Even 2 dagen Ardennen - 1-2 september 2012 - 850 km

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Even 2 dagen Ardennen - 1-2 september 2012 - 850 km

Bericht door PDvD »

Okay, het verslag van mijn zomervakantie laat nog even op zich wachten. Velen zullen dit, gezien het jaar voor degene die in motorseizoenen denken, toch niet meer ter inspiratie zien voor een trip op de korte termijn. Wat velen nog wel kunnen doen is een weekendje weg gaan, dus vandaar dit verslag van het eerste weekend van september 2012 ter inspiratie.

Zaterdag 1 september 2012
Om half 9 had ik met Arno afgesproken bij de pomp in Goirle. Het weer kon deze dag niet beter zijn, niet te warm, en het zonnetje scheen heerlijk. Om kwart over 8 was ik er al en de pomp was gelukkig open zodat ik naast het vullen van mijn tank ook nog even een bakkie koffie kon drinken. Arno kwam al aanzetten toen ik mijn bakkie nog niet voor een derde leeg had. Via bijna alleen maar binnendoorwegen zouden we naar de Ardennen rijden. Normaal duurt dit vele malen langer dan even via de snelweg gaan, maar Arno had een erg leuke en vooral ook snelle binnendoorroute in elkaar gepuzzeld die maar 1 minuut langzamer zou zijn dan de snelweg. Ideaal dus! Na nog maar even gereden te hebben besloot Arno plots van de route, zoals ik ‘m in mijn gps had staan, af te wijken. Natuurlijk een zandpad op. Dit was ietsje muller dan ik gehoopt had en aangezien mijn achterband nog maar net een millimetertje profiel in het midden had deed ik het hier maar rustig aan. We vervolgden onze weg naar de Ardennen via leuke N-wegen waar ook nog eens lekker op doorgereden kon worden. Een stuk minder vervelend dan de snelweg, of een route door het in mijn ogen veel te drukke Limburg heen. Deze route mogen we vaker nemen.
Al lekker vroeg stonden we in de Ardennen en kon het leuke sturen beginnen. Echter eerst moest er bij een smoezelig barretje langs de route een bak koffie gedronken worden. Het cafeïnegehalte in mijn lichaam had een punt bereikt dat het aangevuld moest worden dus dit was een welkome stop. Dat we daanaast lekker in het zonnetje konden zitten was weer mooi meegenomen.

Afbeelding
Onderweg net voor de koffiestop

Via erg leuke kronkelwegen langs de Lienne en de Amblève reden we verder door de Ardennen. Na een uurtje gereden te hebben was het tijd om te lunchen. De omelet met frites lieten zich goed smaken en ik had weer voldoende brandstof om de rest van de dag nog verder te kunnen toeren. Na nog een half uurtje gereden te hebben moest Arno afzwaaien om op tijd thuis te kunnen zijn. Hij had nog andere afspraken staan. Ik had, gezien de schitterende weersvoorspelling dit weekend, besloten er nog een dagje aan vast te plakken en had dus een bedje bij Baton Rouge gereserveerd.

Filmpje van het eerste stuk samen met Arno: http://www.vimeo.com/48825207

Na natuurlijk weer heerlijk gereden te hebben kwam ik aan in de buurt van Stavelot. Her en der waren wegen afgezet door de politie en ook cirkelden er helikopters in de lucht. Hoe dichter ik bij Franchorchamps kwam des te meer politie er op de been was. Zelfs zandpaden de bossen in waren afgezet met wegblokkeringen. Er moest wel iets speciaals te doen zijn. Bij de rotonde bij het circuit kon ik niet meer verder. De weg langs het circuit was afgezet en er stonden twee politieagentes bij. Ik had geen zin om om te keren dus vroeg in mijn beste Frans of ik er langs mocht. Hierop kreeg ik de vraag terug of ik een pasje had. Nee, natuurlijk niet was mijn antwoord, is dat nodig dan? Is dit plots een tolweg geworden? En waarom is de weg afgezet? Wordt Michelle Martin vandaag soms vervoerd dat de weg afgezet is? Er bleek iets aan de hand te zijn op het circuit. Okay, maar wat dan? Formule 1 ofzo? Ja dus, het Formule 1 circus was neergestreken op het circuit van Spa Franchorchamps. Ik snapte er weinig van want normaal is dit altijd een regenrace en er was geen regen voorspeld voor dit weekend. Toen ik de agentes de route op mijn gps liet zien waren ze mij, waarschijnlijk, een beetje beu en mocht ik, zonder pasje, doorrijden. Aan het eind van Eau Rouge (het punt na het lange rechte stuk van het circuit) stuurde ik mijn motor een haventje aan de zijkant van de weg op om even te kijken of ik naast het gebrul van de Formule 1 auto’s ook een glimp ervan op kon vangen. Ik stond plots op een Formule 1 camping langs het circuit! En inderdaad van hieruit kon ik de wagens niet alleen horen maar ook langs zien rijden. Leuk om een keer gezien te hebben, maar na 5 minuten was ik het weer beu en vervolgde mijn route.

Afbeelding
Klein weggetje net na het circuit

In plaats van de standaardweg van Franchorchamps naar Trois Ponts had ik in mijn route wat leuke landweggetjes opgenomen. Volgens Garmin zouden deze allen verhard zijn. Garmin zou Garmin niet zijn als enkele van deze “verharde” wegen in geen honderd jaar ooit bestrating hadden gezien. Met mijn bijna kale achterband reed ik over de karrensporen heen welke plots soms plassen water hadden liggen die dieper en gladder bleken dan dat ze er uit zagen. Mijn net gepoetste motor zat dus binnen de kortste keren weer lekker onder de modder. Langs het frietkot in Trois Ponts reed ik dit dorp binnen om zo bijna gelijk de N69 op te schieten. Deze weg kan ik dromen dus het gas ging weer lekker open en de bochtjes gingen, ondanks de kale en vlak gereden achterband, heel erg lekker. Om kwart voor vier kwam ik, na een dikke 400 kilometer gereden te hebben, aan bij Baton Rouge. Tijd voor een biertje.

Zondag 2 september 2012
Na wederom een erg gezellig verblijf in Baton Rouge mocht ik weer gaan rijden. De zon had ik besteld en deze scheen weer heerlijk. Droge wegen en een aangename temperatuur in een mooie bochtige omgeving, wat wil je dan nog meer? Ik had een, in mijn ogen, mooie route uitgezet. Terug vanuit de Belgische Ardennen via Frankrijk!

Vanuit Vielsalm reed ik via Lierneux naar Baraques de Fraiture om zo de iets saaiere N89 op te schieten. Even wat kilometers maken om aan het eind van deze N89 getrakteerd te worden op de mooie bochtenpartijen voor La Roche en Ardenne. Na nog een stukje N89 gereden te hebben kwamen er weer kleinere wegen en kwam ik aan in het plaatsje Paliseul. Hier was de weg plots afgezet en ik kon ik er niet langs. Het leek wel of een New Kids roadshow dit dorpje aandeed. Overal Opel Manta’s en soortgelijke koekblikken. Er was dus een of andere rally gaande. Een déviation regelen daar hadden ze niet aan gedacht dus ik moest maar zien waar ik er wel of niet doorheen kon. Lekker onhandig dus.

Eindelijk was daar dan het stuk waar ik voor gekomen was de leuke bochtjes in het gebied de Semois. De ene haarspeld werd al opgevolgd door de volgende lekkere doordraaier en zo maar door. In Bohan was het weer tijd om, heerlijk in het zonnetje, een bak koffie te drinken. Iets later reed ik langs de Semoy Frankrijk binnen. Waarom weet ik niet, maar ik wordt hier altijd vrolijk van. Tot aan Monthermé volgde ik de heerlijke bochten langs de Semoy.

Afbeelding
De grens met Frankrijk

Afbeelding
De Semoy

Afbeelding
De Semoy nog een keer

Afbeelding
Thilay

Afbeelding
Semoy bij Thilay

Afbeelding
Uitzichtpunt over het dal van de Semoy

Als kind was ik met mijn ouders ooit een weekendje weg geweest naar het plaatsje Estrebay in de Franse Ardennen. We hadden hier de bovenverdieping van een oud schoolgebouw gehuurd. Toen ter tijd woonde er iets van 100 man in het gehucht. Dat aantal was volgens Wikipedia een heel eind gedaald. Wat ik me na dik 20 jaar nog wel kon herinneren was dat er een leuk onverhard pad het dorpje uitliep. Dit pad kon ik niet vinden wat alle wegen waren volgens de Garmin software verhard. Maar Garmin zou Garmin niet zijn… ik reed dus net via dit ene, erg leuke, onverharde pad het dorp binnen. Na een kiekje genomen te hebben voor het oude schooltje vervolgde ik mijn rouet weer terug over het leuke paadje op weg naar Rocroi.

Afbeelding
Hier nog verhard in de buurt van Estrebay

Afbeelding
Oude schooltje in Estrebay

Afbeelding
Estrebay

Rocroi is een oud vestingstadje waarvan de stadswallen nog intact zijn. Deze hadden op mij als kind zijnde best wat indruk gemaakt dus wilde ik ze nu weer eens bekijken. Veel was er hier niet verandert en de wallen lagen er nog erg mooi bij. Op het centrale plein in het stadje at in een broodje paté vergezeld van een lekker N.A. biertje. Vanaf hier zou de route nog maar heel even leuk zijn.

Afbeelding
Stadwallen van Rocroi

Afbeelding
Centrale plein van Rocroi

Afbeelding
Nog meer stadswallen

De N5 heeft nog enkele bochtjes er in zitten maar daarna begon het snel saaier te worden. In Charleroi, wat ik wederom wil nomineren als lelijkste plekje op aarde, schoot ik de snelweg op om zo via Brussel en Antwerpen terug te rijden naar Oosterhout.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Even 2 dagen Ardennen - 1-2 september 2012 - 850 km

Bericht door Stan »

Hoi, misschien ik nog wel naar je gezwaaid vorig weekend..ben ook in die hoek geweest namelijk. Vrijdag weg, 2x overnachten in Bouillon, op zaterdag rondje Luxemburg, GEWELDIGE wegen en vooral veel beter wegdek dan in Belgie!
Kan niet wachten om weer te gaan!!
Gr.
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Plaats reactie