28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Gesloten
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

[center]Zaterdag, augustus 28 2010

De Veluwe Rit, derde editie[/center]

Het is weer zo ver. Zet maar alvast in de agenda

Voor het inschrijven gelieve het andere topic te gebruiken!

Dit topic alleen voor organisatorische mededelingen.

Voor inschrijving ga dan naar: viewtopic.php?f=3&t=5468
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

De huishoudelijke gegevens

zaterdag 28 augustus 2010, daar zal niet veel aan veranderen.

Vertrek wederom op de bekende lokatie bij:

Motorhuis de Valkenier
Dr. Willem Dreeslaan 10
Barneveld
www.de-valkenier.nl


Vanaf ca 9:30 verzamelen.
Vertrek rond 10:30.

Route is ca 220km lang.


Opmerkingen:
1) neem een snack mee. Kun je die nuttigen tijdens de kleine pauze. Het kan even duren voordat we bij het restaurant zijn.
2)Net als de vorige Veluweritten eindigen we ergens anders waar je desgewenst iets kunt eten voordat je aan de (lange) reis naar huis begint.
Lachouffe

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Lachouffe »

Hallo Paul,

Is er al bekend waar de Veluwe Rit eindigt ?
Misschien gaan wij 1 of 2 overnachtingen doen in dat weekend en dan misschien een hotel of camping bij start of einde v/d rit boeken in de Veluwe ?

groetjes ,

Clemie 8) & Peter . 8)
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

op dit moment gaat de gedachte uit naar "waar de A30 overgaat in de A1". Hier is een restaurant, een Mc Donalds,een heleboel parkeermogelijkheden en een benzinepomp. Ligt ca 3 km ten westen van Voorthuizen en ca 3km ten noord oosten van het vertrekpunt.
Mocht toch de beslissing vallen om elders te eindigen, dan zal dat vast in een straal van zeg 10km van bovengenoemd punt zijn.
Flamingo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Flamingo »

heb je ook een route. Want 56 motoren is een heel eind en je kan elkaar wel eens kwijt raken. Dan zet ik deze op mijn tomtom
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

De route voor de Garmin is klaar, aan de TomTom variant wordt nog een pietsie gewerkt.

Het is de bedoeling dat er drie a vier groepen van ca 20 rijders komen. Elk met een eigen voorrijder. We willen proberen om gezamelijk bij de eerste lokatie aan te komen. Dit voor de fotografen onders ons. Blijkt het te druk te zijn op Neerlands wegen die wij die dag volgen dan is het helaas en gaan we met afzonderlijke groepjes. De routes zoals ze er nu liggen worden ter beschikking gesteld. Het kan zijn dat last-minute updates die nog volgen hierdoor ontbreken. De spelregel, aangaande de juiste weg is: De voorrijder heeft altijd gelijk.
Gebruikersavatar
Vstromrijder
DL1000 berijder
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 21-05-2008, 22:48
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Monster

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Vstromrijder »

Wanneer komt de route voor de garmin op het forum dan kan ik hem er in zetten.

Groeten en tot zaterdag
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd! ;)
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

De route voor Garmin ZUMO (en hopenlijk andere Garmin's)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

De route voor TomTom.

Deze bestaat uit vier bestanden. Er zitten een aantal uitdagingen in deze route aangaande hoe de TomTom er mee omgaat. De vier delen dienen in volgorde gebruikt te gaan worden, waarbij de Tomtom omgeschakeld moet worden om het juiste gedrag te krijgen. Het betreft hier het omschakeling van/naar wandelmodus/auto-motor-modus.

Deel 1 Auto
Deel 2 Wandelen
Deel 3 Auto
Deel 4 Wandelen

Met dank aan Leo voor dit beter toverwerk :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

En nogmaals Deel 4 voor Tomtom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Snuggles
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 21-09-2009, 18:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K9
Woonplaats: Smilde

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Snuggles »

Knap gedaan idd. Het is lastig om een bestand met zoveel waypoints om te bouwen naar Tomtom.
Omdat ik toch alle tijd van de wereld heb (nog steeds werkloos :( ) was ik met Pauls gdb bestand aan het knutselen gegaan.
Het resultaat is de Veluweroute in 2 itn-bestanden, het 'wisselpunt' van 1 naar 2 valt samen met de 'etenspauze'.
De weggetjes waar Tomtom niet over wil, kun je vrijgeven met 'kaartcorrecties' in je Tomtom.
Begrijp me niet verkeerd a.u.b., ik zeg niet dat mijn optie beter is, het is een alternatief.
Ik heb echter geen idee hoe ik de bestanden als bijlage in dit bericht moet zetten, dus mochten er liefhebbers zijn,
stuur me ff een pb'tje, dan mail ik je de bestanden.

Groet en tot zaterdag,
Bert
Wees niet bang om af en toe een grote stap te zetten; in twee kleine stapjes kom je niet over een afgrond heen...
FastLoe

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door FastLoe »

Moet je die kaartcorrecties niet bij ieder TomTom afzonderlijk toepassen, m.a.w. kan deze kaartcorrecties vastleggen in het ITN bestand, of moet elke gebruiker z'n instellingen wijzigen.
Volgens mij is het het laatste maar ik ben er niet zo zeker van.
Gebruikersavatar
Snuggles
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 21-09-2009, 18:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K9
Woonplaats: Smilde

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Snuggles »

Je hebt gelijk, zo bedoelde ik het ook, kaartcorrecties moet je zelf in je Tomtom doorvoeren, staan NIET in het ITN-bestand. Is niet zo moeilijk als het misschien klinkt.
Eerst ga je met 'Toon route' naar de betreffende straat, klik achtereenvolgens op kaartcorrecties (menupagina 2), Corrigeer kaartfout, (De)blokker straat, Op kaart.
Klik op de straat, een evt. blokkade wordt aangegeven met het verboden in te rijden bord. Verander dit in het pijltje en je kunt er langs.
En, jawel, hierbij ook de ITN- bestanden. :idea:
Veluwerit1.itn
Veluwerit2.itn
Groet,
Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wees niet bang om af en toe een grote stap te zetten; in twee kleine stapjes kom je niet over een afgrond heen...
FastLoe

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door FastLoe »

Iedereen die met deze techniek bekend is kan dus mischien het beste de laatste 2 bestanden downloaden.
De minder ervaren gebruikers de 4 kleinere. De kleinere bestanden gaan van tussenstop naar tussenstop dus er is ruim voldoende tijd het volgende routedeel te laden en de tomtom op evt wandelen of rijden in te stellen
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

Aanstaande zaterdag is het zover. Hoewel de weergoden mogelijk iets minder positief zijn dan tijdens de vorige rit, hoop ik toch dat het een heerlijke dag wordt. Nog even wat laatste mededelingen:
  1. iedereen rijdt voor eigen verantwoording
  2. de voorrijders zijn: Leo (FastLeo), Ronald (Diversion), Johan(Spip) en Paul(pvdbogaard)
  3. de voorrijder heeft altijd gelijk. Wijkt hij van de route af (zoals jij die kent) dan heeft dat een legitieme reden
  4. we rijden in drie of vier groepen van ca 15 motoren. Tot de eerste stop is het streven om als één groep aan te komen. Dit is géén wet van meden en perzen. Het is aan de voorrijder om de groep voor hem los te laten
  5. Binnen een groep mogen de meest ervaren rijders achter aansluiten. De minst ervaren rijders graag helemaal voorin direct achter de voorrijder
  6. we rijden volgens het principe van "iedere rijder is verantwoordelijk voor zijn achterligger" Dit houdt in dat je bij elke richting verandering je achterligger moet kunnen zien in je spiegel. Is deze (tijdelijk) uit zicht, dan wacht je op hem. Dit kun je met een gerust hart doen, wetend dat jouw voorrijder ook op jou zal wachten. Let wel, stop alleen om te wachten waar het veilig is
  7. ben je je voorrijder kwijtgeraakt, wacht dan op een veilige plek. Ga niet zonder dat je de route hebt op de bonnefooi zoeken. Andere achterliggers zullen weldra bij je komen. Er is er vast eentje bij die de route in zijn/haar navigatiesysteem heeft.
  8. rijd met je kop erbij. Dreig je je voorganger kwijt te raken omdat je eigenlijk niet kunt oversteken? Steek dan niet over. Je voorganger kan je niet zien in zijn spiegel en zal dus wachten op de eerst volgende route verandering
  9. Steekt je voorgangen over, of neemt hij een spoorwegovergang? Volg niet blindelings. Neem je eigen beslissing bewust
  10. soms komen we op een doorgaande weg. Vaak gaan we die direct weer verlaten. Er zijn meerder stukjes waar we een weg opgaan, om er binnen notime weer vanaf te gaan. Draai je gas dus niet direct open. Het kan heel goed zijn dat je voorligger direct remt om de afslag veilig te nemen
  11. bij mooi weer zullen de wegen die wij gaan ook gebruikt worden door fietsers, wandelaars en auto's (bij zonneschijn is er de mogelijkheid van cabrioterreur). Houdt rekening me deze weggebruikers, en ga ervan uit dat zij snel geirriteerd kunnen raken door een grote groep motorrijders. Anticipeer op vreemd gedrag.
  12. er wordt aardig wat wind voorspeld voor zaterdag. Dit kan betekenen dat de fietsers op de dijk ons niet horen aankomen. Ze kunnen schrikken. Houdt hier rekening mee.
  13. de wegen zijn divers van aard maar in het algemeen smal. Oneffenheden zijn zeker ruimschoots aanwezig
  14. de route bevat een aantal offroad stukken. Normaal houdt iedereen een veilige afstand met zijn voorganger. Op de offroad stukjes nog iets meer: zorg dat je kans hebt om veilig stil te komen staan, zodat je helemaal onafhankelijk van je voorganger bent
  15. na de lunch gaan we over de Posbank. Hierna moeten we door stedelijk gebied. Met een aantal stoplichten die de groepen zullen breken. Bij deze mededeling is een kaart (Google maps) gevoegd die de route door Arnhem toont. Op dit kaartje beginnen we bij punt A (Rozendaal) en eindigen bij punt B (Huissen)
Afbeelding

Nog wat mededelingen aangaande de route:
  1. vrijwel direct na de eerste stop, komen we op een stuk offroad, onderbroken door een klein stukje asfalt. Hier kunnen veel wandelaars met honden lopen. Houdt je snelheid in de gaten en pas je aan.
  2. een klein stukje gaat over een dijk langs de IJssel. Dit is verboden voor auto's. Vele fietsers/wandelaars die mogelijk ook aanwezig zijn willen dit wel eens interpreteren als "verboden voor alle gemotoriseerde voertuigen" Houdt rekening met geirriteerde wandelaars/fietsers.
  3. Als we Zutphen verlaten, gaan we na de spoorwegovergang linksaf. We rijden op een doorgaande, vaak drukke weg. Het tegemoet komende verkeer heeft natuurlijk voorrang. Wacht tot je veilig kunt oversteken. Tijdens het wachten gebruiken we onze hele weghelft. Helaas voor de auto's achter ons. Ook zijn moeten daardoor wachten. Dit doen we om te voorkomen dat we opgesloten raken tussen twee autoverkeerstromen. Een uitermate onplezierige situatie!
  4. Na de Waaldijk gaan we naar de dijk langs de Lek. Ook hier is een heel leuk stukje. Hier lopen de schapen vrij op de weg. Respecteerd deze dieren. En weet: ze zijn onvoorspelbaar. Rijdt heel langzaam. Houdt ruim afstand. Hoewel niet verboden voor motorrijders is dit het domein van de wandelaars. Wij passen ons aan! Het is hoogstens een kilometer, daarna komt de reguliere dijk weer
  5. We moeten over een pont. Deze wordt ook gebruikt door auto's etc. Terplekke zullen we zien of we in één of meerder vaarbewegingen overkomen. Volg de gebruiksaanwijzingen van het personeel op. Betaal je voorganger voor vertrek, zodat hij in één keer kan betalen voor allen uit de groep.
  6. iedereen rijdt voor eigen verantwoording
  7. de wegen zijn divers van aard maar in het algemeen smal. Oneffenheden zijn zeker ruimschoots aanwezig
  8. de route bevat een aantal offroad stukken. Normaal houdt iedereen een veilige afstand met zijn voorganger. Op de offroad stukjes nog iets meer: zorg dat je kans hebt om veilig stil te komen staan, zodat je helemaal onafhankelijk van je voorganger bent
  9. na de lunch gaan we over de Posbank. Hierna moeten we door stedelijk gebied. Met een aantal stoplichten die de groepen zullen breken. Bij deze mededeling is een kaart (Google maps) gevoegd die de route door Arnhem toont. Op dit kaartje beginnen we bij punt A (Rozendaal) en eindigen bij punt B (Huissen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dgr

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Dgr »

Wow, complimenten. Zit duidelijk veel werk in de voorbereiding! :worship:
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

Vandaag de route voor de laatste keer voorgereden. Alles ziet er goed uit. Slechts één gemeente waar werkzaamheden zijn die een kleine afwijking van de route afdwingen.
Catering is geregeld. En ook de andere zaken lijken prima. We gaan er voor :-)} :-)} :-)}

Nog een laatste detail:

Bij het verzamelpunt wordt gecollecteerd. Wil iedereen 1 euro betalen aan zijn voorrijder om de pont te betalen. En 11 euro voor het lopend buffet. Dit maakt het afrekenen net iets makkelijker.

Strommers, tot zaterdag!! Goed humeur verplicht. Regenkleding aanbevolen :worship: :worship:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Sparkle Black Peter »

PvdBogaard schreef: En 11 euro voor het lopend buffet.
Het was toch een MOTOR tourtocht geen wandeltocht :schater: (brabantse humor)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Vstromrijder
DL1000 berijder
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 21-05-2008, 22:48
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Monster

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Vstromrijder »

Hoe laat denk je ongeveer dat we bij het eindpunt zijn?

Groeten Stephen
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd! ;)
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

Het rijden zelf zal ca vijf uur zijn (gemiddeld 45km/u). Hoe snel de pauzes verlopen, en de overgang met de pond is wat lastig inschatten. Er van uitgaand dat we de vertrektijd van half tien halen zullen we tussen vijf en zes uur bij het eindpunt aankomen.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door PvdBogaard »

Het ziet er naar uit dat de weergoden ons een ietsie pietsie in de steek kunnen laten. Kans op nat wegdek is groter dan normaal. Incluis de daarbij behorende risicofactoren (gladheid).

De tocht zelf is voor velen normaliter al geen sinecure (groepsverband rijden, lange dag, veel kilometers). Door de regen kan het wat langer duren, en zeker meer vermoeidheid geven. Behoor je tot de groep van de niet ervaren motorrijders en vertrouw je het niet, schroom dan niet om je meedoen te heroverwegen. Ik hoop van harte dat alle vijftig (en een pietsie meer mag altijd :wink: ) zullen meedoen, maar laten we vooral verstandig zijn in deze. Dus zie je het eigenlijk niet zitten? Maak dan van je hart geen moordkuil. Ik stel "even netjes afmelden" natuurlijk wel op prijs!

In ieder geval gaat de tocht gewoon door. :-)} :-)} :-)} :-)}

Goede humeur verplicht. Een extra trui is mogelijk wenselijk, regenkleding aanbevolen.

Morgen bij de Valkenier in Barneveld. Vanaf 9:30 uur verzamelen. Ca 10:30 vertrekken. Neem een boterham oid mee voor tijdens de eerste stop (na ca een uur). Daarna duurt het nog een uur voordat we bij het lopend buffet aankomen.

Strommers, doe rustig aan op de heenweg. Geniet van het frisse landschap :wink: Tot Morgen!
Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04-04-2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Woonplaats: Huizen

Re: 28 augustus 2010: Veluwe Rit 2010, derde editie

Bericht door Heleen »

Kunnen we bij de eerste stop niet eens een stukje gebak krijgen?
Never drive faster than your Angels can fly !!
Gesloten