Tips? voor Schotland in 6 dagen

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Tips? voor Schotland in 6 dagen

Bericht door Peterzeeland »

Spelen met idee naar Schotland te gaan, max 1 week helaas.
vandaar: dit moet efficient gebeuren! :shock:

wat mogen we echt niet missen ???
van IJmuiden naar Newcastle op zaterdag en week later retour.

en de whisky proeven hoef je niet te vertellen, dat voel ik op mijn klompen wel aan :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Eh... Iverness, monster van Loch Ness.. wordt er nog steeds waargenomen.. :mrgreen:





Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

De weg rond het Loch ness is erg leuk. Vooral het erg smalle weggetje.
Eigenlijk zijn alle smalle weggetjes (single track roads) in The Higlands leuk.
Het monument van William Wallace (Sterling) vond ik erg indrukwekkend, net zoals het slagveld bij Culloden . (tipje bij slecht weer maar het nog meer indruk, wij waren toen het miezerde dan voel je nog meer de ellende die daar heeft plaatsgevonden)
http://www.nationalwallacemonument.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nts.org.uk/Culloden/Home/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dieren leuk vind dan zou je aan de oostkust ten noorden van Inverness naar Fortrose kunnen gaan. Als je daar de pier oprijdt en het strand opgaat kun je daar Tuimelaar dolfijnen zien. Je weet wel Flipper.... :lol:

als je in New Castle van de boot afkomt en je wilt op een leuke manier naar het noorden rijden kun je de Coastal Road volgen, deze slingert leuk langs de kust. Volg je deze tot North Berwick, dan kun je daar met een speedbootje naar de net uit de kust liggende eilandjes die vol zitten met broedende vogels. De meest bijzondere vogels daar zijn de Papagaaieduikers.
Tip: als je daar heen wilt en beperkte tijd hebt..reserveer nu dan alvast.
http://www.seabird.org/home.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je een keer leuk wilt wandelen en niet rijden dan zijn de Grampian Mountans erg leuk. Zuid-oost van Inverness. mooie wandelroutes de berg omhoog en langs een riviertje.

In Inverness zit een mega grote supermarkt Tesco....24uur per dag open! :lol:

Aan de westkust is het eiland Isle of Skye wel leuk. Als je daar dan toch bent rijd dan ook naar het dorpje Plockton. Door de warme golfstroom 1 van de warmste plekjes in Schotland...heb ik me laten vertellen. Er staan ook palmbomen daar :D

Neem ook DEET mee...het stikt vooral 's avonds van de muggen aan de oostkust. En aan de westkust zijn het midgies...zijn erg klein maar bijten hard. Ook al is het overdag warm, het koelt snel af. vergeet je trui niet.

verder staan er langs de weg allemaal borden die dingen aangeven die interessant zijn voor toeristen....het is vaak een roestbruin bord met een blauwe distel erop. deze geven leuke plekken aan maar ook toeristische routes zoals de eerder genoemde coastal road.

Ga het lekker zelf ontdekken.

Ik weet niet of je ervaring hebt met het vastzetten met je motor op een boot. Ik heb mijn V-strom vastgezet met 1 spanband over het zadel. Hij staat dan op de zijstandaard. En 1 band van de bagagedrager naar beneden, zodat je hem eigenlijk vasttrekt op de zijstandaard. Dit is mij goed bevallen, het was ook mijn eerste keer op de boot. Je wordt niet geholpen door het personeel op de boot, maar er zijn meestal ook wel engelsen bij die dit veel vaker doen. Er zijn genoeg spanbanden, maar de conditie ervan laat soms wel te wensen over, de haken zijn vaak kaal, dus kijk uit met krassen. Stop je handschoenen tussen de ratel en je motor.

Veel plezier!!!

voor foto's moet je maar ff mailen.

groeten
Erik
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Schotland is een mooi land, maar je komt in Engeland aan..

Een mooie route is om vanaf Newcastle richting Carlisle te rijden en de bordjes 'Hadrian's Wall' te volgen. Vanaf Carlisle rij je omhoog richting Gretna Green en kun je dezelfde dag nog trouwen als je dat wilt.

Dan ff langs Nessie... Mooie tentoonstelling in Drumnadrochit. Als je daar doorheen bent gelopen, twijfel je echt of het monster nou bestaan heeft, of het flauwekul is geweest...

De weg van Iverness naar de oostkust (via Glen Livet, whiskey, maar dat wist je al, :mrgreen:). en via Dundee, Stirling & Edinburgh weer naar beneden.

Onze modder-eter Stroompje is onlangs in Schotland geweest en heeft daar een heel leuk verslag van gemaakt: L I N K - Schotland met Stroompje

Heel veel plezier daar!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Biker

Bericht door Biker »

Wij zijn 2 jaar te nrug ook naar geweest en hebben er ook 6 dagen rondgereden (de nacht ervoor op de boot en natuurlijk ook de nacht erna). Het is een prachtig land om te rijden, zelfs het binnenland heeft erg mooie plekses. Een plek die je niet mag missen is de west kust van Schotland met Apple cross en zeker the Isle of Sky! Bergen moet je niet verwachten wel is het heuvelachtig. Op het moment dat wij er waren was er een groot festival in Edinburg waar wij ook wilde slapen....niet dus. Dit is ieder jaar weer en vanuit verre landen komt men daarheen. Het is maar dat je het weet. Veel plezier daar!!!! O ja tank op tijd, de pompen staan niet heel dicht op elkaar.. O ja nog een tip voor Schotland in 6 dagen: GAS GEVEN!!!
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

bedankt voor jullie reacties!

er staat nu iig op: Edinburgh, Inverness, Highlands, Skye (als de tijd het toelaat), Oban.

Glasgow moet ik vermijden, hoor ik, tenzij je van industriele steden houdt!

nog wat fotos en verhaal van Stroompje gelezen...... ik word wel heel benieuwd! volgens mij kan het niet fout gaan als ik dat zo zie, als je je maar instelt op of slecht weer of op midgets, schijnbaar.....

trouwens, hoe zijn de Schotse snelheidscontroles? Iemand ervaring?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

van plaatstelijke motorrijders gehoord dat er in de Highlands bijna niet naar motorrijders omgekeken wordt kwa snelheid, tenzij je allemaal gekke stunten uithaalt. De politiemacht schijnt daarvoor ook te klein te zijn.....

de enigste controle die ik gezien heb was op de snelweg bij Edinburgh, in de Highlands niks gezien. je kunt lekker relaxed doorrijden zonder op je teller te moeten kijken, tenminste zo heb ik het ervaren.
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Nog een stad die niet op je lijstje hoeft voor te komen, Aberdeen of je bent helemaal weg van graniet :? . Wat een depressieve stad is dat, helemaal grijs met maar 1 klein plekje groen in het centrum, blijkt het nog een begraafplaats te zijn ook....
Wat wel de moeite waard is, is de omgeving van park Argyll en Fort Williams :D . Ik wens je heel veel plezier in Schotland

Motorgroet :bye:
Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Biker

Bericht door Biker »

Snelheidscontroles heb ik geen gezien behalve in de steden dan dus dat is mooi!!
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

ooooooh ben ik net terug uit Zwitserland....hebben jullie het over mijn geliefde Schotland..... :shock: :shock:
Wie wat en wannneer.... :?:
Ik wil meeeeeee :wink: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Nou Stroompje,

net vandaag terug..... en Schotland heeft er een echte fan bij hoor....

zucht, wat een land, wat een aardige mensen, wat een paradijs voor motorrijders.

newcastle-carlisle-oban-malaig-skye (Elgol!)-ullapool-inverness-elgin-aviemore-edinburgh.
Een goede 1950 km waarvan maar een paar honderd over snelle wegen. die single tracks is echt lachen! af en toe denk je: dit is een plaatjesboek waar ik doorheen rij.

mooi als je toch nog zulke verrassingen mee mag maken :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

Als je in schotland bent geweest ben je fan! Mooie natuur, aardige mensen, lekkere whiskey :wink: leuke steden. Ik wil nog steeds een keer met de motor er naar toe.

misschien ooit een keer.......
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Schotland zit nog steeds in mijn hoofd....

Nog iets leuks meegemaakt, ook in verband met het topic over hoeveel er nou in de tank van een vstrom zit....

Dag voor vertrek, jaja, beter laat dan nooit, van de gps shop een gebruikte Garmin 2610 gekocht. thuis uitgeprobeerd, doet het niet??? volgende dag, toch op weg naar IJmuiden, ding kunnen omruilen voor een wel werkend exemplaar.

in ieder geval, op een mooie morgen op een snelweg in Schotland kijk ik maar weer eens op de tellers.....WAT!!! 280 kilometer al gereden!!!! Waarom heb ik vanochtend niet gecheckt!!! Het alarmpje zit te knipperen, al heel lang waarschijnlijk, ik heb nooit meer dan 235 km gereden op een tank.

Aha.... Garmin: zoek benzinepomp! volgende afslag nemen en na 6 km een pomp..... rustig rijden dus.....
komen keurig bij de pomp aan, inmiddels dus 288 km gereden..... werd er VERBOUWD! schutting erom heen, gesloten dus :evil:
Local zei: volgende dorp, daar is er een. Garmin weer zoeken,ja, 6 km verderop.

HEEEEEEEEEL rustig gereden, beetje heen en weer schommelen.... samengeknepen billen. Volgende dorp... hehe!

eerst nog naar boven... sputter sputter.... schommelschommel... hmmm.... het houdt echt op. Dan net bovenaan de heuvel gekomen, slaat hij echt af.

Je weet gewoon, met dikke motorkleren aan, een motor duwen...brrrr...

gelukkig daarna heuvel af. koppeling intrekken, in zijn vrij gooien.....uit laten bollen. ai, nog een rotonde, gelukkig geen verkeer, aaiiii nog een (groen) stoplicht... blijft groen, en we rollen nog steeds !!!

en juist als we na die rotonde en het stoplicht, na een meter of 200 uitrollen .... staan we stil.
Precies tegenover het benzinestation!!! :D :D :D

Mijn zoon en ik komen vervolgens niet meer bij van het lachen :D en duwen het ding het station binnen!

waar we nog iemand tegenkomen met een grijns van oor tot oor, ondertussen een jerrycannetje vullend....
en komen nog een aardige harleyrijder tegen die ons tips geeft voor Edinburgh.

jaja, die dag kon niet meer stuk natuurlijk! vervolgens vinden we in het overvolle Edinburgh ook nog en prima B&B!

en overigens: er ging 21,35 liter in. wat neerkwam (293,5 KM) op een 1:14!!! ik heb de rest van de vakantie alleen 1:13 gereden, dus ook dit was weer supermazzel!!

je hebt soms van die dagen :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Yeahhhh ik herken het ......ook in de highlands bergafwaarts rolllend ettelijke kilometers gereden en gelukkig bij een oude roestige benzine pomp de tank weer vol kunnen gooien..........wel met cred. kaart kunnen betalen bij dochterlief! Tjee wat was de pomphouder een aardige, oude, tandeloze Schot!
Op een halve liter..... na :!:
Dat zijn voorvallen die je bij blijven :lol: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Vanmiddag begon mijn tanksymbool te knipperen (dus nog één blokje, die nog niet knippert) en op deze tank wou ik nog even naar Barneveld (92km) morgen en daar tanken voor de tocht.. eens kijken of dat lukt... :roll: :roll: :roll:




Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Willystrom

Bericht door Willystrom »

Jij durft,ik hoop dat je goeie wandel laarsen aantrekt. :schater:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Frank schreef:Vanmiddag begon mijn tanksymbool te knipperen (dus nog één blokje, die nog niet knippert) en op deze tank wou ik nog even naar Barneveld (92km) morgen en daar tanken voor de tocht.. eens kijken of dat lukt... :roll: :roll: :roll:
Ik zet in op 'lopen', wie biedt meer? met een 1000 gaat je dat niet lukken!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Jomica

Re: Tips? voor Schotland in 6 dagen

Bericht door Jomica »

Wij gaan met vakantie naar Schotland. Ik zou wel wat routes willen hebben die ik daar moet rijden of in ieder geval niet mag missen.
Het liefst heb ik routes die ik kan downloaden voor op mijn navigatie. Wij gaan 14 dagen toeren dus kunnen we wel wat routes gebruiken. Eventueel adressen van kleine campings zijn ook welkom. We reizen n.l. met auto en kar waarin de moter staat en daar ook in kunnen slapen met een OZ tent (30 seconden tent). Een aanrader voor als je snel wil verkassen van de ene camping naar de andere. Johan
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Tips? voor Schotland in 6 dagen

Bericht door Stroompje »

Hi Johan,
ik zou zo zeggen kijk eens op mijn homepage....daar staan 3 van de 6 Schotland vakantie verslagen op.........
As. 6 mei gaan we voor de 7e keer!!!!
Vooral doen:
de Noord-West kust !!!!!
het eiland Sky of met een ferry een van de andere!!!!
Alle Glenn's zijn fabuleus!!!
en wat eigenlijk niet.....waar je ook heen gaat je zal je ogen uitkijken :!:
:worship:

Ik heb een paar Tom Tom route's en route's op papier vanuit de omgeving Aviemore....maar weet niet of je daar wat aan hebt. :arrow: Garmin/TT :?:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Plaats reactie