Je hebt het in jouw test vooral over een relatief "harde" ondergrond. Daar geloof ik ook wel dat ABS sneller stilstaat. Helaas hebben we dat in NL niet zoveel, dus kom je al snel op zand of klei uit.Hunter6 schreef:Dat onze "dikke"allroad motoren niet gemaakt zijn voor mul zand, dat weten de meesten wel. De training die door BMW gehouden wordt geschiedt in een oude steengroeve. De ondergrond is vergelijkbaar met de Kammstrassen in de alpen, voornamenlijk steentjes varieerend in grootte van 1 cm tot 20 cm.MacReal schreef:ABS ben ik absoluut geen voorstander van. Ik zou best het verschil willen demonstreren, maar daarvoor is mul zand het beste. En daar komen we misschien niet eens
Interessepeiling off/allroad rit
Forumregels
- Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
- Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
- De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
- Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
- Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
- Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
- Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
- Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
- Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
- Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
- Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
- Jouw voorligger let ook zo op jou.
- Stunten doe je maar in je eigen tijd.
- Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
- Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
- Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
- Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Re: Interessepeiling off/allroad rit
- Sparky
- DL1000 berijder
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 26-10-2007, 18:08
- Mijn motor is een: V-Strom 1000 XT-A
- Woonplaats: Hoofddorp
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ik ben ook wel in voor een beetje meer spanning op twee wielen.
Ik heb meegedaan aan de crossdag bij Experience island.
Ook wel eens een stukje dirt road genomen.
Leuk om de achterkant weer eens meer rondjes te laten draaien dan de voorkant.
Groeten Johan
Ik heb meegedaan aan de crossdag bij Experience island.
Ook wel eens een stukje dirt road genomen.
Leuk om de achterkant weer eens meer rondjes te laten draaien dan de voorkant.
Groeten Johan
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
eindelijk tijd gevonden voor een ritje met de telefoon (beetje K U T geluid omdat ik m aan de kuip had hangen) kleine greep van de zandweggetjes rondom Ratum!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TzcgXM6CCJg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TzcgXM6CCJg[/youtube]
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Goed bezig Sven Mooi hoor om dat soort wegen bij je woonplaats te hebben, beetje jaloers ben ik wel
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Je bent altijd welkom!!!Aad900 schreef:Goed bezig Sven Mooi hoor om dat soort wegen bij je woonplaats te hebben, beetje jaloers ben ik wel
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Hou ik zeker in gedachten
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ben nog bezig met de agenda uitschrijven tot september. Datum komt zsm in een nieuw draadjeWolga schreef:maar welke datum gaat het nu worden?
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Kijk, dat zijn de mooie paden om te rijden .
Keep up the good work!
Keep up the good work!
Gr. Chiel
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ziet er goed uit Marcel!
Wat voor type motoren rijden die andere 2 op, zo te zien hebben ze geen noppenbanden net als jij?
Gr Franc
Wat voor type motoren rijden die andere 2 op, zo te zien hebben ze geen noppenbanden net als jij?
Gr Franc
Re: Interessepeiling off/allroad rit
De 16e ga ik weer verder met verkennen. Al moet ik elk weekend tot september offroad rijden
@Franc, de linker is een F800GS, daar zitten anakees onder. De rechter is een XTZ660Z Tenere, daar zitten tourances onder. De BMW had nog nooit zand gezien, dus expres meegenomen om te kijken of alles een beetje te doen zou zijn
Uiteindelijk bleek een verbindingsstuk nog het meest moeilijk, daar lag de weg namelijk open...
@Franc, de linker is een F800GS, daar zitten anakees onder. De rechter is een XTZ660Z Tenere, daar zitten tourances onder. De BMW had nog nooit zand gezien, dus expres meegenomen om te kijken of alles een beetje te doen zou zijn
Uiteindelijk bleek een verbindingsstuk nog het meest moeilijk, daar lag de weg namelijk open...
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
slechte ervaringen met open gebroken wegen terugweg van het ritje van jou in Utrecht vastgezeten bij zo'n bouwput
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Dat is dus een kwestie van de juiste weg kiezen en de vaart er (op de juiste momenten) in houden.
(al houd het natuurlijk een keer op)
(al houd het natuurlijk een keer op)
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Nog een enkeling die het aandurft om zaterdag aanstaande met me mee te gaan? Wil starten vanaf de MAC in Veenendaal, om weer een verkenningsrondje te doen...
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ik ga t ff in de groep gooien thuis, heb er wel zin in. Je hoort nog van me.MacReal schreef:Nog een enkeling die het aandurft om zaterdag aanstaande met me mee te gaan? Wil starten vanaf de MAC in Veenendaal, om weer een verkenningsrondje te doen...
Hoe laat vertrek je vanuit Zoetermeer?
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Denk dat ik ongeveer 9 uur weg wil rijden van huis. Rij dan zo'n beetje half 10 langs Gouda zeg maar
Met een beetje doortuffen om kwart over 10 in Veenendaal.
Met een beetje doortuffen om kwart over 10 in Veenendaal.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
ligt aan het weer beetje mooi weer ben ik er bij!
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ze voorspellen voor vrijdag vast aardig wat regen, dus hoop dat die toeters van je vies mogen worden
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
kan ze er natuurlijk altijd vanaf halen, en de koffers ook
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
gaan het zulke paadjes worden zaterdag dan moet ik denk ik m'n crosskleren maar aan trekken
hoop dat het zaterdag beetje mooi weer word!
hoop dat het zaterdag beetje mooi weer word!
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Zal allemaal wel loslopen, "beginners" moeten het immers ook aan kunnen. Plaatje is van een bouwput hier in de buurt, daar was het "iets" natter dan ik dacht
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
gat het "ritje" morgen nog door Marcel?
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
ik moet morgen verstek laten gaan ivm een verjaardag...ik hoop erbij te zijn met de uiteindelijke rit.
succes!
succes!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Das mooi, dan duik ik zo de schuur in en haal ik m'n koffers en de toeters eraf!MacReal schreef:Wat mij betreft wel
dan zie je mij naar alle waarschijnlijkheid morgen verschijnen om 9 uur bij de Mac (Donalds neem ik aan???) is goed te doen qua kilometers (94km-tjes)
Tot morgen
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ik rijd zelf om 9 uur van huis, dus 10 uur bij de mac is vroeg genoeg. Inderdaad de McDonald, bij afslag veenendaal west.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
oke, kan ik weer een uurtje langer blijven liggenMacReal schreef:Ik rijd zelf om 9 uur van huis, dus 10 uur bij de mac is vroeg genoeg. Inderdaad de McDonald, bij afslag veenendaal west.
bis morgen...
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- RichardA
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Is de bewuste Mac de;
VEENENDAAL Drive
Nieuweweg Noord 266
3905 LX VEENENDAAL
A12, afrit 23 Veenendaal
Richard.
VEENENDAAL Drive
Nieuweweg Noord 266
3905 LX VEENENDAAL
A12, afrit 23 Veenendaal
Richard.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
opgeslagen in de ZumoRichardA schreef:Is de bewuste Mac de;
VEENENDAAL Drive
Nieuweweg Noord 266
3905 LX VEENENDAAL
A12, afrit 23 Veenendaal
Richard.
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Klopt als een zwerende vingerRichardA schreef:Is de bewuste Mac de;
VEENENDAAL Drive
Nieuweweg Noord 266
3905 LX VEENENDAAL
A12, afrit 23 Veenendaal
Richard.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
op een half uur na vandaag een voorproefje gehad van de off-road rit van MacReal!
WAT EEN DREK! heb m'n motor nog nooit zo smerig gehad (zie foto's) ben er in September zeker weer bij
WAT EEN DREK! heb m'n motor nog nooit zo smerig gehad (zie foto's) ben er in September zeker weer bij
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: Interessepeiling off/allroad rit
ziet er goed uit! Kan niet wachten tot de rit er is
Good work!!!
Good work!!!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Hier heb je inderdaad een punt waar verschil kan zijn.MacReal schreef:Je hebt het in jouw test vooral over een relatief "harde" ondergrond. Daar geloof ik ook wel dat ABS sneller stilstaat. Helaas hebben we dat in NL niet zoveel, dus kom je al snel op zand of klei uit.Hunter6 schreef:Dat onze "dikke"allroad motoren niet gemaakt zijn voor mul zand, dat weten de meesten wel. De training die door BMW gehouden wordt geschiedt in een oude steengroeve. De ondergrond is vergelijkbaar met de Kammstrassen in de alpen, voornamenlijk steentjes varieerend in grootte van 1 cm tot 20 cm.MacReal schreef:ABS ben ik absoluut geen voorstander van. Ik zou best het verschil willen demonstreren, maar daarvoor is mul zand het beste. En daar komen we misschien niet eens
Vanavond verveelde ik me wat en ben wat gaan rondrijden toen ik een zandweg tegenkwam en deze leek me geschikt om ook wat remproefjes te doen.
Proefjes gedaan met een snelheid van 50 km/h
ABS uit, blokkerend achterwiel: ±27 mtr (remvertraging 3.6 m/sec²)
ABS aan, voorrem vol in geknepen: ± 18 mtr (remvertraging 5.3 m/sec²)
ABS aan, enkel achterrem vol in getrapt: ± 39 mtr (remvertraging 2.5 m/sec²)
Motor staat stil ongeveer op de plek waar ik tot stilstand kwam bij ABS voorrem stop
Hier kun je goed zien dat bij enkel achterrem het ABS zorgt voor een aanzienlijk langere remweg.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
mooie duidelijke vergelijking!
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Mooi vergelijk inderdaad! Had ook graag gezien hoe het gegaan was als je zelf de voorrem gepakt had, zonder ABS. Dat is namelijk hoe ik altijd rem.
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ik dacht dat remmen met voorrem eigenlijk zo weinig mogelijk moest omdat je voorwiel dan makkelijk onder je vandaan kan glijden? Of geldt dat alleen bij bochten?MacReal schreef:Mooi vergelijk inderdaad! Had ook graag gezien hoe het gegaan was als je zelf de voorrem gepakt had, zonder ABS. Dat is namelijk hoe ik altijd rem.
Heb nog aan de technische man bij mijn dealer gevraagd of ik zomaar de ABS regeling kan uitzetten en technisch gezien was dat volgens hen geen probleem. Hij keek er wel een beetje zuur bij en zei dat het niet zijn advies zou zijn .
Nu nog de vraag, gaan we voor Hunters advies (rijden met abs) of voor jouw advies beter niet met abs ?
We komen er wel uit met alle wijsheid hier denk ik
Gr Franc
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Zonder in het hele topic alles te moeten nalezen over het nut van ABS denk ik dat wel duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen het verschil in nut/praktisch zijn van ABS op verharde ondergrond en onverharde ondergrond.
Onverhard: geeft geen ABS het beste resultaat / hoogste vertraging waarbij de achterrem het meest gebruikt dient te worden en voorrem gebruikt wordt om bij te remmen.
Verhard: ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg, echter het systeem / de computer compenseert dat wat wij als mens te kort komen tijdens een paniek / schriksituatie. In die gevallen waarbij sprake is van stress kan ABS het verschil maken tussen jezelf onderuit remmen of een zo goed mogelijke remming waarbij je overeind blijf.
Is er geen sprake van stress/paniek dan kun je met genoeg gevoel bij hard remmen een kortere remweg bereiken door te remmen net voor de grens dat het ABS ingrijpt, dan wanneer je remt waarbij wel het ABS geactiveerd wordt.
Let wel, ook met ABS kun je jezelf met motor nog steeds onderuit remmen met name bij wisselende ondergrond ( extreem gladde stukken, verkanting van het wegdek) en met name in bochten.
Kortom, ABS is een handig hulpmiddel dat onze tekortkoming als mens kan compenseren onder onstandigheden dat wij alleen nog maar in staat zijn tot lomp handelen omdat de fijne motoriek weg is.
groeten,
Stan
Onverhard: geeft geen ABS het beste resultaat / hoogste vertraging waarbij de achterrem het meest gebruikt dient te worden en voorrem gebruikt wordt om bij te remmen.
Verhard: ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg, echter het systeem / de computer compenseert dat wat wij als mens te kort komen tijdens een paniek / schriksituatie. In die gevallen waarbij sprake is van stress kan ABS het verschil maken tussen jezelf onderuit remmen of een zo goed mogelijke remming waarbij je overeind blijf.
Is er geen sprake van stress/paniek dan kun je met genoeg gevoel bij hard remmen een kortere remweg bereiken door te remmen net voor de grens dat het ABS ingrijpt, dan wanneer je remt waarbij wel het ABS geactiveerd wordt.
Let wel, ook met ABS kun je jezelf met motor nog steeds onderuit remmen met name bij wisselende ondergrond ( extreem gladde stukken, verkanting van het wegdek) en met name in bochten.
Kortom, ABS is een handig hulpmiddel dat onze tekortkoming als mens kan compenseren onder onstandigheden dat wij alleen nog maar in staat zijn tot lomp handelen omdat de fijne motoriek weg is.
groeten,
Stan
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ha die Stan,Stan schreef:Zonder in het hele topic alles te moeten nalezen over het nut van ABS denk ik dat wel duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen het verschil in nut/praktisch zijn van ABS op verharde ondergrond en onverharde ondergrond.
Onverhard: geeft geen ABS het beste resultaat / hoogste vertraging waarbij de achterrem het meest gebruikt dient te worden en voorrem gebruikt wordt om bij te remmen.
Verhard: ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg, echter het systeem / de computer compenseert dat wat wij als mens te kort komen tijdens een paniek / schriksituatie. In die gevallen waarbij sprake is van stress kan ABS het verschil maken tussen jezelf onderuit remmen of een zo goed mogelijke remming waarbij je overeind blijf.
Is er geen sprake van stress/paniek dan kun je met genoeg gevoel bij hard remmen een kortere remweg bereiken door te remmen net voor de grens dat het ABS ingrijpt, dan wanneer je remt waarbij wel het ABS geactiveerd wordt.
Let wel, ook met ABS kun je jezelf met motor nog steeds onderuit remmen met name bij wisselende ondergrond ( extreem gladde stukken, verkanting van het wegdek) en met name in bochten.
Kortom, ABS is een handig hulpmiddel dat onze tekortkoming als mens kan compenseren onder onstandigheden dat wij alleen nog maar in staat zijn tot lomp handelen omdat de fijne motoriek weg is.
groeten,
Stan
Dank voor je reaktie maar het gaat hier inderdaad niet over het algemene nut van ABS maar puur over off-road rijden. (lees anders even wat verder in dit topic)
En het grappige is dat er nu een interessante discussie is tussen 2 praktijk ervaringen (Hunter/Mcreal) en ik ben nu aan het ontdekken wat te doen als ik mee ga met deze off-road rit. ABS uitzetten d.m.v. zekering verwijderen of gewoon met ABS meedoen.
Heb met mijn vorige strom ook wel eens off-road gereden met ABS en dat was allemaal wel te doen, gewoon zo weinig mogelijk remmen .
Groet,
Franc
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Ik zou zeggen zoek een zandpad op en test het eens uit, 50 km/h en dan remweg meten.MacReal schreef:Mooi vergelijk inderdaad! Had ook graag gezien hoe het gegaan was als je zelf de voorrem gepakt had, zonder ABS. Dat is namelijk hoe ik altijd rem.
En niet eerst 10 keer je blokkeergrens opzoeken en dan meten, nee de eerste keer bam, knijpen met die handel. In de praktijk kun je ook niet eerst een paar keer oefenen
En welke remweg nu korter is, alle specialisten (motor/auto) zijn het met elkaar eens: Theoretisch hoeft ABS niet de kortste remweg op te leveren, in de praktijk gebeurdt dit echter nagenoeg altijd wel.
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Onjuist! Bewijs hier boven geleverd!Stan schreef: Onverhard: geeft geen ABS het beste resultaat / hoogste vertraging waarbij de achterrem het meest gebruikt dient te worden en voorrem gebruikt wordt om bij te remmen.
Bij meerdere ABS testen door diverse motorbladen is aangetoond dat zelfs zeer ervaren rijders het zelfs onder gecontroleerde, optimale condities vaak niet lukt om een kortere remweg te realiseren dan met ABS.Stan schreef: Verhard: ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg, echter het systeem / de computer compenseert dat wat wij als mens te kort komen tijdens een paniek / schriksituatie. In die gevallen waarbij sprake is van stress kan ABS het verschil maken tussen jezelf onderuit remmen of een zo goed mogelijke remming waarbij je overeind blijf.
Is er geen sprake van stress/paniek dan kun je met genoeg gevoel bij hard remmen een kortere remweg bereiken door te remmen net voor de grens dat het ABS ingrijpt, dan wanneer je remt waarbij wel het ABS geactiveerd wordt.
Let wel, ook met ABS kun je jezelf met motor nog steeds onderuit remmen met name bij wisselende ondergrond ( extreem gladde stukken, verkanting van het wegdek) en met name in bochten.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Hmmm...jeetje, dan moet ik wel heel goed zijn dat het mij al wel is gelukt... ...en das geen geintje!Hunter6 schreef:Onjuist! Bewijs hier boven geleverd!Stan schreef: Onverhard: geeft geen ABS het beste resultaat / hoogste vertraging waarbij de achterrem het meest gebruikt dient te worden en voorrem gebruikt wordt om bij te remmen.
Bij meerdere ABS testen door diverse motorbladen is aangetoond dat zelfs zeer ervaren rijders het zelfs onder gecontroleerde, optimale condities vaak niet lukt om een kortere remweg te realiseren dan met ABS.Stan schreef: Verhard: ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg, echter het systeem / de computer compenseert dat wat wij als mens te kort komen tijdens een paniek / schriksituatie. In die gevallen waarbij sprake is van stress kan ABS het verschil maken tussen jezelf onderuit remmen of een zo goed mogelijke remming waarbij je overeind blijf.
Is er geen sprake van stress/paniek dan kun je met genoeg gevoel bij hard remmen een kortere remweg bereiken door te remmen net voor de grens dat het ABS ingrijpt, dan wanneer je remt waarbij wel het ABS geactiveerd wordt.
Let wel, ook met ABS kun je jezelf met motor nog steeds onderuit remmen met name bij wisselende ondergrond ( extreem gladde stukken, verkanting van het wegdek) en met name in bochten.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
binnenkort zullen we het allemaal meemaken
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Hey mannen, even voor de nuance. We hebben het steeds over een noodstop maken. We gaan toch gewoon een lichte off-road toer doen zonder noodstop bedoelingen.
Volgens mij moet het ook wel lukken met abs. Beetje easy going op redelijk begaanbare paden voor iedereen, als het even mee zit hoef je helemaal niet te remmen.
De praktijk zal het leren.
Ik heb er wel zin in
Gr Franc
Volgens mij moet het ook wel lukken met abs. Beetje easy going op redelijk begaanbare paden voor iedereen, als het even mee zit hoef je helemaal niet te remmen.
De praktijk zal het leren.
Ik heb er wel zin in
Gr Franc
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Interessepeiling off/allroad rit
dan moet MacReal niet dat "ene" paadje in de route verwerkenFramomile schreef:We gaan toch gewoon een lichte off-road toer doen zonder noodstop bedoelingen.
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
- Woonplaats: Schiedam
Re: Interessepeiling off/allroad rit
is er nu al een datum bekend....want verder dan mijmeren over het almachtige off road rijden en een paar voor-rij-sessies komt het tot nu toe niet?!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Re: Interessepeiling off/allroad rit
Nu nog niet, maar die komt nog wel.Stan schreef:is er nu al een datum bekend....want verder dan mijmeren over het almachtige off road rijden en een paar voor-rij-sessies komt het tot nu toe niet?!
Ik heb liever een rit klaarliggen zonder datum, dan op de datum zelf geen rit hebben liggen...
Re: Interessepeiling off/allroad rit
De remweg zal bij mijn motor sowieso anders zijn, vanwege het totaal andere veersysteem.Hunter6 schreef:Ik zou zeggen zoek een zandpad op en test het eens uit, 50 km/h en dan remweg meten.MacReal schreef:Mooi vergelijk inderdaad! Had ook graag gezien hoe het gegaan was als je zelf de voorrem gepakt had, zonder ABS. Dat is namelijk hoe ik altijd rem.
En niet eerst 10 keer je blokkeergrens opzoeken en dan meten, nee de eerste keer bam, knijpen met die handel. In de praktijk kun je ook niet eerst een paar keer oefenen
En welke remweg nu korter is, alle specialisten (motor/auto) zijn het met elkaar eens: Theoretisch hoeft ABS niet de kortste remweg op te leveren, in de praktijk gebeurdt dit echter nagenoeg altijd wel.
Nu ik de foto's van jou nog eens goed bekeken heb, denk ik dat het allemaal wel los zal lopen. Veel "slechter" dan de weg in jouw foto wordt het niet. Het voordeel van ABS is wel, dat je vol kan knijpen en de computer het werk wel voor je doet. De omstandigheden moeten extreem worden, wil ABS een nadeel zijn. Zo extreem wil ik de omstandigheden niet laten worden.