6 Dagen Frankrijk

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
TooTall

6 Dagen Frankrijk

Bericht door TooTall »

Dus, bij deze, mijn reisverslagje van een weekje Frankrijk. De rit volgt de Route des Grandes Alpes van Thonon Les Bains tot menton aan de Middellandse zee. Dan terug omhoog via de Route Napoleon tot ongeveer ter hoogte van Genève, en dan terug naar Hasselt.

Dag 1: Hasselt => Thonon Les Bains 852km. Voornamelijk autostrade. Totale kost péage (op voorhand te berekenen op autoroutes.fr) was 21.10€ met de moto. Braaf op voorhand in een plastic zakje gestoken, en aan de afrit van de autostrade aan de tolbediende gegeven. In tegenstelling tot de meeste mensen heb ik niets tegen autostrade, ik amuseer me wel. Er is veel gezongen in mijn helm Niet te laat aangekomen savonds, het stuk autostrade langs Geneve was prachtig om te doen!

Dag 2: Thonon Les Bains => Bourg St Maurice 242km. Eerste stukjes in de Alpen, natuurlijk veel oehs en ah's.

Dag 3: Bourg St Maurice => Guillestre 334km. Kkkoude nacht in de tent, maar door de dag is het wel 30 graden geworden. Bovenop de cols telkens fleece aandoen, voor wat rond te wandelen.

Dag 4: Guillestre => Menton 300,2km. Wil niet weg uit de Alpen Eerste stukje lange stuurweg gehad, maar ook eerste stuk slecht onderhouden weg. Aankomst aan de Middellandse zee, vanop de camping een kwartiertje wandelen tot op het strand. En ja hoor, mijn vermoedens zijn waar; ELKE kust is MARGINAAL!

Dag 5: Menton => Gap 291,2km. Vertrokken met de ochtendzon, reeds veel te warm. Profiteer van het vroege uur om door te steken langs de kust via Monaco en Nice. Natuurlijk druk in de stad, maar al bij al kon het erger. Overal scootertjes die je links en rechts voorbijvliegen!

Dag 6: Gap => St Point Lac. Dat was normaal de etappe. helaas begon het wat slechter weer te worden (erger en erger) bijna heel de dag regenkledij aangehad. Het was de bedoeling om op dag 7 nog een stukje van 100km binnendoor te doen, en dan terug Autostrade naar huis. Bij aankomst in de laatste campeerplaats echter besloten dat stukje binnendoor nog te doen, en een formule 1 hotel op de kop te tikken voor de nacht.

Toen gebeurde er iets vreemds....

Ik was onderweg naar het vertrekpunt van de laatste etappe naar huis (en het hotel) Tegen een uur of 1500. Voor de gein, eens ingetikt "navigeer naar....thuis" "HAHAHA amai, hij berekend 570km. En ik heb er nu al 432 gereden, dat is NET 1000km".........

Lang verhaal kort, ik ben binnengereden op dag 6 Het was te verleidelijk! Zeker omdat de afstand nét klopte (en nee ik heb het niet express zitten plannen ofzo, het is puur toeval!)

Uiteindelijk dezelfde dag om 2200 thuis aangekomen. De laatste dag was fantastisch, een heel aparte ervaring. Natuurlijk voldoende hydrateren en verplichte pauze elk uur.

Eindtotaal laatste dag? 1002,9km! Totaal hele rit? 3022,3 km!

Mijn V-Strom heeft nu 14008km, dus hij gaat dringend binnen voor zijn 12000km service!

Conclusies;

1. Alpen = FANTASTISCH! Ik ga terug! Wel eerder voor te toeren dan voor mooie stuurwegen, sommige haarspeldbochten met een grote hoge zwaarbeladen moto zijn niet zo heel leuk...
2. Fransen = ok, de meesten laten je makkelijk passeren. Niet te veel achterlijke dingen gezien op de weg. Maar ook bijna geen richtingaanwijzers...
3. Wielerterroristen = ook maar mensen, nooit last gehad. Ze waren meestal toch al genoeg kapot aan het gaan
4. Marathonmotorijden is LEUK! Voor de kenners, ik had vlak voor mijn vertrek een DVD gezien over de "Iron Butt", een motorit kriskras door de VS, 11 dagen, 11.000 mijl! Geen tikfout! Dus dit was slechts een peulschil, maar ik heb me allessinds goed kunnen amuseren Binnenrijden in België tussen regenvlagen op de Autostrade, in de plotse kou ook, was een geweldige ervaring.
5. Route Napoleon begint met 50-80km PRACHTIGE stuurwegen! In de Alpen was het het uitzicht, hier begon het met prachtige stuurwegen. Helaas bleef het niet zo, en het merendeel van dag 5 en de rest van dag 6 viel eigelijk tegen...

Dan nu, de foto's. Erg veel gemaakt, dit is slechts een kleine selectie. Vele zijn ook panoramisch, maar dus ook compleet verkracht door de resize

Om te beginnen de kaartjes;

Route des Grandes Alpes;
Afbeelding
Met overzicht van de cols;
Afbeelding
Route Napoleon;
Afbeelding
We beginnen met wat foto's van de Colombière
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afdaling;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was richting vallei van de Gletsjers;
Afbeelding
Waar ik werd opgehouden door een kudde geitjes
Afbeelding
Dan kwam deze weg; "op eigen risico, alleen voor lichte voertuigen,..." Ik had mijn bagage enzo achtergelaten op de kampeerplek, en was de omgeving aan het verkennen. Dus waarom ook niet he!
Afbeelding
Uiteindelijk hield het asfalt op en bleef er alleen grind over. En stenen. En daarna zat ik ergens in iemand zijn tuin. Dus maar teruggereden
Afbeelding
Typische avond-scene (en ja dat is materiaal van het werk, sjjjjj)
Afbeelding
De Iseran. Waar mijn koekjes gesmolten waren :(
Afbeelding
En de afdaling;
Afbeelding
Afbeelding
De toegang tot de Galibier. Rechts is de tunnel, links is erover.
Afbeelding
Beeld van boven, je ziet de plaats waar de vorige foto is gemaakt links op de foto. Tijd tot boven was 1 uur.
Afbeelding
Beeld van boven, andere kant. Beneden rechts komt de tunnel uit.
Afbeelding
Naar Alpe D'huez gereden, wat beetje tegenviel. Bij het naar omlaag rijden, gekozen voor een minder bekende weg. Dit was het resultaat. 4 uur heerlijk rijden over lege kleine baantjes, met hier en daar een leuke hindernis :)
Afbeelding
En wat een uitzichten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog een...andere...col?
Afbeelding
Mezelf en mijn bolide!
Afbeelding
2 Duitse kerels die met Simsons aan het rondtrekken waren. Hier zijn we de nieuwe kogellager aan het verwarmen boven hun gasvuur, om die op de as te slaan....lang verhaal...
Afbeelding
Hun brommertjes
Afbeelding
Enigste foto van Monaco, de beroemde bocht van de Formule 1 :) ben ook door de tunnel gereden (minstens EVEN hard als bij de F1...) en door de haven.
Afbeelding

De volgende vraag is...waar nu naartoe? :-)}
Strombo

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door Strombo »

Heb je verhaal en foto's met veel plezier bekeken :!: Heel erg mooi. Je hebt de aan- en afrijroute flink doorgereden, maar het maakt me wel enthousiast ook eens zoiets te doen. Misschien van oost naar west door de Alpen en Pyreneën. Ik denk ook dat als je alleen bent het wat gemakkelijker is om door te rijden, klopt dat?
Super leuk. Dank voor je verslagje.
:-)}
TooTall

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door TooTall »

Tnx. Denk dat alleen de enige manier is, want vooral de beslissing om van 430km 1000km te maken, is eentje die al moeilijk genoeg is om alleen te nemen. Om dan nog met iemand anders te overleggen,.... + mijn ervaring is dat alle stops 2 x zo lang duren als je met 2 bent :)

Ik heb hier nog een volledige planning liggen voor een "Tour de France", dus Alpen, Middellandse Zee, Pyreneeen, Langs de Westkust omhoog, en Normandie. Duur = 2 weken (ja ik heb soms teveel vrije tijd :mrgreen: ) Maar nu zit ik meer te denken aan misschien Scandinavië...................

Ach, zoveel keus, zo weinig tijd :frusty:
FrenkieNL

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door FrenkieNL »

Supermooi foto verslag, je bent een echte bikkel :D
Dgr

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door Dgr »

Heel mooi reisverslag, krijg spontaan kriebels als ik die foto's zie! :D

De flexibiliteit die je hebt bij het alleen reizen lijkt me opzich ook best prettig. Maar tegelijkertijd vind ik het een eng idee om volledig afhankelijk te zijn van passanten, als ik onverhoopt ten val kom ofzo en niet in staat ben zelf m'n telefoon te pakken. :|
(Hoe) hou jij rekening met zo'n situatie als je alleen op reis gaat?
Op Amerikaanse fora zie ik sommigen met zo'n "Spot" rondrijden, dat lijkt me wel een aardige oplossing;

The SPOT is a GPS device that has several important safety features, especially for anyone who travels alone, travels to areas where help is unlikely to be readily available, or travels significant distances from home. The SPOT device is a bright orange, handheld unit about the size and weight of a typical walkie-talkie. It fits comfortably in a tank bag which also gives its GPS sensor a clear view of the sky which is necessary for the GPS to work properly.

The SPOT has four buttons on the front that control its functions. The power button, a 911 emergency button, a help button, and an "I'm OK" button that also initiates the optional racking service. The most basic function, and most critical is the 911 notification. When a person presses the 911 button the SPOT sends its GPS location to emergency services who can then respond directly to the SPOT's location, even if it is somewhere where cell phones wouldn't work and the user can't speak to rescue personnel.


http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=1100
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door Peterzeeland »

Dit SPOT is goed he! ook wel eens aan teruggedacht dat ik alleen in de Ardennen mountainbike-te en verdwaalde, tegen dat het donker ging worden....
stel je breekt je been in zo'n situatie.....

Het is niet goedkoop zo'n ding maar als ik onherbergzame gebieden in zou gaan, zou ik hem zeker kopen.

maar on topic: mooi verslag! krijg er ook zin van!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
TooTall

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door TooTall »

Wil je iets grappigs weten....?

OVERAL had ik GSM ontvangst :mrgreen: Ik heb van bovenop elke col een berichtje gestuurd naar het thuisfront :)

Enja, het zou wel een goed idee zijn misschien. Maar voor die extra kost, EN nog een extra toestel, EN nog een set batterijen,... Wat ik ook snel zie gebeuren, is een "per ongeluk" activatie van zo'n ding, en dan zit je daar na een paar uur met een ambulance en een politieauto op je dak. Leg het dan maar uit.....En betaal het ook maar! Ik heb aan de rits van mijn jas altijd een noodfluitje hangen, moest ik ergens in een gracht liggen kan ik dat gebruiken.

Het is gewoon een klik die je maakt. + Dit is nog niet de Westelijke Sahara he, overal kom je wel volk tegen. Zeker motorrijders op doorreis. + Je moet zelf ook de opoffering maken om niet te gaan raggen als een halve idioot, maar om iets behoudener te rijden.

Na deze ervaring, zou ik voor mijn volgende trip eerder opteren voor alleen te gaan, ipv met 2... Maar dat is ieder zijn keuze he :)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door PDvD »

Geweldig verslag! Zoals het hoort! dat leuke "onbekende" weggetje de Alp D'Huez op heb ik 2 jaar geleden ook gereden met mijn ZZR 600 (toen liep er alleen smeltwater door de verdiepingen in de weg).... Aangezien ik zulke weggetjes erg kan waarderen js mijn keus ook op een Strom gevallen en hoop deze binnen afzienbare tijd een te hebben.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Dgr

Re: 6 Dagen Frankrijk

Bericht door Dgr »

Normaal gesproken vind ik 't vervelend als oude topics omhoog gehaald worden, maar bij deze heb ik 't hele verhaal met veel plezier nog een keer gelezen :D Blijven erg mooie foto's!

@ pdvd: Goede keus. Wie weet komen we elkaar nog eens tegen rond Oosterhout/Breda :-)}
Plaats reactie