Aansprakelijheid rit organisator

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Gerrit Diepeveen

Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Gerrit Diepeveen »

Hallo mede Strommers ,

Ik lees met plezier de topics over de reeds verreden gezamelijke toerritten.
En zal zeker een keer proberen van de partij te zijn komend seizoen.
Maar ik wil jullie even in deze komkommertijd (voor de meesten) wat stof tot nadenken geven.
Maar hoe zit het met een mogelijke aansprakelijkheidstelling van de ritorganisator die met veel inspanning en tijd een route inelkaar steekt , en tijdens de rit geconfronteerd wordt met bv een onderlinge aanrijding tussen 2 deelnemers , of een deelnemer die een schuiver maakt met blijvend letsel tot gevolg.
En vervolgens door de verzekeringsmaatschappij van de betrokkenne(n) mogelijk aansprakelijk gesteld wordt..............

Let op ik zou zeker geen potentiele "rit-organisatoren" willen ontmoedigen maar beter voorkomen dan genezen.
Ik de betreffende ritten topics staat netjes dat ieder voor eigen risico rijdt , maar er worden op het forum wel afspraken gemaakt om samen te gaan rijden.
Op het forum wordt eea dus schriftelijk vastgesteld , dus ook de "forum-eigenaar" kan aansprakelijk gesteld worden door de verzekeringsmaatschappij.

Een treffen organiseren is volstrekt legaal , en als er dan een aanwezig forumlid een stukje gaat rijden , kan niemand iemand verbieden om er achter aan te rijden. En op deze manier rijdt een ieder individueel.
Dat er dan spontaan een groep ontstaat , zou zeer goed mogelijk zijn maar op deze manier is niemand eventueel individueel aansprakelijk te stellen.

Ik weet niet of hier al eens is over nagedacht , maar een leuke brainstormsessie hierover in dit topic zou een leuke start zijn.

Het streven is om lekker te kunnen rijden met gelijkgestemden zonder risico op een wrange nasmaak.

Gegroet Gerrit
Remko

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Remko »

Gerrit Diepeveen schreef: En vervolgens door de verzekeringsmaatschappij van de betrokkenne(n) mogelijk aansprakelijk gesteld wordt..............

Een tourritje is geen rally en geen wedstrijd.

Er is geen 1 verzekeraar die de voorop rijder of verzamelaar kan aansprakelijk stellen.
Mocht de organisator dit nu beroepshalve doen en tegen vergoeding motorrijders een stukje van zijn wijk laat zien, dan zijn er juridisch wel mogelijkheden. Eerder echter niet!!

Geen paniek maken om niks dus!!

:mrgreen:
Gerrit Diepeveen

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Gerrit Diepeveen »

Remko schreef:
Gerrit Diepeveen schreef: En vervolgens door de verzekeringsmaatschappij van de betrokkenne(n) mogelijk aansprakelijk gesteld wordt..............

Een tourritje is geen rally en geen wedstrijd.

Er is geen 1 verzekeraar die de voorop rijder of verzamelaar kan aansprakelijk stellen.
Mocht de organisator dit nu beroepshalve doen en tegen vergoeding motorrijders een stukje van zijn wijk laat zien, dan zijn er juridisch wel mogelijkheden. Eerder echter niet!!

Geen paniek maken om niks dus!!

:mrgreen:
We maken geen paniek , we leveren stof tot nadenken en discussie.
In de huidige claim maatschappij kunnen spontane vrijwilligers geconfronteerd worden met gevolgen van ontstane incidenten.
Als je hierover vooraf nadenkt kun je mogelijke problemen op voorhand voorkomen.

Naar aanleiding van je stellige antwoord , mag ik aannemen dat je dit hebt uitgezocht?

Gegroet Gerrit
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door RvGS »

:idea: Ook een mogelijkheid die vaak wordt gebruikt is een zogenaamde "disclamer" bij te voegen, of die rechtsgeldigheid heeft is niet van belang, wat telt is dat men zelf over dit soort zaken, dus eigen veranwoordelijkheden, nadenkt!!!

Er zijn vaak figuren (die nog nooit is georganiseerd hebben) die alles leuk en vrolijk vinden en je beste 'vriend' :twisted: zijn tot dat er iets gebeurt en dan als een blad aan een boom omdraaien en ieder ander verantwoordelijk willen stellen voor/door hun eigen gemaakte problemen :!:


Disclaimer
Indien u deelneemt aan de door ons uitgezette toertocht dan dient u het volgende in acht te nemen:

Aansprakelijkheid,
1 De route is niet door ons voorgereden er kunnen dus fouten in de route voorkomen waardoor het dus noodzakelijk is om ook zelf als bestuurder van de motor goed op te letten.
2 De route is daarom slechts een aanwijzing om van een mooie tocht te genieten maar u mag en kan daar natuurlijk altijd van af te wijken.
3 U beslist zelf hoe, wanneer en waar u de door ons uitgezette route volgt en u bent daardoor dus ook altijd zelf verantwoordelijk.
4 Het deelnemen door rijden in groepsverband geschiedt voor eigen risico en onder eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer.
5 Het is geen verplichting de route volledig uit te rijden.
6 Op grond van hetgeen onder de punten 1 tot en met 5 van dit artikel is vermeld, is de organisator niet verantwoordelijk voor afwijkingen in de uitgezette route en derhalve ook niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van afwijkingen in de route omdat u ten alle tijden zelf dient op te letten.
7 U rijdt deze toerrit, waar geen enkel wedstrijd- of snelheidselement aan verbonden is, geheel voor eigen risico.

De route:
• De deelname is gratis.
• De start is om 09:30, er wordt niet gewacht op laatkomers.
• De lengte van de route is ongeveer 200 km.
• Er is geen bezemwagen. Vanuit de organisatie wordt dus op geen enkele wijze hulp geboden voor bijvoorbeeld pech, lege brandstoftank, schade, ongevallen, enz.
• Voorkom geluidsoverlast. De meeste mensen stellen prijs op hun rust
• De route is niet voorgereden. Er is dus altijd een kans op fouten in de route zoals onverharde wegen, niet bestaande wegen, boerenlandweg, privé terreinen, zand, klei of grind op de weg, slecht wegdek, inrijverboden, etc. Deelnemers die rijden met de routebeschrijving moeten dit risico incalculeren.

• De basis wordt Promotor-Onroute, Garmin Mapsource, etc. software voor de export mogelijkheden naar diverse GPS systemen en het printen van de routebeschrijving.
• De deelnemer haalt zelf de route van e-mail af, en zorgt zelf voor:
o Het laden naar zijn GPS apparaat en de controle op het apparaat.
o Het printen van de routebeschrijving
• Door onvoorziene omstandigheden kunnen tankstations gesloten zijn.
• Ga van start met een volle brandstoftank. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om voldoende brandstof te tanken.
• Houdt u zich aan de verkeersregels, rijd niet te snel en houd voldoende afstand.

• De route die de deelnemer met het GPS apparaat rijdt kan anders zijn dan de oorspronkelijke route door o.a. de volgende oorzaken:
• Herberekening in de GPS
• De instellingen in de GPS
• Het merk en type GPS
• De instellingen in de route software
• Aanpassen van de route met de route software
• Verkeerd rijden
• Het aantal route punten per route
• Etc.


Wie toevoegingen of opmerkingen heeft op deze 'disclamer' mag deze aanvullen en kan deze gebruiken. Waar het omgaat is duidelijkheid verschaffen naar de deelnemende collega motorrijders.

Groet,
Robert
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Frank »

De truc is toch altijd om het een "meeting" te noemen en geen "georganiseerde tourrit", want dan ben je als organisator zeker aansprakelijk.

Volgens mij hebben we het met de Veluwe- en IJsselvalleitocht op 30 augustus j.l. het ook zo gedaan. Iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen daden...





Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Chopperbiker »

In het verleden zijn er toertochten geweest waarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen. In een paar van deze gevallen is de organisatie aansprakelijk gesteld, door de nabestaanden. De centrale vraag hierin in hoeverre de organisatie nalatig is geweest en in hoeverre men dit had kunnen voorkomen.
Een lang en emotioneel juridisch touwtrek spel, met enkel en alleen maar verliezers. Hechtte vriendschappen werden verbroken, kamp-vorming ontstaat.

Bij het organiseren van een rit, hoort helaas ook het regelen van verantwoordelijkheden. Wordt vaak vergeten maar het blijkt van essentieel belang in geval van serieuze problemen.

Over het algemeen dient men vooraf alle deelnemers te informeren over het feit dat de toerrit wordt gereden onder de volgende condities:
- een ieder rijdt als individuele weggebruiker en dient zich ook als zodanig te gedragen
- een ieder rijdt geheel op eigen risico
- de voorrijder / organisatie kan op geen enkele wijze voor schade en/of letsel aansprakelijk worden gesteld
- geen alcohol/drugs/telefoneren/sms-en/MP3-en
- plaats op de weg/afstand/niet elkaar inhalen etc.

Het is belangrijk om voor aanvang van de rit genoemde punten met de groep te bespreken, zodat later hierover geen onduidelijkheid kan bestaan.
Door deel te nemen aan de toerrit, gaat men accoord met bovengenoemde afspraken. Men heeft dan immers de keuze om wel of niet onder deze condities de rit te gaan rijden.

Alles is leuk, totdat het fout gaat.
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Aansprakelijheid rit organisator

Bericht door Hunter6 »

Remko schreef:Er is geen 1 verzekeraar die de voorop rijder of verzamelaar kan aansprakelijk stellen.
Mocht de organisator dit nu beroepshalve doen en tegen vergoeding motorrijders een stukje van zijn wijk laat zien, dan zijn er juridisch wel mogelijkheden. Eerder echter niet!!


:mrgreen:
Dit is echter niet helemaal waar.
Normaliter is het idd zo dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen en niet een derde aansprakelijk kan stellen.
Echter,,
Zodra er een georganiseerde tocht verreden wordt, met een voorijder, zijn er zeker dingen waar je aan denken moet.
Het is namenlijk zo dat een voorrijder bepaalde verantwoordelijkheden erbij krijgt die normaal in het verkeer anders zijn. Bijv het afstand houden: normaal is het zo dat als jij iemand aan de achterkant raakt dat jij verantwoordelijk bent voor de schade, je had meer afstand moeten houden. Echter bij een toertocht is het (mede door het baksteensgewijs rijden) gebruikelijk dat de tussen afstanden kleiner worden. Een voorrijder dient zich hiervan bewust te zijn.
Als hij nu ergens een afslag te laat opmerkt en plots in de ankers vliegt om de afslag nog te kunnen halen kan (beperkt) aansprakelijk gesteld worden.
Hij had kunnen verwachten dat door zo'n aktie verder in de groep problemen zouden kunnen ontstaan.

De opmerking welke bij tochten van dit forum wel eens geplaatst wordt dat het geen georganiseerde tocht is maar dat een ieder vrij is om aan te haken bij de voorrijder volstaat niet om van deze verantwoordelijkheid af te komen. De voorijder is zich bewust van de groep achter hem/haar en zal daar verantwoordelijk mee om moeten gaan.

Bij motorcubs is het gebruikeleijk dat zij een verzekering af sluiten om dit soort problemen op te kunnen vangen.
Maar beter is nog dat niet zo maar iemand een groep gaat leiden bij een tocht, maar dat dat iemand is die weet wat bepaalde handelingen als gevolg kunnen hebben.
Plaats reactie