Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Arend

Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Arend »

Afgelopen najaar zijn wij medio oktober, geheel doorweekt en verwaaid doch zeer gelukkig, na 10 dagen motorvakantie in Normandië in het Leidschendamse teruggekeerd. Een kleine impressie wil ik jullie niet onthouden.

Enige kengetallen
Gereden kilometers :
2268
Waarvan op snelweg:
52 (Leidschendam-Delft en Rozenburg-Leidschendam)
Waarvan 1,5 baanswegen :
ca. 1500 (boeren- en kustwegen waar 2 auto’s elkaar niet zonder meer kunnen passeren)
Gemiddeld benzineverbruik :
ca. 1 op 22
Gelezen boeken :
Harry Mulisch Twee vrouwen (in het kader van Nederland leest en licht boek dus gemakkelijk meenemen)
James Patterson pak me dan (thriller)
Paul Coelho Brida
Jan Siebelink Laatste schooldag
Rust/wandeldagen :
2 (eerste dag na 2 dagen heenreis en dag voor terugreis)
Verblijf:
van zaterdag tot zaterdag in appartement Green beach in Port-en-Bessin Huppain
1 overnachting in hotel in Wissant (heenreis)
1 overnachting in hotel in St. Omer (terugreis)
Weer:
gedurende twee dagen ’s ochtends enige uren regen (dus gewoon wat later vertrokken), verder tijdens verblijf geen regen, wisselend zon en bewolking.
Gemiddelde temperatuur :
12-14 graden, af en toe aardig fris

De heenreis
Perfect verlopen. Mooi weer gehad en vanaf de afslag op de A4 Hoek van Holland, alleen maar lokale wegen gereden. Stuk door Zeeland is altijd mooi (sprak de Zeeuw), alleen de Belgische kust is zo verziekt en volgebouwd dat het niet leuk meer is. We waren ook blij om bij Duinkerken in Frankrijk te arriveren waarbij de kustweg van Picardië wel de moeite waard was. We zijn gekomen tot Wissant, iets voorbij Calais, zo´n 375 km en precies halverwege. Leuk hotelletje, lekker gegeten en gerust.
Volgende dag om 9.00 uur vertrokken en via mooie, kleine kustweggetjes, waarbij het af en toe zo smal werd dat ik dacht me op een fietspad te bevinden, naar Port-en-Bessin gereden waar we om ca. 17.30 uur onze intrek genomen hebben in een mooi appartement aan een golfbaan en weer snel vertrokken zijn om boodschappen te doen (tja, wel verder zelf gekookt om het betaalbaar te houden en bij de dagen toeren stokbroodje met kaas mee, overigens, ook prima!).


Impressie Normandië
Mooi landschap, veel kleine weggetjes maar in goede staat. Alleen wel erg uitkijken i.v.m. klei op wegen wegens alle oogstactiviteiten van boeren. Tijdens onze tochten zijn we dan ook bijna meer tractoren tegengekomen dan andere voertuigen. Naast het heerlijk rustige binnenland, met veel bochtige wegen waarbij de Garmin Zümo onmisbaar was, ook nog een eiffelachtig gebied, Suisse Normandië, waar we een dag getoerd hebben en natuurlijk verschrikkelijk mooie kustwegen.

Afbeelding

En het is diep indrukwekkend als je met je motor met windkracht 6 naar de noordpunt van het schiereiland Cotentin rijdt en dan met bulderende wind met een fantastische kleur licht aan de voet van woeste rotsen, waar de zeer overheen beukt, naar de oneindige zee staat te kijken. Daar wordt een mens heel stil van …..

Afbeelding

En naast de mooie natuur en het heerlijke toeren, hebben we ook nog een aantal herdenkingspunten uit de Tweede Wereldoorlog bezocht. Vanzelfsprekend Omaha Beach en Utah beach maar ook Arromanche, waar de geallieerden op zeer vernuftige wijze een kunstmatige haven hebben aangelegd als aanvoerroute. Daar hebben we ook nog een 360 graden film gezien met wisselende beelden van de invasie en dezelfde gebieden nu.
Staande op Utah en Omaha beach voel je het immense leed wat daar heeft plaatsgevonden en alle levens die jonge jongens geofferd hebben.
Dat gevoel kwam nog sterker naar voren op de Amerikaanse begraafplaats bij Omaha beach waar 10.000 soldaten begraven liggen.

Afbeelding


Deze begraafplaats wordt door Amerikanen beheerd en er is ook een herdenkingscentrum wat echt zeer mooi, Onamerikaans, is. Dat laat op diverse manieren de levens van een aantal gesneuvelden zien, zonder daarbij sentimenteel te worden maar het geeft een gezicht aan de gesneuvelden. Een overgetelijke ervaring.

Afbeelding

De Suzuki V Strom
Tja, die deed het in één woord fantastisch! Rijdt verrukkelijk, stuurt super, schakelt heerlijk, fantastiche zit (en we hebben er toch hele dagen op gebivakkeerd), geen last van de bepakking (en de koffers zaten barstensvol, tja, Hanneke). Kortom: superlatieven schieten te kort.

Afbeelding

De terugreis
De eerste dag terug zijn we tot St. Omer geraakt. Route door prachtige natuurgebieden. Was af en toe erg mistig en was voor het eerst dat ik het …. Ijs- en ijskoud had. Op een gegeven moment was ik bijna bevroren en had ik mij voorgenomen om bij de eerste horecagelegenheid te stoppen om te lunchen (NB kom je daar niet veel tegen, het is bijna alleen maar uitgebreid dineren) en op te warmen. En wat hadden we een geluk: waren we de hele week nog niet tegengekomen maar de eerste gelegenheid was een tearoom waar je een heerlijke omelet kon eten maar, nog veel belangrijker, waar een fantastisch openhaardvuur brandde. Wat is het leven dan mooi!

En de tweede dag, waaide het al heel hard en toen we de Westererscheldetunnel verlieten, stormde het niet alleen maar het goot ook nog. Na een gezellige lunch in Middelburg met Anna en Bart, zijn wij over de Oosterscheldewerken en de eilanden naar Rozenburg gereden alwaar we, gezien de wind, maar niet het veer genomen hebben maar via de snelweg zijn teruggekeerd.

Kortom: een supervakantie en wij vonden Normandie alleszins de moeite waard!

Voor de verder geïnteresseerden:
Een foto-album van deze vakantie kan je vinden op http://picasaweb.google.nl/hanarend/NormandiOktober2008#" onclick="window.open(this.href);return false;
En verder, selectief fotomateriaal van mij kan je vinden op http://www.arendsblik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Furiousz

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Furiousz »

Leuk om dit even te lezen :) . Ik ga samen met een maat ook die kant op, we vertrekken op zondag 3 mei en hebben zo`n 8 dagen de tijd om eens lekker wat kilometers te maken. Onze planning is om vanuit Amsterdam tot Antwerpen over de snelweg te rijden, en daarna alleen maar de binnendoorwegen te nemen. Net als jij gaan we via de kust richting Normandie. Ben je ook langs Etretat gereden? Dat staat wel op mijn verlanglijstje :D.

Qua overnachtingen hebben we niks gepland, we nemen de tent mee en we zien wel waar we terecht komen 8) . Het lijkt me indrukwekkend om alle oorlogsmonumenten e.d. te zien daar. Uiteraard neem ik ook de Garmin Zumo mee.

De terugreis vanuit Normandie staat nog niet helemaal vast, maar ik heb in Mapsource wat bestaande route`s aangepast die ons via de Champagne streek en Luxemburg weer terug naar huis brengt. De 2e optie is om de La Voie de la Liberté te rijden, schijnt ook erg mooi te zijn. Ik hoop dat het weer een beetje mee zit, tussen de 15 en 20 graden zou perfect zijn :o) .

(Die foto`s op je site zijn trouwens erg mooi!!!!! :worship: )
Meesterdesign

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Meesterdesign »

Normandie moet je zeker een keer beleefd hebben, helemaal als medewerker van Defensie :wink:
Als je toch in de buurt bent dan moet je zeker ook Mont Saint-Michel bezoeken (uurtje van Omah Beach)

Mont Saint-Michel is een rotsachtig schiereilandje. Het ligt ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches in Normandië. Het is oorspronkelijk een getijdeneiland: het was over land bereikbaar bij eb, maar bij vloed was het omringd door water. Tegenwoordig loopt er een smalle verhoogde weg naar het eiland. Het eiland, met zijn trapstraten, is alleen toegankelijk voor voetgangers.
Killahrooster

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Killahrooster »

Verleden jaar Naar Normandië geweest. Hebben een paar nachten vlak bij Arromanches in een hotel geslapen. Tijdens onze 3 dagen daar een aantal oorlogsmonumenten bezocht. Daarna de Voie de la Liberté gereden. Hier onderweg gewoon hotelletjes genomen uit een Logies de France gidsje wat ik in het eerste hotel had meegenomen. Deze route gaat vlak langs Mont St Michel, dus daar even afgebogen. We hebben een fantastische vakantie gehad, ondanks het slechte weer. We hebben veel regen gehad. De Vstrom heeft het fantastisch gedaan met 2 personen en alle bagage erop. Normandië is een aanrader. Verslag van deze vakantie (en andere) kun je lezen op http://www.v-oorschot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit jaar gaan we naar Zwitserland (Davos van Horizon motorreizen)
Peter
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Stroompje »

Arend bedankt voor je inspirerende verslag........ weer iets voor op m'n verlanglijstje :worship:
P.S. ik kan na de eerste 2 foto's helaas de andere hierboven niet zien.....(Het bekende kruisje X).....de laatste weer wel........Pourquoi???
Zijn er meer die daar last van hebben?
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Aad900 »

Ik heb er ook last van Heleen :o) ik zie zelfs 4 kruisjes. Maar als ik met mijn rechtermuisknop klik op een kruisje en kies voor openen in een nieuw tabblad, dan kan ik de foto's wel bekijken :wink:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Arend

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Arend »

Hoi,

Tja, daar begrijp ik niets van. Toen ik het item plaatste kon je alle foto's zien (heb ik meerdere malen gescheckt) en nu zijn ze allen niet meer zichtbaar. Terwijl de foto's nog steeds met dezelefde link oproepbaar zijn (link gecre-eerd door te klikken met rechtermuisknop, eigenschappen, op Picasa).

En volgens mij kan ik het ook niet meer aanpassen. Daar gaat mijn mooie reisverslag. Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan vermijden?

Groet,

Arend
Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3468
Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Woonplaats: Rotterdam

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Aad900 »

Het blijft een mysterie, nu zie ik alle foto's (op één na) wel in het bericht. 8)
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Stroompje »

Ik zie nu niets meer en ook niet via rechtermuisklik en openen in een nw scherm wel via het knippen en plakken van de link .......

:arrow: Onze admin zal er ff naar kijken........toch Frank :!: :?:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Frank »

Stroompje schreef: :arrow: Onze admin zal er ff naar kijken........toch Frank :!: :?:
Tuurlijk, ik weet niet wat het was, maar heb uiteindelijk de pics maar vervangen door imageshackplaatjes... :?
Maar volgens mij staan de plaatjes er weer tussen het verhaal.

Leuk verslag! Hopelijk komen er nog vele van zulke! Ik ben zelf (niet op de motor, helaas) vaak in deze omgeving geweest en vooral dat kerkhof met kilometers kruisjes is heel indrukwekkend!

Afbeelding
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door RvGS »

Wij gaan in augustus, de zomervakantie incl. kids = dus met auto, naar Normandië. Ik twijfelde of ik de motor op de aanhanger zou meenemen . . .

Nu niet meer :D Arend, bedankt :!: mooie rapportage, zo ook de mooie foto's op je eigen site :worship:

Indien je de gereden gps route zou willen delen, die kun je in dit forumonderdeel kwijt Motorreizen Buitenland
Groet, Robert |
Ninjawil

Re: Normandië, een indrukwekkende ervaring....

Bericht door Ninjawil »

Heel mooi verslag :lol:
Ben van plan om volgend jaar daar ook een bezoekje te brengen.
Ziet er erg indrukwekkend uit.

Ninjawil
Plaats reactie