Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Bericht door PDvD »

Na maandenlang plannen met meerdere datumprikkers was dan eindelijk een weekend gekozen voor het jaarlijks terugkerende weekendje Dolomieten. Het weekendje Italië werd dus een “Geen Italië Weekendje”. Op de woensdagavond voor vertrek bleek dat de kans op neerslag in de Dolomieten wel heel erg hoog zou zijn. Om maar te zwijgen over de onweersbuien bij Innsbruck waar we doorheen zouden moeten op donderdag. Last minute moest er dus een ander plan gemaakt worden om toch 4 dagen lekker te kunnen sturen. Bijna overal in Europa zou het gaan regenen, behalve in het gebied waar het bijna altijd regent als ik er ben... de Vogezen. Op woensdagavond dook ik, na alles ingepakt te hebben nog achter mijn pc om Mapsource op te starten om toch nog een beetje leukere weggetjes te kunnen rijden zonder al te veel te hoeven zoeken.

Donderdag 12 mei 2011

Op donderdagochtend kon er een paar uurtjes later verzameld worden dan gepland. 700 km is toch minder dan 950, echter nu zat er slechts 200 km snelweg in in vergelijking met de geplande 700 naar Italië. Achteraf was iets vroeger vertrekken dus misschien wat beter geweest...
Op de Snelweg bij Tilburg liep alles al bijna in de soep. Een of andere klootviool in een vast en zeker geleasde VW Passat vond het zo leuk om midden op de snelweg pontificaal vol op zijn remmen te gaan staan omdat er iemand voor hem naar links kwam zetten (met overigens nog genoeg tussenruimte). Remmen hebben deze wagens erg goede, om over de flink ingrijpende ABS maar te zwijgen. Wat deze onderontwikkelde medemens niet wist, of wilde weten, was dat zijn remlichten beiden defect waren! Aangezien voor hem niet geremd was kon ik op het laatste moment dus vol in de ankers gaan, die overigens de week ervoor nog ververst waren. Dit resulteerde, aangezien ik dus geen ABS heb, in zowel een blokkerend voor- als achterwiel. En dit met een vaartje van zo'n 120 km per uur in de ochtendspits. De VW kreeg net geen kusje van mijn Strom en met het hart kloppend in mijn keel besloot ik maar de eerste “aire” te pakken om even een rondje om mijn motor heen te lopen. De vele rook die van mijn banden afkwam bracht de rest van het reisgezelschap gelijk op het idee om maar een sigaretje te gaan roken. Stomtoevallig kwam binnen 1 minuut Rob (Mud), waar ik 4 dagen geleden nog een weekend mee gereden had, ook nog eens deze “aire” opgereden, ook hij moest iets controleren.
Voor Maastricht moest er getankt worden, dit vertikte ik echter omdat ik zeker Luxemburg wel kon halen op mijn tank, en daar is de benzine nog steeds een stuk goedkoper dan in Nederland. Na Luik werd, voor mij ouderwets, afslag 41 “Tilf” genomen om via Esneux, Comblain au Pont via de camping met bowling, waar vandaag helaas geen bus met vers vlees stond, naar Trois Ponts en Vielsalm te rijden. Hier werd een lekker bakkie koffie gedronken bij Baton Rouge in de tuin. Bij het wegrijden wilde ik iets in mijn koffer doen, echter bij het sluiten ervan brak de sleutel af. Gelukkig was de koffer nog niet op slot. Het stukje sleutel kon er niet uitgepierkt worden dus werd het hele slotje maar van de koffer gehaald en werd het geheel met een spanband dichtgehouden. Bij thuiskomst was met speciaal gereedschap het stukje sleutel wel uit et slotje te halen waardoor ik geen nieuw hoefde te halen, alleen een nieuwe reservesleutel.
De N68 werd netjes vervolgd en in Luxemburg kon ik netjes 20 liter aftanken voor € 1,30 per liter. Erg lekker dus als je de Nederlandse prijzen gewend bent. Lang leve 1 Europa waar alles zo gelijk is.

Videootje van de weg van Vielsalm naar Vianden
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=UISKm26ZV50[/youtubehd]

De “ouderwetse” trip ging verder om via Dasburg naar Vianden te rijden. Hier werd de weg vervolgd langs de Luxemburgse kant van de Sûre om uiteindelijk bij Perl een stukje snelweg te pakken om zo sneller weer in een leuk stuk te komen. En leuk dat werd het zeker! De Col du Donon was op 1 auto na, die we op de top tegenkwamen, geheel leeg.

Afbeelding
Op de Col du Donon

Hierna volgde de Col de Saales en via het, door de avondzon zeer mooi verlichte, landschap kwamen we rond kwart over 8 's avonds uiteindelijk op het weggetje naar Les Tronces aan. Bambi stond ook nog even in de weg op het paadje maar ze had al snel in de gaten dat ze aan de kant moest gaan. De laatste paar honderd meter waren gelukkig nog niet verhard en de V-Strom liet zien dat dit kinderspel was.
Na een flinke portie spareribs, de nodige biertjes en verhalen van Wim was het tijd te gaan slapen.

Vrijdag 13 mei 2011

Al het ongeluk had ik gisteren al gehad dus vandaag kon, ondanks de datum, mijn dag niet meer stuk. De man met de hamer kon duidelijk de bordjes met Les Tronces er op niet vinden wat de dag al goed deed beginnen. Eenmaal buiten bleek de zon al volop te schijnen. Wim was brood halen dus de motoren werden alvast bepakt om na het ontbijt te kunnen gaan rijden. Vandaag zou het in de Vogezen nog wel lekker weer zijn maar zaterdag zou het toch een heel stuk minder worden. De trip van vandaag zou dus naar het westen gaan. De wolk die vanaf de Alpen zijn weg westwaards maakte zou de Bourgogne nog niet halen.

Afbeelding
Bas met zijn bepakte reclamebak

Videootje van het vertrek bij les Tronces
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=F_Dz8gDcKmY[/youtubehd]

Via enkele leuke, ook voor mij nog onbekende, weggetjes reden we naar Gerardmer om daar de dag goed te beginnen met de Col de la Schlucht gevolgd door de Col du Platzerwasser, Grand Ballon, Route des Crêtes, Col du Hundsruck en de Ballon d'Alsace.

Afbeelding
Even wat extra geluid produceren op de Col de la Schlucht

Videootje van de Col de la Schlucht
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=YVBamuS8mJQ[/youtubehd]

Videootje van de Col du Platzerwasel
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=eZ8AKSep67s[/youtubehd]

Eenmaal aangekomen in Giromagny reden we langs een restaurantje wat ik me nog herinnerde van een van mijn eerdere tripjes. Het Plat du jour werd besteld en we dachten bij het zien van de eerste gang allen hetzelfde. We zouden de prijs wel niet goed verstaan hebben. Vast geen 15 maar 50 euro. Het hoofdgerecht zag er ook geweldig uit en ook het toetjes was super. De prijs was echter toch € 15,50 euro voor het menu wat dus geweldig meeviel. Hier zou de Nederlandse horeca eens wat van kunnen leren, dan zouden er ook niet geklaagd worden dat het zo rustig is, waardoor de prijs van een biertje weer verder omhoog moet.

Afbeelding
Ikzelf tijdens de lunch

Via een saaiere N weg door de Doubs reden we richting Beaune om op het eind nog een paar leuke polderweggetjes te pakken door het mooie Franse landschap heen. In Beaune werd gestopt bij het eerste beste hotel wat ik zag. Nette kamer, wel wat krappe bedden als je er met z'n 2 in moet liggen, maar verder okay en een mooi plekje achter het hotel voor de motoren.

Afbeelding
Straatje in Beaune

's Avonds werd het stadje ingegaan om daar dan eindelijk een een flinke entrecôte te kunnen scoren, met een vetrandje (speciaal voor Bas).

Afbeelding
Eten in Beaune

Na het eten werden er, ondanks dat het een wijnstad is, nog enkele biertjes meester gemaakt op een terrasje. Tijd om te gaan slapen....

Afbeelding
Op het terrasje aan het bier...


Zaterdag 14 mei 2011

Na een goed ontbijtje in het hotel en flink wat bakken koffie werden de motoren weer bepakt om te gaan rijden. Voor vandaag had ik nog maar een halve route over. Het plannen van de gehele trip was me niet meer gelukt in de resterende uurtjes op de woensdagavond. Het begin van de route ging door de wijnvelden van de Bourgogne. Ondanks dat het al een beetje bewolkt begon te worden was dit erg leuk en bochtig rijden. Van de Bourgogne reden we de Morvan in. Hier begon het steeds kouder te worden en her en der vielen er wat spetjes. Voor mij nog niet de moeite om mijn regenpak aan te trekken, Bas reed echter al geruime tijd in zijn overall rond, maar dat was voornamelijk omdat hij het koud had.

Afbeelding
In de Morvan toen bas zijn overall aan trok en niet meer uit deed.

Toen het iets harder begon te spetteren besloten we maar een half uurtje in een Frans dorpscafé door te brengen. De uitbater kon om half 12 's ochtends de hoeveelheid wijntjes die hij zelf op had waarschijnlijk al niet meer tellen maar zijn koffie smaakte er niet minder om. Het buitje was over en we reden weer verder. De Zumo zou ons naar Nevers sturen, maar Nevers werd het never (zoals Wim ons al eerder vertelde)! De D978 was een beetje erg saai dus we gingen rechtsaf weer naar het noordwesten. Dit ook voornamelijk omdat daar de lucht iets lichter was en de zon er scheen.
Dwars door het Loiredal reden we naar Chateau de Chambord! Hier werd even kort gepauzeerd om war fotootjes te maken en snel reden we weer door naar Cheverny. Hier was het kasteel van buiten de poorten niet te zien dus dan maar door naar Blois waar we zouden overnachten.

Afbeelding
Door het erg vlakke Loiredal

Afbeelding
Mijn Strom voor het Chateau de Chambord

Afbeelding
Het kasteel nog een keer van dichterbij

In Blois aangekomen liet ik mijn Zumo laten zoeken naar hotels en het eerste hotel in de lijst wat niet behoorde tot een grote keten dat werd het. De motoren konden weer netjes op een klein binnenplaatsje achter een hek gestald worden dus deze stonden weer veilig.
Het hotel was dan wel lichtelijk gedateerd maar wel erg netjes, met een zeer vriendelijke uitbaatster die nog uit de tijd stamde dat het hotel waarschijnlijk hypermodern was. Niks op aan te merken dus. 's Avonds het stadje in om eerst een paar biertjes te pakken en vervolgens een pizza naar binnen te werken. Na een rondje door het stadje toch maar weer even de kroeg opgezocht maar echt spannend werd het niet. Voor 12 uur lagen we allen al in een diepe coma.

Zondag 15 mei 2011

De wilde plannen, ontstaan onder het genot van enkele biertjes de avond ervoor, om nog een rondje om de Eifeltoren te rijden werden maar in de koelkast gezet en we schoten na een goed, maar Frans, ontbijtje de Péage op richting Orléans. De snelweg verveelde snel en iets boven Orléans namen we de N154 richting Chartres. Het landschap was hier vrij vlak dus vanuit de wijde omtrek rees de Kathedraal, die we natuurlijk niet bezocht hebben, boven het landschap uit. Na Chartres vervolgden we onze weg via Dreux naar Evreux waar we de locale Mac maar met een bezoek vereerden voor een snelle hap en om even wat warmers aan te trekken. De N wegen begonnen ook saai te worden dus werd er weer lekker ouderwets vanaf de kaart gereden door het verrassend leuke landschap. Erg apart waren de huisjes met rieten daken waar in de nok van het dak overal bloemen stonden te bloeien.
Net voor Honfleur schoten we de Pont de Normandie op. Elke keer is het rijden op deze brug weer een zeer aparte ervaring. Nergens ben ik een brug tegengekomen die zo stijl omhoog gaat, en waar het daarnaast ook nog eens zo hard waait. Na de Pont de Normandie, die overigens voor motoren gratis is waar auto's 5 euro tol moeten betalen, gingen we maar weer gelijk van de snelweg af.

Afbeelding
In het echt is dit toch echt een erg stijle brug... vanaf een afstandje lijkt het mee te vallen.

Videootje van de Pont de Normandie
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=1jtkwVR939k[/youtubehd]

Vanaf Octeville sur Mer langs de krijtrotsenkust richting Dieppe. Heerlijke leuke kleine weggetjes werden afgewisseld met geweldige vergezichten over zee langs de krijtrotsenkust. Enkele keren werd het strand aangedaan om te genieten van de heerlijke frisse lucht, en om een kijkje te nemen en wat foto's te schieten. Hier wil ik zeer zeker nog een keer gaan rijden voor een iets langere tijd!

Afbeelding
Krijtrotsen

Afbeelding
En nog meer kuststrook

Afbeelding
Strom een de kust

Bij Dieppe aangekomen was het inmiddels al 4 uur geweest en het was nog zo'n 450 km naar huis. Tijd om dus via wat N-wegen richting de Péage naarnaar huis te gaan.
Het hele weekend hadden we, op een heel klein buitje na, schitterend weer gehad, echter bij Breda begon het te regenen. De laatste 7 km was dus een beetje nat.

Conclusie van het verhaal is dat 4 dagen weg net het verschil maakt tussen een weekend weg en een vakantie! Voor herhaling vatbaar dus, en op naar het volgende tripje!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Bericht door Peterzeeland »

Gave filmpjes, goede muziek! Krijg er zin in!

Bekende plekjes, de Schlucht ooit op de fiets gedaan vanuit Gerardmer, de Pont de Normandie ooit met auto/caravan met windkracht 7 in slagregens, auto's stopten naast de weg, zo erg was het. En eng hoog!!! Voor het eerst ook ge-aquaplained met auto+ caravan tegelijk, aparte ervaring wel.

Ga zo door met filmen!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Bericht door Frank »

Way to go! Pim! AfbeeldingLeuk verslag en gave filmpjes. Ook bekend terrein voor mij, maar dan met de touringcar, niet op de V-Strom helaas! Maar ooit.... :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Bericht door Bozobin † »

Vorig jaar met de caravan de kanaalkust gevolgd tot aan Cherbourg http://www.citedelamer.com/fr/decouvrez ... efault.asp
In de hele vakantie de nadruk gelegd op WW2 tot ik geen museum meer kon zien :-).

Als het je interesseert zeker de moeite waard.

Zal ik over 1,5 week maar eens kijken of die Dolomieten nog niet verdwenen zijn ?
We hebben 1600km bochtjes bij elkaar gesprokkeld .....
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Frankrijk in 4 dagen - 2375 km

Bericht door PDvD »

Ik wilde 'm er nog tussenzetten maar kon mijn eigen bericht niet meer aanpassen.. maar hierbij toch een filmpje van het meest rubberverslindende stukje van de trip..
Halverwege schakelt het beeld over naar de Tuono van een vriend van me omdat mijn geheugenkaart vol zat. (echter wel netjes aan elkaar gelast op het huiste moment)

De Ballon d'Alsace
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=2p3EPiK9jjY[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie