24 dagen Noorwegen 2011

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
MacB

24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door MacB »

Noorwegen 07-31juli 2011
Hieronder een verslag van onze eerste “echte” motorreis, de Strom ging steeds mee naar France op de trailer.

De reis ging richting Denemarken, naar Hirtshals overzet Kristiansand en dan naar het eerste verblijf in Fjone, streek Telemark. Na 1 week trokken we verder naar Noresund, streek Buskerud en na 1 week verblijf daar, hadden we gepland om naar Kinsarvik te reizen maar daar bleken na wat telefoontjes alle hutten op de 3 campings vol te zitten. Dan besloten om iets vroeger dan voorzien af te zakken naar Amot, camping Groven, streek Telemark. Geen glas, vork, bord of pot te bespeuren in die hut, niet gemakkelijk. Wel een kookruimte op de camping maar niet praktisch. Na 3 dagen verder getrokken naar Grendi camping Neset, zalige hut daar om de vakantie af te sluiten. Na 4 dagen s’morgens om 4u uit ons bed om de boot te nemen om 7u naar Hirtshals en dan opnieuw in 2 dagen naar huis. Uiteindelijk terug thuis met 5300km meer op de teller, zalige kms :)Wij hebben op gans de reis 4 dagen hondenweer gehad, gelukkig zaten we binnen bij 3 ervan, 4 wisselvallige dagen die nog goed meevielen op enkele wolkbreuken na maar voor de andere 16 dagen van zomer tot hoogzomer +/-28 graden. Zalig dus!

De eerste 2 huisjes hadden we op voorhand gereserveerd en voor de andere hebben we een paar dagen op voorhand gebeld om te reserveren. Geeft ook een rustiger gevoel als je weet dat je niet moet zoeken naar een slaapplaats, je bed wacht. Dit is een erg comfortabele manier van reizen met de motor en zeker met 2 op 1 motor, niet goedkoop maar voor ons zijn geld waard. Alles in de huisjes aanwezig wat je nodig hebt, pure luxe! Volgende keer reserveren we de huisjes allemaal op voorhand erg relaxt reizen. Deels ook dankzij jullie tips is deze reis erg geslaagd en zonder twijfel voor herhaling vatbaar. We hebben nu erg veel bijgeleerd voor de volgende keer, ongelooflijk maar waar we hadden zelfs teveel kleren bij!

*7/07 Klaar voor vertrek om 9u30, stralend weer en 608km naar hotel Tanneneck in Bad Bremsted. Een aanrader, beetje verouderd maar alles in orde vooral ook het ontbijt voor 5euro extra per persoon. De rit zo beladen valt erg goed mee en enkel in Hamburg wat file problemen. Niet makkelijk als je 116cm breed bent maar die Duitsers maken wel mooi plaats, en dan lukte het op veel plaatsen wel, soms met de nodige kreetjes “ Whaa….dat scheelde niet veel” van vanachter in de intercom.

Afbeelding
Klaar voor de start

Afbeelding

*8/07 Zalig ontbijt gehad en nu 460 km in de regen naar Hirtshals, hotel Nordsoen op 2 min van de overzet. Geen eten te krijgen daar s’avonds.
*9/07 S’morgens wel lekker ontbijt. De boot op om 9u20 als eerste met 2 Duitse motards. Aankomst in Kristiansand om 12u45. Dan de rit naar het eerste verblijf in de regen, 156km.

Afbeelding
Onderweg in de regen

Afbeelding
1ste verblijf, aangekomen om 18u. 8km het bos in over verharde kiezelweg. Precies alleen op de wereld zalig.

Afbeelding
BBQen with a view 

Afbeelding
Nabij Treungen

Afbeelding
Meer Nisser, 35km lang

Afbeelding
Nabij Haugefjell

Afbeelding
Nabij Haugefjell

Afbeelding
Viegli skicenter

Afbeelding
Rjukanfossen

Afbeelding
Jettegrytene of potholes, na bouwen van een stuwdam boven water gekomen, op natuurlijke wijze uitgesleten.

Afbeelding


*16/07 Vertrek naar het 2de verblijf. We willen ons er niets bij voorstellen omdat we dachten dat de locatie alleen maar kon tegenvallen. Na wat gezoek naar de eigenaar komen we bij hem aan om 16u en mogen we hem volgen, 20 min waarvan 15 omhoog de berg op komen we aan bij het huisje. Opnieuw valt onze mond open zoals om de 5 min in dit land. Oordeel zelf.
Afbeelding
Laatste maal veerboot

Afbeelding


Afbeelding
2de verblijf

Afbeelding

Afbeelding
2de verblijf hondenweer

Afbeelding
Flatdal

Afbeelding
Nabij Seljord

Afbeelding

Afbeelding
Nabij Ose

Afbeelding
Onderweg naar Lysebotn, veel schapen op deze wegen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Al rijdend foto’s nemen misselijk dat ze daar van werd :mrgreen:
Afbeelding
Lysebotn, blij dat ik er geweest ben en dat ik hem gereden heb, de Lysebotnvegen. Machtige omgevingen gans de rit er naartoe, 166 km vanaf de camping en terug ook nog eens, zalig :) Maar de laatste 8 km vond ik moordend, zweethandjes, de ene haarspeld na de andere met een daling van 8%, laatste 2 km achterrem volledig weg. Dan duik je daar nog zo’n donker tunneltje in met een stevige bocht in het midden, pff toch blij dat ik beneden was, daar is niet zoveel fun aan vind ik, maar wel blij om het gedaan te hebben. We moetsen terug omhoog ook want de weg loopt beneden dood op een overzet naar Stavanger, maar omhoog gaat makkelijker vind ik. Op de treugweg naar de camping besloot de Zumo ermee op te houden, volledig dood. Een geluk dat hij dit nu pas deed als we op de terugweg waren. Als hij dit in het begin van de vakantie had geflikt hadden we een probleempje gehad.
Gelukkig een kaart mee van Noorwegen.

Afbeelding
Lysebotnvegen Degene op de voorgrond zijn nog fijn om te doen, maar verder naar beneden komen ze iets te kort op elkaar :shock: :)

Afbeelding
Eland gespot in het wild, met 2 jongen maar dat wisten we bij deze foto nog niet. Ze zaten op 50m van ons, maar toen we ze wilden fotograferen zwommen ze naar de mama aan de overkant. Fijn om zo’n dieren in hun natuurlijke biotoop op te merken.

Afbeelding


Afbeelding
Laatste verblijf van op het terras.
Een zalige afsluiter van een geweldige vakantie! ;)
Graafie68

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door Graafie68 »

Zo te zien hebben jullie een geweldige vakantie gehad.
Bedankt voor de mooie fotoreportage, zo beleven wij ook een beetje de reis mee.
Anja64
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 29-08-2010, 23:38
Mijn motor is een: Yamaha Tracer MT 09

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door Anja64 »

Prachtige foto's! Wordt beslist onze volgende bestemming!
Wat voor probleem had je met de Zumo? Die van ons heeft nl.ook tijdens de vakantie de geest gegeven!
Bij ons is het touchscreen kapot, we hebben nu een nieuw lcd+touchscreen besteld in Hong-Kong, dus we wachten maar af of het binnenkort bezorgd gaat worden, en zijn dan voor 31 USD weer geholpen!
MacB

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door MacB »

Inderdaad Graafie, is onbeschrijfelijk moet je zelf gewoon eens doen. Blij dat jullie er ook wat van kunnen genieten ;)
Anja zie topic Zumo ;)
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door Hessie »

Hoi MacB.

Ziet er ook geweldig uit!
Wat een mooi land he?

Die tunneltjes zijn inderdaad errug donker en van bochten in tunnels moet je ook niet schrikken :roll:
Wij hadden een tunnel waar het helemaal pikdonker was, heel vreemd en best eng, je hebt totaal geen referentiepunten meer en rijdt eigenlijk maar op de gok zachtjes door. Gelukkig was ie niet zo lang.
Ook lagen er in veel van die slecht verlichte tunnels gewoon schapen in/om/bij de ingang :schater:

Willen jullie ook nog een keer terug??

Groetjes,
Hester
doei
MacB

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door MacB »

Moest het van mij alleen afhangen was ik al opnieuw aan het boeken voor volgend jaar :D Mijn wederhelft gaat erg graag naar Frankrijk, zal dus vanaf nu om het jaar zijn denk ik :)
Ben er nu 3x geweest, eerste maal met de motor maar niet de laatste :!:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door Wullebolle »

Sjiek verslag MacB, de foto's mogen er zijn. :worship:
Die elandsticker :schater:

Vraagje, wat bedoelde je met " de achterrem was kompleet weg"? blokjes opgebruikt, of oververhit?
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: 24 dagen Noorwegen 2011

Bericht door MacB »

Overhit, om de 80 meter een haarspeld, dan haal je niet veel snelheid om te koelen. Daarna iets meer motorrem gebruikt in vooral 1ste versnelling.
Had de achterrem naar mijn gevoel niet zoveel gebruikt trouwens, maar daalt stevig af daar :) Na 15 min stilstaan was hij er terug.
En die sticker leek me erg handig Wulle aangezien de boetes zo hoog liggen in het hoge Noorden, heeft blijkbaar gewerkt ook want heb nog niets ontvangen. :D ;)
Plaats reactie