Motortrein in Frankrijk

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Tobo01

Motortrein in Frankrijk

Bericht door Tobo01 »

Weet niet of dit de goede plek is, maar toch de vraag.

Veel mensen zetten hun motor in Den Bosch of Düsseldorf op de trein. Aangezien ik nogal zuidelijk woon, zat ik er aan te denken om mijn motor in Metz, Lille of misschien wel Parijs op de trein te zetten. Volgens mij rijden de treinen daar 's nachts.

Voordelen:

1) Veel meer bestemmingen in het zuiden van Frankrijk
2) Goedkoper (€ 49,= voor je motor)
3) Kortere reistijd in de trein (je bent al halverwege)
4) Mooie rit, geschikt voor één dag, naar het noorden van Frankrijk

Heeft iemand hier ervaring met het boeken van deze treinritten? Kun je er rechtstreeks heenrijden, en ter plekke een kaartje kopen, of moet je jezelf door allerlei moeilijke Franse telefooncomputers heenwerken?

Groeten,

Ton
Laatst gewijzigd door TT-Strom op za 14-03-2009, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar dit topic
Strommer

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door Strommer »

je vergeet 1 ding, je kan als persoon nooit zelf mee met die autotreinen. Alvast vroeger toch niet.
Toen moest je je moto binnenbrengen vooraleer men de trein begon te laden. Soms een dag eerder en nadien een andere personentrein nemen...
Een heel gedoe vond ik. Naar engeland onder het kanaal is het wel anders...

Dus vroeg uit de veren. Eerst een lange snelle snelwegrit om nadien rustig naar huis te toeren is voor mij het beste voor een ééndagsrit. Nu, ik woon op amper 60 km van de ardennen. Heb daar wel alles plat gereden.

slukes,
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door Hunter6 »

Dat is op dit moment niet meer zo. Ik ben nu drie keer met de trein vanuit Dusseldorf vertrokken richting Oostenrijk/Italie en ik moet zeggen dat het een heel goed alternatief is voor het er naar toe rijden.
Tegenwoordig ga je gewoon zelf mee met je motor, vooraan de personenwagons en achteraan de auto/motor wagons.
De trein vertrekt in de avond, je reist dus 's nachts naar de alpen toe (als je een beetje in de buurt van Duitsland woont hoef je dus geen vrije dag op te nemen) en de volgende ochtend sta je vroeg in de Alpen.
En voor de prijs hoef je het niet te laten. Het is welliswaar iets duurder dan zelf naar de alpen rijden, maar het scheelt je 1 of 2 snipperdagen, een vierkante achterband, 2 of 3 tankbeurten en een hotelovernachting uit.
Je kunt al vanaf Dusseldorf naar Innsbruck voor € 137,-

Als je maar een paar dagen de alpen in wilt moet je dit eens serieus overwegen!
HansvanderVeeke

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door HansvanderVeeke »

Hunter6 schreef:Dat is op dit moment niet meer zo. Ik ben nu drie keer met de trein vanuit Dusseldorf vertrokken richting Oostenrijk/Italie en ik moet zeggen dat het een heel goed alternatief is voor het er naar toe rijden.
Ik ga hier in juni gebruik van maken. Ik vroeg me af hoe de motor vastgezet wordt op de trein. Komen ze in een soort van rek of gaat het net als op de boot naar Engeland met spanbanden?

Hans
Kermit

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door Kermit »

enkele jaren geleden werden de fietsen vastgezet met goede spanbanden.
het spoorwegpersoneel zet het stevig vast. maar let niet goed op doorschuren van banden op frame en dergelijke.
de duitse restauratiewagon was een grote puinhoop, kon de vraag absoluut niet aan.
zorg dus dat je noodvoorraad mee hebt. :mrgreen:
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door Hunter6 »

Personeel van DB autozug zorgt er voor dat alle motoren goed vastgezet worden. Zij gebruiken daar kleine banden voor die om voorvork en beugel voor de achter voetsteun geplaatst worden. Mijn indruk was dat men zeer goed weet waar men mee bezig is.
Ook wordt er vooraf gecontroleerd op reeds aanwezige beschadigingen, en indien aanwezig wordt daar notitie van gemaakt.
Als er bij aankomst dan schade aan een motor is weet men of dit al aanwezig was of niet.
Ik heb nog geen verhalen gehoord over schade's aan motoren, en zou het toch eens gebeuren, de Duitsers zijn goed verzekerd.
Pink

Re: Motortrein in Frankrijk

Bericht door Pink »

Kijk goed op de heenreis hoe ze je motor vast zetten. Je weet namelijk nooit of het terugreis-personeel ook zo vakkundig is. Ik trof een paar vakantiehulpjes die voor het eerst een spanband van dichtbij zagen. Goede spanbanden meenemen is ook te overwegen. Verder is het een relaxte manier om in verweggistan te komen.
Plaats reactie