Noorwegen / Finland

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Prisma

Noorwegen / Finland

Bericht door Prisma »

Hallo Allemaal,

Dit jaar eind juni ga ik samen met een vriend van me richting noorwegen.
We hebben het er lang over gehad maar het moest er maar eens van komen :P . Nu zitten we al gedurende de afgelopen donkere dagen op internet te zoeken naar reisverslagen. Een behoorlijk aantal gevonden en met die informatie en de lonely planet hebben we nu een route in elkaar gezet.

Enschede --> duitsland --> denemarken --> kristiansand noorwegen --> vanaf hier door westelijk noorwegen zigzagend omhoog richting noordkaap. Vele highlights zoals Trollstigen, etc etc.
Uiteindelijk richting Noordkaap en dan via Finland weer terug.
Zoals het er nu uit zit zal het rondje iets meer dan 10k. km zijn.

Nu de vraag:
Zijn er mensen die een dergelijke route hebben gereden, willen rijden en eventuele aanvulling kunnen geven op absolute dingen die gezien moeten worden. Mooie wegen, bergpas, fjord...

Ook zoek ik nog gps coordinaten of een gpx bestand van (suzuki) motor dealers.

Kortom alle tips zijn welkom.

Groet,

Arjan
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

Arjan,
Op het duitse vstrom forum zijn Vstromers Gilla und Jorg al eens naar het noorden geweest, kijk even hier
Ik heb ook een mooi verhaal van Jan Dirk Onrust gelezen, die daar is geweest, altijd leuk :wink: ,hier klikken en in de Promotor nr 10 van 2004 heeft dit artikel gestaan hier klikken

Ik heb ergens ook nog een mapsource bestand met iets van 300 jeugdherbergen in Zweden (altijd handig).
Tja zo zie je maar je bent niet de enige met ambiteuse plannen :)
Veel plezier met lezen en voorbereiden.
Groet, Robert |
Backdraught

Bericht door Backdraught »

Beste Arjan,

Voor wat betreft de route kan ik niet heel veel helpen behalve een stukje zuidelijk Noorwegen: waarschijnlijk op dezelfde dag als de Trollstigen wil je ook de Geirangerfjorden aandoen. Echt heel mooi zie onze foto's van vorig jaar: http://vakantie.leoprast.nl/displayimage.php?pos=-65

Verder zou ik altijd kiezen voor de routes die over de passen gaan in plaats van de doorgaande wegen. Natuurlijk zijn die routes langer en langzamer, maar wel veel mooier. Sommige passen zijn pas half of eind mei open en gaan in spetember al weer dicht. Midden in de zomer tussen muren van twee meter sneeuw door rijden is echt mooi al moet het weer wel een beetje meewerken. Voorbeelden van mooie passen: Grondalsfjellet (vanuit Voss noordwaards naar Vikoyri) en de passen net noord en zuid van Geiranger. Bij passen moet je niet direct aan de Alpen denken natuurlijk, maar veelal is het een stuk omhoog naar een plateau dat een groot deel van het jaar dicht ligt.

Waarschuwing in ieder geval voor Noorwegen: reken erop dat je echt niet harder gaat dan de maximum snelheden (bijna overal 80). Een boete is daar echt een boete: wij spraken op de terugweg een Engelsman die voor 20 kilometer te hard €650 heeft moeten betalen. Niet direct betalen betekent motorfiets inleveren. Laserguns hebben ze overal, dus ik zou het risico niet nemen. Overigens geeft dat ook meteen rust in je kont als je in dat tempo bijna nooit volk achter je krijgt dat loopt te duwen. Als je dagetappes ook hierop berekend zijn is het tempo niet zo'n probleem natuurlijk.

Verder zul je in Noorwegen, als je tenminste de fjorden opzoekt, veel veerdiensten gebruiken. Reken daar wel tijd voor in want soms sta je wel een of twee uur stil.

In Noorwegen zijn veel tolwegen waar commerciële partijen de gelden innen en de weg beheren. Voor motorrijders blijkt dat deze tolwegen bijna altijd gratis zijn. Wij hebben alleen niet geprobeerd om de grotere steden in te komen, dus ik weet niet hoe het daar is, maar verder hebben wij maar één keer hoeven betalen (nkr 15 per fiets). Wel kom je VEEL wegwerkzaamheden tegen waar een noodweg ligt met veel losse kiezels en grind. Mijn vriendin met Honda CBF600 vond dat erg vervelend. De strom ging er als een mes overheen.

Voor wat betreft dealers zou ik mij niet zo druk maken: die zijn er gewoon niet of nauwelijks. Ik neem aan dat naarmate je noordelijker komt het probleem alleen maar groter wordt. Ik heb bij het inrijden van een tunnel een blok hout geraakt en mijn voorband lek gereden. Die dag kon ik nog wel rijden (liep langzaam leeg) maar de volgende dag echt niet meer. Uiteindelijk ben ik via de ANWB alarmservice voor de noorse bond op sleeptouw genomen en 40 kilometer naar het zuiden gebracht om daar door een bandencentrum te worden geholpen aan een nieuwe band (onze 19 inch hebben ze niet standaard dus die is per nachtkoerier aangeleverd). Vanuit Dombas waar we belden was de dichtst bijzijnde motordealer in Lillehammer, ongeveer 250 kilometer weg.

Waar we wel duidelijk op gelet hebben is dat tanken in Noorwegen duidelijk gepland moet worden. Als je op het verkeerde punt bedenkt dat je al te veel echo uit je tank hoort komen, dan kan het makkelijk gebeuren dat je de eerste tankstop niet meer haalt. Als je de ruimte hebt zul je toch het een en ander aan reserve brandstof mee moeten nemen, zeker voor de noordelijke delen van de route.

Voor wat betreft de heenreis naar Kristiansand: wij hebben het in twee dagen gedaan. Eerste dag tot zuid Denemarken (onze vaste stek daar is Tonder, vlak over de grens met Duitsland, bij de westkust, maar wij hebben altijd volle kampeeruitrusting bij ons en hebben daar ooit al eens een goede camping gevonden (heeft ook goede hutjes trouwens). Ik weet niet wat jouw ervaring is met veerdiensten (overtocht Kristiansand) maar toen wij er waren was er meer dan voldoende materiaal voor het vastzetten van de motor. Elders op dit forum heb ik daar al een keer wat over verteld zie: http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ght=#29902

Tja, tot zover maar even.

Heel veel succes, plezier en veilige kilometers toegewenst op jullie tocht.

Leo
Prisma

Weer terug

Bericht door Prisma »

Hallo Mensen,

Na 7000KM de Vstrom hebben uitgelaten ben ik weer terug.
Wat een ontzettend mooie tocht heb ik gehad. Ik zal binnenkort een blog plaatsen zodat iedereen kan meegenieten.

Afbeelding

Groet,

Arjan
Dgr

Bericht door Dgr »

De foto ziet er al veelbelovend uit! :D
Plaats reactie