MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Beste Strommers,

De politie zoekt nog enkele motorbegeleiders voor de wielertocht in Sint Willebrord die plaatsvindt op 13 maart 2011. De info-avond van de politie, over het begeleiden van renners, is op 23 februari in Etten-Leur. Je krijgt een brandstofvergoeding van €25,= en ook voor de inwendige mens wordt gezorgd. (soep en broodjes).

Voor nadere info: http://www.dorpenomlooprucphen.nl/

Mij lijkt het wel leuk om het een keer mee te maken en heb de datums al in mijn agenda gezet.

Peter

Indien je zin hebt om mee te rijden, stuur dan je gegevens door naar mijn maildres. Dan stuur ik ze door naar de organisatie. Die nemen dan verder contact met je op.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Tulipan »

Hoi Rhino V-strom,

Zet me er maar bij, laat maar wat horen als je wat meer weet over wat en waar inschrijven

Groet

Tulipan
Sprang Capelle ( bijna buurman dus )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Dyrck »

'k Heb wat ervaring met het begeleiden op de motor van triathlons en wil iedereen even meegeven dat je goed op moet letten of er een (allrisk) verzekering is afgesloten voor je.
Een aantal verzekeringsmaatschappijen hebben namelijk in hun polisvoorwaarden staan dat je niet verzekerd bent op een afgesloten parcours.
Nu denkt iedereen daarbij natuurlijk aan een racedag op een circuit, maar juridisch gezien zit je als begeleider van een wielerronde ook op een afgesloten wedstrijdparcours.
Ik heb wel eens gehoord van een schadegeval waarbij de verzekeringsmaatschappij zich beriep op deze uitsluiting en dus niet uitbetaalde.
Zelf hebben wij wel eens op het punt gestaan om 's morgens om 7.00 uur de triathlon niet te willen begeleiden, omdat de verzekering niet geregeld was (en we dus onverzekerd waren als er een ongeval plaats zou vinden).

Een gewaarschuwd rijder telt voor twee :!:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Bedankt voor de tip Dyrck. Ga er gelijk achteraan.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Dyrck »

Laat je dan niet afschepen met de mededeling, dat je toch je eigen verzekering hebt.
Dat wilde de organisatie van de triathlon bij ons (leden van motorver. Almere) ook doen, maar je bent echt de klos als je onderuit gaat of iemand aanrijdt. Dan heb je een serieus probleem, want je draait dan zelf voor de schadeclaim op (en ik vrees dat de wielerclub dan ineens minder symphatiek zal reageren).
Laat begeleiders vooraf hun NAW-gegevens en de motorgegevens doorgeven voor een all-risk eendagsverzekering.

Informeer ook eens bij de KNMV of bij een motorbegeleidingsclub (http://www.motorbegeleiding.nl/web/guest/home), naar de juridische haken en ogen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Ed Jonkmans

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Ed Jonkmans »

@Dyrck: Je hebt voor 100% gelijk. Wij begeleiden ook heel regelmatig wedstrijden en groepen wielertoeristen. En tijdens onze maandelijkse motorritten met
onze motorclub fungeren we altijd als wegkapitein (dat kennen jullie in Nederland niet hè, dacht ik toch).
Voor ons heeft de motorclub een speciale verzekering zodat "ten dienste staan " van anderen geen ferme financiële aderlating wordt bij een ongelukje of zo.
Grtz
Ed
Belgian

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Belgian »

Dit zie ik wel zitten ... !
Ik heb dit soort zaken ("seingeven" voor motorevenementen, wielerwedstrijden)al wel meer gedaan, maar inderdaad : die verzekeringskwestie toch maar eerst even "uitklaren" ?
Indien dat uitgeklaard is : graag ... ! :D
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb van de organisatie een mailtje gekregen, dat er via de gemeente een verzekering loopt voor dit soort evenementen. Het 'hoe en wat' krijg ik begin 2011 te horen. Ik denk dus dat het wel goed geregeld is.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door TT-Strom »

Ik houd hem even in gedachten peter.
Hangt even van de verzekeringskwestie af.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
V-strom Jacky

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door V-strom Jacky »

Hallo Peter,

mijn aanmelding zit in je e-mail box,

gr jack :-)}
Ronox

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Ronox »

Mail verzonden!
Ronox

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Ronox »

Om het even warm te houden..... is er al meer bekend?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ronox schreef:Om het even warm te houden..... is er al meer bekend?
Ik heb nog niets vernomen van de organisatie. Maar dat komt nog.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Hunter6 »

Ik verwacht dat schade toebegracht aan derden wel verzekerd is.
Eventuele schade aan je eigen fiets hoogstwaarschijnlijk niet. Ook niet als je zelf een All Risk verzekering hebt. Deze is namenlijk niet van toepaasing tijdens dit soort ritten.

Het risisco dat er daadwerkeleijk wat gebeurt is niet zo heel groot, maar als er wat gebeurt weet je wat de consequenties zijn.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Jomme Dox »

Ik heb in 2000 tijdens een begeleiding een ongeval gehad, en het was enkel onder druk van MAG Belgie en de toenmalige voorzitter dat een groot gedeelte van de schade aan mijn motor is terugbetaald door een bekende Vlaamse TV zender - voor wie ik 'in opdracht' was.
De persoonlijke letsels waren - geloof ik - ten mijnen laste - omdat ik toch een goei hospitalisatieverzekering had.

Verder doe ik dit soort dingen al meer dan 10 jaar - heb al veel capriolen uitgehaald tijdens wielerkoersen al dan niet in opdracht van de politie, maar gelukkig niks meer aan de hand gehad buiten het ene ongeval.

De laatste jaren mag echter bijna niks meer - met als gevolg dat er konstant vanalles in chaos loopt doordat men na een afzetting van de weg achter het peloton blijft steken, omdat men praktisch niet meer mag en kan voorbijsteken. Alle motorrijders zitten dan achteraan, waar ze eigenlijk vooraan dienen te zitten om punten af te zetten. De kick is er eigenlijk wat af met die 'veiligheids'regeltjes.

Maar toch respect voor de gasten die dit jobke willen meedoen op eigen risico. Ook vind ik het onderbetaald. 25 euro vind ik eigenlijk te weinig voor zoiets. De 'vaste' seingevers krijgen ook 20 euro om daar maar gewoon te staan - wij verrijden benzine en nemen risico's. Ik begrijp dat het de organisator bakken geld kost, maar uiteindelijk wordt er flink wat geld aan de renners gegeven ook...

J.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb bericht van de organisatie betreffende de verzekering;
Voor wat de verkeersaansprakelijkheidsdekking kan ik het volgende zeggen:

- De verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen kun je vergelijken met de Wet Aansprakelijkheid Bestuurders Motorvoertuigen (WABM) voor werkgevers.
Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van de organisatie als “werkgever” voor personen- en zaakschade die een ondergeschikte (vrijwilliger) door een ongeval tijdens de feitelijke uitoefening van het vrijwilligerswerk oploopt als bestuurder van een verzekerd motorrijtuig.
Schade aan de voetganger is verzekerd op de WA-verzekering (wettelijk aansprakelijkheid) van het motorvoertuig van de vrijwilliger of organisatie.
De schade aan het motorvoertuig is verzekerd op de casco-verzekering van het motorvoertuig (van de vrijwilliger of organisatie).
Eventueel kan de VNG Vrijwilligerspolis wel als secundaire dekking gelden want het doel van deze verzekering is dat de risico’s voor de vrijwilliger zo goed mogelijk zijn afgedekt.

Verder zal de Stichting de Willibrordse renner worden opgenomen in het verenigingenbestand voor de vrijwilligersverzekering.

Wij vertrouwen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,
Petra Smal
Gemeente Rucphen
Tel. 0165-349546


Als ik dit zo lees, denk ik dat het goed is geregeld. Tijdens de instructieavond van februari, die gegeven wordt door de politie, kun je hierover nog vragen stellen.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Dyrck »

Je zegt dat het goed geregeld is, maar wat lees ik hier dan?
Schade aan de voetganger is verzekerd op de WA-verzekering (wettelijk aansprakelijkheid) van het motorvoertuig van de vrijwilliger of organisatie.
De schade aan het motorvoertuig is verzekerd op de casco-verzekering van het motorvoertuig (van de vrijwilliger of organisatie).

Hier lees ik toch duidelijk dat ze verwijzen naar je eigen verzekering.
Laat een document opstellen dat die en die kentekens de hele dag all risk verzekerd zijn, ook op het parcours en neem met minder geen genoegen.
Zo hebben we het tegenwoordig ook bij de Sticht. Holland Triathlon geregeld.
Een paar weken van tevoren moet je je NAW-gegevens en merk en kenteken van de motor doorgeven en alles is geregeld.
We hebben er om moeten zeuren want het kost de organisatie geld, maar zonder goede verzekering gaan wij de weg niet meer op.

'k Wil hier echt niet lullig doen, maar wil iedereen gewoon behoeden voor problemen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Hunter6 »

De organisatie kan schrijven wat ze willen. Als er stront aan de knikker is verwijzen ze je naar jouw eigen verzekering. Em als deze niet uitkeert omdat er gereden werd op een afgezet parcour, waar haal je dan de centen vandaan? Ik verzeker je dat de organisatie enorm met je meeleeft, maar je verder niet zullen helpen.

Neem shriftelijk contact op met je eigen verzekering en stel de kwestie daar duidelijk voor.
Laat ze schriftelijk reageren, alleen op die manier krijg je zekerheid.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik heb even, na bovenstaande berichten, contact gezocht met de verzekering. Die deelde mij het volgende mee;

Omdat het gaat om een wielerronde en geen Race op een circuit is dit gewoon verzekerd. Als er door 'eigen schuld' een ongeluk plaats vindt, komt dit op de eigen verzekering. Zowel de schade aan de motor en eventueel je WA. Het enige risico dat je hebt is je terugval in je no-claim. Mocht er tijdens de tour een kijker plotseling het parcours oplopen en je komt daarmee in aanraking, komt dit op de WA van diegene die oversteekt. Niet op de berijder van de motor.
Toch heeft de verzekering van deze tourtocht zich ingedekt voor 'onvoorzienbare gebeurtenissen'
Eventueel kan de VNG Vrijwilligerspolis wel als secundaire dekking gelden want het doel van deze verzekering is dat de risico’s voor de vrijwilliger zo goed mogelijk zijn afgedekt.

Mijn verzekering stelde mij gerust en zei dat het een prima dekking is en voldoende is afgedekt.
Ongelukken door 'eigen schuld' vallen altijd onder je eigen verzekering, ongeacht de aard van de activiteit. Het enige risico is je no-claime.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Jomme Dox »

Ik denk dat Peter hier een hoop mensen heeft gerustgesteld.

Ga ervoor jongens. Het is echt prettig. Spijtig dat ik belet ben die dag, of ik kwam ook af.

W.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Motormotor

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Motormotor »

als alles goed gegaan is een bb'tje verzonden, zoniet...
ik wil graag meedoen
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Motormotor schreef:als alles goed gegaan is een bb'tje verzonden, zoniet...
ik wil graag meedoen
Alles goed gegaan. je hebt bericht terug. 8)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Frank »

Ik werd uitgenodigd om op het politiebureau van Ettenleur te verschijnen voor de bespreking, maar door omstandigheden kan ik niet meerijden. Dus heb me bij Roger afgemeld.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Redhead »

Allemaal leuk en wel die evenementen, maar....

Door de verkeersregelaars waar ik mee optrek of voor organiseer wordt er gereden bij evenementen tegen een reële vergoeding.
Wij beoordelen zelf of het evenement volgens ons voor een goed doel is georganiseerd en rijden daar meestal gratis, je hapje en drankje krijg je meestal toch wel. :mrgreen: In ieder geval is het daar meestal erg plezierig :mrgreen:

Als de organisatie inschrijfgeld vraagt aan de deelnemers en/of er sponsoring is dan vragen wij een vergoeding.
Dus alle Kms aan het eind van de dag doorgeven incl. huis/evenement VV. tegen bijv 30cent, dit geld ook voor de persoon die naar een bespreking gaat die op een andere dag is bepaald. Voorrijden van de route etc.
Een dagvergoeding mag ook gerust worden gegeven, heel logisch eigenlijk.


Ik weet dat dit voor velen vreemd lijkt, echter bedenk eens dat er veel geld wordt betaald voor allerlei kosten die door de organisatie moeten worden gemaakt c.q. wettelijk verplicht zijn.
We kunnen alle werk wel vrijwilligerswerk benoemen, maar verkeersregelaar is tegenwoordig veelal een beroep. Dus kostbaar als er moet worden ingehuurd.
Waarom zullen privé financiën moeten worden aangewend om velen te plezieren?

Voorbeeld, een wielerkoers met daarbij een compleet muziekfeest etc. met diverse artiesten zoals Jan Smit etc.
De vrijwilliger hoeft dan zijn kunstje met de motor toch niet te doen voor geen of zeer geringe vergoeding.


Alles kan gerust met een korreltje zout worden genomen, maar de kern is wel duidelijk denk ik. :mrgreen:
Ed Jonkmans

Re: MOTORBEGELEIDERS VOOR WIELERTOCHT GEZOCHT!

Bericht door Ed Jonkmans »

Ben het helemaal met je eens Redhead.
Als wij ritten begeleiden hoort er ook wat aan vast. (tenzij voor het goede doel, maar dan wordt er steeds gezorgd voor een natje en een droogje)
Grtz
Ed
Plaats reactie