VRO 3 verslag

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
V-dad

VRO 3 verslag

Bericht door V-dad »

Afgelopen zaterdag VRO 3 gedaan in Lelystad.
Is best wel een gedenkwaardige dag geworden!!
Een verslagje ter lering en iets minder ter vermaak.
Samen met zoon Marc op zijn Tuono en mezelf op de DL 650 al op vrijdagavond naar Lelystad, om s'morgens niet eerst al een paar uur snelweg uit te hoeven zitten.
Bij de inschrijving blijkt de "snelle groep" al vol en is nog keuze tussen gemiddeld en langzaam. dat wordt dus gemiddeld. De DL is er klaar voor, banden niet te hard, 2,3 en 2,5 om wat sneller op te warmen. Voorspanning vering goed strak en met een eigen droog gewicht van 71 kg denk ik dan voldoende grondspeling te hebben
De eerste proef is zo hard mogelijk remmen. Beginnen bij 70 en steeds vanaf hogere snelheid. Dit gaat uitstekend. Als je flink knijpt wil het toch echt wel remmen. Bij vol remmen vanaf 130 blijkt dat de voorvork het moeilijk krijgt. Deze begint wat te stuiteren en aan het onregelmatig piepen van de band is te merken dat deze af en toe contact verliest, maar ernstig is het niet. Marc laat me tussendoor weten dat hij erg snel tot stilstand kan komen met de Tuono superremmen, totdat....
Na de laatste keer remmen sluit ik aan bij de groep en zie een stuk verderop iemand naast een motorfiets staan. Blijkt bij nader inzien zoon Marc te zijn. Vang ook nog iets op van vallen. Bij hem gekomen zie ik dat de Tuono flink gehavend is, de olie loopt eruit en zijn pak ziet er opeens ook heel anders uit. Blijkt effe later dat hij te enthousiast is gaan remmen en bij ongeveer 130 onmiddelijk plat is gegaan! Motor heeft nog zo'n 100m geschoven, hijzelf 70. Ja, dat meten ze na.
Gelukkig is hij zo goed als ongedeerd
Bij zijn Dainese pak hangen de vellen er langs, maar nergens er doorheen. Beschermt dus echt goed. Nu heeft hij van die handschoenen, waarvan ik altijd vond dat er zo'n protserige protectie op zit. Het werkt dus wel. Marc had een brandblaar op zijn vinger door de hitte aan de binnenkant van de handschoen, door het schuren over de weg.
Dat was toch wel even slikken om weer verder te gaan met de cursus.
Hierna de oefening remmen in de bocht. Blijkt met de DL zeer goed te gaan zonder echt uit koers te raken.
Hierna gaan we wat snelle bochten rijden op een gedeelte van het oefencircuit. Rechtsom, in die richting nog nooit een steun aan de grond gehad. Mijn favoriete bocht is linksom. Blijkt even later dat het rechtsom ook goed kan. Nu blijkt dat de grondspeling toch echt te weinig is. Soms klapt de steun zover op dat de laars aan de zijkant nu flink afgevreten is. Is wel lekker, bochten pakken zonder tegenliggers en de hele weg gebruiken.
Dan is er een acceleratieproef. 2 naast elkaar en vol gas weg. De eerste keer gaat het voorwiel toch langer en hoger in de lucht dan de bedoeling was. Tot aan de 4e versnelling lukt het toch om het eerste weg te zijn. Ook tegen supersporters. Uiteraard zo snel mogelijk schakelen, zonder te koppelen. Doet tie uitstekend. Overigens in tegenstelling tot nieuw, schiet hij nooit meer uit de versnelling. Bij hogere snelheden wordt je uiteraard voorbijgejankt.
Nog enkele proeven worden gedaan, met als afsluiting zo'n anderhalf uur op het "grote" circuit" rijden. Omdat dit geen hoge snelheidsbaan is, maar wel flink wat korte bochten, gaat dit uitstekend met de DL. Op een gegeven moment bleek toch dat de iets oudere rijders, met de ogenschijnlijk minst geschikte motoren het hardst door de bochten gingen!
In onze groep althans.
Nu is het zo dat de verzekering 10% korting geeft als je een VRO hebt gevolgd. Of ze er bij VRO3 nu zoveel profijt van hebben?
Eerst heeft Marc al zijn motor platgelegd. In de loop van de dag zijn er nog wat strepen getrokken in de snelste bocht. Daar zijn er 2, onafhankelijk van elkaar, af gegaan, horizontaal wel te verstaan.
Op het einde van de cursusdag is er nog een na het rechte eind rechtdoor gegaan. Deze motor lag een flink stuk langs de baan tegen een talud. Op deze gedenkwaardige dag zijn er dus 4 cursisten onderuitgegaan. Dat is toch denk ik zo'n 10% van de deelnemers. Met hier en daar behoorlijke schade.
Of het een record is, weet ik niet, maar het schijnt toch echt wel een uitzondering te zijn.
Gelukkig heeft niemand persoonlijk letsel opgelopen.
Het valt dus niet mee om te leren omgaan met de huidige snelle sportmotoren.
En net zoals op de openbare weg gebeuren de ongelukken door over de limiet te gaan.
Als ze dat daar nu niet meer doen, is er misschien toch nog wat geleerd.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Is een V-strom niet een wat rare motor om een VRO3 mee te doen? Dat is toch eigenlijk meer een race-cursus?
V-dad

Bericht door V-dad »

VRO3 is zeker geen racecursus. Hier leert men omgaan met de huidige (snelle) sportmotoren. Nu ziet de V-strom er absoluut niet naar uit, maar je kunt er behoorlijk sportief mee rijden. Zolang de topsnelheid niet van belang is tenminste.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Ah ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. :oops:

Maar ik was er wel al achter dat je met een V-strom sportief kunt rijden. :lol:
HansDL

Bericht door HansDL »

Leuk verhaal, maar ik denk dat het absoluut geen uitzondering is dat er 4 man onderuit zijn gegaan. Bijkomend voordeel is dat het iig te verzekeren is.

Ben benieuwd hoe een DL1000 op een circuit stuurt, ga het binnenkort wel eens proberen.
V-dad

Bericht door V-dad »

Nog een naschrift.
De verzekering (KNMV) heeft alle schade gedekt.
Bij de kleding, die toch al een dagje ouder was, was men behoorlijk coulant.
Omdat de schade bij een VRO is ontstaan, ga je niet terug in no-claim.
Dit kan anders ook nogal behoorlijk oplopen.
De Tuono had zoveel schade dat deze is ingeruild.
Nu rijdt hij met slechts een vrij lage bijbetaling een nieuwe Tuono.
Om de een of andere reden rijdt deze ook nog een stuk beter dan de vorige. Tevens blijft hiervan de achterrem het doen en dat is vrij uniek voor dit type motor!
Op de bewuste dag was het zeer k#2&%$, maar achteraf valt het gelukkig bijzonder mee.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

@ V-Dad,
mooi zo dat alles keurig geregeld is!!!
Daar verzeker je je toch voor...... :roll:

@ HansDL,
Ik ben benieuwd naar je circuit ervaring met je DL...... laat je het ons weten als je geweest bent??
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
HansDL

Bericht door HansDL »

Stroompje schreef:
@ HansDL,
Ik ben benieuwd naar je circuit ervaring met je DL...... laat je het ons weten als je geweest bent??
Zal waarschijnlijk wel in september worden, morgen ga ik met de GSX-R een paar rondjes voorrijden op Zandvoort en vrees mijn regenbanden nodig te hebben. Maar ik ben nog steeds benieuwd, dus ga het zeker een keer uitproberen en zal het resultaat hier wel posten.
Alexander1983

Bericht door Alexander1983 »

Misschien is dit wel een beetje oud topic om nu nog op te reageren, maar ik ga volgende maand ook aan VRO 3 deelnemen. Ik heb er zelf iig erg veel zin in.

Afgelopen jaar heb ik al aan VRO 1 & 2 deelgenomen en ik vond dit erg leuk om te doen. Aan het eind van VRO 2 werd er nog een wedstrijd gehouden waarbij iedere deelnemer om de beurt getimed werd. Ik was bij deze wedstrijd 2e geworden. Er was slechts 1 deelnemer op een splinternieuwe 1000cc supersport die net iets sneller dan mij was. Niet slecht aangezien ik toen pas een paar maanden mijn rijbewijs en motor had. Nu heb ik mijn DL650 ongeveer een jaar en heb ik er bijna 24.000 KM op zitten. Ik gebruik hem iedere dag voor woon werk verkeer, ongeacht de weersomstandigheden (pas geleden nog door de sneeuw) en ben benieuwd hoe ik het er met de extra ervaring vanaf zal brengen ten opzichte van de supersports. :D

Groetjes Alexander
Plaats reactie