen" heb je ook altijd een goede centrering, die ook niet kan verschuiven, wat de stabiliteit weer ten goede komt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 26-05-2009, 22:36, 4 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dos Nijntjes

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Dos Nijntjes »

Iron Horse schreef:...... Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van stuurmoffen die voor de bevestiging kunt gebruiken. Ik heb er al eens naar gezocht op internet maar ik kan ze nergens vinden. Ik heb het geluk gehad dat ik ze van iemand heb gekregen. Strommie bedankt :worship: Misschien dat ze bij een echte goede motorzaak verkrijgbaar zijn. Voor wie dat niet kent, ik heb er (nog) geen foto van gemaakt en kan er ook geen van op internet vinden, Het zijn 2 banden met aan het einde van iedere band een kokervormige deel die met de koker over je stuurhandels geschoven wordt. De banden gaan ook door de koker van de andere band (dus die over de andere handel zit) en ertussen zit zachte doek ter bescherming van eventueel plaatwerk. Daaraan bevestig je de schorbanden aan de lussen van de band die uit de koker van de andere band komt en trekt zo het stuur en je vering naar beneden. Past (bijna) altijd....
Iron Horse,

Bedoel je deze???
Afbeelding

Het hier getoonde voertuig leek me wel erg toepasselijk :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Iron Horse »

Yes, dat ik precies wat ik bedoel, erg handige dingen. Met welke zoeksleutel heb je die gevonden?

Leuke kleur scooter trouwens :mrgreen: ik houd wel van rose, maar vind mijn Dragon Rosso toch net iets mooier :wink: .
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door RvGS »

Iron Horse schreef:. . . Het is aan te bevelen om zo diep mogelijk in de veren te trekken. Anders loop je het risico dat je bij een flinke hobbel een "losstaande" fiets krijgt. De vering gaat verder in en je spanbanden komen ineens slap(per) te hangen. Werk ook niet met haken maar met dichte verbindingen zoals ogen en bajonethaken. Gebruik je ratels dan kun je aardig ver komen . . .
Absoluut mee eens met wat Rob schreef. @ rob kijk even hier : Tie down

Nog een tip: . . . :arrow: Let op in combinatie met de "stuurmoffen" en ratels dat je niet je stuur krom trekt, je zult niet de eerste zijn. Nadeel van de Strom is dat het stuur in rubbers is vastgezet, dus zal deze zeker iets "krom" gaan staan.

Beter vind ik de motor aan de voorzijde te bevestigen met een sjorband over het balhoofd of, zoals goed te zien op de foto's van Heleen, over de stuurbeugel. Vergeet niet ook aan de achterzijde van de motor een spanband te bevestigen. Er komen meer krachten op een lading dan menig geen denkt. Bij ons is al vaker een spanband bijna doorgescheurd en een enkele zelfs helemaal afgeschreven tijdens de rit. Dus een setje reserve voor onderweg kan geen kwaad :wink:

En nadat je een kilometer of 40 gereden hebt, even stoppen en je spanbanden nog een keer controleren en eventueel natrekken. Een extra controle kan nooit kwaad, het is tenslotte je eigen kostbare bezit :!:

Lees ook even dit artikel: Met de Motor op reis

Suc6 :-)}
Groet, Robert |
Dos Nijntjes

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Dos Nijntjes »

Iron Horse schreef:Yes, dat ik precies wat ik bedoel, erg handige dingen. Met welke zoeksleutel heb je die gevonden?
De magische woorden zijn: handlebar tie down.
Flippy

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Flippy »

Op deze manier neem ik mijn DL1000 en de CBF600S van men vriendin mee op vakantie.
tiedown_dl1000.jpg
Het is een bakwagen met bak 3m op 1,5m. Op eigenlijk is 2,5m lengte al voldoende, maar op deze manier kan er nog extra bagage mee. Minder dan 1,5m breedte is eigenlijk niet te doen wanneer je 2 motoren wilt vervoeren. Ik heb extra haken en ogen geplaatst op de juiste plaatsen, zodat er ideale bevestigingspunten zijn. De voorwielen zitten vast in een Easystand.

Ik heb ooit Oxford Supa Wonderbar Straps gekocht. Deze zijn superhandig wanneer je motor clipons heeft. Bij een normaal stuur zou ik nooit deze staps gebruiken, omdat ik al verschillende verhalen gehoord heb in onze motorclub over verbogen sturen enz. Ik maak altijd de spanbanden vast aan de onderste kroonplaat.

Indien je extra info of foto's wenst laat je maar iets weten.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Jomme Dox »

FrenkieNL schreef: Motor moest wel op de zijstandaard, middenbok was niet toegestaan/gewenst.
Dat weiger ik pertinent, en ze hebben er niks aan te zeggen. Op de overzet naar Ierland vroeg die gast van Stena dat ook. Anders was ik niet verzekerd, zegde hij.
Ik heb dat weggelachen, en gezegd dat op de heenreis het wel mocht en kon, want dat ik nogal zwaar geladen was , en niet het risico wou nemen dat de zijsteun afbrak, en de motor tegen een auto zou vallen.
Toen mocht het ineens wel.

Volgens mijn dealer is het vastmaken op de boot met zijstandaard ook heel schadelijk voor de banden. Ze kunnen er zelfs van scheuren !
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Big V

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Big V »

Toen ik mijn DL kocht, had ik hem met de aanhanger opgehaald. Om de spanbanden over de balhoofdplaten te halen is wel het ideaalst, maar het is wel afhankelijk waar de bevestigingsogen op de aanhanger zitten, op mijn aanhanger was deze methode niet mogelijk. Maar gelukkig had ik wel de "tie down" moffen mee, maar bij thuiskomst, onderweg wel een keer controle gedaan, had hij mijn stuur t.o.v. de risers verdraaid, en dat was net goed gegaan. Natuurlijk moet je hem niet te strak aantrekken, hij valt er zo niet zomaar af, maar moet wel een beetje vast.

Grtz. Eric
Rob KLV1000

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Rob KLV1000 »

Hoewel de eerste post al van mei is, zou ik nog een dingetje willen toevoegen:

Als je een spanband van je jiffy naar het voorwiel vastzet, kan je motor ook nooit zomaar meer omvallen omdat ie van de jiffy afglijdt!
Ik heb hem vervolgens voor aan de valbeugels vastgezet naar die ogen op de boot en achter aan die voetsteunen voor de bijrijders..

Die drukte en warmte komen mij ook bekend voor maar dan in Kiel (Duitsland) :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de terugweg van Zweden hebben we de veerbootverbinding van Denemarken naar Duitsland genomen, hier hoefden we niet meer te doen als de motor tegen de wand van de boot aan te zetten en een spanbandje over het zadel heen te gooien (en dat terwijl deze boot veel heviger stampte als die veerboot van Kiel naar Goteborg... :shock: )

Afbeelding
Afbeelding
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Benjamin »

Stroompje schreef:Voor degene die geen idee hebben hoe......
Mijn vakantie begint pas echt als ik mijn DL met een gerust hart achter kan laten..... :!:
Het is elke reis weer een nieuwe puzzel. Geen boot is hetzelfde en je hebt iedere keer andere bevestigings mogelijkheden tot je beschikking.
Daar waar de bemanning je neerzet, daar moet je je 'kunstje' doen.
:arrow: Oefening baart wel enige 'kunst' :schater:
IJmuiden:
Schotland 2009 (1).jpg

Chaos....als er veel motoren meegaan.
Eerste aktie: Motor in de versnelling en op de Jiffy en dan :arrow: Motorjas uit!!!
Het is er altijd bloedje heet, zelfs in mei als het buiten maar een graad of 13 is.
Of zou het de stress zijn.... :mrgreen:
Schotland 2009 (2).jpg
Dan begin ik altijd met een spanband over mijn buddy, beschermd door een paar dikke handschoenen.
Schotland 2009 (3).jpg
.....en de volgende dag zie je er niets meer van(de indruk).
Schotland 2009 (4).jpg
Door deze keer het stuurslot niet te gebruiken raakte de spanband links en rechts niets.
Het voorwiel, door dat de motor goed in de veren geduwd was, kon geen kant op.
Schotland 2009 (5).jpg
Schotland 2009 (6).jpg

Tenslotte nog even het achterwiel vast gezet, zodat de jiffy niet kon inklappen.
Schotland 2009 (7).jpg


en klaar was Stroompje........de reis kon beginnen :lol:
Gelukkig nog nooit een ruwe zee gehad en dit is maar 1 voorbeeld...... elke reis puzzelen we gewoon net zo lang totdat we met een gerust hart kunnen genieten van de overtocht......... :bye: [/color]



Aangezien ik volgende week vanuit Frederikshavn naar Oslo ga ben ik reuze benieuwd hoe ik mijn motor op de boot moet vastzetten. Heb dit nog niet eerder gedaan namelijk. Ik heb al voor de zekerheid sjor- en spanbanden aangeschaft die ik mee zal nemen.
Weet niet of het aan mij ligt maar ik kan helaas de foto's hier niet openen :oops:
Iemand die mij kan helpen?

Groeten Benjamin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Tulipan »

Maar als er een bootmedewerker de zaak wil saboteren krijg je dit :

Afbeelding

De mazzel van de Trax koffer. Daar bleef ie op leunen. Het Varioscreen
heeft de andere motor geraakt ( die ook goed vaststond ) en daardoor het kloontje
verbogen. Uiteindelijk had ik de minste schade ( 435 euro, wat nog steeds onderweg is )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Jomme Dox »

Tulipan schreef:Maar als er een bootmedewerker de zaak wil saboteren krijg je dit :

Vandaar dat je bij P&O in Calais en bij Stena in Holyhead het vanaf dit jaar allemaal zelf moet doen. Ook niet simpel als het de eerste keer was zoals bij mij.

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Benjamin »

Jomme schreef:
Tulipan schreef:Maar als er een bootmedewerker de zaak wil saboteren krijg je dit :

Vandaar dat je bij P&O in Calais en bij Stena in Holyhead het vanaf dit jaar allemaal zelf moet doen. Ook niet simpel als het de eerste keer was zoals bij mij.

J.
Daarom... heeft iemand goede foto's hoe het dan wel moet? Die jpg bestanden aan het begin van dit topic kan ik niet openen namelijk :oops:

Alvast bedankt,
groeten Benjamin
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Jomme Dox »

Het wijst zichzelf uit hoor.

Je komt op de boot, en de riemen liggen op de plaats waar men je naartoe wijst.
Ik zet hem op de middenbok (omdat ik zwaar geladen was) - neem zo'n riem, zet de haken in de voorziene gaatjes en span volledig aan. Niet TE strak (voor beschadiiging)

Dan roep ik de loadmaster en vraag even te checken.

Voila. Simpel

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Stroompje »

Ja jammer, door een forumupgrade of zo iets alleen maar kruisjes ipv foto's..... :oops:
Het ligt niet aan jou of je PC.
Ik heb ze er weer bij gezocht en geplaatst in het 1e bericht van dit topic..... :!:

TIjdens onze Schotland reis van afgelopen mei 2010 hebben we ook de Buiten Hebriden aangedaan.......( :arrow: AANRADER wat is het daar mooi!!!!! ) en bij deze overtochten werd mijn V-Strom vastgezet door de bemanning met een enkele flinke spanband met ratel en een kleedje op de buddy.
That's all.......en 't ging helemaal goed :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Benjamin »

Heleen, super bedankt! :worship:

Hoop dat het een beetje lukken gaat..

Groeten Benjamin
Tommer

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Tommer »

Jomme schreef:Het wijst zichzelf uit hoor.

Je komt op de boot, en de riemen liggen op de plaats waar men je naartoe wijst.
Ik zet hem op de middenbok (omdat ik zwaar geladen was) - neem zo'n riem, zet de haken in de voorziene gaatjes en span volledig aan. Niet TE strak (voor beschadiiging)

Dan roep ik de loadmaster en vraag even te checken.

Voila. Simpel

J.
Dus zelf spanbanden meenemen is niet noodzakelijk?!. Ik ga in augustus met de strom op de boot richting Schotland. Goede tips hier, bedankt 8)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Stroompje »

@ Tommer,
Het ligt een beetje aan het aantal motorrijders wat meegaat .......en dat weet je nooit van te voren.... :roll:
Op de DSDF van IJmuiden naar New Castle hangen er vele maar ik heb ook al eens mijn eigen gebruikt....omdat ik me niet de tijd gunde om op zoek te gaan :?
)@(#@&%$%!$@*#)_..... :wink: .....er gaan weer verschillende V-Strommers naar de overkant .....HAVE FUN!!!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Tommer

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Tommer »

Dan neem ik voor de zekerheid een paar banden mee. Ze nemen ook niet veel plaats in beslag. Ik ga ook met de boot ijmuiden naar NewCastle en ik heb er onbeschrijvelijk veel zin in :)
Suzie

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Suzie »

Tommer schreef: Ik ga in augustus met de strom op de boot richting Schotland. Goede tips hier, bedankt 8)
Wanneer precies? Ik ga op 4 augustus. Wie weet komen we elkaar nog ergens tegen.
Groet,
Andre
Tommer

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Tommer »

Ik ga op 6augustus. Er is dus wel een kleine kans dat we elkaar tegenkomen. Mijn vrouw en mn dochters gaan met de auto en we verblijven in lochgoihead. Daarvandaan ga ik schotland verkennen
Tonmjk59

Re: Voorbeeld:Vastzetten van je DL op de boot.

Bericht door Tonmjk59 »

Dos Nijntjes schreef:
Iron Horse schreef:...... Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van stuurmoffen die voor de bevestiging kunt gebruiken. Ik heb er al eens naar gezocht op internet maar ik kan ze nergens vinden. Ik heb het geluk gehad dat ik ze van iemand heb gekregen. Strommie bedankt :worship: Misschien dat ze bij een echte goede motorzaak verkrijgbaar zijn. Voor wie dat niet kent, ik heb er (nog) geen foto van gemaakt en kan er ook geen van op internet vinden, Het zijn 2 banden met aan het einde van iedere band een kokervormige deel die met de koker over je stuurhandels geschoven wordt. De banden gaan ook door de koker van de andere band (dus die over de andere handel zit) en ertussen zit zachte doek ter bescherming van eventueel plaatwerk. Daaraan bevestig je de schorbanden aan de lussen van de band die uit de koker van de andere band komt en trekt zo het stuur en je vering naar beneden. Past (bijna) altijd....
Iron Horse,

Bedoel je deze???
Afbeelding

Het hier getoonde voertuig leek me wel erg toepasselijk :wink:
stuurmoffen of de echte naam tie down zijn oa te koop bij mjk in oudenbosch www.mjk.nl voor de prijs van 19,75 euri per stuk.
Dgr

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Dgr »

Zo had ik 'm vastgezet, afgelopen vakantie. Stond super stabiel.
Fiets in de versnelling gezet, stuurslot erop, spanbandje om 't zadel. En omdat 't ding altijd nog wat "leeft" met alleen een spanband om het zadel heb ik nog een spanbandje aan de valbeugel bevestigd. Hiermee kan je de motor in z'n standaard trekken, waardoor hij niet meer kan wiebelen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Dyrck »

Dank jullie voor alle tips (mooi toch zo'n forum)

Ik heb gisteren en vanmorgen alles bij elkaar gezocht en op de motor geknoopt.
Vanavond om 22.00 uur vaart deze jongen richting Engeland om 10 dagen te gaan rijden in Wales.
'k Heb wat extra spanbanden meegenomen en weet nu hoe ik m'n Stroompje goed vast kan zetten.

Tot over 1,5 week !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Wullebolle »

Have fun :-)}

:bye:

ps: met zo'n aankondiging verplicht je jezelf ertoe om na terugkeer een fotoverslagje te posten :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Ed Jonkmans

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Ed Jonkmans »

Wil ook wel weer terug naar Schotland, maar Wales schijnt ook zeer mooi te zijn.
Vorige week twee koppels uit Wales ontmoet in Normandië (zelfde chambre d'hote).
Veel veilige fun gewenst. Hopelijk krijgen we mooie foto's te zien!
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Dyrck »

Motor vastgezet op de boot, vandaag 460 km. gereden in 9 uur (incl 3x15 min pauze):
Afbeelding Afbeelding :-)}
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Margon »

Effe eens schopje :)

Ga alle tips nodig hebben die hier staan.
In mei staat onze vuur doop te wachten met de boot naar schotland.
Meer rij tips voor de boot, hoorde dat de op rit nogal glad kan zijn ?

gr marlon
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Why

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Why »

Ik heb misschien nog weinig ervaring met motorrijden en bootje varen, maar spullen in vliegtuigen vastzetten ben ik volledig mee bekend. En iets zegt mij dat daar meer regels zijn dan op de boot.

Een paar tips.
Vertrouw niet alleen op "in de veren trekken" als je het goed wilt doen, dan fixeer je je hele voertuig. Dus de wielen en het frame. Bij een auto doet men vaak alleen de wielen. Zitten die vast dan blijft de rest ook wel op z'n plek. Een motor heeft meestal 3 ipv 4 contact punten en deze moeten allemaal gefixeerd zijn aan het dek

Strap in alle richtingen (vooruit en achteruit, links en recht en naar boven. Een strap over de buddy fixeert alleen maar een boven.

Plaats je een strap onder een hoek, dan is hij veel minder effectief (sterk) er blijft bijv 50% over als onder een hoek van 30 graden strapt.

Een ratel is veel sterker dan jij of je motor. Je trekt de handel zo aan gort.

Ik heb echt van alles en nog wat vast gezet. kleine vrachtwagens, dure sport auto's helikopters, machines en een compleet veld hospitaal. Als je het met zorg doet, gaat het altijd goed. Die ene keer dat het fout gaat, is meestal dat moment waarop iemand dacht "ach dit zit wel goed zo" en is het bijna altijd een dure.

Mochten er meer specifieke vragen zijn, dan hoor ik het graag. Als ik het niet weet, kan ik je in ieder geval een stuk op weg helpen
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Margon »

Nog een paar vragen?

1 Hoe laat mag je ongeveer aan boord en hoe ver van te voren aan te komen
2 Eigen span banden of die aan boord
3 Ratel of sjoor banden

Gaat nu al jeuk ter wel het pas op 17 mei gaat gebeuren
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Stroompje »

Oke, wij 's morgens de boot af en jij er 's middags op.....!
Rond 16.00 door de douane en vanaf half vijf begint het inschepen.
Wij hebben altijd onze eigen sjorbanden bij ons maar de laatste jaren gebruiken we vaak die van de boot omdat onze groep kleiner is geworden.
Wat voor sjorband maakt niet uit......neem die je zelf handig vind.
Have a good and safe trip overthere.....!!
Niet te veel krabben....... :schater:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
IrisdeBruijn123

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door IrisdeBruijn123 »

Jomme Dox schreef:
Tulipan schreef:Maar als er een bootmedewerker de zaak wil saboteren krijg je dit :

Vandaar dat je bij P&O in Calais en bij Stena in Holyhead het vanaf dit jaar allemaal zelf moet doen. Ook niet simpel als het de eerste keer was zoals bij mij.

J.

Zelf ook spanbanden mee nemen of zijn deze daar te verkrijgen?
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Stroompje »

Iris even het topic doorlezen..... en je hebt je antwoord :!: :P
Ze nemen niet veel ruimte in beslag....en je bent als je ze bij je hebt, op alles voorbereid!!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)



Hey Iris, Mijn ervaring is dat je zelf je eigen spanbanden meeneemt je veel sneller je motor hebt vastgemaakt.

Dat was bij mij toch zo op de boot naar de farour eilanden.

Anders moet je als je een beetje pech hebt gaan zoeken naar spanriemen ed.


Alvast veel plezier.



grtz Drummer.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
IrisdeBruijn123

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door IrisdeBruijn123 »

Dankjewel ik kan ze gelukkig van een vriend lenen:)

Die neem ik dus zeker mee. nu hopen dat daar iemand me een beetje kan helpen:D
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)


Gewoon rustig nadenken, en je gezond verstand gebruiken.

Dan komt dat allemaal wel in orde, en een glimlach van een vrouw helpt meestal wel om hulp te krijgen ;-)
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
IrisdeBruijn123

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door IrisdeBruijn123 »

Die ga ik ook zeker gebruiken :lol:
Leon

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Leon »

Ipv je handschoenen kun je ook wat stukken schuimrubber meenemen, of van dat grijze spul wat om verwarmingsbuizen gaat.




En als je naar the Isle of Man gaat, dan kan ie helemaal niet omvallen...
(althans zo ging dat mid jaren 90....)

Afbeelding
Flamingo

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Flamingo »

Het vastzetten van de motor hoeft niet zo overdreven. Ben vaak met de boot geweest en tenzij de boot slagzij maakt hoeft de motor maar op een paar puntjes vastgezet te worden. Het vastzetten is er voor dat de motor niet gaat "lopen". Als de boot vaart dan maakt de motor van de boot trillingen waardoor de motor van zijn plek wil en kans op schade ontstaat.

Dus zet de motor op de midden bok. Spanbandje over zadel en een door of langs de voorvork en klaar.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Margon »

Ik vond het een heel prettig gevoel om een bandje aan te leggen om te voor komen dat de standaard niet in kan klappen
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Flamingo

Re: Vastzetten van je DL op de boot etc.

Bericht door Flamingo »

maar je moet natuurlijk wel even goed gevoel erbij hebben
Plaats reactie