Vogezen 2011

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

Ik dacht eens een live verslagske te maken. Weliswaar voorlopig zonder fotookes, want die staan nog op mijn kodakske. Ik bevind me nu op mijn hotelkamerken in Labaroche.

1. dag 1 : 507 km van thuis naar hier. 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, en zo heel de dag door. Tot over de grens van Frankrijk, toen klaarde het meestal op. Nog enkele druppels, maar soit.

Hotel heeft dus wifi (gratis). Ik heb de tip van dit hotel (Au Tilleul) gekregen van een forumlid, die hier ook geweest is. Raar volkske : ge moet eten wat de pot schaft. Er is geen kaart. Voor de rest, prima hotel, zeer rustig gelegen. Het stikt hier van de Belgen. Weliswaar die van de verkeerde kant (franstaligen) maar we kunnen een klapke doen. Ik heb een paar routes gekregen van hetzelfde forumlid, we gaan die vanaf morgen eens uitproberen. Wel heb ik al een paar mooie haarspeldbochtjes mogen proeven, en ook een prachtige natuur van de streek. Ook ben ik niet nia de autosnelweg gekomen, maar grotendeels via binnenbaantjes. Mooi, heel mooi.

Als het weer morgen nu beter wordt - zal het hier nog best meevallen.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
ABo
DL650 berijder
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 13-03-2005, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Vogezen 2011

Bericht door ABo »

veel plezier bij je buren :wink:
Volg mij niet, ik rijd ook verloren
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Vogezen 2011

Bericht door Joskestiller »

Dag Jomme,

De Vogezen is inderdaad een mooie streek. Ik kan er van meespreken.

Geniet met volle teugen, zeker van de zuidelijke kant.

Groeten
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Vogezen 2011

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ha die Walterke,

Geniet van de mooie omgeving en de prachtige toerwegen. Zorg ervoor dat u weer heel thuis komt.

have fun :o)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Vogezen 2011

Bericht door PDvD »

Geniet ervan. Vergeet ook vooral niet de Schlucht, de Grand Ballon, de Ballon d'Alsace, Col du pltzerwasek, route des cretes etc... te rijden want dat stuk is het mooiste van de hele Vogezen (en daarna ben je toe aan een nieuwe set banden).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Vogezen 2011

Bericht door Patrick8888 »

A.s. donder vertrekken we voor een mooie vakantie. We beginnen in Le Havre en rijden dan langs de Seine. Nabij Dijon zullen we dan ook omhoog gaan naar de Vogezen. We gaan zeker ook genieten van de Vogezen.

Mocht je in de buurt komen van Than, dan is daar een heel goed hotel met heerlijk eten. Hotel heet La Rose.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

En dan nu deel 2 :

Ik dacht eens een live verslagske te maken. Weliswaar voorlopig zonder fotookes, want die staan nog op mijn kodakske. Ik bevind me nu op mijn hotelkamerken in Labaroche.

1. dag 1 (05.09) : 507 km van thuis naar hier. 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, en zo heel de dag door. Tot over de grens van Frankrijk, toen klaarde het meestal op. Nog enkele druppels, maar soit.

Hotel heeft dus wifi (gratis). Ik heb de tip van dit hotel (Au Tilleul) gekregen van een forumlid, die hier ook geweest is. Raar volkske : ge moet eten wat de pot schaft. Er is geen kaart. Voor de rest, prima hotel, zeer rustig gelegen. Het stikt hier van de Belgen. Weliswaar die van de verkeerde kant (franstaligen) maar we kunnen een klapke doen. Ik heb een paar routes gekregen van hetzelfde forumlid, we gaan die vanaf morgen eens uitproberen. Wel heb ik al een paar mooie haarspeldbochtjes mogen proeven, en ook een prachtige natuur van de streek. Ook ben ik niet nia de autosnelweg gekomen, maar grotendeels via binnenbaantjes. Mooi, heel mooi.

Als het weer morgen nu beter wordt - zal het hier nog best meevallen.

2. dag 2 (06.09) : 338 km - De Noordelijke Vogezen :

Dit was een gekregen route.
Het weer was prachtig. Ja, als je een route van iemand rijdt, dan weet je soms niet waar je zit. Ook ben ik er een paar keer van afgeweken, omdat ik interessante dingen had gezien. Bv de Koningsberg. Maar volk dat daar was... En Ollanders.... :mrgreen:

Op sommige stukken, vooral in de bossen, reed ik soms helemaal alleen. Dat is wel tof zo. Soms deed de GPS raar, en als je dan niet weer waar je bent... Gelukkig heb ik een kaart bij, maar in het midden ven de bossen ben je daar niks mee.
Veel haarspeldbochtjes en hellingen gedaan. Er zijn van die klotebochten, waar ze dus klinkers hebben liggen, en dat betrouw ik toch niet zo erg. Op andere plekken zijn de straten aangelegd met van die losse kiezels erbovenop, wat wel een vervelend getak met zich meebrengt, alsook het gevaar om te vallen.
Maar we zijn er nog. Morgen de zuidkant proberen.

Het hotelleke valt best mee. Hier zitten nog wat duitse en wat engelse motards, alsook een reeks oude belgen. Al maar goed dat ik frans een beetje ken, want zij spreken geen woord Vlaams.

Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
MacB

Re: Vogezen 2011

Bericht door MacB »

Meer geluk dan hier Jomme, gans de dag regen. Veel plezier en geniet ervan! ;)
Leville

Re: Vogezen 2011

Bericht door Leville »

Enjoy. Mooie streek daar.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Vogezen 2011

Bericht door Joskestiller »

Jomme Dox schreef: Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....
Volgens mij krijg je vandaag varkensoren. In het beste geval zijn de poten er ook nog bij zodat je iets hebt om aan te knabbelen. :mrgreen:
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Vogezen 2011

Bericht door Sparkle Black Peter »

Joskestiller schreef:
Jomme Dox schreef: Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....
Volgens mij krijg je vandaag varkensoren. In het beste geval zijn de poten er ook nog bij zodat je iets hebt om aan te knabbelen. :mrgreen:
Alleé Joske, hij gaat z'n eigen familie toch niet opeten zeker :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

En dan nu deel 3 :

Ik dacht eens een live verslagske te maken. Weliswaar voorlopig zonder fotookes, want die staan nog op mijn kodakske. Ik bevind me nu op mijn hotelkamerken in Labaroche.

1. dag 1 (05.09) : 507 km van thuis naar hier. 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, en zo heel de dag door. Tot over de grens van Frankrijk, toen klaarde het meestal op. Nog enkele druppels, maar soit.

Hotel heeft dus wifi (gratis). Ik heb de tip van dit hotel (Au Tilleul) gekregen van een forumlid, die hier ook geweest is. Raar volkske : ge moet eten wat de pot schaft. Er is geen kaart. Voor de rest, prima hotel, zeer rustig gelegen. Het stikt hier van de Belgen. Weliswaar die van de verkeerde kant (franstaligen) maar we kunnen een klapke doen. Ik heb een paar routes gekregen van hetzelfde forumlid, we gaan die vanaf morgen eens uitproberen. Wel heb ik al een paar mooie haarspeldbochtjes mogen proeven, en ook een prachtige natuur van de streek. Ook ben ik niet nia de autosnelweg gekomen, maar grotendeels via binnenbaantjes. Mooi, heel mooi.

Als het weer morgen nu beter wordt - zal het hier nog best meevallen.

2. dag 2 (06.09) : 338 km - De Noordelijke Vogezen :

Dit was een gekregen route.
Het weer was prachtig. Ja, als je een route van iemand rijdt, dan weet je soms niet waar je zit. Ook ben ik er een paar keer van afgeweken, omdat ik interessante dingen had gezien. Bv de Koningsberg. Maar volk dat daar was... En Ollanders....

Op sommige stukken, vooral in de bossen, reed ik soms helemaal alleen. Dat is wel tof zo. Soms deed de GPS raar, en als je dan niet weer waar je bent... Gelukkig heb ik een kaart bij, maar in het midden ven de bossen ben je daar niks mee.
Veel haarspeldbochtjes en hellingen gedaan. Er zijn van die klotebochten, waar ze dus klinkers hebben liggen, en dat betrouw ik toch niet zo erg. Op andere plekken zijn de straten aangelegd met van die losse kiezels erbovenop, wat wel een vervelend getak met zich meebrengt, alsook het gevaar om te vallen.
Maar we zijn er nog. Morgen de zuidkant proberen.

Het hotelleke valt best mee. Hier zitten nog wat duitse en wat engelse motards, alsook een reeks oude belgen. Al maar goed dat ik frans een beetje ken, want zij spreken geen woord Vlaams.

Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....


3. Dag 3 (07.09) - 280 km, de zuidelijke Vogezen.

Als het hier regent, dan regent het hier wreed zelle. Ik heb zowat 6.5 uur in de kletsende regen die route gereden. Ik heb eigenlijk niks van die route gezien, want op sommige plaatsen zag ik amper 10 meter ver, opde Ballon D'Alsace amper 5 meter. (ik kon nog juist dat plakkaat lezen met de grote letters, anders wist ik niet eens dat ik daar was). Bijkomend stond er nog eens een straf briesje, en was het hard werken om niks tegen te komen.
Dus vandaag was het een off day- intussen is het bezig met opklaren, morgen zou er geen regen meer zijn.

Het ergste is, mijn fototoestel heeft het begeven (water). Ik hoop dat ik dat terug aan de praat krijg, ik heb er al met de haardroger op gezeten. Alles is hier aan het uitlekken, ik hoop dat die van hieronder geen water aan zijn plafond heeft...

Toch was ik niet de enige motard op de baan. Ik ben er zeker 50 tegen gekomen, allemaal in deze helse omstandigheden. Komt daar nog bij dat ze op vele plaatsen aan de baan zijn aan het werken, en ook in de bossen vele bomen aan het rooien zijn. Al die smurrie ligt op de weg, dus dat maakt het wat extra gevaarlijk. Zeker in de bochten.

Het eten van gisteren waren geen poten, noch oren, maar een cordon bleu. Het was lekker, zeker nadat ik er een fles picon gris heb bij soldaat gemaakt.

Al bij al valt het hier goed mee, ik benblij dat ik die tips heb gekregen via een forumlid. De regen, ja, dat nemen we erbij. Vanaf morgen zou het beter worden...
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Leville

Re: Vogezen 2011

Bericht door Leville »

Good luck ginder en be safe. Goed dat je er het beste van maakt.

Het centrum van Colmar is ook leuk, net als Munster. De uitkijktoren van Gerardmer heeft ook wat. De baan naar La Bresse valt ook mee. En er is ergens een park waar je ook een trail-initiatie kan doen. Niet 'Bol d'Air', maar eerder richting het skistation van Hohneck, denk ik. Als je wil parapenten, kan ik je 'couleurs vente' aanbevelen. Niet zo duur en je blijft best wel lang in de lucht. Toffe kerel, ook. Een folder vind je normaal gezien bij de toerist info van het zeer toeristische Gerardmer.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

En dan nu deel 4 :

Ik dacht eens een live verslagske te maken. Weliswaar voorlopig zonder fotookes, want die staan nog op mijn kodakske. Ik bevind me nu op mijn hotelkamerken in Labaroche.

1. dag 1 (05.09) : 507 km van thuis naar hier. 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, en zo heel de dag door. Tot over de grens van Frankrijk, toen klaarde het meestal op. Nog enkele druppels, maar soit.

Hotel heeft dus wifi (gratis). Ik heb de tip van dit hotel (Au Tilleul) gekregen van een forumlid, die hier ook geweest is. Raar volkske : ge moet eten wat de pot schaft. Er is geen kaart. Voor de rest, prima hotel, zeer rustig gelegen. Het stikt hier van de Belgen. Weliswaar die van de verkeerde kant (franstaligen) maar we kunnen een klapke doen. Ik heb een paar routes gekregen van hetzelfde forumlid, we gaan die vanaf morgen eens uitproberen. Wel heb ik al een paar mooie haarspeldbochtjes mogen proeven, en ook een prachtige natuur van de streek. Ook ben ik niet nia de autosnelweg gekomen, maar grotendeels via binnenbaantjes. Mooi, heel mooi.

Als het weer morgen nu beter wordt - zal het hier nog best meevallen.

2. dag 2 (06.09) : 338 km - De Noordelijke Vogezen :


Dit was een gekregen route.
Het weer was prachtig. Ja, als je een route van iemand rijdt, dan weet je soms niet waar je zit. Ook ben ik er een paar keer van afgeweken, omdat ik interessante dingen had gezien. Bv de Koningsberg. Maar volk dat daar was... En Ollanders....

Op sommige stukken, vooral in de bossen, reed ik soms helemaal alleen. Dat is wel tof zo. Soms deed de GPS raar, en als je dan niet weer waar je bent... Gelukkig heb ik een kaart bij, maar in het midden ven de bossen ben je daar niks mee.
Veel haarspeldbochtjes en hellingen gedaan. Er zijn van die klotebochten, waar ze dus klinkers hebben liggen, en dat betrouw ik toch niet zo erg. Op andere plekken zijn de straten aangelegd met van die losse kiezels erbovenop, wat wel een vervelend getak met zich meebrengt, alsook het gevaar om te vallen.
Maar we zijn er nog. Morgen de zuidkant proberen.

Het hotelleke valt best mee. Hier zitten nog wat duitse en wat engelse motards, alsook een reeks oude belgen. Al maar goed dat ik frans een beetje ken, want zij spreken geen woord Vlaams.

Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....


3. Dag 3 (07.09) - 280 km, de zuidelijke Vogezen.

Als het hier regent, dan regent het hier wreed zelle. Ik heb zowat 6.5 uur in de kletsende regen die route gereden. Ik heb eigenlijk niks van die route gezien, want op sommige plaatsen zag ik amper 10 meter ver, opde Ballon D'Alsace amper 5 meter. (ik kon nog juist dat plakkaat lezen met de grote letters, anders wist ik niet eens dat ik daar was). Bijkomend stond er nog eens een straf briesje, en was het hard werken om niks tegen te komen.
Dus vandaag was het een off day- intussen is het bezig met opklaren, morgen zou er geen regen meer zijn.

Het ergste is, mijn fototoestel heeft het begeven (water). Ik hoop dat ik dat terug aan de praat krijg, ik heb er al met de haardroger op gezeten. Alles is hier aan het uitlekken, ik hoop dat die van hieronder geen water aan zijn plafond heeft...

Toch was ik niet de enige motard op de baan. Ik ben er zeker 50 tegen gekomen, allemaal in deze helse omstandigheden. Komt daar nog bij dat ze op vele plaatsen aan de baan zijn aan het werken, en ook in de bossen vele bomen aan het rooien zijn. Al die smurrie ligt op de weg, dus dat maakt het wat extra gevaarlijk. Zeker in de bochten.

Het eten van gisteren waren geen poten, noch oren, maar een cordon bleu. Het was lekker, zeker nadat ik er een fles picon gris heb bij soldaat gemaakt.

Al bij al valt het hier goed mee, ik benblij dat ik die tips heb gekregen via een forumlid. De regen, ja, dat nemen we erbij. Vanaf morgen zou het beter worden...


4. Dag 4 : (08.09) - ong 320 km - improvisatietoer

Vandaag heb ik gedaan wat ik het liefste doe egenlijk. Ik rij gewoon ergens een klein baantje in, en volg dan de GPS maar waar hij uitkomt. Ondanks het feit dat de GPS aangeeft dat die kleine baantjes bestaan (grijze baantjes op mijne GPS), stoppen ze op een gegeven moment, en worden het wandeltracks - verboden voor alle verkeer. Meestal staan daar ook wat auto's geparkeerd. Op de niet verharde wegen - midden in de bossen - riskeer ik het niet alleen. Moest de Fastloe er bij zijn, geen probleem natuurlijk, dat is een natuurmens, bij eventuele panne zorgt die wel voor eten, drinken slapen en een gefikste moto. :mrgreen:

Man, man, ge rijdt soms kilometers in de bossen (op geasfalteerde weggetjes van 1 auto breed) - en je komt geen kat tegen. Naast een beekje, naast een afgrond met in de diepte 1 of ander dorpke - het plezier kan niet op. Weet ik niet meer waar ik ben, dan stop ik aan een dorpsaanduidingsplaat, raadpleeg de kaart, zoek weer zo'n godverlaten dorp uit, en laat de GPS zijn weg zoeken. Zo ben ik vandaag twee ree-en tegengekomen op een paar km afstand van mekaar, één ervan had nogal een fors gewei op zijn kop. Mooi om zien. Ook roofvogels en kruipdieren (fretten ? muizen ? eekhoorns ? ) schieten de weg over. Ook de meertjes zijn mooi. Spijtig dat mijn kodakske kapot is, ik kan geen fotoos meer trekken sinds gisteren.

Ook veel motos tegen gekomen, op de grotere banen. Eentje was aan het doen wat ze daar veel doen, zo hard mogelijk racen. Wel een knap zicht zo, met die knieen die de grond bijna raken. Ook kwam ik een stel Ollanders tegen aan het meer van Wildenstein. Meer dan een goedemiddag omdat het van moetens was, kon er niet af. Sta je daar godgans alleen, komen ze met drieen, zien dat ik een Belg ben en Vlaams praat, maar ze lopen gewoon voorbij. Gelukkig geen Vstrom mannen en vrouwen. Er zijn dus ook ongezellige Ollanders, precies.

Het weer was goed, in de namiddag veel zon, wat moet ne mens nog meer hebben ? Morgen nog eens zo'n surprise rit doen, denk ik. Ze voorspellen wel goed weer, ik hoop het van harte.

@Leville : ik ben die trial school tegengekomen, ik meen in de omgeving van La Bresse. Parapentes is niks voor mij, ik heb al schrik als ik op het trottoir moet lopen.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Leville

Re: Vogezen 2011

Bericht door Leville »

Het leuke is dat je bij parapente geen hoogtevrees voelt. Alla, ikke toch niet. En mijn knieen knikken al op de derde trede van een ladder.
Die trail school ligt aan de aflopende zijde van een helling tov de baan. Er is ook een ecoduct op enkele tientallen meters.

Wat die bossen betreft, kan ik het me perfect inbeelden. Op de heenweg ben ik om 5u 's morgens door mijn (auto-)GPS door de meest onmogelijke baantjes gestuurd. Heb de auto tijdens mijn verlof daar ook compleet vastgereden in een bos. De gendarmerie heeft er achteraf waarschijnlijk smakelijk om gelachen.

Maar het is een enorm mooie streek daar en veel wild. (ook dassen!)

Heb al spijt dat mijn DL hier in de miezerige regen staat de wachten tot het baasje naar huis gaat.

BTW, leuk zo online je belevenissen te kunnen volgen. Nog van dat!
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

En dan nu deel 4 :

Ik dacht eens een live verslagske te maken. Weliswaar voorlopig zonder fotookes, want die staan nog op mijn kodakske. Ik bevind me nu op mijn hotelkamerken in Labaroche.

1. dag 1 (05.09) : 507 km van thuis naar hier. 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, 5 minuten hevige regen, 10 minuten droog, en zo heel de dag door. Tot over de grens van Frankrijk, toen klaarde het meestal op. Nog enkele druppels, maar soit.

Hotel heeft dus wifi (gratis). Ik heb de tip van dit hotel (Au Tilleul) gekregen van een forumlid, die hier ook geweest is. Raar volkske : ge moet eten wat de pot schaft. Er is geen kaart. Voor de rest, prima hotel, zeer rustig gelegen. Het stikt hier van de Belgen. Weliswaar die van de verkeerde kant (franstaligen) maar we kunnen een klapke doen. Ik heb een paar routes gekregen van hetzelfde forumlid, we gaan die vanaf morgen eens uitproberen. Wel heb ik al een paar mooie haarspeldbochtjes mogen proeven, en ook een prachtige natuur van de streek. Ook ben ik niet nia de autosnelweg gekomen, maar grotendeels via binnenbaantjes. Mooi, heel mooi.

Als het weer morgen nu beter wordt - zal het hier nog best meevallen.

2. dag 2 (06.09) : 338 km - De Noordelijke Vogezen :

Dit was een gekregen route.
Het weer was prachtig. Ja, als je een route van iemand rijdt, dan weet je soms niet waar je zit. Ook ben ik er een paar keer van afgeweken, omdat ik interessante dingen had gezien. Bv de Koningsberg. Maar volk dat daar was... En Ollanders....

Op sommige stukken, vooral in de bossen, reed ik soms helemaal alleen. Dat is wel tof zo. Soms deed de GPS raar, en als je dan niet weer waar je bent... Gelukkig heb ik een kaart bij, maar in het midden ven de bossen ben je daar niks mee.
Veel haarspeldbochtjes en hellingen gedaan. Er zijn van die klotebochten, waar ze dus klinkers hebben liggen, en dat betrouw ik toch niet zo erg. Op andere plekken zijn de straten aangelegd met van die losse kiezels erbovenop, wat wel een vervelend getak met zich meebrengt, alsook het gevaar om te vallen.
Maar we zijn er nog. Morgen de zuidkant proberen.

Het hotelleke valt best mee. Hier zitten nog wat duitse en wat engelse motards, alsook een reeks oude belgen. Al maar goed dat ik frans een beetje ken, want zij spreken geen woord Vlaams.

Arré , tis etenstijd. We gaan eens zien wat de pot schaft vandaag. Ik heb toch maar ook wat koekjes gaan kopen, voor het geval dat.....


3. Dag 3 (07.09) - 280 km, de zuidelijke Vogezen.

Als het hier regent, dan regent het hier wreed zelle. Ik heb zowat 6.5 uur in de kletsende regen die route gereden. Ik heb eigenlijk niks van die route gezien, want op sommige plaatsen zag ik amper 10 meter ver, opde Ballon D'Alsace amper 5 meter. (ik kon nog juist dat plakkaat lezen met de grote letters, anders wist ik niet eens dat ik daar was). Bijkomend stond er nog eens een straf briesje, en was het hard werken om niks tegen te komen.
Dus vandaag was het een off day- intussen is het bezig met opklaren, morgen zou er geen regen meer zijn.

Het ergste is, mijn fototoestel heeft het begeven (water). Ik hoop dat ik dat terug aan de praat krijg, ik heb er al met de haardroger op gezeten. Alles is hier aan het uitlekken, ik hoop dat die van hieronder geen water aan zijn plafond heeft...

Toch was ik niet de enige motard op de baan. Ik ben er zeker 50 tegen gekomen, allemaal in deze helse omstandigheden. Komt daar nog bij dat ze op vele plaatsen aan de baan zijn aan het werken, en ook in de bossen vele bomen aan het rooien zijn. Al die smurrie ligt op de weg, dus dat maakt het wat extra gevaarlijk. Zeker in de bochten.

Het eten van gisteren waren geen poten, noch oren, maar een cordon bleu. Het was lekker, zeker nadat ik er een fles picon gris heb bij soldaat gemaakt.

Al bij al valt het hier goed mee, ik benblij dat ik die tips heb gekregen via een forumlid. De regen, ja, dat nemen we erbij. Vanaf morgen zou het beter worden...


4. Dag 4 : (08.09) - ong 320 km - improvisatietoer

Vandaag heb ik gedaan wat ik het liefste doe egenlijk. Ik rij gewoon ergens een klein baantje in, en volg dan de GPS maar waar hij uitkomt. Ondanks het feit dat de GPS aangeeft dat die kleine baantjes bestaan (grijze baantjes op mijne GPS), stoppen ze op een gegeven moment, en worden het wandeltracks - verboden voor alle verkeer. Meestal staan daar ook wat auto's geparkeerd. Op de niet verharde wegen - midden in de bossen - riskeer ik het niet alleen. Moest de Fastloe er bij zijn, geen probleem natuurlijk, dat is een natuurmens, bij eventuele panne zorgt die wel voor eten, drinken slapen en een gefikste moto.

Man, man, ge rijdt soms kilometers in de bossen (op geasfalteerde weggetjes van 1 auto breed) - en je komt geen kat tegen. Naast een beekje, naast een afgrond met in de diepte 1 of ander dorpke - het plezier kan niet op. Weet ik niet meer waar ik ben, dan stop ik aan een dorpsaanduidingsplaat, raadpleeg de kaart, zoek weer zo'n godverlaten dorp uit, en laat de GPS zijn weg zoeken. Zo ben ik vandaag twee ree-en tegengekomen op een paar km afstand van mekaar, één ervan had nogal een fors gewei op zijn kop. Mooi om zien. Ook roofvogels en kruipdieren (fretten ? muizen ? eekhoorns ? ) schieten de weg over. Ook de meertjes zijn mooi. Spijtig dat mijn kodakske kapot is, ik kan geen fotoos meer trekken sinds gisteren.

Ook veel motos tegen gekomen, op de grotere banen. Eentje was aan het doen wat ze daar veel doen, zo hard mogelijk racen. Wel een knap zicht zo, met die knieen die de grond bijna raken. Ook kwam ik een stel Ollanders tegen aan het meer van Wildenstein. Meer dan een goedemiddag omdat het van moetens was, kon er niet af. Sta je daar godgans alleen, komen ze met drieen, zien dat ik een Belg ben en Vlaams praat, maar ze lopen gewoon voorbij. Gelukkig geen Vstrom mannen en vrouwen. Er zijn dus ook ongezellige Ollanders, precies.

Het weer was goed, in de namiddag veel zon, wat moet ne mens nog meer hebben ? Morgen nog eens zo'n surprise rit doen, denk ik. Ze voorspellen wel goed weer, ik hoop het van harte.


3. Dag 5 (09.09) - 310 km, de zuidelijke Vogezen.

Het weer was zeer goed vandaag. Er scheen een ferm zonneke. Ik dacht, zal ik dan maar de mislukte zuidelijk toer terug overdoen ? Kan ik tenminste zien wat ik gemist heb. Awel, het was een mooie rit. Behalve op de ballon d'alsace, en le grand ballon, en nog een ballon die ik vergeten ben, daar zag je weinig of niks. De wolken bleven daar hangen....
Hier en daar ben ik wat gaan experimenteren, ik heb mooie plaatskes gezien. Maar helaas, ik heb geen kodakske meer, ook al heb ik er gisteren nog met de haardroger op gezeten.

Veel moto's tegengekomen. In groepen, of hoe noem je dat ? Een zwerm moto"s ? Een kudde ? Een roedel ? Af en toe ook een lone ranger, zoals ik.

Weer heb ik me in een bos op een steen gezet, om te luisteren naar het niks... Het wordt verslavend. De Vogezen zijn een mooi plekske, ik zal absoluut nog eens moeten terugkomen om fotoos te trekken.

Gisteren heb ik voor de eerste keer mijn voorgerecht teruggeven. Het was ganzelever of zoiets. Voor de rest valt dat hier allemaal goe mee. Alle Belgen zijn al naar huis, de engelsen ook, en er is een lading bomma"s en bompa's binnengekomen.
Er is er ene bij die al vanaf het ontbijt een fles rooie wijn op tafel heeft staan....

Morgen naar huis. Ik denk dat ik de snelste weg ga pakken, ik weet het nog niet. Ik heb er nog maar 1.690 km opzitten. Een goei 2.000 als ik terug ben. Dat is bijna de helft van mijn Ierland en Engeland tochten. Maar het steekt me een beetje tegen. Last van mijn gat (ligt NIET aan de Corbin) - een pijnlijke elleboog - Dat bed dat wat te klein is,...Het is genoeg geweest. Het was mooi.

Merci aan Joskestiller voor zijn routes en de tips.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

Zo, weer thuis.

Wegens beperktheid van fotoos, kan je ze bekijken op mijn website. http://www.dewalter.be

Buiten 1 dag pispotweer, alle dagen behoorlijk tot zeer zonnig. Wie zei dat weer dat het in de Vogezen ALTIJD slecht weer was ?

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Pizzaman

Re: Vogezen 2011

Bericht door Pizzaman »

Leuke route zo te lezen en interessant om je verslag zo te volgen.
Ik wil met een maat deze zomer ook een paar dagen naar de Vogezen gaan toeren.
Ben eens benieuwd wat ik daar kan aantreffen.
Chris

Re: Vogezen 2011

Bericht door Chris »

Jomme op Uw website staat dat deze gesloten is ???????????????? :frusty: :frusty: :frusty:

groetjes Chris (papendrecht)
Leville

Re: Vogezen 2011

Bericht door Leville »

Als je naar ginder gaat, ga dan ook eens parapenten op Ballon d'Alsace. Niet met die grote organisatie met dat attractiepark. Dan zit je maar 15 minuten in de lucht. Met Colour Vent ben ik 45 minuten in de lucht gebleven. Zeer vriendelijke en joviale kerel.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

Chris schreef:Jomme op Uw website staat dat deze gesloten is ???????????????? :frusty: :frusty: :frusty:

groetjes Chris (papendrecht)

Klopt. Ik heb er mijn buik van vol. Maar ik kan bovenstaande teksten niet meer wijzigen hé....
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Vogezen 2011

Bericht door Jomme Dox »

Ter info : de reisverslagen staan terug open op mijne site : http://www.dewalter.be
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Plaats reactie