VRO iemand?

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie

De dagen zijn bekend! Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Zaterdag 2 april 2005
1
20%
Zondag 3 april 2005
0
Geen stemmen
Zondag 10 april 2005
2
40%
Zondag 10 april 2005
2
40%
Zaterdag 23 april 2005
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 5

Be-Outside

VRO iemand?

Bericht door Be-Outside »

Beste Stromvrienden,

Aangepast!!! Ik heb hier een poll van gemaakt voor data in Lelystad en ik heb de prijzen voor 2005 aangepast. Mochten er andere wensen qua data zijn, laat me dat dan even weten. Data hier terug te vinden.

Nu ik enkele jaren mijn A-papiertje heb en mijn sinds een week de trotse bezitter van een K5 Strom mag noemen, dacht ik dat het helemaal geen kwaad zou kunnen om eens wat extra te doen dan alleen de 300 km/week woon-werk te rijden.

Ik ben voornemens om in het voorjaar in Lelystad de VRO 1 te gaan doen (data worden door KNMV in december definitief vastgesteld).

Na de leuke ontmoetingen van afgelopen zondag dacht ik; laat ik eens informeren of er meer mensen zijn die hier zin in hebben. Dan kunnen we ons wellicht als groep opgeven. Lijkt mij leuk.

Als het jou ook leuk lijkt, laat het hieronder dan even weten, dan zal ik tzt kijken of er wellicht iets te regelen valt. Kosten voor een dag in 2005 zijn:
€ 179,00 voor KNMV-leden, (was 171,50)
€ 199,00 voor niet leden, (was 191,50)
€ 12, 50 voor een annuleringsverzekering en
€ 60, 00 voor een dagverzekering (hoeft niet, lijkt me wel praktisch...) Je eigen risico is dan € 187, 50.

Eventueel voordeel: bij een aantal verzekeringsmaatschappijen (in ieder geval die van de KNMV) krijg je korting op je verzekeringspremie als je VRO-1 hebt.

Ik merk wel of er gegadigden zijn. Ik ben zelf van plan zo in april/mei 2005 te gaan, maar als de data bekend zijn moeten we maar ff kijken wat het beste uitkomt.

Groeten,
Ben
Laatst gewijzigd door Be-Outside op ma 03-01-2005, 00:49, 8 keer totaal gewijzigd.
V-dad

Bericht door V-dad »

Hier heb ik ook interesse in. Graag zou ik VRO 2 doen, maar je moet eerst 1 hebben. Nou heb ik wel een cursusdag in Duitsland gedaan, die met VRO 1 overeenkomt, maar dat telt hier niet
Mijn verzekering is van de KNMV, dus daar komt ook al iets terug.
LeChef

VRO...

Bericht door LeChef »

Hoi,

Ik heb verscheidene malen een VRO 1 & 2 of vergelijkbaar gedaan. Je leert er altijd van. Dat met de verzekeringskorting heb ik eigenlijk de ervaring dat dit een soort van koppelverkoop is. Bij de KNMV krijg je alleen korting als je bij de KNMV een voortgezette rijopleiding doet.

Andere worden naar mijn ervaring niet erkend [had er nog een van de ÖAMTC de oostenrijkse zusterclub van de ANWB]. Nooit van gehoord is dan de reactie. Waarschijnlijk geldt dat ook voor ANWB en NVVM [ik geloof dat ze tegenwoordig anders heten??] opleidingen. Misschien heeft iemand daar een andere ervaring mee?

Voor mij is die verzekeringskorting eingelijk niet zo belangrijk maar wel mooi meegenomen. Voor mij is het belangrijkste dat ik mijn motorbeheersing en rijvaardigheid verbeter en merk op welk rijvaardigheids niveau ik ben. Misschien word de volgende opleiing een van de NVVM [als ze nog bestaan] waarbij je ook de weg opgaat om je verkeersinzicht te trainen. Of misschien toch maar bij de motorpolitie solliciteren??

Groet en rij veilig,

Gabby
Yippy

Bericht door Yippy »

Hi, Ik ben zeker ook geinteresseerd en ik denk Mr. Yam ook wel. Het gaat mij niet zo zeer om de verzekeringskorting, maar meer om het leeraspect. Je bent nooit te oud of te ervaren om te leren.
Als we met elkaar gaan, is het nog gezellig ook. Dus ja, ik ben voor !
Vynka

Bericht door Vynka »

Ik wil het ook wel meemaken. Is altijd handig om zaken te leren die je anders niet snel op een rijschool leert. (of misschien wel bij sommige).
PeterK

Bericht door PeterK »

Lijkt mij een prima idee. Ben zelf ook al op zoek naar iets dergelijks. Sinds augustus van dit jaar sta ik op een lijst bij Freebike voor een dergelijke training, maar ik heb de moed opgegeven bij die jongens. :x Komt gewoon geen respons ondanks mijn telefoontjes naar het Limburgse. Mijn plan was om voor de winterperiode (ik blijf 's winter zo lang mogelijk doorrijden) iets van een anti-slip / motorbeheersing training te doen. Het lijkt er dus op dat ik dat komend voorjaar maar ga doen. Het lijkt mij een leuke combinatie van gezellig en leerzaam om dat samen met andere Strommers te doen. I' am on!

Peter
V-dad

Bericht door V-dad »

PeterK schreef: Komt gewoon geen respons ondanks mijn telefoontjes naar het Limburgse.
Peter
Limburgers zijn soms wat traaaaaag
Misschien kan ik ze bereiken, woon er wat dichter bij en spreek de taal redelijk :)
Toontje

Bericht door Toontje »

Vynka schreef:Ik wil het ook wel meemaken. Is altijd handig om zaken te leren die je anders niet snel op een rijschool leert. (of misschien wel bij sommige).
Helaas blijft het bij sommigen. De anderen weten meestal ook niet beter. 'T is triest :cry:

Ga altijd op zoek naar een rijschool met een KNMV-gediplomeerde instructeur!
DL650

Bericht door DL650 »

Toon,

Is het niet mogelijk met jou een VRO 1 of iets dergelijks te doen, tegen een redelijke vergoeding. Jij als instructeur moet ons toch wel het 1 en ander bij kunnen brengen .
Toontje

Bericht door Toontje »

DL650 schreef:Toon,

Is het niet mogelijk met jou een VRO 1 of iets dergelijks te doen, tegen een redelijke vergoeding. Jij als instructeur moet ons toch wel het 1 en ander bij kunnen brengen .
De VRO's worden bij de KNMV gegeven door speciaal opgeleide instructeurs. Dat zou voor mij de volgende stap zijn.

Als je bij mij komt, kunnen er maar 3 man/vrouw tegelijk komen. De KNMV-VRO's zijn met meerdere instructeurs op een groot terrein (bv. circuit Lelystad), waardoor ze grotere groepen aankunnen. Ook kunnen ze je daar dingen laten doen met je motor, waar ik de mogelijkheid niet toe heb.

Maar . . . houd dit forum in de gaten . . . ik meld mij nog :wink:
DL650

Bericht door DL650 »

We wachten af, en houden het in de gaten.
W-Strom

Bericht door W-Strom »

Mijn vader (Pale Rider) heeft de VRO 1 + 2 gedaan, hij is er zeer over te spreken. Je leert er een hoop bij, zoals goed door de bocht kijken enz., en best is heel handig met het verkeer van nu. Tijdens één van de curcussen die mijn vader gevolgt heeft was er een club (Motoguzzi's, ze waren meer tijd kwijt aan het sleutelen als aan het rijden :lol: ), ze hebben dus waarschijnlijk wel iets van club korting.
Er is ook een allroad opleiding, misschien wat voor jullie een beetje crossen met de Strom :?: Daar is volgens mij wel vaak schade, de dagverzekering is erg duur.
Mochten jullie gaan veel plezier,

Wesley
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik vind het wel vreemd dat verzekeringen in het algemeen eventuele schade tijdens dit soort cursussen niet dekken wanneer je een cascoverzekering hebt. (Of ik moet iets niet goed gelezen hebben, kan natuurlijk ook.)

60 Euro voor 1 dag komt neer op een vergelijkbare jaarpremie van 21.900 Euro. Te zot voor woorden. En dan durven ze ook nog een eigen risico van 187,50 in te bouwen. Neem me niet kwalijk maar hiermee worden heel veel mensen naar mijn mening "opgelicht". Als het anders is dan verneem ik het ook graag en pas mijn mening indien nodig ook zodanig aan.

Of is het risico dan zo verschrikkelijk groot dat er schade ontstaat? Dat pleit dan ook niet voor de cursus en/of instructeurs. Niet dat ik dat geloof, maar er moet toch ergens een oorzaak zijn voor dit soort idiote bedragen. Mijn verzekeringspremie is 34,32 Euro per maand. En dat is WA + volledig casco + opzittende verzekering + rechtsbijstand, inclusief schade aan kleding en x jaar nieuwwaarde uitkering bij brand of diefstal. Dan staat die premie van 60 Euro voor 1 dag, ook al is dat misschien een verhoogd risico niet in verhouding. En natuurlijk betaal je voor 1 dag inclusief administratiekosten en zonder no-claimkorting behoorlijk meer dan een jaarpremie (van mij) teruggerekend naar 1 dag (= ca. 1,13 Euro all-inclusive), maar dit ligt wel erg uit verhouding.

Maar ik zeg verder niks negatiefs over de cursussen zelf hoor, die zou ik ook nog wel eens een keer willen gaan volgen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb dit jaar via de KNMV een VRO 1 gedaan op Lelystad. De dag is zeer leerzaam, ook voor de ervaren motorrijder. Ik mag mezelf een ervaren motorrijder noemen met - ff afkloppen..- nog geen schrammetje schade op de motor of ziel. Ik heb die dag trucs met mijn motor uitgehaald die je normaal gesproken nooit op de openbare weg zult doen.

Waarom dan toch gedaan? Je leert dat jouw grenzen en zeker die van je motor veel verder weg liggen dan je denkt. Op het gebied van remmen kom je er al vrij snel achter dat de motor het altijd van jou wint! Het is de motorrijder die de beperkende factor is en niet de remkracht van de motor.

De verzekeringspremie is inderdaad belachelijk duur, maar niettemin een geruststellende gedachte. Tijdens deze dag heb ik 2 motards onderuit zien gaan: mijn maat met zijn brandnieuwe BMW 1150 RS tijdens het 8-jes draaien en een Diversion-rijder tijdens de ontwijkproef met noodstop.
Mijn maat vond de premie ook te hoog, maar de rekening van de BMW-dealer was vele malen hoger en de onfortuinlijke Diversion-rijder heeft ruim een half uur liggen kreperen op het asfalt voordat de ambulance ariveerde! Zijn Diversion had toen allang het leven gelaten....

Resumé: een zeer leerzame dag, maar helaas behoorlijk duur.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

remodato schreef: De verzekeringspremie is inderdaad belachelijk duur, maar niettemin een geruststellende gedachte. Tijdens deze dag heb ik 2 motards onderuit zien gaan: mijn maat met zijn brandnieuwe BMW 1150 RS tijdens het 8-jes draaien en een Diversion-rijder tijdens de ontwijkproef met noodstop.
Mijn maat vond de premie ook te hoog, maar de rekening van de BMW-dealer was vele malen hoger en de onfortuinlijke Diversion-rijder heeft ruim een half uur liggen kreperen op het asfalt voordat de ambulance ariveerde! Zijn Diversion had toen allang het leven gelaten....
Met andere woorden; dus een aanzienlijk verhoogd risico? Het lijkt erop dat je met bungy jumpen minder risico's loopt. 8) Als het dan zo snel mis kan gaan zou die premie gerechtvaardigd kunnen zijn, maar vraag ik me ook gelijktijdig af of er niet een betere/minder risicovolle methode bestaat. Want ik heb dit al vaker gelezen/gehoord dat er van een clubje deelnemers "tich" met (behoorlijke) schade huiswaarts keren. Natuurlijk is "niets" zonder risico, maar ik heb niet zoveel trek om, ook al ben ik daarvoor verzekerd, m'n motor in puin te rijden vanwege het leerproces tijdens een cursus.

Leerzaam is dus kennelijk ook (mogelijk) een dure leerschool?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Yippy

Bericht door Yippy »

Misschien een ideetje : VVCR - Rozenburg te Rijssen geeft anti-sliplessen op hun motoren met zijwieltjes (bijv. MOTOR VEILIGHEIDSTRAINING 1). Zeer zeer leerzaam en een tikkeltje eng (rijden over een groot wit vlak met groene zeep is dat best). Geen deuk in Strommie; mogelijk alleen in het ego.

zie hier.
Laatst gewijzigd door Yippy op do 14-04-2005, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Zoals zoon 'W-strom' hierboven al heeft gemeld heb ik de VRO's 1 en 2 gedaan en dat met veel plezier. Het is gewoon hardstikke leuk om een hele dag met je motor te stoeien onder omstandigheden die je normaal niet zo snel tegen komt en al helemaal niet op één dag.

Er is wel een verhoogd risico op schade, omdat je toch voorzichtig je grenzen gaat verleggen. Een noodstop maken in een paar centimeter water bij een gangetje van 70 km doe ik in ieder geval niet dagelijks. Als je eigen verzekering geen dekking geeft is een dagverzekering geen overbodige luxe.

Aan het eind van zo'n VRO ben je aanmerkelijk losser geworden op je motor. Je hebt meer zicht op de grens van mens en machine en hebt een grotere kans dat je in een echte noodsituatie goed reageert. De organisatie wordt door de KNMV perfect verzorgd. Zelf ben ik naar Lelystad geweest; kan ik iedereen aanraden.

Kost een paar stuivers, maar je hebt er ook wat voor !

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Yippy schreef:Misschien een ideetje : VVCR - Rozenburg te Rijssen geeft anti-sliplessen op hun motoren met zijwieltjes (bijv. MOTOR VEILIGHEIDSTRAINING 1). Zeer zeer leerzaam en een tikkeltje eng (rijden over een groot wit vlak met groene zeep is dat best). Geen deuk in Strommie; mogelijk alleen in het ego.

zie hier.
Zeker geen verkeerde suggestie. Wel eens van gehoord, maar weet er verder nog weinig van. Ik ga de website nog wel eens doorspitten.

Ideeen groeien hier door suggesties van anderen, zoals je ziet. Prima.

Groet,
IH
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Ik denk dat je het niet zo radicaal moet zien. Aan elke rijvaardigheidtraining zit een risico verbonden. Als je tegenwoordig je A-rijbewijs wilt halen moet je ook allerlei bijzondere verrichtingen doen. Bij dit soort voortgezette cursussen gaat men alleen een stapje verder, omdat men er van uitgaat, dat de cursist al enige ervaring heeft opgedaan.

Uiteraard zit er een risico aan verbonden, maar het gaat een beetje te ver om het te vergelijken met bungyjumpen. Als dat wel zo is, dan kan ik net zo goed elke dag van een toren springen met een elastiekje om m'n enkels, aangezien je in het hedendaagse verkeer meer risico loopt op een ongeluk dan tijdens zo'n cursus op een afgesloten circuit.

Ik heb er veel geleerd en calculeer zeer bewust de risico's in. Overigens is het ook zo, dat je niet verplicht bent om aan bepaalde circusacts mee te doen. Vind je het te gevaarlijk of wil je het risico niet nemen, dan blijf je lekker langs de kant staan. Echter, tijdens 'mijn' cursus deed niemand dat, ook niet de minder ervaren motorrijders.

Het ziet er wel eens eng uit, maar als je de proef achter de rug hebt hoor je vaak: "was dat nou alles?" Je begint aan zo'n cursus om er als een completere motorrijder uit te komen, die weet wat je moet doen en vooral moet laten in een panieksituatie. Iets dat je beslist niet leert tijdens het halen van het zo felbegeerde roze papiertje.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Helemaal mee eens Remodato.............. :!: :!:

Ik heb dezelfde ervaring op het circuit van Lelystad , met de club van Freebike.
Zeer zinvol en je komt er met een goed gevoel vandaan. Ik heb er zeer zeker een aantal "eye-openers" aangereikt gekregen!!

En......oefening baart MOTORKUNST! :wink:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Toontje

Bericht door Toontje »

Iron Horse schreef:Met andere woorden; dus een aanzienlijk verhoogd risico? Het lijkt erop dat je met bungy jumpen minder risico's loopt. 8)
Bungee jumpen is zelfs veiliger dan de straat oversteken. Dat zou ik dan dus geen enkel kind leren :shock:
Iron Horse schreef:Als het dan zo snel mis kan gaan zou die premie gerechtvaardigd kunnen zijn, maar vraag ik me ook gelijktijdig af of er niet een betere/minder risicovolle methode bestaat. Want ik heb dit al vaker gelezen/gehoord dat er van een clubje deelnemers "tich" met (behoorlijke) schade huiswaarts keren. Natuurlijk is "niets" zonder risico, maar ik heb niet zoveel trek om, ook al ben ik daarvoor verzekerd, m'n motor in puin te rijden vanwege het leerproces tijdens een cursus.

Leerzaam is dus kennelijk ook (mogelijk) een dure leerschool?
Tuurlijk, met name voor mensen, die niet goed naar de instructeurs luisteren, naar zo'n training gaan om "eens lekker op een circuit te kunnen scheuren", of echt moeite hebben met de controle over de motorfiets.

En aangezien jij toch niet tot één van deze categoriëen behoort, kun je dus met een gerust hart eens aan een VRO deelnemen 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Toontje schreef:En aangezien jij toch niet tot één van deze categoriëen behoort, kun je dus met een gerust hart eens aan een VRO deelnemen 8)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Tot gauw. 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Iron Horse schreef:AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Is dat richting Mekka? Of toch richting Malden? 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Afhankelijk van waar je je bevindt is Malden toch ook richting het oosten...... toch? 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Klopt!

ik bouw wel een schuttinkje . . . om Mekka af te blokken :lol:
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Oorspronkelijke post aangepast en opties voor data in april 2005 (heb je er deze zomer ook nog wat aan :lol: ) in de vorm van een poll toegevoegd. Doen we meeste stemmen gelden? Ik zal een ieder die nu aangeeft op een bepaalde datum mee te willen doen uiterlijk 31-01-2005 benaderen. We kunnen dan wellicht samen tot één datum komen :?

Groeten,
Ben
V-dad

Bericht door V-dad »

De VRO-1 ga ik dus daadwerkelijk doen. Heb alvast op zaterdag 2 april gestemd. Andere dag mag ook, maar de voorkeur gaat zeer sterk naar een zaterdag uit.
V-dad

Bericht door V-dad »

De VRO knoop doorgehakt! Ga deelnemen aan VRO 3 op 11 juni.
VRO3?? Jawel hoor, volgens mij zit er aan de V-strom ook een sportieve kant en die gaan we (nog meer) leren benutten.
Plaats reactie