Motorrijden in de Provence / Franse Alpen

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Strombo

Motorrijden in de Provence / Franse Alpen

Bericht door Strombo »

Afgelopen week ben ik een paar dagen naar Zuid Frankrijk geweest met de motor. Naar Chamauche (postcode 26470) om precies te zijn. Lang heb ik gezocht naar een leuke korte vakantie en uiteindelijk de keuze gemaakt om met de motor op pad te gaan en uiteindelijk de keuze gemaakt voor http://www.motovacances.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Op de website zag het er allemaal leuk uit en ook de kosten vallen erg mee, vooral omdat het inclusief eten en drinken was. Naar idee van de website en commentaren hier op het forum heb ik besloten een motortrailer te huren en de DL op een aanhanger mee te nemen naar Frankrijk. Dat bleek voor mij een heel goede keuze, want nu kon ik in één dag van mijn huisadres naar Chamauche rijden. In Nederland duurt het even, maar vanaf Maastricht mag er in België 120 en in Frankrijk 130 km/h met de aanhanger gereden worden. In precies 14 uur was ik van deur tot deur. Het laatste stuk van de snelweg naar het logeeradres in Chamauche duurt even, omdat het in de bergen allemaal iets trager gaat.

Na aankomst op de franse boerderij werd ik buitengewoon hartelijk ontvangen door Sjoukje en Martien, de beheerders die enthousiast en heel erg gastvrij hielpen met het stallen van de motor en het brengen van de bagade naar mjn kamer. En, eerlijk is eerlijk, vanaf dat moment was de korte vakantie eigenlijk één grote meevaller.

Op internet is niet zo heel veel te vinden over dit vakantieadres en de omgeving en ook op Google Earth is niet zo heel veel te zien. Ik verwachtte eigenlijk een soort kampeerboerderij in een landelijk gebied, maar het bleek uiteindelijk veel meer. Eerst even iets over de sfeer op de boerderij. Een dergelijke vriendelijkheid en gastvrijheid ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen. Het is erg prettig om op de boerderij te zijn en de gastheer en -vrouw zorgen voor een gemakkelijk en comfortabel verblijf. Ik voelde me erg welkom en al snel op mijn gemak. Daarnaast is de boerderij zelf goed verzorgt met prima kamers met eigen sanitair en mooie appartementen. 's Ochtends even gezamelijk ontbijten, wij waren met z'n 6 of 7 gasten aanwezig, en 's avonds ook weer gezamelijk dineren. Het eten was ronduit goed, vers en lekker. Afwisselende gerechten uit de streek en vooral veel vers. Het vakantieadres was dus in mijn ogen echt een meevaller. Misschien juist omdat ik wel op veel duurdere adressen gelogeerd heb en daar veel minder voor terug gekregen heb. Heel gastvrij. :D

En dan de omgeving. In één woord prachtig. Het is geweldig om met de motor, ik weet nu waarom de V-Strom altijd zo goed uit bergtesten komt :-)} , over kleine weggetjes en allerlei colletjes te rijden. Van kleine bergen van 1000 meter hoog waar je na iedere bocht een verrassing vindt in een lavendel veld, velden met klaprozen, abrikozen, kersen, olijven en nog vanalles wat ik niet thuis kon brengen. Ieder veld met zijn eigen geur. Maar ook beroemde bergen zoals de Mont Ventoux en de Alpe d'Huez waar de tour jaarlijks langskomt en waar het druk is van de vele fietsers zijn erg leuk om te bezoeken/berijden. Zo kan het zijn dat je onderweg ineens in een prachtige kloof rijdt waar aan bergklimmen gedaan wordt, of je even op een bankje gaat zitten op een plek waar mensen aan het parapanten zijn. Ook zijn er veel watertjes waar je lekker fris bij kunt komen van je rit. Of je draait een berg af en vindt ineens een prachtig kasteel en uitzicht op een hoge top waar je net geweest bent. Iedere vallei lijkt een goed bewaard geheim waarvan niet bekend mocht worden hoe mooi het is en dan natuurlijk vooral die welke door de kleinste weggetjes en de scherpste haarspelden ontsloten worden.

De gemiddelde snelheid in de bergen ligt niet hoog, dus met een rit van 200 kilometer ben je al snel een uur of 6 bezig. En zo is het ook leuk. Bovendien hebben de gastheer en -vrouw ongeveer 20 routes voor je uitgewerkt waardoor ik kon kiezen wat ik maar wilde zien. Zo reed ik over hoge bergen, de parachtigste gebieden en mooie stadjes.

Al met al super en het was veel meer dan waar ik op gerekend had. De belangrijkste vraag is dan altijd, zou je dit ook je vrienden aanraden. In dit geval zou ik het zeker doen. Sterker nog, ik hoop dat ik zelf nog weer eens terug mag komen. :D

Wat trouwens ook heel leuk is, is om te merken dat de beheersing van mijn motor, nu ik ook in Nederland weer even op de mij bekende wegen gereden heb, weer veel beter geworden is. Ik ben meer één met de motor dan voordat ik een weekje in de bergen reed.

Nou ja, zoals je leest ben ik heel enthousiast en dat moest ik even kwijt.

Groeten,
:D
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Motorrijden in de Provence / Franse Alpen

Bericht door Stroompje »

Thx voor je verhaal :!:
Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent teruggekomen!!
Perfecte lokatie, bergen, col's, gorge's, bochten, lavendel en daarbij nog goed verzorgd worden in een goed onderkomen :!:
Lijkt me 'n goed tip voor op mijn motorvakantiewensenlijst. :worship:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Plaats reactie