Weekje Noorwegen 2014

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rovri
DL650 berijder
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 20-04-2012, 11:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 XT Adventure 2015
Woonplaats: Roosendaal
Contacteer:

Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Rovri »

Van 4 tot en met 11 juli van dit jaar hebben we, onze oudste zoon en ik, een geweldige rondreis mogen maken door Noorwegen. Vrijdag 's nachts al vroeg vertrokken om op tijd de boot te kunnen halen in het noorden van Denemarken. In Hirtshals ontwaarden we op tijd ons vaartuig. Afbeelding
Opgereden naar ons standplekje op de catamaran al snel geconfronteerd met het voor eigen risico vast mogen zetten van je motor. Leuk om dan de grote BMW-rijders te mogen helpen omdat ze geen mogelijkheid zien om een en ander goed vast te krijgen. Vervolgens al ervaringen mogen uitwisselen met de BMW-rijders over de barre tocht, voor hen dan, van München naar Hirtshals. Google maar eens hoeveel kilometer dat is.
Aangekomen in Kristiansand al gauw naar ons hostel. Het uitzicht was daar al geweldig. Afbeelding
De volgende dag onderweg naar Kopervik op het eiland Karmoey. Een lange tocht door veel, heel veel, regen. Gelukkig niet al te koud. AfbeeldingOok in de genoemde plaats vanwege de kosten genoten van een hostel. De weg er naar toe is tegenwoordig sterk verkort omdat je via de tunnel rechtstreeks naar het eiland kunt. Je rijdt dan naar 60 meter diepte en kiest daar op de rotonde, jawel op 60 mtr diepte, de juiste richting.
De volgende dag via een aantal prachtige eilanden onderweg naar Bergen. Afbeelding Op de Lone camping genoten van de prima ingerichte hurtighutten en het geweldige uitzicht. Afbeelding Afbeelding De dag daarop in de stromende regen, het blijft tenslotte Noorwegen, vertrokken richting Hallingskarvet nasjonalpark. Uiteraard onderweg via Sognefjord en de prachtige watervallen.Afbeelding En dan de ijsvlakte zelf. Adembenemend. Geweldige stile, wijdsheid en heerlijk bochtenwerk er naar toe. Speciaal voor ons hadden ze vanuit Aurland alle verlichting in de tunnels uitgedaan zodat we een extra dimensie aan onze ervaringen mochten toevoegen. Afbeelding
Aangekomen op Birkelund camping was het tijd voor een welverdiende rustdag. Juist hier is het midzomernachtlicht heel goed merkbaar en werkelijk prachtig. Afbeelding Tijdens de rustdag een beklimming gedaan van de bijna 1200 meter hoge Odnakk. Een grillige berg die door schoonheid schittert en overzicht biedt over alle bergen in het Nationaal park. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Na het bijna ontwennen van het motorrijden verder door naar Oslo. De natuur wordt duidelijk minder grillig en de bergen zijn glooiend. Overnacht op de Bogstad camping. Komt er op internet erg negatief uit maar het is een schitterende camping, die schoon is, alles biedt en zijn geld, al is het veel, meer dan waard is.Afbeelding Afbeelding
De dag daarop terug naar Hirtshals. Je komt dan de eerste, en ik geloof een van de twee, snelwegen tegen van Noorwegen. Je kunt dan ook redelijk snel door de bebouwde Oslo omgeving naar de wat lieflijke natuur onder de hoofdstad tot Kristiansand. Via de inmiddels bekende typische catamaran terug naar Hirtshals waar we nog even genoten van het zonnetje.

Tips:
- Vastzetten van je motor doe je door de twee benen van je voorvork individueel in de veren te trekken. Je motor staat dan stabiel. Verder nog even borgen op het achterwiel middels een blokje.
- Maak in de vakantietijd gebruik van hostels en hurtighutten. Scheelt je de helft in kosten.
- Elk benzine station is een half restaurant en biedt perfecte ontbijtmogelijkheden.
- Neem een regenpak mee.
- Rij niet hard. De staat van de wegen, met winters van meer dan een half jaar, is minder dan hier. Bovendien geniet je veel meer van de omgeving.
- Wees voorbereid op de meest fantastische taferelen. 'Adembenemend' is af en toe echt zo...
- Praat gerust met de vriendelijke Noren
Laatst gewijzigd door Rovri op ma 14-07-2014, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Rob Vriens

|V-Strom DL650 XT Adventure|SW-Motech protection and Luggage carier|Garmin Zumo|
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Iron Horse »

Volgens mij haal je een aantal maten/afstanden door elkaar. De rotonde ligt op 60 meter diepte. Nog best aardig en zeker in combinatie met de totale lengte. Bij 55 sec. staat de rotonde.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rb6XwEgGEg8[/youtube]
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Rovri
DL650 berijder
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 20-04-2012, 11:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 XT Adventure 2015
Woonplaats: Roosendaal
Contacteer:

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Rovri »

:duim: Je hebt gelijk. Heeft blijkbaar teveel indruk gemaakt. Ga het gelijk aanpassen.
Rob Vriens

|V-Strom DL650 XT Adventure|SW-Motech protection and Luggage carier|Garmin Zumo|
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Eikie »

Leuk verslag. Lekker om te lezen. Maar een week is eigenlijk veel te kort... pracht land om te bezoeken en zou daar het liefst minimaal 3 weken voor uittrekken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Oussie »

Heerlijke rit geweest, dat kan ik raden.
1x rondje Noorwegen gedaan (op 4 wielen) maar ik kom daar zeker weer eens terug!
Zo mooi..
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Hessie »

Leuk hoor :duim:

Ik wil ook wel weer terug :o)
doei
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Eikie »

Op ons forum zijn nogal wat Noorwegen liefhebbers. Dit filmpje is erg mooi gemaakt en een genot om te bekijken.
Zijn er nog twijfelaars?.... na het zien van dit filmpje is de twijfel waarschijnlijk nog groter geworden :schater:

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=nFRbB4KP ... e=youtu.be[/youtubehd]
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Woonplaats: Schilde

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Drummer »

8) 8) 8)



Ja ik ben ondertussen ook al aan het aftellen en plannen voor volgend jaar die richting uit te gaan, 21 dagen heen en terug naar de Noordkaap.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Emile »

Mooi verslag. Heb je ook een kaartje van je route, kan ik het wat beter plaatsen...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Irmscher

Re: Weekje Noorwegen 2014

Bericht door Irmscher »

Een kaart van de route zou mooi zijn inderdaad. maar het was een hele mooi week zo te lezen.
In 2010 ben ik samen met mijn buurman met Horizon Motorreizen naar de Noordkaap en terug gegaan in 17 dagen.
Toen nog op een FZR600R, tussen de toerbuffels. Wat een genot was dat! Vooral het zuiden van Noorwegen wil ik nog een uitgebreider bezoeken.
Plaats reactie