Screening

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Screening

Bericht door Jomme Dox »

Terwijl jullie Nederlanders met vlaggetjes staan te zwaaien, en thee en koekjes slurpen in jullie oranje pakjes, hebben sommigen van ons, Belgen, een screening gedaan om de rijvaardigheid op de motor te testen.

In het begin liepen mijn testen wat stroef, maar hoe langer we bezig waren, hoe vlotter het allemaal begon te gaan. De strom heeft zich goed gedragen, en is niet omgevallen, alhoewel het op ene bepaald moment spannend was, daar ik tractie verloor in een 8 bocht.

Al met al een nuttige warme dag gehad, met als resultaat dat mijn testen redelijk goed waren.

Sinds ik bekend BV ben (Bekende V stromer - door het feit dat mijn kop de laatste tijd zoveel op het forum te zien is, waarvoor dank) valt dus voor dat een andere Belgische V Stromer mij eerbiedig komt vragen of ik DE Jomme ben. Blijkt die gozer hier ook op dit forum rond te dolen, onder de naam MacB nog wel.

Toffe sjarel die MacB, zijn maten (geen Vstrommers) ook en zodanig had ik weer aangenaam gezelschap. Waar dit forum al dan niet goed voor is....

Terug naar de screening : er was een allegaartje van brommers, van een V Strom , over een paar BMW's ,Pans, nog vanalles, een paar van die naaimachines van het merk HD, er was zelfs een tiep met een scooterke.
Ik ben verschoten wat de instrukteur allemaal te vertellen had bij de debriefing : mensen waar ik vol bewondering van stond over hun rijkunsten, werden genadeloos afgestraft omdat die rijkunsten nu net niet dat was, wat men verwacht van een goede motorrijder.

Het lijkt me dus dat de rijscholen in Belgie op een zeer laag niveau staan. Ik heb nooit rijschool gedaan, het was toen niet nodig in 1914-18, maar ik was best tevreden met mijn uitslag, terwijl sommige would be rijders toch effe bleek werden bij hun debriefing. En er waren ook jongeren bij hoor....

Al bij al een nuttige (warme) dag - we zijn weer wat wijzer geworden, en we weten dat we het toch nog kunnen.

En belangrijk ! Weer een kop kunnen plakken op een forumlid.

En nu ga ik een pint pakken. En voor Trix : lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria. Schol.

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
MacB

Re: Screening

Bericht door MacB »

Volledig mee eens Jomme was aangenaam om kennis te maken. Vond de screening erg leerrijk en nuttig. Weer eens even met je neus op de feiten gedrukt worden dat het niet zo makkelijk is als het lijkt of je het zo goed doet als je denkt. Ook weer even een opfrissing van de belangrijke aandachtspunten en een hoop tips, nu ben ik er toch weer (bewust) mee bezig.
1 iemand in den andere Koen zijn groep was niet geslaagd, rode Goldwing rijder of er meerdere waren weet ik niet. Instructeur heeft zijn Goldwing gebruikt om te laten zien dat het niet aan de motor lag maar aan de bestuurder, want die trok dat in twijfel.
Blijven oefenen, was niet echt slecht maar toch net dat ietsje minder dan ik van mezelf verwacht had, vooral die 6 :? :D
Plaats reactie