Suid Afrika

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
E-Strom

Suid Afrika

Bericht door E-Strom »

Op verzoek van een aantal mensen wat info over mijn Suid Afrika vakansies.

Afbeelding

De eerste keer dat ik naar Suid Afrika ben gegaan was met mijn ouders, zo'n 15 jaar geleden. Ik was toen al dermate onder de indruk van het land dat ik best graag ooit eens terug wilde komen. Dat gebeurde echter onverwacht. In eerste instantie wilde Patricia (mijn riding buddy) en ik in 2003 weer naar California, maar we konden niet tijdig 2 motoren lenen. Huren daar was veel te duur. Dus na maandenlang zoeken gaven we het op en besloten we 3 dagen voor de door ons geregelde vakansieperiode ergens anders heen te gaan... Aangezien ik goedkoop vlieg moest het een KLM bestemming zijn en eentje die niet druk was op dat tijdstip (september). En zo onstond het idee voor Suid Afrika, de hele wereld in 1 land.

Foto's en text van de trip kan je hier vinden: http://piloot.smugmug.com/gallery/28568" onclick="window.open(this.href);return false;

Op dit moment vliegt KLM non stop naar Johannesburg met een 747-400 en non stop naar Kaapstad met een 777. Tevens vliegt de SAA (Suid Afrikaanse Lugdiens) alsmede een aantal andere airlines (waaronder een lokale British Airways) meer dan 4 keer per uur op en naar tussen Kaapstad en Johannesburg. Ten tijde van de eerste trip in 2003 vloog de KLM niet non-stop naar CPT, in september 2004 ben ik nog een keer gegaan maar dan met m'n vriendin Angelique (en hebben we alleen maar auto gehuurd om het goedkoop te houden).

Eind September is naar mijn mening de beste tijd om naar Suid Afrika te gaan. De "winter" (nog altijd tussen 15 en 25 graden, afhankelijk van waar je zit, het land is gigantisch groot en divers) is dan net voorbij, maar de hitte en drukte van de zomer (in januari, zelfs rond Kaapstad kan het dan tegen de 40 graden worden) is dan nog niet begonnen. Je hebt alle keuze in de meest mooie Bed and Breakfasts, vacantionfarms en Lodges overal (Krugerpark lodges zitten wel altijd vroeg vol), nog dal seizoen prijzen ondanks het feit dat het rond het Krugerpark gebied (oost van Johannesburg) al tegen de 30 graden kan worden en dat Kaapstad waarschijnlijk al rond de 20 graden zal zijn (perfect voor motorrijden dus). Verder zijn de lelies in het weskaap park net aan het bloeien, de bomen in het Krugerpark zijn nog droog genoeg dat je nog game kan zien en het is precies de tijd dat de walvissen vanuit de wateren rond Antarctica naar de rustige baaien komen ten zuidoosten van Kaapstad waar je ze heel dichtbij kan zien. Malaria komt pas een maand later in het noorden van het Krugerpark voor en je zal ondanks de temperatuur nog geen mug tegenkomen (wel een enkele slang wellicht), maar wel een lekkere braai kunnen houden. Kans op mooi weer is groot, maar je kan natuurlijk altijd pech hebben. Eind september is dus mijn favoriete tijd.

Ik ben met allebei de trips eerst naar Johannesburg gegaan. Vervolgens vanaf Johannesburg airport (aan de oostkant van de stad) een auto gehuurd (Herz was na mijn berekeningen het goedkoopst als eigen risico (excess) naar nul of zo goed als nul was afgekocht). Auto huren is nie duur nie. Tegenwoordig komt de KLM jammer genoeg pas 's avonds laat aan. De laatst keer heb ik dus eerst een goedkope hotelkamer op (of zo goed als op) het vliegveld geregeld en heb de dag daarna m'n huurauto ter plekke opgehaald. Daarna ca. 400km naar het oosten tot aan Hazyview, een plaats waar veel goede (en altijd goedkope) accomodaties te vinden zijn. Deze plaats zit vlak naast een aantal toegangspoorten tot het Krugepark. Overnachten in 1 van de kampen van het Krugerpark kan ook (kan ook camper huren en daar blijven overigens) maar is duurder en vaak vroeg volgeboekt. Je zal de meest luxe lodges rond Hazyview vinden die geen ene reet kosten. De euro is heel veel waard daar (1 Euro is 7.77 ZAR Zuid Afrikaanse Rand daar, dus prijzen daar delen door 8 voor ruwe berekening). De vacantionfarm (Sunbird) waar ik in 2003 verbleef bestaat jammer genoeg niet meer.

Ik verbleef in 2004 hier: http://www.blousysie.co.za" onclick="window.open(this.href);return false;
De eigenaar is oorspronkelijk Nederlands (net als veel Suid Afrikanen natuurlijk), zeer aan te raden en zeeeeer betaalbaar. We waren zo'n 25 euro voor onze cabin kwijt met 3 slaapkamers (niet echt nodig, we waren met z'n 2en), keuken, 2 badkamers etc. Dus 12 euro pp (geen ontbijt) voor een prachtig verblijf (2 mooie zwembaden, mooie Lapa):

Afbeelding

Voor foto's hiervan en van de rest van de Suid Afrika 2004 vakansie, zie hier: http://piloot.smugmug.com/gallery/215322" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij zijn bijna elke avond bij "The Hippo Hollow" verbleven. Soms wat toeristisch, maar zo'n ongelooflijke goede en heerlijke keuken...ah man, dat wil je niet weten. En dankzij die euro zo goedkoop. Ze hebben een lodge en appartementen, maar kan daar ook gewoon als niet-verblijver bij het restaurant eten. Je zal gewoon door het hek worden toegelaten, da's puur security. Het restaurant en de appartementen kijken allemaal richting de rivier aan de basis waarin regelmatig wilde hippos te zien zijn. Ook slangen en krokodillen kan je hier makkelijk tegenkomen (allemaal wild). Het verblijf is hier ook zeer aan te raden, mijn ouders hebben hier wat dagen doorgebracht. Wat duurder als Blousysie, iets van 46 euro pp voor een double room, maar dan wel met ontbijt en voor wat je krijgt eigenlijk nog belachelijk goedkoop. Zie hier: http://www.hippohollow.co.za" onclick="window.open(this.href);return false;
Probeer op z'n minst het restaurant een keer 's avonds.
Afbeelding

Op zich kan je het heel lang uithouden in en rond het Krugerpark. Het is het oudste en grootste park ter wereld als ik me niet vergis. De oppervlakte is net zo groot als heel Nederland! (maar meer de vorm (en ook zelfde oppervlakte) van Israel. Wij hebben de hele tijd dezelfde basis gebruikt voor trips, maar dat is soms qua afstand nog best moeilijk als je veel wilt zien. Omdat je (niet alleen door de maximale snelheid van 30 of 50 km/h in het park, maar ook door wat je continu ziet of denkt te zien) gemiddeld zo langzaam door het park rijdt kan je veel langer onderweg zijn dan je denkt. Als iemand meer gedetaileerde tips wilt (of kaarten van Krugerpark danwel omgeving) nodig ik hem/haar hierbij vast uit.

In 2003 zijn Patricia en ik doorgereden met de huurauto naar Kaapstad, een trip van 3 dagen non stop rijden over de hoogvlaktes en door de Karoo:

Afbeelding

Een ervaring op zich, maar het jaar daarna ben ik gewoon met 1 van de vele (en ook niet dure) vluchten gegaan. Die doen er geen 3 dagen over maar zijn er binnen 3 uur.

In Kaapstad hebben we de auto gedropped en de (net een paar dagen daarvoor) gereserveerde motoren opgehaald. Overigens waren alle overnachtingen vanaf Hazyview helemaal op de bonnefooi. En dat is in september absoluut geen probleem. Er is een B&B gids, maar geeft nauwelijks alle B&B's aan. Om een indicatie te geven, Swellendam heeft er rond de 200. En in september zijn de meeste nog leeg, vakansietijd voor de Suid Afrikaners begint nou eenmaal later.

De motoren hebben we via dit bedrijf geregeld (was eigenlijk gewoon een oude, ervaren man met grote grijze baard die ze in z'n garage had staan, wonend in een villawijk): http://www.sa-motorcycle-tours.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De K75 en K75RT waren zijn goedkoopste motoren, ze hadden ook al heel wat gelopen. Ik geloof die van mij anderhalve ton, maar reed nog aardig. Hij heeft ook gloednieuwe GSen, die zijn alleen duurder.
Hier een andere verhuurder die ik vond (ook Suzuki en Kawa KLR650):
http://www.lecapmotorcyclehire.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; . Geen ervaring daarmee, maar ziet er goed uit. Een allroad of een motor zoals de KLR650 is ideaal daar. Er zijn nog best veel grindwegen waar het ideaal is met zo'n allroad. En in tegenstelling tot de Nederlandse mul-zand wegen zijn ze niet moeilijk te berijden.

Dit is mijn favoriete B&B, net ten zuiden van Kaapstad: http://www.dunvegan.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; .
Afbeelding
Ongelooflijk aardige mensen en een heerlijke jacuzzi met uitzicht op de Atlantic 8) . Een werkelijk perfecte uitvalsbasis voor de Kaap en Kaapstad. Als je verder de kust gaat verkennen op jacht naar walvissen, of juist meer de wijnlanden in richting Stellenbosch, dan zijn de afstanden zodanig dat je waarschijnlijk wel ter plekke B&B's wilt opzoeken. Er zijn heel veel dingen rond Kaapstad alleen al te doen, zoals de wilde pinguin colonie op het strand bij Simonstown, de wegen en natuur rond Cape point, de Tafelberg op een mooie, heldere dag en nog veel meer. Je kan 's avonds heerlijk eten bij de gigantische shopping mall aan de haven bij "the Waterfront":
Afbeelding

Het liefst zou ik bijna al mijn foto's hier zo willen pasten, er zitten zulke mooie foto's tussen. Het is werkelijk een prachtland met overal gigantisch gastvrije en aardige, nieuwsgierige mensen. Het eten is overal ongelooflijk goed, lekker, mooi en veel (ik heb in 2004 van elk gerecht foto's gemaakt!) en alle luxe en service is zo goed en goedkoop dat je je schuldig en verwend gaat voelen. De natuur is overweldigend, wijds en puur, uniek en zeer afwisselend. Het stukje kaap onder Kaapstad is zelfs een floraar koninkrijk op zichzelf (1 van de totaal 6 florar kingdoms in de wereld!).

Nu heb ik het geluk dat ik goedkoop vlieg, maar ik durf te beweren dat zelfs met een normaal (niet al te duur) ticket je zoveel op accomodatie, auto/motorhuur, benzine en eten bespaart dat de totale kosten niet veel verschillen met een Europese vakantie van 2 a 3 weken.

Je kan natuurlijk alleen voor de Kaapregio gaan en daar een motor huren, er is genoeg te zien en doen. Safari rond Krugerpark is ook een belevenis op zich, maar dat kan je niet echt met de motor doen. Qua veiligheid is het soms te vergelijken met de VS. Zolang je uit gebieden blijft zoals de suburbs van Miami, Brooklyn en LA (in SA zou je moeten wegblijven uit Johannesburg, Pretoria en de townships) hoef je je nergens zorgen om te maken. Kaapstad is zelfs veilig genoeg dat je daar nog zonder problemen 's avonds over straat kan (alsof je dat zou doen daar).

De cultuur, natuur, historie is zeer rijk en boeiend. En als gemiddelde Nederlander spreek je natuurlijk al 2 van de talen :D . Dus dat is het probleem niet... toch?

Afbeelding

Suid Afrika, baaie snaaks!

Afbeelding

Nogmaals de beide gallerijen van 2003 en 2004:
http://piloot.smugmug.com/gallery/28568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://piloot.smugmug.com/gallery/215322" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het is iets waar ik al vaker naar heb gekeken. Maar een ervaring uit de eerste hand is nog mooier en de fotoreeksen liegen er ook niet om. (Leve de digitale camera) Bij het lezen van het verslag krijg je meteen zin in het heerlijk uitziende eten en om er heen te gaan. Wie weet komt het er (mede met behulp van deze informatie) nog eens een keertje van.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Harry

Bericht door Harry »

Emile,

Mijn dank voor het fraaie en duidelijke verhaal.
Onze SA planning staat voor het najaar, dus nog voldoende tijd om ons goed voor te bereiden.
Leuke tips, gaan we zeker mee nemen.

Ik ga je vast nog even lastig vallen met aanvullende vragen :wink:

harry
Yippy

Bericht door Yippy »

Ohhhh wat een land. Ik kan niet wachten er ook met de motor door heen te zoeven....maar ja, je kan niet overal tegelijk zijn.

Nog even geduld. Misschien lukt het in 2006.
Plaats reactie